Hop til indhold

Pero har været på eventyr!


Gæst PPP-Pero
 Share

Recommended Posts

Gæst PPP-Pero

Ja... Vi er næsten lige kommet hjem fra en begivenhedsrig tur i skoven. Da vi er nået halvvejs på vores rute beslutter vi os for at slippe ham løs og øve indkald, da der hverken var stavgængere, løbere, hunde, børn osv. i skoven i sådan et møgvejr. Og derudover er Pero ikke ligeså tilbøjelig til at løbe langt væk fra os når det regner som han ellers er 8)

 

Stor fejltagelse!! Efter at have gået 100 meter med perfekt indkald hører Pero noget et par meter inde i skoven. Og sætter selvfølgelig i løb. Det var så åbenbart en fasan og fanden tager ved Pero... Fasanen kommer med noget besvær i luften og flyver længere ind i skoven og lander et eller andet sted. Pero løber derind, vender lige om og kigger tilbage på os, der siger underlige lyde, kalder og kaster med godbidder imens vi løber væk fra ham. Pero vender så om igen efter fasanen og er VÆK!

 

Så gik den vilde jagt gennem skoven. Pero efter fasanen og os efter Pero. Vi finder ham endelig, men han har virkelig kun fasanen i tankerne så det ender med at vi seriøst må jage ham for til sidst at få fat i ham. Puhaa... Vi var godt nok bange! Dér hvor vi fik fat i Pero var kun små 100 meter fra den store vej. Godt nok er der hegn, men det er noget faldefærdigt og hullerne i nettet er også så stort at jeg tror Pero kunne komme igennem.

 

Så nu er det absolut slut med nogensinde at gå løs igen.

 

Og så til billederne...

Her ser i en træt lille jæger, noget mudret og våd, og meget utilfreds med at skulle i bad. Som om man ikke var våd nok i forvejen :roll: Tsk tsk...

 

 

2214_DSCN2696_1.jpg

2214_DSCN2697_1.jpg

2214_DSCN2698_1.jpg

2214_DSCN2700_1.jpg

2214_DSCN2702_1.jpg

2214_DSCN2704_1.jpg

2214_DSCN2706_1.jpg

2214_DSCN2705_1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det lyder da som noget af en tur :shock:

 

Minder mig om en skovtur jeg havde med Kahlúa da hun var omkring 5 mdr :twisted: :lol:

 

Det er hun heldigvis vokset fra igen, og mon ikke også Pero gør det en dag :wink:

 

Super dejlige billeder! Hvor er han bare blevet stor og smuk. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik du fasanen pero, inden de ødelagde det for dig?? Nu gælder det om pero, at være meget flink de næste mange ture. Komme straks de kalder og lade være at reagere for kraftigt på vildt. De skal tro de kan styre dig..

 

Og så næsta gang de tager mod til sig og slipper dig, skal du være ultra flink og først derefter kan du begynde så småt at få dårlige øre igen, men kun i det små. Bare en lille smuttur inden de får helt dårlige nerver, for så tror de stadig de har styr på det:)

 

Hilsen Sheila og tro mig jeg taler af erfaring :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Det holder op igen ;)

 

Der er perioder hvor sporliner er løsningen :)

 

Han har haft det rigtigt rigtigt sjovt, Susi og Mika har taget en del af den slags ture, kom herud, her er laaaangt til veje når man først er ude i naturen :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er vildt ubehagligt når ens hund bare løber og slet ikke reagere på hverken indkald, godbidder eller andet! :( Har selv prøvet det med Kency, hun var også på vej op mod en stor vej! Puha mit hjerte bankede hurtigt.. siden da har hun ikke gået løs, men jeg tror på det bare er en periode - håber det ihvertfald, så hun kan få lov til at gå løs igen! Men godt der ikke skete noget med Pero!! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Jeg tror desværre ikke bare det er en fase... Jeg har altid fået at vide, at jeg ikke skulle regne med at han kunne rende løs pga. det store jagtinstinkt podengoen har. Tror de minder meget om beagler på det punkt.

Men man har jo lov til at håbe:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror desværre ikke bare det er en fase... Jeg har altid fået at vide, at jeg ikke skulle regne med at han kunne rende løs pga. det store jagtinstinkt podengoen har. Tror de minder meget om beagler på det punkt.

Men man har jo lov til at håbe:)

Du skal bare træne, have lækre godbidder med(pølser eller noget i den stil) og så lære at forudse "ulykken". Med den slags hunde vil der altid være svipsere, men man kommer langt med træning af sig selv og hunden :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Jeg tror desværre ikke bare det er en fase... Jeg har altid fået at vide, at jeg ikke skulle regne med at han kunne rende løs pga. det store jagtinstinkt podengoen har. Tror de minder meget om beagler på det punkt.

Men man har jo lov til at håbe:)

Du skal bare træne, have lækre godbidder med(pølser eller noget i den stil) og så lære at forudse "ulykken". Med den slags hunde vil der altid være svipsere, men man kommer langt med træning af sig selv og hunden :wink:

 

Problemet er bare at han ikke er særlig madglad :? Selv pølse er ikke værd at komme for hvis der er noget interessant. Han vil gerne hvis der ikke er nogen forstyrrelser. Enten kommer han med det samme eller også stopper han op, kigger efter om der er noget der er mere spændende, og kommer så traskende hvis det ikke er tilfældet!

 

Men ja, man kommer bestemt langt med træning. Jeg vil selvfølgelig blive ved med at øve indkald, dog i snor, i håb om at han engang kan gå ligeså artigt som de andre hunde, der går i hundeskoven :lol:

 

Men puha, den mindste raslen i blade, grene der brækker, et lille pip eller andet, der tegner på vildt, så er han bare helt væk. Der er bare ingen kontakt... Men når man er 6 mdr. gammel skal der nok heller ikke så meget til :D

Link til indlæg
Del på andre sites

uhh det er ikke sjovt når ens hund pludselig er væk :shock:

 

Istarten da jeg havde Flaffy og jeg slap ham i skoven kunne han også finde på og løbe og sige vi ses om en time :roll: ikk sjovt.. Men det gør han heldigvis ikke mere :D Men han har jo heller ikke jagt i sig, kun jagt på hun hunde.

 

Men i må bare træne, men det er da noget sværere med de selvstændige hunde.

 

Hvad med lækkert kogt kød, tænder det ham, eller måske en dummi med pels på, som han kan lege med når han kommer ?

 

Hilsen Susanne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg tror desværre ikke bare det er en fase... Jeg har altid fået at vide, at jeg ikke skulle regne med at han kunne rende løs pga. det store jagtinstinkt podengoen har. Tror de minder meget om beagler på det punkt.

Men man har jo lov til at håbe:)

Du skal bare træne, have lækre godbidder med(pølser eller noget i den stil) og så lære at forudse "ulykken". Med den slags hunde vil der altid være svipsere, men man kommer langt med træning af sig selv og hunden :wink:

 

Problemet er bare at han ikke er særlig madglad :? Selv pølse er ikke værd at komme for hvis der er noget interessant. Han vil gerne hvis der ikke er nogen forstyrrelser. Enten kommer han med det samme eller også stopper han op, kigger efter om der er noget der er mere spændende, og kommer så traskende hvis det ikke er tilfældet!

 

Men ja, man kommer bestemt langt med træning. Jeg vil selvfølgelig blive ved med at øve indkald, dog i snor, i håb om at han engang kan gå ligeså artigt som de andre hunde, der går i hundeskoven :lol:

 

Men puha, den mindste raslen i blade, grene der brækker, et lille pip eller andet, der tegner på vildt, så er han bare helt væk. Der er bare ingen kontakt... Men når man er 6 mdr. gammel skal der nok heller ikke så meget til :D

 

Mon ikke bare det er den periode han er i?

 

Han minder noget om cairner og lignende racer og i den alder han er i, er det altså hunde med en mega selvtillid og mod på livet, fuldstændig kolde overfor farer, de lader sig blot fange af alt spændende og kan simpelthen ikke høre :)

 

Så sporline på, øve og ikke stille ret store krav i øvelserne, så hører det op igen senere, nu tror jeg bare ikke han kan :)

 

Kan da berolige dig med at jeg har to dejlige tøser der hører ret pænt efter på trods af deres racebeskrivelse/arbejdsbeskrivelse :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Kogt kød er prøvet - alt fra hakket kød, til lever og forskellige slags hjerter. Det virker perfekt uden forstyrrelser, men der skal ikke meget til før han fravælger det til fordel for noget andet.

 

Anne-Marie: Jeg håber bestemt også det er en fase. Men det er almen kendt at det langt fra er alle podengoer, der kan løbe frit. Men det har jeg også altid været afklaret med. Hvis han aldrig lærer at gå løs er der ikke noget at gøre ved det...

 

Men jeg må prøve at øve indkald på alle de tidspunkter hvor jeg ved han kommer... Og så sørge for altid at have ham i snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kogt kød er prøvet - alt fra hakket kød, til lever og forskellige slags hjerter. Det virker perfekt uden forstyrrelser, men der skal ikke meget til før han fravælger det til fordel for noget andet.

 

Anne-Marie: Jeg håber bestemt også det er en fase. Men det er almen kendt at det langt fra er alle podengoer, der kan løbe frit. Men det har jeg også altid været afklaret med. Hvis han aldrig lærer at gå løs er der ikke noget at gøre ved det...

 

Men jeg må prøve at øve indkald på alle de tidspunkter hvor jeg ved han kommer... Og så sørge for altid at have ham i snor.

Hunde er forskellige, nogle elsker pølser, andre ost, og andre igen skal bare have udsigt til at lege med yndlingslegetøjet. Så må du arbejde på hvad der tricker ham, evt. en død hare i lommen? :lol: :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Kogt kød er prøvet - alt fra hakket kød, til lever og forskellige slags hjerter. Det virker perfekt uden forstyrrelser, men der skal ikke meget til før han fravælger det til fordel for noget andet.

 

Anne-Marie: Jeg håber bestemt også det er en fase. Men det er almen kendt at det langt fra er alle podengoer, der kan løbe frit. Men det har jeg også altid været afklaret med. Hvis han aldrig lærer at gå løs er der ikke noget at gøre ved det...

 

Men jeg må prøve at øve indkald på alle de tidspunkter hvor jeg ved han kommer... Og så sørge for altid at have ham i snor.

Sådan beskrives cairnen også, men med de moderne metoder hvor man roser og belønner alle kontaktforsøg, bruger ros og lækre godbidder og aldrig skælder ud, så er opgaven bestemt ikke umulig, måske skulle i snart herud og gå tur, så kan pigerne give ham et kursus i musefangst, det skulle han også have anlæg for ikke?

 

Muff lærte det på 3 uger, og hun er er ikke en oplagt musefanger ;)

 

Når de er ''betinget'' på mus, så er de heller ikke så ivrige efter de andre spændende ting, og mus løber jo ikke stærkt ;)

 

De cairner jeg kender der ikke kan komme ved indkald, har ejere der ikke bruger godbidder og nævneværdig ros(de mener typisk at det er nedværdigende bestikkelse ;) ).

JF metoder er heller ikke en succes :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Kogt kød er prøvet - alt fra hakket kød, til lever og forskellige slags hjerter. Det virker perfekt uden forstyrrelser, men der skal ikke meget til før han fravælger det til fordel for noget andet.

 

Anne-Marie: Jeg håber bestemt også det er en fase. Men det er almen kendt at det langt fra er alle podengoer, der kan løbe frit. Men det har jeg også altid været afklaret med. Hvis han aldrig lærer at gå løs er der ikke noget at gøre ved det...

 

Men jeg må prøve at øve indkald på alle de tidspunkter hvor jeg ved han kommer... Og så sørge for altid at have ham i snor.

Sådan beskrives cairnen også, men med de moderne metoder hvor man roser og belønner alle kontaktforsøg, bruger ros og lækre godbidder og aldrig skælder ud, så er opgaven bestemt ikke umulig, måske skulle i snart herud og gå tur, så kan pigerne give ham et kursus i musefangst, det skulle han også have anlæg for ikke?

 

Muff lærte det på 3 uger, og hun er er ikke en oplagt musefanger ;)

 

Når de er ''betinget'' på mus, så er de heller ikke så ivrige efter de andre spændende ting, og mus løber jo ikke stærkt ;)

 

De cairner jeg kender der ikke kan komme ved indkald, har ejere der ikke bruger godbidder og nævneværdig ros(de mener typisk at det er nedværdigende bestikkelse ;) ).

JF metoder er heller ikke en succes :lol:

 

Sidst vi skulle ud til Gudrun og var i god tid, stoppede vi lige og gik ud til Kalø Slotsruin og tilbage igen - og der var mus! Det var så skægt. Pero fandt et musehul og blev helt ekstatisk! Han lyttede og lyttede og satte i løb så snart han hørte raslen i græsset. Jeg var virkelig imponeret fordi han aldrig før har set en mus - men der var INGEN tvivl om, at han vidste hvad det gik ud på. Så vi er bestemt klar på musejagt :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Kogt kød er prøvet - alt fra hakket kød, til lever og forskellige slags hjerter. Det virker perfekt uden forstyrrelser, men der skal ikke meget til før han fravælger det til fordel for noget andet.

 

Anne-Marie: Jeg håber bestemt også det er en fase. Men det er almen kendt at det langt fra er alle podengoer, der kan løbe frit. Men det har jeg også altid været afklaret med. Hvis han aldrig lærer at gå løs er der ikke noget at gøre ved det...

 

Men jeg må prøve at øve indkald på alle de tidspunkter hvor jeg ved han kommer... Og så sørge for altid at have ham i snor.

Sådan beskrives cairnen også, men med de moderne metoder hvor man roser og belønner alle kontaktforsøg, bruger ros og lækre godbidder og aldrig skælder ud, så er opgaven bestemt ikke umulig, måske skulle i snart herud og gå tur, så kan pigerne give ham et kursus i musefangst, det skulle han også have anlæg for ikke?

 

Muff lærte det på 3 uger, og hun er er ikke en oplagt musefanger ;)

 

Når de er ''betinget'' på mus, så er de heller ikke så ivrige efter de andre spændende ting, og mus løber jo ikke stærkt ;)

 

De cairner jeg kender der ikke kan komme ved indkald, har ejere der ikke bruger godbidder og nævneværdig ros(de mener typisk at det er nedværdigende bestikkelse ;) ).

JF metoder er heller ikke en succes :lol:

 

Sidst vi skulle ud til Gudrun og var i god tid, stoppede vi lige og gik ud til Kalø Slotsruin og tilbage igen - og der var mus! Det var så skægt. Pero fandt et musehul og blev helt ekstatisk! Han lyttede og lyttede og satte i løb så snart han hørte raslen i græsset. Jeg var virkelig imponeret fordi han aldrig før har set en mus - men der var INGEN tvivl om, at han vidste hvad det gik ud på. Så vi er bestemt klar på musejagt :D

 

Det tænkte jeg nok, jamen så skal vi da klart på musejagt, det er min erfaring at lidt inspiration og hjælp er godt :D

 

Mika er oplært af Susi, Maggie også, og Muff fangede sin første med Mika som poteklappende tilskuer :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...