Hop til indhold

TV2 kl. 12.10


Umulia
 Share

Recommended Posts

Søndag d. 15/11 kl. 12.10 *************Hvaffor en hund vil du ha'?!

 

Originaltitel: Designer Dogs

 

Var det noget med en labradudel? Den er allergivenlig, den fælder ikke, og den fås i et utal af farver og størrelser. Som navnet antyder, er der tale om en blanding mellem en labrador retriever og en puddelhund - og racen er absolut sidste skrig inden for ************* i USA.

 

Som om der ikke var hunderacer nok at vælge imellem i forvejen, er de amerikanske hundeejere begyndt at stille en række specifikke krav til deres firbenede venner - og opdrætterne kæmper for at være med helt fremme og kunne tilbyde lige netop den hun, der passer bedst til ejerens livsstil. National Geographic sætter fokus på seks hunderacer fra det 21. århundrede!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaaa...

 

 

Man kunne jo så håbe på at de sætter fokus på hvad der er virkeligheden bag de hér blandinger.

 

Eksempelvis med labradoodle, at man ikke kan forudsige om den er allergivenlig eller ej, at mange af dem faktisk fælder, og at det absolut seriøse avlsarbejde der blev sat i værk for et par årtier siden, med håbet om at skabe en ny race, faktisk er blevet forkastet af personerne bagm fordi det aldrig blev stabilt i avlen.....

 

Men jeg tror ikke det vil ske.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK, det var sært :confused:

Hvorfor er det danske ord for "designer dogs" forbudt her på forum?

 

Var det ikke den hjemmeside ved samme navn, hvor de tog blogs automatisk herfra og lagde på siden? :blink: Det er nok der, svaret er :cool: Medmindre jeg husker forkert :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Liva synes altså, at de der kaukasiere larmer lidt for meget ...

 

Jeg kan til dels godt forstå tanken bag f.eks. labradoodle - altså det at avle en total allergivenlig hund. Men de der flyball-hunde er altså ikke lige min kop te.

 

Jeg kan også følge labradoodlen - og hvis jeg havde allergi ville jeg måske også kigge i den retning..

 

Meen.. Den der kaukaser? Er det kun mig eller er den skræmmende? Eller hvad med et kryds mellem en pittbull og en bordercollie? :shock: Uden for en flyball bane er det så ikke et mix der er næsten dømt til at gå galt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg kan også godt følge tanken bag en labradoodle... og så igen... kan man ikke bare vælge en helt almindelig puddel??

 

Jeg må indrømme at jeg blev lidt forarvet over prisen på en labradoodle... $2500... Det er den SAMME pris som man kan få en pure breed udstillingshund for i USA... Og ja.. inden at den er sendt og sådan så løber det op i ca. 35.000 danske kroner... og ja for en blanding, dertil må jeg indrømme at jeg ikke kan forstå det længere.

 

Da jeg sad og kiggede cruft-tv i starten af året viste de også fly-ball.. det var første gang at jeg så det der... Synes bare at det er skrækkeligt at man KUN tænker på hvordan den vil kune klare sig på en fly-ball bane og ikke ude i hverdagen... der er trods alt flere hverdage end konkurrencedage..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Lige en anden ting - der er åbenbart taget en beslutning hos det firma, der tekster engelsksprogede programmer, om at alle hunde er intetkøn uanset hvad der rent faktisk siges i programmet.

 

Ved godt at det er en biting, men det irrriterer mig helt vildt! :evil:

 

Ja.... det sidder også og irriterer mig HELT vildt når dem inde i tv siger ham eller hende og så bliver det oversat til den...:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man har lavet nye hunderacer i årtusinder - hvorfor skulle man dog ikke blive ved med det? Hvis avlsarbejdet bliver gjort ordentligt, har jeg ikke noget imod princippet, og jeg kan da sagtens forstå, at man f.eks. vil avle efter en allergivenlig pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hahaha......

 

Oooog vi har den nye moderace:

 

ny race hjælp - HundeGalleri.dk

 

:mrgreen::mrgreen:

 

 

 

 

 

 

 

Intet galt i at ville skabe en ny race..

 

Labradoodle er et udmærket eksempel herpå. En gruppe folk får en ganske udmærket, og ærbar idé til en ny race, der skulle fungere som handicaphund og generelt en hjælpehund/servicehund, den skulle være allergivenlig, og venlig af sind, såvel som let dresserbar, og en god størrelse..

 

De gjorde alt rigtigt fra starten af: Formulerede en målsætning, undersøgte mulighederne (valg af racer), begyndte at eksperimentere med avlen, og registrerede alt de gjorde....

 

Grundlaget for labradoodle var lagt.

 

Efter et par årtiers målrettet og bundseriøst avlsarbejde, har de ikke formået at få bare en smule stabilitet ind i avlen. Der har yderligere vist sig at være enddog store problemer med sind, hud, pels, og allergier, i x-racen.

 

På trods af et seriøst forsøg, og ihærdig, ja nærmest en hårdnakket vilje til at få det til at lykkedes, har folkene bag arbejdet, kastet håndklædet i ringen.

 

Idag er der stadig avlere af blandingen, også i DK. Fælles for dem er, at de ikke laver et avlsarbejde for at skabe en ny race... De kører derimod på 1. generations og 2. generations blandinger. Deres avl er, ganske naturligt, ikek stabilt, og de løfter de giver (såsom pels og allergivenlighed, og sind) kan de ikke på nogen måde indfri.

Det ændrer ikke på at de lover en masse der ikke kan holdes, næh de påstår stadig at de avler for at skabe en ny race....... Det kaldes falsk markedsføring når det drejer sig om alt muligt andet. Eller bevidst vildledning af kunder, om man vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan også godt følge tanken bag en labradoodle... og så igen... kan man ikke bare vælge en helt almindelig puddel??

 

Jeg må indrømme at jeg blev lidt forarvet over prisen på en labradoodle... $2500... Det er den SAMME pris som man kan få en pure breed udstillingshund for i USA... Og ja.. inden at den er sendt og sådan så løber det op i ca. 35.000 danske kroner... og ja for en blanding, dertil må jeg indrømme at jeg ikke kan forstå det længere.

 

Da jeg sad og kiggede cruft-tv i starten af året viste de også fly-ball.. det var første gang at jeg så det der... Synes bare at det er skrækkeligt at man KUN tænker på hvordan den vil kune klare sig på en fly-ball bane og ikke ude i hverdagen... der er trods alt flere hverdage end konkurrencedage..

 

 

Jeg har også set programmet og jeg synes altså også at de der "flyballblandinger" er langt ude. En border collie / STB-blanding :shock:... Det er da nød til at gå galt.

 

Hvad skal man iøvrigt bruge en Kaukaser til i USA eller DK for den sags skyld? Jeg ville ihverfald ikke bo ved siden af sådan en fætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter et par årtiers målrettet og bundseriøst avlsarbejde, har de ikke formået at få bare en smule stabilitet ind i avlen. Der har yderligere vist sig at være enddog store problemer med sind, hud, pels, og allergier, i x-racen.

 

Nøjagtigt som hos mange andre "forædlede" racer. Forskellen er blot at Labradoodle-opdrætterne har erkendt problemerne og fravalgt dem.

 

På trods af et seriøst forsøg, og ihærdig, ja nærmest en hårdnakket vilje til at få det til at lykkedes, har folkene bag arbejdet, kastet håndklædet i ringen.

 

Det synes jeg er beundringsværdigt, og jeg kan hurtigt komme i tanker om andre, som burde følge det eksempel.

 

Idag er der stadig avlere af blandingen, også i DK. Fælles for dem er, at de ikke laver et avlsarbejde for at skabe en ny race... De kører derimod på 1. generations og 2. generations blandinger.

 

Og det viser - igen - at en velovervejet krydsning er det forædlede produkt overlegen.

 

Deres avl er, ganske naturligt, ikek stabilt, og de løfter de giver (såsom pels og allergivenlighed, og sind) kan de ikke på nogen måde indfri.

 

Hvis du overhovedet så det program, tråden handler om, så blev det netop understreget at der blev sorteret i hvalpene, så dem med den specielle allergivenlige pels kom ud til de rigtige købere. Der blev altså på intet tidspunkt påstået at alle Labradoodles er allergivenlige, blot at du kan få en allergivenlig Labradoodle - og det er jo tilsyneladende sandt.

 

Det ændrer ikke på at de lover en masse der ikke kan holdes, næh de påstår stadig at de avler for at skabe en ny race....... Det kaldes falsk markedsføring når det drejer sig om alt muligt andet. Eller bevidst vildledning af kunder, om man vil.

 

Der er vi enige. Synes i øvrigt det er overflødigt - hvad betyder et navn?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nøjagtigt som hos mange andre "forædlede" racer. Forskellen er blot at Labradoodle-opdrætterne har erkendt problemerne og fravalgt dem.

 

Har de dét??

 

Mig bekendt så absolut ikke. Grundlæggerne af ideen om labradoodle har. Resten af avlerne har ikke. De avles stadig på livet løs.

 

Det synes jeg er beundringsværdigt, og jeg kan hurtigt komme i tanker om andre, som burde følge det eksempel.

Enig.

Men stadig: Det er kun ophavsfolkene bag labradoodle der har gjort dette.

 

Og det viser - igen - at en velovervejet krydsning er det forædlede produkt overlegen.

Den holder ikke. Det er netop disse 1. generations og 2. generations krydsninger der er problemet rundt om i verdenen.

 

Iøvrigt vil du ikek kunen finde en eneste statistik af troværdige kilder der beviser dén påstand og fordom.

Der føres ikke statistik på blandinger, i samme grad som på tavledyr. Og den smule der føres, beviser (på trods af blandingernes mindretal i den sammenhæng) at der ikek er statistisk signifikant forskel)

 

Blev de registreret i ligeså stort omfang som tavledyrene, ville dette forhold kun kunne falde ud til tavledyrenes fordel.

 

Al avl, i alle andre henseender, viser at kun ægte hybrider (krydsninger mellem 2 arter) er i besiddelse af krydsningsvitalitet, og dét er kun i forhold til ophavsmaterialet. Ikke i forhold til al anden avl.

Ved Avl på planter kan man opnå krydsningsvitalitet, ved krydsning mellem samme art, Dette forhold skyldes at sorterne (racerne, i hundesammenhænge) alle er kloner.

 

èn sort, uanset antallet af individer, er genetisk set én og samme plante. Rent genetisk set, er det ikke utænkeligt, at den spritnye ligusterhæk man har købt, faktisk er 25 år gammel. Krydsninger mellem samme art (i dette tilfælde 2 ligustersorter) vil derfor frembringe en gentisk helt ny og ung, og frisk plante... Og ja... Denne plante vil være sundere, og stærkere, og besidde mere vitalitet, end de 2 planter den kom fra.

 

Dette er imidlertid ikke muligt ved hunde, da hver eneste hvalp ER et genetisk nyt individ. Forældredyrene er IKKE kloner.

 

Hvis du overhovedet så det program, tråden handler om, så blev det netop understreget at der blev sorteret i hvalpene, så dem med den specielle allergivenlige pels kom ud til de rigtige købere. Der blev altså på intet tidspunkt påstået at alle Labradoodles er allergivenlige, blot at du kan få en allergivenlig Labradoodle - og det er jo tilsyneladende sandt.

Jeg så programmet.

Jeg hev blot løfterne fra avlerne udenfor programmet med ind i mit eksempel.

 

Der er vi enige. Synes i øvrigt det er overflødigt - hvad betyder et navn?

Et navn, med deraf følgende løfter og forventninger, betyder penge...

Og så er det jo fedt at ens hund er noget specielt, åbenbart.

 

Det mener jeg så hver eneste hund er.... Hver hund er et specielt individ. Uanset om det er et tavledyr elelr en blanding.

Link til indlæg
Del på andre sites

Iøvrigt vil du ikek kunen finde en eneste statistik af troværdige kilder der beviser dén påstand og fordom.

Der føres ikke statistik på blandinger, i samme grad som på tavledyr. Og den smule der føres, beviser (på trods af blandingernes mindretal i den sammenhæng) at der ikek er statistisk signifikant forskel)

 

Blev de registreret i ligeså stort omfang som tavledyrene, ville dette forhold kun kunne falde ud til tavledyrenes fordel.

 

Det er korrekt at det statistiske grundlag for hunde desværre er tyndt. Men indenfor andre arter, f.eks. kvæg, hvor der systematisk arbejdes med krydsninger, er der langt bedre dokumentation, og her falder resultatet ikke ud til de renracedes fordel, så der er ingen grund til at tro at det skulle gå anderledes hos hunde.

 

Al avl, i alle andre henseender, viser at kun ægte hybrider (krydsninger mellem 2 arter) er i besiddelse af krydsningsvitalitet, og dét er kun i forhold til ophavsmaterialet. Ikke i forhold til al anden avl.

Ved Avl på planter kan man opnå krydsningsvitalitet, ved krydsning mellem samme art, Dette forhold skyldes at sorterne (racerne, i hundesammenhænge) alle er kloner.

 

Der bliver jeg altså liiiige nødt til at nedlægge protest :lol:

Det er normalt ikke muligt at krydse to forskellige arter, fordi forskellige kromosomtal umuliggør dannelsen af levedygtigt afkom. Og skulle det undtagelsesvis lykkes, ville sådan et væsen være en kimære og ikke en hybrid.

Det er kun muligt at lave krydsninger af henholdsvis hest/æsel/zebra og hund/ulv fordi de er tæt beslægtede underarter af samme familie.

 

Krydsningsvitalitet kan ikke kun opnås hos planter, men også hos dyr af samme art ved krydsning af tro forskellige racer, fordi renracede dyr er homozygote i høj grad - altså næsten kloner. Og det anvendes praktisk i landbrugets husdyravl, hvor det bevisligt virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er korrekt at det statistiske grundlag for hunde desværre er tyndt. Men indenfor andre arter, f.eks. kvæg, hvor der systematisk arbejdes med krydsninger, er der langt bedre dokumentation, og her falder resultatet ikke ud til de renracedes fordel, så der er ingen grund til at tro at det skulle gå anderledes hos hunde.

 

Indenfor kvæg har du dén situation, at man benytter sig af ekstrem selektiv avl, hvor avlsdyrene udvælges med baggrund i afkomsstatistik.

 

har bonden et ønske om at få afkom der har mindre sandsynlighed for medicinering pga. diverse registrerede sygdomme, en øget mælkeproduktion, elelr en større eller hurtigere tilvækst..... ja så kan man i avlsdyrskataloget slå op, og se hvad de forskellige tyre har tendens til at give videre til deres afkom, og man vælger naturligvis sæd fra dén tyr, der kommer ens ønsker nærmest...

 

Ud af 100 potentielle avlstyre, er der måske én, der viser sig at give afkom der er bedre. Det er så dén der får lov at leve... resten bliver slagtet...

 

Dén form for avl skulle man da bare lige vove at indføre ved hunde.... Lur mig om ikke der ville blive ramaskrig, hvis man resolut aflivede alt der ikke faldt indenfor målsætningen.... hov vent engang.... der ER ramaskrig over den slags. ENdda over noget der er langt mindre ekstremt end dét....

 

 

 

så nej.... den holder heller ikke dér.

 

Der bliver jeg altså liiiige nødt til at nedlægge protest :lol:

Det er normalt ikke muligt at krydse to forskellige arter, fordi forskellige kromosomtal umuliggør dannelsen af levedygtigt afkom. Og skulle det undtagelsesvis lykkes, ville sådan et væsen være en kimære og ikke en hybrid.

Det ville være en hybrid.

 

Det er kun muligt at lave krydsninger af henholdsvis hest/æsel/zebra og hund/ulv fordi de er tæt beslægtede underarter af samme familie.

Delvist sandt. Og så kan man føje en del flere til listen, om man vil.

Der er endda eksempler på hybrider udenfor familien. (omend jeg ikke kan huske dem lige nu.)

 

Krydsningsvitalitet kan ikke kun opnås hos planter, men også hos dyr af samme art ved krydsning af tro forskellige racer, fordi renracede dyr er homozygote i høj grad - altså næsten kloner. Og det anvendes praktisk i landbrugets husdyravl, hvor det bevisligt virker.

Krydsningsvitalitet virker ikke ved husdyravl fordi der krydses, men fordi man er ekstremt selektive. Og ja. Indenfor produktionsdyr har man valgt at kalde dette for krydsningsvitalitet. Der er imidlertid tale om særdeles selektiv og kontrolleret forædlingsavl.

 

Og nej. Racerene dyr er ikke næsten kloner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO
Lige en anden ting - der er åbenbart taget en beslutning hos det firma, der tekster engelsksprogede programmer, om at alle hunde er intetkøn uanset hvad der rent faktisk siges i programmet.

 

Ved godt at det er en biting, men det irrriterer mig helt vildt! :evil:

 

Det har også altid irriteret mig grænseløst - og vil lige på forhånd undskylde overfor evt. ejere af 'den-hunde' her på HF...

 

Når en hund omtales som han/hun, giver det et indtryk af omsorg, empati, tilhørsforhold. Hunden hører til og er elsket, en del af sit miljø. Dette KAN naturligvis også være tilfældet ved 'den-hunde', men er det langtfra altid. Hvis en hund omtales som intetkøn, er det ikke rigtigt til at vide, hvor den 'står' i forhold til (sine) mennesker. Er det en foragtet gadehund, der 'bare burde skydes'? Hunde der IKKE er elskede omtales altid som intetkøn. Det samme gælder for de fleste hunde der anskaffes som 'udstyr' - ting - og det er jo naturligt nok, eftersom ting er intetkøn.

 

Og så, endelig, kommer pointen :banan:: når en hund i en udsendelse omtales som 'it' eller 'he/she', fortæller det os nogle ting, der måske kan være vigtige at forstå i henhold til hundens plads i familien/opholdsstedet. En dyrepasser på Animal Planet, f.eks., der har fået et nært forhold til en hund han/hun har reddet fra kaos. Der fortælles med varme i stemmen om hvor god og skøn en hund han/hun er. Vi forstår det personlige engagement, følelserne, ønsket om at hunden må få det godt. Nu kommer de danske oversættere så og skriver 'den' og pludselig lyder dyrepasserens omtale af hunden langt mindre personlig og engageret - langt mere professionel, som et sagsnummer i systemet.

 

Jeg mener personligt, at den konsekvente brug af intetkøn til hunde i tv-udsendelser, nedtoner/bagateliserer den store kærlighed, omsorg og empati disse mennesker udviser for hundene i deres varetægt - og det er altså ikke bare en lille detalje, specielt ikke for hunde i nød, hvordan de mødes af mennesker. De rent tekniske, fysiske aspekter, kan klares med en kølig, professionel distance; hunden, den skal lære at gå ordentligt, hunden, den skal have taget nogle kilo på, hunden, den skal lære at blive renlig. Men hunden, Max, han skal lære at få tillid til mennesker igen, han skal genfinde sin mentale balance, han skal have livsgnisten tilbage.

 

At sige han/hun om en hund, betyder for mig at lukke hunden ind i hjertet, men den omstændighed oplever vi aldrig på tv, takket være de danske oversættere. :damn:

 

 

PS: Vil lige uddybe undskyldningen overfor evt. HF ejere af 'intetkøns-hunde'... Hvordan man tiltaler sin hund, afhænger ofte af gamle, indgroede vaner, som man ikke lige uden videre lægger på hylden. Er en hund elsket i sit hjem, er den helt sikkert også bedøvende ligeglad med tiltaleformen. Forskellen til tv-udsendelser ligger i, at man her formidler et budskab, en holdning, en omgangstone, et engagement, til en hel verden af tv-seere. Det er OS, seere, der skal opleve, hvordan hunden behandles/opfattes, os der skal danne os indtryk på nethinden, og her betyder tiltaleformen altså noget.

 

:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så ikke udsendelsen, så prøvede lige at søger på Designer dogs på Youtube for at se, om den skulle ligge der. Jeg fandt den ikke, men faldt i stedet over dette klip om ************* fra et australsk talkshow. Prøv lige at se de to små "pugaliers" (mops/cavaliers), der kommer ind to minutter inde i klippet. :lun:

 

 

De ligner faktisk Puggles :-) Pug/Beagle mix - så søde!!

 

Se selv :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...