Hop til indhold

Spørgsmål vedr. bedømmelse i hvalpeklassen

Gæst Bettemus83
 Share

Recommended Posts

Gæst Bettemus83

Hejsa!

Charlie's opdrætter har spurgt om jeg ikke vil springe ud i det med udstillinger ved et juleskue i Silkeborg til Januar.

Det bliver jo så i hvalpe klassen.

Har tjekket regler osv ud på DKK's hjemmeside, men synes kun jeg kan finde noget om at man kan få de forskellige arver bånd (lovende, Meget lovende, lidt lovende osv.)

Men hvad skal min hvalp kunne for at nå de forskllige bånd?

Der står en masse om bedømmelserne i de andre klasser. Hvad dommeren bedømmer på når det e rsærdeles lovende osv osv.

Er det det samme som i hvalpeklassen?

Hvis det er så tror jeg ikke Charlie er klar til det.

Min opdrætter sagde til mig, at han bare skal kunne gå pænt ved min side og kunne stå.

Nu er det sådan at Charlie kun kan gå pænt hvis jeg har en cocktailpølse i munden eller i hånden! Stå er ikke en kommando vi har lært ham, og synes ikke det er noget vi har lavet til hvalpetræningen endnu.. Men må jo selv igang selvom jeg ikke aner hvordan man gør! :genert:

Min største bekymring er dog at han EEELSKER mennesker. Når dommeren skal kigge på ham nytter det jo ikke noget at han hopper op af dommeren af ren begejstring:???:

På den anden side, så står han nogenlunde rolig når vi er ved dyrlægen,men ved ikke om det bare er fordi han er lidt betuttet ved situationen. (hvis det nu var mig der blev raget på, ville jeg også blive lidt betuttet :genert:)

Nu er udstillingen allerede d. 3 januar og jeg skal have ham tilmeldt inden d.1 december! vis altså jeg vil forsøge mig. Opdrætteren kommer med hendes unghund, samt Charlie's søster, Så jeg vil få masser af hjælp på dagen. Heldigvis..

Mvh

Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Min oplevelse har været, at i hvalpeklassen bliver der givet lang snor - til både hunde og ejere ;)

Bella har sågar bidt en dommer da hun var hvalp - uden at blive disket ... men det hører godt nok også til sjældenhederne ...

Men kan du ikke nå at få ham til et par ganges ringtræning inden det stopper - og evt. få din opdrætter til at vise dig nogle tricks? ...

Og så ellers få alle mulige og umulige mennesker til at kigge tænder på ham - og ros og beløn ham for at stå stille mens det foregår? ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bettemus83

Jeg tror lige jeg vil undersøge det med ringtræningen. Ved DKK tilbyder det i den kreds vi går i pt.

Han har prøvet at få vist tænder flere gange til hvalpetræningen og de gange han har været vede dyrlægen. Han kan godt hvis humøret er til det, men det må vi jo så bare øve med ham.

Vi bor ca to timers kørsel fra opdrætteren, så bliver lidt svært med tricks. men jeg ved at jeg altid kan ringe til hende hvis jeg skal have hjælp med noget.

Min opdrætter synes desuden bare jeg skal springe ud i det.;-)

Hvilket hun nok har ret i.

Men lyder da betryggende at fører og hvalp får en lidt længere snor.

Tusind tak for svar..

Link til indlæg
Del på andre sites

Skuer plejer, at være mindre højtidige end de officiele udstillinger. Og en god må¨de at lære hvordan en udstilling foregår.

Brug tiden til, at træne hende i at stå og blive rørt ved af fremmede.

Nyd dagen og sug til dig af lærdom. Og skulle det utænkelige ske, at dommeren ikke kan lide din hund, så er det dommeren der er dum. Du har stadig den dejligste hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skuer plejer, at være mindre højtidige end de officiele udstillinger. Og en god må¨de at lære hvordan en udstilling foregår.

Brug tiden til, at træne hende i at stå og blive rørt ved af fremmede.

Nyd dagen og sug til dig af lærdom. Og skulle det utænkelige ske, at dommeren ikke kan lide din hund, så er det dommeren der er dum. Du har stadig den dejligste hund.

Tusinden kilometer HEP til det markerede ... Det er aldrig ens egen hund den er gal med ... altid-altid-altid dommeren ;D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bettemus83

Hehe det vil jeg huske på:-D

Jeg tror så at der skal en del godbidder til. Og hvis det ikke går så godt, så får jeg og hunden forhåbentlig stadig en oplevelse ud af det som vi kan tage med i bagagen.

Kan man i hvalpeklassen godt få den der: Cannot be judged?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad skal min hvalp kunne for at nå de forskllige bånd?

Din hvalp vil ikke få bånd efter opførsel. Det er først senere, det har betydning.

Han vil få sit bånd-farve alt afhængig af, om bygning og sammensætning på ham er lovende eller særdeles lovende, i forhold til racestandarten.

Og pøj pøj.. Og altid huske. Det er den samme hund du tar med hjem, som du også kom med :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bettemus83

SÅ har jeg skrevet en mail til Hr. Klindrup som står for tilmeldingen af hundene til nytårsshowet i Silkeborg.

Det viste sig jo at han havde lukket for tilmeldingerne igår. kl 18. Hvilket havde givet et ramaskrig for ca 40 hundeejere som ikke havde tilmeldt deres hunde endnu. Når man skriver tilmelding senest d.1 december så er det vel normalt at det er til og med den dag indtil kl. 00.00:rolleyes:

Men man kunne så tilmelde sin hund i dag, umiddelbart ved at skrive en mail med alle oplysningerne på. Så det har jeg. De havde lige en sidste ringtræning i Silkeborg inden nytår. Så det var jo heldigt. Så må jeg se hvor "slemt" det står til med Charlie:blink:

Hvem skal ellers til den udstilling?

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt du nåede at få meldt til, og skuer er som sagt en god måde at snuse til det hele på uden det forventningspres man kan have på sig selv til en officiel udstilling.

I ringen skal hunden vises både i stand og i bevægelse - og både alene og sammen med andre. Man starter med at stille hele klassen op samlet, så dommeren får et overblik. Her stiller man sin hund op med (venstre) siden til. Forpoterne lige under skulderen og bagbenene stillet sådan, at haserne står lodret. Når dommeren har fået overblikket, bliver hele klassen bedt om at tage 1-2 runder samlet, hvorefter hver enkelt hund bliver bedømt.

Når det er ens egen tur stiller man igen hunden op, og følger ellers bare dommerens anvisninger. Mens hunden står beskrives hunden for ringsekretæren. Og så skal der ses bevægelser igen. Som regel skal man vise hunden i en trekant og en tur frem og tilbage. Det er ikke så indviklet som det måske kan lyde, og du kan sagtens nå at få nogle pointers om hvordan man gør på selve dagen.

Udfordringen er som regel at få hunden til at gå ordentligt uden at hoppe frem i linen for at komme hen til de andre, og undgå at den hopper op. Det trænes på samme måde som når man ellers træner lineføring. Start med at tage et par skridt i det tempo hunden skal bevæge sig i. Når den gør det til din tilfredsstillelse (i starten bare et par skridt) roser og belønner du. Og så begynder du langsomt at øge mængden af skridt der skal til inden der belønnes.

I forhold til at stå er fremgangsmåden nogenlunde det samme. Mange lader deres hund stå selv (såkaldt free stack), hvilket kræver en del øvelse for at hunden virkelig præsenterer sig bedst muligt - men det har I masser af tid til at øve, for det er først når hunden er over 9 måneder og udstilles i officielle klasser det registreres og gælder (hvis det er en officiel udstilling man deltager i - skuer er stedet at øve sig). Linker straks til en video, hvor du kan se hvad I kan have som mål.

[media]

[/media]

Alternativ kan man stille hunden sådan, at man sidder nede ved den og holder i halsbåndet. Det kan måske være en god idé i starten, hvor du dermed virkelig kan støtte hunden i situationen fordi du sidder nede ved den.

lily-corgi-national06-reservewinnersbitch.jpg

Nu har jeg sådan en race, hvor man virkelig stiller den op; retter på ben og holder under hoved og hale. Og her plejer jeg at råde nye udstillere til først at træne at hunden gider stå stille mens den bliver holdt. I starten bare et sekund og så masser af ros og belønning. Herefter øges tiden i hundens tempo. I denne fase er der intet fokus på hvordan benene er placeret. Det handler bare om at hunden lærer, at den skal stå stille. Når den gider det i et passende antal sekunder, begynder man at flytte lidt rundt på benene (forben flyttes ved at rette ved skulderen ikke på poten), så de står rigtigt. Og så masser af ros og belønning igen.

Når det fungerer skal man også til at have nogen til at komme og pille ved hunden. De små racer kommer op og stå på et bord når dommeren skal se på dem, og det gør at dommeren kommer rimelig "lige på". Hvilket for nogle hunde kan være ubehageligt (for dommeren stirrer også) - men i det mindste skal h*n ikke bøje sig indover hunden. Så lille vuf op på et bord og øve i at stå, og så lok nogen til at komme og berøre. Man kan evt. starte med en godbid i den ene hånd foran hundens snude, mens man med den anden hånd mærker rundt på hunden.

Så helt basalt handler det om at gå pænt og stå pænt. Start med få sekunder og udbyg tiden langsomt. Et par minutters træning i løbet af dagen, og I skal nok være kampklar til januar! Og hvis hunden hopper op af dommeren, er jeg sikker på du får en fin bemærkning i kritikken om hvor meget charme det lille dyr har!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hermed skrevet dit rigtig gode indlæg ud! Tak for "besværet"!

Jamen velbekomme (hvis det da er mig det er henvendt til:-D).

Og intet besvær - det går ganske hurtigt med ti-fingersystemet (tak til ungdommens dårskab, så jeg havde maskinskrivning som valgfag i folkeskolen). Tror nogle gange det er værre for folk at få tygget sig i gennem mine (ofte meget) lange indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

SÅ har jeg skrevet en mail til Hr. Klindrup som står for tilmeldingen af hundene til nytårsshowet i Silkeborg.

Det viste sig jo at han havde lukket for tilmeldingerne igår. kl 18. Hvilket havde givet et ramaskrig for ca 40 hundeejere som ikke havde tilmeldt deres hunde endnu. Når man skriver tilmelding senest d.1 december så er det vel normalt at det er til og med den dag indtil kl. 00.00:rolleyes:

Men man kunne så tilmelde sin hund i dag, umiddelbart ved at skrive en mail med alle oplysningerne på. Så det har jeg. De havde lige en sidste ringtræning i Silkeborg inden nytår. Så det var jo heldigt. Så må jeg se hvor "slemt" det står til med Charlie:blink:

Hvem skal ellers til den udstilling?

Ih, så ses vi :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites