Hop til indhold

Spiser græs?


Gæst Vivi
 Share

Recommended Posts

Jeg så lige her i formiddag at Toffi tyggede noget græs i sig. Og kort tid efter gylpede hun så et par græsstrå op sammen med lidt hvidtskummende mavesaft.

Hun har ikke været så kvik i dag, vil helst bare ligge og putte. Hvilket dog måske også skyldes en løbetid på vej.

 

Jeg har set det en enkelt gang før, at hun spiste lidt græs.

 

Gør jeres hunde også det? og hvorfor mon?

 

Jeg har lige læst om katte, at teorien med at de spiser græs for at kaste hårboller op, nu suppleres med en teori om at de tygger folinsyre ud af græsstråene. Som har betydning for at kattene ikke får blodmangel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover

Alice spiser også tiltider græs. Nogen gange tror jeg hun bare gør det, fordi det smager godt og andre gange kaster hun også noget hvidtskummende op.

Tror ikke der er noget farligt i det og lader hende bare gøre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja. Silke spiser osse græs.

 

Lige nu er det rødderne, hun er mest vild med...

 

2196_20021119__T_Silke_1a_1.jpg

 

Tungen sladre om at hun har haft travl med rødderne. Dejlig billede forresten.

 

Jeg oplever at stort set alle hunde i hundeskoven graver efter rødder og spiser dem.

Mærkelig nok gør de det ikke uden for hundeskoven. Måske er det på grund af vegetationen. Der er mange unge træer, hvorimod der udenfor er mest gamle træer.

 

Vivi jeg oplever også at Oskar spiser græs og nogle gange kaster han græsset op igen. Jeg ved ikke hvorfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, intet farligt lyder det til, det er da godt :D

 

 

...Lige med forbehold, at hvis man bor på Sjælland, så KAN der ryge en hjerte/lungeormsinficeret lillebitte snegl med ned... :roll:

 

Åh ja, det er jo rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjertorm er ikke lige udbredt over hele landet endnu...

Jeg har indtryk af, at det hovedsagelig er Nordsjælland, der er hårdt ramt.

 

Her, hvor jeg bor (Københavns omegn) har der nærmest været en epidemi de seneste år..

 

--Men det er især hvalpe og unge hunde, der bliver ramt..

 

...Den milde vinter gør desværre nok, at snegle der er syge, alligevel overlever vinteren... :cry:

 

Silke bliver testet fast to gange om året. Og indimellem, hvis hun viser sygdomstegn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjertorm er ikke lige udbredt over hele landet endnu...

Jeg har indtryk af, at det hovedsagelig er Nordsjælland, der er hårdt ramt.

 

Her, hvor jeg bor (Københavns omegn) har der nærmest været en epidemi de seneste år..

 

--Men det er især hvalpe og unge hunde, der bliver ramt..

 

...Den milde vinter gør desværre nok, at snegle der er syge, alligevel overlever vinteren... :cry:

 

Silke bliver testet fast to gange om året. Og indimellem, hvis hun viser sygdomstegn.

 

Jeg kender til hele 3 tilfælde i Rørvig, hos 3 hundeejere, der bor ret tæt på hinanden, og som bruger bl.a. samme skovområde til gåture.

De mener selv det er rævelorte hundene har fået indtaget noget af :(

Den ene, som jeg mødte fornylig, havde slet ikke symptomerne, men dyrlægen foreslog at der alligevel blev taget prøver (Måske pga. stedet hvor hunden bor, det ved jeg ikke) og der var bid!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender til hele 3 tilfælde i Rørvig, hos 3 hundeejere, der bor ret tæt på hinanden, og som bruger bl.a. samme skovområde til gåture.

De mener selv det er rævelorte hundene har fået indtaget noget af :(

Den ene, som jeg mødte fornylig, havde slet ikke symptomerne, men dyrlægen foreslog at der alligevel blev taget prøver (Måske pga. stedet hvor hunden bor, det ved jeg ikke) og der var bid!

 

Ja, rævelort kan godt sprede smitten, For snegle spiser osse lorte. OG hestepærer.

 

Det er jo ikke kun de der store skovsnegle eller snegle med hus, der er smittebærere. Også de bitte små snegle uden hus, -unger af agersnegle eller lign. spiser alt, hvad der ligger på jorden. Og de kravler rundt inde i alting.

Jeg tror, at den største smittespreder til hunde er nedfaldsfrugt. Og efter den milde vinter kan der stadig ligge æbler, som hundene gnasker i sig med største velbehag..

Hundene kan have fået smitten i det sene efterår. Og så går der nogle måneder før man kan se det i afføringen. Og endnu nogle måneder før man opdager, at hunden er syg..

 

Hundene bliver IKKE syge af at spise hundelorte eller rævelorte uden snegle. Hjerteormene SKAL en tur gennem en sneglevært inden de er farlige for hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjertorm er ikke lige udbredt over hele landet endnu...

Jeg har indtryk af, at det hovedsagelig er Nordsjælland, der er hårdt ramt.

 

Her, hvor jeg bor (Københavns omegn) har der nærmest været en epidemi de seneste år..

 

--Men det er især hvalpe og unge hunde, der bliver ramt..

 

...Den milde vinter gør desværre nok, at snegle der er syge, alligevel overlever vinteren... :cry:

 

Silke bliver testet fast to gange om året. Og indimellem, hvis hun viser sygdomstegn.

Jeg bor så også i Kbh. og færdes ofte med hundene i og omkring Gilleleje/Frederiksværk-området :lol::P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har læst at hundes græs spisning har sammen funktion, som når ulve spiser pels fra byttedyr. Pelsen og græsset vikler sig om e.v.t. benstumper, som hunden har spist så de ikke forårsager ravage i mave og tarmsystem.

 

Synes også jeg har lagt mærke til at Nikka oftere spiser græs når hun har fået kødben. Når hun gør det kaster hun ofte lidt grønt skummende opkast op, som godt kan indholde lidt benstumper.

Jeg ved ikke om teorien holder men synes det kan være et godt bud på en lidt "mærkværdig" adfærd :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har læst at hundes græs spisning har sammen funktion, som når ulve spiser pels fra byttedyr. Pelsen og græsset vikler sig om e.v.t. benstumper, som hunden har spist så de ikke forårsager ravage i mave og tarmsystem.

 

Synes også jeg har lagt mærke til at Nikka oftere spiser græs når hun har fået kødben. Når hun gør det kaster hun ofte lidt grønt skummende opkast op, som godt kan indholde lidt benstumper.

Jeg ved ikke om teorien holder men synes det kan være et godt bud på en lidt "mærkværdig" adfærd :)

 

Det kan da egentlig godt være, at græsset kan have den funktion...

Silke kaster næsten aldrig op når hun har ædt græs... Men hun er heller ikke interesseret i ben.

 

Nogle gange går græsstråene ufordøjede gennem systemet... Så kommer lortene ud på strå... Og så kommer hun styrtende og vil have hjælp når de hænger der og dingler ud af rumpen på hende... :lol: Heldigvis har jeg altid hundeprutteposer i lommen.. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...