Hop til indhold

TV2 kl. 12.10


Umulia
 Share

Recommended Posts

Gæst freya3010
Det har også altid irriteret mig grænseløst - og vil lige på forhånd undskylde overfor evt. ejere af 'den-hunde' her på HF...

 

Når en hund omtales som han/hun, giver det et indtryk af omsorg, empati, tilhørsforhold. Hunden hører til og er elsket, en del af sit miljø. Dette KAN naturligvis også være tilfældet ved 'den-hunde', men er det langtfra altid. Hvis en hund omtales som intetkøn, er det ikke rigtigt til at vide, hvor den 'står' i forhold til (sine) mennesker. Er det en foragtet gadehund, der 'bare burde skydes'? Hunde der IKKE er elskede omtales altid som intetkøn. Det samme gælder for de fleste hunde der anskaffes som 'udstyr' - ting - og det er jo naturligt nok, eftersom ting er intetkøn.

 

Og så, endelig, kommer pointen :banan:: når en hund i en udsendelse omtales som 'it' eller 'he/she', fortæller det os nogle ting, der måske kan være vigtige at forstå i henhold til hundens plads i familien/opholdsstedet. En dyrepasser på Animal Planet, f.eks., der har fået et nært forhold til en hund han/hun har reddet fra kaos. Der fortælles med varme i stemmen om hvor god og skøn en hund han/hun er. Vi forstår det personlige engagement, følelserne, ønsket om at hunden må få det godt. Nu kommer de danske oversættere så og skriver 'den' og pludselig lyder dyrepasserens omtale af hunden langt mindre personlig og engageret - langt mere professionel, som et sagsnummer i systemet.

 

Jeg mener personligt, at den konsekvente brug af intetkøn til hunde i tv-udsendelser, nedtoner/bagateliserer den store kærlighed, omsorg og empati disse mennesker udviser for hundene i deres varetægt - og det er altså ikke bare en lille detalje, specielt ikke for hunde i nød, hvordan de mødes af mennesker. De rent tekniske, fysiske aspekter, kan klares med en kølig, professionel distance; hunden, den skal lære at gå ordentligt, hunden, den skal have taget nogle kilo på, hunden, den skal lære at blive renlig. Men hunden, Max, han skal lære at få tillid til mennesker igen, han skal genfinde sin mentale balance, han skal have livsgnisten tilbage.

 

At sige han/hun om en hund, betyder for mig at lukke hunden ind i hjertet, men den omstændighed oplever vi aldrig på tv, takket være de danske oversættere. :damn:

 

 

PS: Vil lige uddybe undskyldningen overfor evt. HF ejere af 'intetkøns-hunde'... Hvordan man tiltaler sin hund, afhænger ofte af gamle, indgroede vaner, som man ikke lige uden videre lægger på hylden. Er en hund elsket i sit hjem, er den helt sikkert også bedøvende ligeglad med tiltaleformen. Forskellen til tv-udsendelser ligger i, at man her formidler et budskab, en holdning, en omgangstone, et engagement, til en hel verden af tv-seere. Det er OS, seere, der skal opleve, hvordan hunden behandles/opfattes, os der skal danne os indtryk på nethinden, og her betyder tiltaleformen altså noget.

 

:vuf:

 

Tusind tak for det indlæg!!!!

 

Vi har også nogle venner som konsekvent siger "den" om Freya og deres egne hunde... Jeg er altid ved at kvæles i det... Jeg hader det!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt nok også at de kaukasere dér, var pænt skræmmende. Jeg har godt nok set de klip med dem før, men alligevel.

 

Ham der fætteren der før havde haft jagthunde som f.eks. Pitt Bull og Doberman, og nu havde en kaukaser, ham kunne jeg godt nok ikke lide. Det klip hvor de viser to mødre gå tur i nabolaget med deres børn i barnevogne, og man så ser ham bliver slæbt bagefter sin hund, der vejer 13 kg mere end ham, og er skræmmende agressiv. Nej, puha. Tænkt nu hvis snoren gled ud af hans hånd? Jeg forstår det simpelthen ikke.

 

Som nogle af jer andre, havde jeg også svært ved de der hunde, der var avlet til flyball. Især én sætning skræmte mig, jeg kan ikke huske præcis hvad den hed sig, men det var den unge mand der på en eller måde fik udtrykt, at flyball betød alt, og det var kun på grund af det, han havde hund.

 

Ellers et udemærket og rimeligt lærerigt program...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...