Hop til indhold

At vente ved apportering


Gæst Chili Con Caia
 Share

Recommended Posts

Gæst Chili Con Caia

Min Aussie pige og jeg træner mange forskellige ting - Heriblandt apport.

Jeg er indforstået med at dele øvelsen op i flere momenter, og jeg har også trænet baglæns ved f.eks. næsepind øvelsen, som hun har rigtig godt styr på.

Nu skal vi så i gang med for alvor at træne apportering i klasse 2, og her skal hunden blive siddende imens jeg kaster den ud, hvorefter hun først på mit signal må løbe ud og hente den. Så, godt så langt.

Hun er ret så tændt på øvelsen, men ved godt at hun først må løbe ud når jeg giver lov, hun kigger op og afventer kommando.

Men, pt. har jeg en finger i halsbåndet, sådan så hun ikke løber i det jeg kaster den. Hvordan kan jeg med tiden slippe for at skulle holde hende i halsbåndet?

Ville det være en ide at sige vente/bliv, eller klikke hende for at blive siddende? Jeg har nu heller ikke lyst til at bruge en masse tid på at indlære en kommando, som dernæst skal fjernes helt. Ejj, håber i forstår mit spørgsmål. Det skal jo være sådan, at jeg ikke behøver at skulle holde i halsbåndet.

Vi har godt styr på de andre ting, og alt dette ved jeg hvordan jeg skal træne.. Det er bare ventesituationen jeg er lidt usikker på… Så håber på et par venlige svar…

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville slet ikke komme en ekstra kommando på, jeg har brugt at klikke og belønne hunden for at blive i ro efter at apporten er kastet, så hunden forventer en belønning før den henter apporten.

Start med line på så hunden ikke kan smutte, afvent ro og kontakt, (ingen kommando for ro og kontakt bare afvent) klik og beløn og send så hunden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

En velindlært sit-kommando er aldrig af vejen.

 

Sit betyder i min verden: Sæt dig indtil du får andet at vide.

 

"Bliv" er i mine øjne en unødig gang dobbeltkonfekt.

 

 

Skulle hunden rende alligevel (det sker. Hellere en knaldapport, end en hund der er blevet holdt for meget tilbage) så er der den altid gældende: "DU RØ'R DEN IK'!!!!!", elelr hvad man nu lige kommer til at udbryde.

 

Husk bare. EN knaldapport er ikke verdens undergang. Hellere dét, end at holde hunden for meget tilbage. Det sidste fjerner nemlig både glæde og drive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke så bange for at sige bliv, i indlæringsfasen.

 

Hunden sidder på plads, en bliv kommando, svinge med arme og ben og mest af alt apporten, belønning (godbidder) for at blive siddene, kaste apporten, flere godbidder og så måske en apport kommando og andre gange går jeg bare selv ud og henter apporten igen mens hunden bliver siddende -og bliver belønnet for det, når jeg kommer tilbage, efter selv at have hentet apporten :blink:

 

Skulle hunden komme til at knaldapportere, stopper jeg den yderst sjældent, da jeg ikke vil risikere at ødelægge glæden eller lysten til at apportere, nu er det jo trods alt ikke en apporterende race du og jeg har, så sommertider skal man arbejde lidt for at få en god og glad apport øvelse og det vil jeg ikke ødelægge med forbud :-)

- Undtagelsen er dog en erfaren, veltrænet hund der burde vide bedre, der måske en sjælden gang forglemmer sig :blink:

 

Hvad jeg der i mod gør i tilfælde af knaldapportering med en yngre, ikke "færdigtrænet" hund er enten: Hvis vi er to, mennesker, så står en klar omkring det sted hvor apporten lander og hvis hunden render før kommando, så fjerner denne person apporten, før hunden når den = Ingen gevinst ved at løbe før tid.

 

Er jeg alene, lader jeg hunden løbe, men jeg forholder mig fuldstændig tavs og neutral gennem det hele og tager apporten fra hunden med det samme den kommer tilbage, alt dette forgår med mig helt tavs og neutral, evt. med et lidt utilfreds ansigtsudtryk ;-)

Hvor efter at jeg lige rykker et par skridt væk, og prøver igen forfra, nu forhåbentlig med lejlighed til både at rose for at blive og for at apportere på kommando :-D

 

Det plejer at fungere fint :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Aussie pige og jeg træner mange forskellige ting - Heriblandt apport.

 

Jeg er indforstået med at dele øvelsen op i flere momenter, og jeg har også trænet baglæns ved f.eks. næsepind øvelsen, som hun har rigtig godt styr på.

 

Nu skal vi så i gang med for alvor at træne apportering i klasse 2, og her skal hunden blive siddende imens jeg kaster den ud, hvorefter hun først på mit signal må løbe ud og hente den. Så, godt så langt.

 

Hun er ret så tændt på øvelsen, men ved godt at hun først må løbe ud når jeg giver lov, hun kigger op og afventer kommando.

Men, pt. har jeg en finger i halsbåndet, sådan så hun ikke løber i det jeg kaster den. Hvordan kan jeg med tiden slippe for at skulle holde hende i halsbåndet?

 

Ville det være en ide at sige vente/bliv, eller klikke hende for at blive siddende? Jeg har nu heller ikke lyst til at bruge en masse tid på at indlære en kommando, som dernæst skal fjernes helt. Ejj, håber i forstår mit spørgsmål. Det skal jo være sådan, at jeg ikke behøver at skulle holde i halsbåndet.

 

Vi har godt styr på de andre ting, og alt dette ved jeg hvordan jeg skal træne.. Det er bare ventesituationen jeg er lidt usikker på… Så håber på et par venlige svar…

 

 

Der er som du ser flere måder at gøre det på.

 

Når nu du allerede bruger en finger i halsbåndet kan du komme videre med den metode ved at holde mindre og mindre fast for til sidst slet ikke behøve fingeren - altså i halsbåndet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Super dejligt med noget tilbagemelding. Tidligere i dag snakkede jeg med min træner, som selv har en Aussie. Hun ville også klikke når Caia blev siddende, men samtidig var det en hård fin balance, for man må endelig ikke tage glæden fra dem. Og en aussie er nu ikke født til apportering, det tager tid at få indlært. Hehe!

 

Jeg vil prøve mig frem, og se hvad der virker for hende og jeg, den med at kaste den ud, og selv hente den en gang imellem var ikke en dårlig ide. Den må jeg lige huske.

 

Jeg vil helst undgå at sige noget til hende når hun skal afvente, og så skal jeg huske at træningen ikke skal være for ens hele tiden, der skal ske noget forskelligt ind i mellem, så hun ikke ved præcis hvornår jeg siger apport. Hehe..

Link til indlæg
Del på andre sites

Se jeg er så af den overbevisning at "bliv/vent" elelr det der ligner, reelt set er en unødig gang dobbeltkonfekt.

 

I al træning og håndtering af hunden, er vi vel generelt set ret enige om at konsekvens er et af nøgleordene...

 

Det kræet må, må den altid, det den ikke må, må den aldrig.....

 

Og:

 

Det jeg siger du skal, skal du gøre første gang jeg siger det

 

og så videre.....

 

 

 

Eksempelvis i en groft forenklet udgave: Hunden må ikke hoppe op. Det betyder at kræet ganske simpelt ikke må hoppe op

 

Hunden må ikek trække i snoren.... ja det betyder så at den ikke må trække i snoren nogensinde....

 

Hjemkald... tjaaa.... Kræet skal naturligvis komme når man kalder.... første gang...

 

 

 

 

Det gælder også den anden vej rundt: Lad være med at misbruge kommandoer, lad være med at lade kræet få succes ved at trække i snoren, lad være at lade kræet få succes ved at springe op af folk osv osv...

 

 

Når jeg giver en kommando som "sit"..... SÅ betyder det, ikke overraskende, "sæt dig ned".....Det betyder ikke: "sæt dig ned.... og skulel du have lyst til det, så er det helt iorden at du rejser dig og går din vej om 15 sekunder, når jeg har vendt ryggen til dig......"

 

Rejser hunden sig... ja så har den ikke fulgt "ordren", og jeg har ikke formået dels at sikre en succes, dels at være konsekvent. Se det var allerede 3 fejl.

 

 

 

 

Kobler vi et "bliv" på, som i bund og grund ikke har nogen værdi, for kræet har jo allerede fået at vide at den skal sitte, jamen så har vi jo egentlig åbnet op for endnu en mulighed for at hunden kan fejle.

 

Dét er, imo, altså intet andet end en gang unødig dobbeltkonfekt. En omgang "fyldstof" som intet formål har, som blot åbner op for en fejlmulighed man egentlig ligeså godt kunne have været foruden.

 

 

 

Kort udgave af alt dét her: Lær hunden tingene ordentligt første gang, og vær konsekvent i dine forventninger. Også selvom en sit-kommando, de få gange der er behov for det, kan komme til at tage SÅ lang tid, at kræet kommer til at se sådan ud:98082dcd.jpg

 

Ja. Den keder sig bravt... Men rejser den sig, ja så må du tilbage og sitte den af hvor den var. Kunsten er naturligvis at undgå at den rejser sig i første omgang, ved at give den noget at lave INDEN den rejser sig.... Tiden der går indtil den bryder sit sit, vil på sigt blive længere og længere....

 

Til sidst vil den med stor sandsynlighed lægge sig ned og blunde istedet. (ved mig ville det være helt iorden, for jeg har reelt ikek engang en "sit" komamndo, men nøjes med et "stop", hvordan dyret vælger at stå/sidde/ligge, der hvor jeg siger det, er dens valg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger bliv som jeg lyster :mrgreen: Jeg gør det sågar også ofte ved prøver, inden jeg melder klar til dommeren, kan jeg godt finde på at give hunden en bliv kommando, hvis jeg skønner at det vil være en god ide.. Det er der aldrig blevet sagt noget til og imo kan domeren heller ikke sige så meget til det, så længe jeg ikke har meldt klart, er der ikke nogen regler for hvad jeg må sige til min hund :blink:

 

Med hensyn til, det med at når man har sagt sit, så skal hunden blive siddene, ind til den får besked på andet, så ja, men når man nu som jeg, IKKE siger sit til hunden, men der i mod forventer at den selv, når jeg stiller mig i en bestemt position, kommer på plads og sætter sig uden kommado, så har den jo i teorien ikke fået nogen kommando :blink:

 

Jeg har aldrig haft problemer med at pille det bliv af, det kommer helt af sig selv, når man samtidig træner hunden til at der kan gå alt mellem 2 og 30 sekunder fra man har kastet apporten, indtil den får lov at hente den -og nogen gange får den slet ikke lov at hente den, selvom den er blevet kastet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger bliv som jeg lyster :mrgreen: Jeg gør det sågar også ofte ved prøver, inden jeg melder klar til dommeren, kan jeg godt finde på at give hunden en bliv kommando, hvis jeg skønner at det vil være en god ide.. Det er der aldrig blevet sagt noget til og imo kan domeren heller ikke sige så meget til det, så længe jeg ikke har meldt klart, er der ikke nogen regler for hvad jeg må sige til min hund :blink:

 

Med hensyn til, det med at når man har sagt sit, så skal hunden blive siddene, ind til den får besked på andet, så ja, men når man nu som jeg, IKKE siger sit til hunden, men der i mod forventer at den selv, når jeg stiller mig i en bestemt position, kommer på plads og sætter sig uden kommado, så har den jo i teorien ikke fået nogen kommando :blink:

 

Jeg har aldrig haft problemer med at pille det bliv af, det kommer helt af sig selv, når man samtidig træner hunden til at der kan gå alt mellem 2 og 30 sekunder fra man har kastet apporten, indtil den får lov at hente den -og nogen gange får den slet ikke lov at hente den, selvom den er blevet kastet.

Det er jeg helt enig i. Det kommer nemlig helt af sig selv. Jeg mener bare stadig det er en ganske unødig fyldkommando, som egentlig kun har til formål at give os noget at sige til vores hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg helt enig i. Det kommer nemlig helt af sig selv. Jeg mener bare stadig det er en ganske unødig fyldkommando, som egentlig kun har til formål at give os noget at sige til vores hunde.

 

Du har du såmænd ganske ret, jeg siger mange ting, kun for at tilfredsstille min egen trang til at sige noget :mrgreen:

 

Men det korte af det lange, er at jeg ikke syntes at det skader, hvis man vælger at bruge en bliv eller vente kommando, hvis man træner resten af øvelsen godt nok, ryger den ud af repertoiret, ganske af sig selv.

Men jeg syntes personligt at det er en rar nok "stopklods" at have i indlæringen, hvorvidt den så er nødvendig eller om det kun er et spørgsmål om at tilfredsstille min egen trang til at tale og gå med liverem og seler, det kan måske så diskuteres :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...