Hop til indhold

"Smitter" frygt for fyrværkeri fra voksen til hvalp?


Gæst Soya
 Share

Recommended Posts

Hej alle

 

Jeg er helt ny herinde, så beklager på forhånd hvis jeg gør noget forkert :???:...

 

Hvis alt går efter planen får jeg/vi en ny lille hvalp den 28ende december:lun:

Det i sig selv er jo fantastisk og meget glædeligt - vi kan næsten ikke vente :banan:..

Situationen er dog den, at jeg for lang tid siden sagde ja til at passe mine forældres hund dagene omkring nytår og nytårsaften da de er bortrejst. Hun er en lille tæve på 5½år - og en skøn skøn hund. Problemet er at hun er meget skudræd/bange for fyrværkeri.

 

Jeg tænker selvfølgelig over hvordan hendes frygt for fyrværkeri påvirker så lille en hvalp? og om det påvirker den? Hvalpen er jo midt i prægningsfasen og jeg forestiller mig at den er extra modtagelig på dette tidspunkt, så er bange for at tævens reaktioner vil "smitte af" på hvalpen.

 

Er der nogle der har gjort sig tanker om en lignende situation eller har erfaringer på området som de vil dele ud af...

Fra tidligere ved jeg at tæven er mere afslappet (hvis man kan kalde det det) når der er en hund til stede som ikke reagerer på fyrværkeri, men det synes jeg bare ikke er noget en lille ny hvalp skal kastes ud i...

 

Jeg overvejer selvfølgelig at trække pasningen i mig igen - hvilket jeg tror ville være den bedste løsning for hvalpen... Men så er det uvist hvad der sker med tæven (og det er en tøs jeg har meget meget nært og altid har været passer for i kortere og længere perioder)

 

Tanker?

 

På forhånd tak for hjælpen

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle

 

Jeg er helt ny herinde, så beklager på forhånd hvis jeg gør noget forkert :???:...

 

Hvis alt går efter planen får jeg/vi en ny lille hvalp den 28ende december:lun:

Det i sig selv er jo fantastisk og meget glædeligt - vi kan næsten ikke vente :banan:..

Situationen er dog den, at jeg for lang tid siden sagde ja til at passe mine forældres hund dagene omkring nytår og nytårsaften da de er bortrejst. Hun er en lille tæve på 5½år - og en skøn skøn hund. Problemet er at hun er meget skudræd/bange for fyrværkeri.

 

Jeg tænker selvfølgelig over hvordan hendes frygt for fyrværkeri påvirker så lille en hvalp? og om det påvirker den? Hvalpen er jo midt i prægningsfasen og jeg forestiller mig at den er extra modtagelig på dette tidspunkt, så er bange for at tævens reaktioner vil "smitte af" på hvalpen.

 

Er der nogle der har gjort sig tanker om en lignende situation eller har erfaringer på området som de vil dele ud af...

Fra tidligere ved jeg at tæven er mere afslappet (hvis man kan kalde det det) når der er en hund til stede som ikke reagerer på fyrværkeri, men det synes jeg bare ikke er noget en lille ny hvalp skal kastes ud i...

 

Jeg overvejer selvfølgelig at trække pasningen i mig igen - hvilket jeg tror ville være den bedste løsning for hvalpen... Men så er det uvist hvad der sker med tæven (og det er en tøs jeg har meget meget nært og altid har været passer for i kortere og længere perioder)

 

Tanker?

 

På forhånd tak for hjælpen

 

Er der ingen mulighed for at du kan vente med at hente hvalpen? Jeg ved det er svært, men....

Link til indlæg
Del på andre sites

Angst kan meget nemt smitte fra voksen til hvalp... Og jeg ville personligt ikke passe en angst hund sammen med en hvalp.

 

Evt skal du høre din opdrætter ad om han/hun kan beholde hvalpen nytåret over? Og ellers er alternativet at du trækker pasningen tilbage - synes jeg i hvert fald.

 

 

Vi havde et lignende problem, som så heldigvis ikke endte med det store problem, da vi var taget i sommerhus med 4 hunde i alt. Oscar som har haft tendens til at reagere på lyde var på baldrian og stesolid. De andre hunde kun på baldrian. Der var ingenting. Han fik en forskrækkelse, men var lynhurtigt sig selv igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for velkomst...

Det er en stabyhoun :engel:

 

Den med at hente hvalpen senere kunne være en mulighed - det har jeg ikke rigtig overvejet...

Så vil tiden i den anden ende hvor vi har ferie sammen med hvalpen bare være det kortere - og vi har i forvejen ikke super lang tid da vi går på (tvungen) ferie allerede fra den 18ende...

 

Hmmm...

 

 

edit: og mange tak for hurtigt svar

Link til indlæg
Del på andre sites

Hyggeligt med en anden staby :vuf:

 

 

 

Jeg vil lige understrege at der ikke er tvivl om at jeg synes det bedste ville være at de fandt en anden hundepasser - og de er sat på sagen, så jeg håber bare at det lykkedes...

 

Indtil videre er planen at vi begge holder ferie indtil 4. januar hvor jeg starter job. Herefter bliver manden hjemme en uge mere (han starter den 11 januar). Ugen fra den 11 flexer vi dog så jeg er på meget nedsat tid og de dage hvor jeg ikke har fri er manden hjemme (tænkt så hunden måske, hvis alenehjemmetræningen fungerer, i denne uge kan begynde at være alene hjemme i en time eller to (hvor vi faktisk er på job og ikke bare "alene hjemme træner"). Så vil jeg trappe op i hundens tempo...

 

Det blev til et meget langt svar på et ret så simpelt spørgsmål.

Den korte udgave er vel helt fri indtil den 11 og så næsten fri i en uge mere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville lige tale med opdrætter vedr senere afhentning,så den lille blev i vante omgivelser. Men hvis I bor meget øde ude på lars t---mark, så ingen høje knal osv kan høres så går det nok.

Mine erfaringen med altid flere hunde er, at denne specielle angst ikke smitter.Min de rolige har desværre ingen positiv indflydelse på de ængstelige, og de rolige bliver ikke nervøse over de bange og ænstelige.

Men ved ikke om det gælder generelt.

Jeg ville ikke selv aflevere en hvalp under f.eks 12 uger lige op til nytår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

 

Hvad med den mest åbenlyse løsning: At give din mors hund noget beroligende? Hvalp eller ikke hvalp, det er bedre for din mors hund ikke at skulle gennemgå mange angstfyldte timer

 

Tak for det :-D

 

Den voksne hund skal have beroligende uanset om det bliver mig den er hos eller ej - eller om det bliver med eller uden hvalp

 

Læste os en anden tråd om Zylkene (tror jeg nok det hed) som jeg overvejer at supplere med - sammen med det beroligende vi har fået fra dyrlægen...

 

Tak for input

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville lige tale med opdrætter vedr senere afhentning,så den lille blev i vante omgivelser. Men hvis I bor meget øde ude på lars t---mark, så ingen høje knal osv kan høres så går det nok.

Mine erfaringen med altid flere hunde er, at denne specielle angst ikke smitter.Min de rolige har desværre ingen positiv indflydelse på de ængstelige, og de rolige bliver ikke nervøse over de bange og ænstelige.

Men ved ikke om det gælder generelt.

Jeg ville ikke selv aflevere en hvalp under f.eks 12 uger lige op til nytår.

 

Det med den senere afhentning overvejer vi selvfølgelig stadig.

Der er bare lige mange ting der skal gå op i en højere enhed...

 

Vi bor ikke sådan laaaangt ud på landet, men semi... Der er dog altid noget "baggrundsstøj" nytårsaften - det kan vi ikke komme udenom.

 

Vi oplevede med Soya - den voksne tæve - at det eneste nytår hvor hun har været rolig var da der var en hund med som var fuldstændig ligeglad - men omvendt var hun også yngre dengang, så hvem ved om hun ville have reageret anderledes hvis den rolige ikke var der. Det er svært at vide.. Det var som om at frygten tog til gennem en periode - og er blevet meget bedre efter vi er begyndt at arbejde på det... men nytårsaften er stadig bare for svært for hende at overkomme... (vi er nået dertil hvor skud når vi er i skoven ikke længere for hende til at styrte hjem med halen mellem benene, nu stivner hun lige et kort øjeblik og går så videre, tøver dog stadig lidt når der er skudøvelse på kasernen (som man nogle gange kan høre)... Men det blive bedre og bedre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...