Hop til indhold

Den lille terrorist!


Gæst Beso
 Share

Recommended Posts

Hej Alle

Hjælp mig ! Vores lab-hvalp på 7 mdr æder os ud af huset. Og her taler jeg ikke om mad, men om ting han bider i stykker når han er alene hjemme.

 

For tiden er han ovenud lykkelig for radiator-termostater. Og jeg skulle lige hilse og sige at sådan nogle er temmelig dyre. Pt. har vi købt 3 nye og idag kom vi hjem til endnu 2 ødelagte. Pris - 400 kr stk...:cry:

 

Derudover har sofapuderne og vindueskarme fået en tur, og ligeledes karme og stole.

 

Han er ikke igang med at skifte tænder da det er overstået, og jeg vil heller ikke mene han er understimuleret, da vi lufter ham hver morgen i ca 20 min tid inden vi kører på arbejde. Men han er selvfølgelig alene tæt på 6 timer hver dag og jeg kan godt forstå han på et tidspunkt begynder at kede sig.

 

Vi har prøvet at pakke termostaterne ind i sølvpapir, men det er bestemt ingen hindring. Det samme gælder bitter-spray....og egentlig også tabasco. Han virker ikke som om det bider på ham. Han tygger det hele i småstykker.

 

Nogle gode råd - alt kan bruges.

 

mvh

 

de desperate 1. gangs forældre.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Når han er destruktiv når han er alene er det fordi han ikke har indlært alene situationen godt nok.

Det kan være et stort atbejde at lære sin hvalp at være alene og desværre kan man være tilbøjelig til at gå for stærkt frem.

 

Succes i separation indebærer at man kommer tilbage til sin hund inden den er blevet urolig. Gør man ikke dette er det det hunden oplever den vil associere med situationen.

Du har nok hørt dette før: Det hunden gør, er det den lærer at gøre i den situation.

Det handler om at bygge separationen op bid for bid og aldrig være væk i længere tid end hunden kan klare uden at vise uro.

 

Derfor må du desværre belave dig på at starte forfra :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Er fuldstændig enig med Ninjamor - Helt forfra med alene hjemmetræningen.

 

Tænker også lidt på hvad i ellers laver af aktivering?

 

Det er vigtigt ikke kun at fokusere på den fysiske aktivering, men også den mentale, og sørge for han er mentalt træt.

 

Hvornår går i tur med ham om morgenen?

 

Mange hunde tager lidt tid om at falde helt til ro, efter en gåtur.

Forlader i ham lige efter en spændende tur, så kan det godt være medvirkende til at han stresser og bider i ting når i ikke er hjemme.

Så gåturerne fungere bedst, hvis de er det første i gør om morgenen, så han har tid til at falde til ro inden i tager afsted.

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:har i prøvet at give den noget at spise:blink:

prøv at lære den at være i et transportbur, start med få minutter og så opad :hmm::hjerte:

Det synes jeg lyder som symptombehandling og hunden får det jo ikke nødvendigvis bedre af at sidde i et lille bur, den forhindres bare i at koste penge.

 

Er enig med Ninjamor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg lyder som symptombehandling og hunden får det jo ikke nødvendigvis bedre af at sidde i et lille bur, den forhindres bare i at koste penge.

 

Er enig med Ninjamor.

 

Helt enig:-D

 

Det ville godt nok være synd for hunden:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

helt sikkert separations angst/manglende indlæring på at være alene hjemme.

20 min i haven om morgen er ingenting, jeres hund har lige sovet adskillige timer og får en tur i haven og skal være alene igen i flere timer?

 

vi stod engang i stort set samme situation som jer, tror det er en typisk "fejl" blandt første gangs jer.

 

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/1841-hund-er-ikke-renlig-mere-s.html

Link til indlæg
Del på andre sites

helt sikkert separations angst/manglende indlæring på at være alene hjemme.

20 min i haven om morgen er ingenting, jeres hund har lige sovet adskillige timer og får en tur i haven og skal være alene igen i flere timer?

 

vi stod engang i stort set samme situation som jer, tror det er en typisk "fejl" blandt første gangs jer.

 

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/1841-hund-er-ikke-renlig-mere-s.html

 

 

Psssst .... der står ikke noget om luftning i haven :-D

Redigeret af mulline
Link til indlæg
Del på andre sites

Psssst .... der står ikke noget om luftning i haven :-D

 

HHan er ikke igang med at skifte tænder da det er overstået, og jeg vil heller ikke mene han er understimuleret, da vi lufter ham hver morgen i ca 20 min tid inden vi kører på arbejde. Men han er selvfølgelig alene tæt på 6 timer hver dag og jeg kan godt forstå han på et tidspunkt begynder at kede sig.

 

Sorry, min fejl :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Hej Alle

Hjælp mig ! Vores lab-hvalp på 7 mdr æder os ud af huset. Og her taler jeg ikke om mad, men om ting han bider i stykker når han er alene hjemme.

 

For tiden er han ovenud lykkelig for radiator-termostater. Og jeg skulle lige hilse og sige at sådan nogle er temmelig dyre. Pt. har vi købt 3 nye og idag kom vi hjem til endnu 2 ødelagte. Pris - 400 kr stk...:cry:

 

Derudover har sofapuderne og vindueskarme fået en tur, og ligeledes karme og stole.

 

Han er ikke igang med at skifte tænder da det er overstået, og jeg vil heller ikke mene han er understimuleret, da vi lufter ham hver morgen i ca 20 min tid inden vi kører på arbejde. Men han er selvfølgelig alene tæt på 6 timer hver dag og jeg kan godt forstå han på et tidspunkt begynder at kede sig.

 

Vi har prøvet at pakke termostaterne ind i sølvpapir, men det er bestemt ingen hindring. Det samme gælder bitter-spray....og egentlig også tabasco. Han virker ikke som om det bider på ham. Han tygger det hele i småstykker.

 

Nogle gode råd - alt kan bruges.

 

mvh

 

de desperate 1. gangs forældre.

 

Hvor meget plads har han når han er der hjemme? Caia, var ekstrem stresset da hun havde stuen dengang vi trænede alene hjemme træning, så vi endte med at give hende vores køkken i stedet for, og det har VIRKELIG hjulpet, hun slapper meget mere af, hun er tryg of hun laver ingen ulykker. Vi har så sat børne sikringer på alle vores låger, for ellers åbner hun dem bare.... Hehe

Derudover får hun lov til at falde til ro i ca. 20 min. som minimum inden vi går fra hende... 20 min. gå tur er alt for lidt, for sådan en aktiv hunde base som jeres. Caia er selv en meget aktiv hund, så der skal noget til for at gøre hende tilfreds. hendes morgen tur består af alt fra løbe tur, alm. gå tur, hvor hun er fri, leg, søgning efter foder, alm. lydighedstræning, bare sådan et par små øvelser her og der... vi prøver så vidt muligt at give hende forskellige gå ture, så det ikke bliver det samme evig og altid.

 

En kong har været et kæmpe hit her hjemme, du kan putte alt muligt godt i sådan en, fryse den, og så wupti har du noget lækkert til når i går...

 

jeg tror simpelthen at i skal begynde forfra med alene hjemme træning, og så skal der i den grad mere aktivitet til, for at gøre ham tilfreds oppe i hovedet. Der findes mange gode øvelser, hvor de skal arbejde for at få maden, evt. pakke foder ind i et stort tæppe, sprede det ud på græsset så han skal bruge sin næse, osv osv.

 

Det kan sagtens lade sig gøre... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Breton-Jet
Hvor meget plads har han når han er der hjemme? Caia, var ekstrem stresset da hun havde stuen dengang vi trænede alene hjemme træning, så vi endte med at give hende vores køkken i stedet for, og det har VIRKELIG hjulpet, hun slapper meget mere af, hun er tryg of hun laver ingen ulykker. Vi har så sat børne sikringer på alle vores låger, for ellers åbner hun dem bare.... Hehe

Derudover får hun lov til at falde til ro i ca. 20 min. som minimum inden vi går fra hende... 20 min. gå tur er alt for lidt, for sådan en aktiv hunde base som jeres. Caia er selv en meget aktiv hund, så der skal noget til for at gøre hende tilfreds. hendes morgen tur består af alt fra løbe tur, alm. gå tur, hvor hun er fri, leg, søgning efter foder, alm. lydighedstræning, bare sådan et par små øvelser her og der... vi prøver så vidt muligt at give hende forskellige gå ture, så det ikke bliver det samme evig og altid.

 

En kong har været et kæmpe hit her hjemme, du kan putte alt muligt godt i sådan en, fryse den, og så wupti har du noget lækkert til når i går...

 

jeg tror simpelthen at i skal begynde forfra med alene hjemme træning, og så skal der i den grad mere aktivitet til, for at gøre ham tilfreds oppe i hovedet. Der findes mange gode øvelser, hvor de skal arbejde for at få maden, evt. pakke foder ind i et stort tæppe, sprede det ud på græsset så han skal bruge sin næse, osv osv.

 

Det kan sagtens lade sig gøre... :-)

 

 

Jep skulle til at skrive det:-D Et mindre rum vil (måske?) Ikke ?stresse? hunden ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Igen!

Iiih, det er fantastisk med dette forum. Der er så meget god erfaring at trække på.

 

Jeg er enig med Ninja-mor. Vi må forfra med alenhjemme-træning. Det slog os, at vi faktisk aldrig har trænet alene hjemme, da vi egentlig bare var glade over at han aldrig hylede eller gav lyd når han var alene hjemme. Men set i bakspejlet, kan vi jo godt se nu, at hvor andre hunde måske hyler i al den tid de er forladt, ja så gnasker vores hund så bare i alt han kan komme i nærheden af. Lektien er lært, og vi vil straks gå igang med at vænne ham til alene hjemme-situationen.

 

Også tak til Chili con Caia for rådet ang mindre rum. Som det er nu har han 2/3 af en 100 kvm lejlighed at bevæge sig på, og det er da et forsøg værd at give ham et lidt mindre rum som hans trygge base.

 

Som det er nu, kan der ikke ændres ved de 20 min om morgenen.

Det er logistisk set ikke en mulighed at ændre på varigheden af morgenluftningen, men den indeholder dog flere former for fysisk og psykisk udfordring, så det er ikke det der mangler. Der er også minimum 20 min ned-stress og "aklimatisering" inden sidste mand forlader hjemmet, så der er ingen pludselig afsked. Men tak for det gode råd alligevel.

(og nej - vi lufter ham ikke bare i den have vi IKKE har);-)

 

Nogle der kan henvise til en go fremgangsmåde til alenehjemme-træning?

Sådan helt "from scratch"..

 

tak igen for alle de gode velmenende svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som det er nu, kan der ikke ændres ved de 20 min om morgenen.

Det er logistisk set ikke en mulighed at ændre på varigheden af morgenluftningen, men den indeholder dog flere former for fysisk og psykisk udfordring, så det er ikke det der mangler. Der er også minimum 20 min ned-stress og "aklimatisering" inden sidste mand forlader hjemmet, så der er ingen pludselig afsked. Men tak for det gode råd alligevel.

(og nej - vi lufter ham ikke bare i den have vi IKKE har);-)

 

 

Roooo på.

 

Om morgenen skal hunden kun ud at få tømt blæren og tarmen.

 

Den skal IKKE ud at gå helt vildt langt, elelr aktiveres elelr alt muligt andet halløj.

Det eneste dét ville (og tydeligvis også gør) resultere i, er en hund der er klar på mere...... hvorefter i forlader hjemmet.

 

Taddaaaaa.... vågen nok, og energi nok til at tygge ting i smadder.

 

 

Alene hjemme vil jeg ikke komme ind på. Har aldrig haft et problem med det, og derfor egentlig ikke tænkt på hvad jeg gør :blink:

 

Men jeg studser lidt over at i ikke skriver hvad i laver med hunden når i ER hjemme. ALtså om eftermiddagen?? Måske det er en forglemmelse, måske ikke.

Men hvis i ikke giver hunden noget at bruge hjernen til når i er hjemme, og hvis i reelt træner hunden mest fysisk, ja så fungerer det ligesom med mennesker: Masser af fysisk energi, og deraf følgende mentalt overskud som ikke bliver brugt fornuftigt = Tossede påfund når den er alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo tak...der er helt ro på her...

 

Jeg er glad for det du skriver mht morgenluftningen. Jeg vil prøve at finde en gylden middelvej mellem aktivitet og almindelig morgen-luftetur hvor vi for tømt det der skal tømmes efter en lang nat.

 

Eftermiddagen bruges på dagens "lange" tur, som går til en af indre bys mange parker, hvor vi leger med de andre hundeog øver lydighedstræning eller fodersøg i nogle af de strore gamle træer. Det giver os en tilfreds, træt hund der slapper af helt frem til kl 22 hvor vi lufter af inden natten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Roooo på.

 

Om morgenen skal hunden kun ud at få tømt blæren og tarmen.

 

Den skal IKKE ud at gå helt vildt langt, elelr aktiveres elelr alt muligt andet halløj.

Det eneste dét ville (og tydeligvis også gør) resultere i, er en hund der er klar på mere...... hvorefter i forlader hjemmet.

 

Taddaaaaa.... vågen nok, og energi nok til at tygge ting i smadder.

 

 

Alene hjemme vil jeg ikke komme ind på. Har aldrig haft et problem med det, og derfor egentlig ikke tænkt på hvad jeg gør :blink:

 

Men jeg studser lidt over at i ikke skriver hvad i laver med hunden når i ER hjemme. ALtså om eftermiddagen?? Måske det er en forglemmelse, måske ikke.

Men hvis i ikke giver hunden noget at bruge hjernen til når i er hjemme, og hvis i reelt træner hunden mest fysisk, ja så fungerer det ligesom med mennesker: Masser af fysisk energi, og deraf følgende mentalt overskud som ikke bliver brugt fornuftigt = Tossede påfund når den er alene.

 

Jeg synes så ikke at det er helt rigtigt at hunden blot har brug for at komme ud at tisse og lave, og slet ikke efter så mange timer hvor den har været i ro. Her hjemme har Caia brug for en god morgen tur hvor hun får brændt noget energi af. Vi har tydeligt kunne mærke en forskel fra dengang vi ikke gik ligeså langt med hende, som vi gør nu. hun er meget mere afslappende og rolig. Men hunde er jo forskellige :-)

 

Jeg synes det virkede helt ekstremt godt at give Caia et mindre rum, så hun kunne finde mere ro, så det er da værd at prøve hjemme hos jer også...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jo tak...der er helt ro på her...

 

Jeg er glad for det du skriver mht morgenluftningen. Jeg vil prøve at finde en gylden middelvej mellem aktivitet og almindelig morgen-luftetur hvor vi for tømt det der skal tømmes efter en lang nat.

 

Eftermiddagen bruges på dagens "lange" tur, som går til en af indre bys mange parker, hvor vi leger med de andre hundeog øver lydighedstræning eller fodersøg i nogle af de strore gamle træer. Det giver os en tilfreds, træt hund der slapper af helt frem til kl 22 hvor vi lufter af inden natten.

 

Han skal ud at brænde energi af om morgenen...

Det springende punkt er hvorvidt han får tid til at falde til ro efter dette og før han forlades. Det kan godt tage 30 - 45 minutter.

 

Du kan læse om separationstræning på min hjemmeside www.hundeliv.dk under artikler.

Klap Beso fra mig (Irene fra Søndermarken) :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg skrev også kun hvad hundene i min familie, såvel som dem jeg går med, igennem tiden har haft behov for om morgenen.

 

 

Og det avr IKKE aktivitet. Og da slet ikke eftersom de alligevel helst "bare" skulle sove, når jeg ikke er/var hjemme.

 

Man kan selvfølgelig også kun snakke ud fra egen erfaring, og hunde har nemlig forskellige behov, så hvad der virker for vores hunde, virker måske ikke for andres hunde:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg skrev også kun hvad hundene i min familie, såvel som dem jeg går med, igennem tiden har haft behov for om morgenen.

 

Og det avr IKKE aktivitet. Og da slet ikke eftersom de alligevel helst "bare" skulle sove, når jeg ikke er/var hjemme.

 

 

Næ næ næ, du skrev helt nøjagtigt:

 

Om morgenen skal hunden kun ud at få tømt blæren og tarmen.

 

Den skal IKKE ud at gå helt vildt langt, elelr aktiveres elelr alt muligt andet halløj.

Det eneste dét ville (og tydeligvis også gør) resultere i, er en hund der er klar på mere...... hvorefter i forlader hjemmet.

 

Taddaaaaa.... vågen nok, og energi nok til at tygge ting i smadder.

 

Det er supervigtigt at hvalpe/unghunde får brændt deres overskudsenergi af hvis de forventes at kunne være rolige i timevis. De spruttter jo af energi bæsterne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:Forstår ikke helt, skal en unghund virkelig sove 8 timer, tisse og så forventes at sove 6 timer igen?

 

 

Det med alene hjemme træning, i skal gøre det rum han skal være i rigtig hyggeligt. Vær der med ham og giv godbidder, tyggeben, kysse, kæle.

 

Øv at i går ud af rummet og lukker døren, i starten stod jeg selv bare og lyttede udenfor, og gik ind igen efter et par minutter. Hvis hunden rejste sig for at sige hej klappede jeg ham bare en enkelt gang, og lavede noget andet, så lagde han sig ned igen.

Hvis ovenstående går fint, så enten lad som om i går ud af fordøren eller gør det rigtigt i 5 min mens han er rolig og ved at falde i søvn. Evt gør som i plejer når i smutter - tag jakke på, find nøgler osv.

Så længe det går godt med tidsrummet, øger i det langsomt.. Ved godt det bliver svært når i jo sikkert arbejder, men håber i kan finde en måde at gøre det muligt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
:hmm:Forstår ikke helt, skal en unghund virkelig sove 8 timer, tisse og så forventes at sove 6 timer igen?

 

 

Det med alene hjemme træning, i skal gøre det rum han skal være i rigtig hyggeligt. Vær der med ham og giv godbidder, tyggeben, kysse, kæle.

 

Øv at i går ud af rummet og lukker døren, i starten stod jeg selv bare og lyttede udenfor, og gik ind igen efter et par minutter. Hvis hunden rejste sig for at sige hej klappede jeg ham bare en enkelt gang, og lavede noget andet, så lagde han sig ned igen.

Hvis ovenstående går fint, så enten lad som om i går ud af fordøren eller gør det rigtigt i 5 min mens han er rolig og ved at falde i søvn. Evt gør som i plejer når i smutter - tag jakke på, find nøgler osv.

Så længe det går godt med tidsrummet, øger i det langsomt.. Ved godt det bliver svært når i jo sikkert arbejder, men håber i kan finde en måde at gøre det muligt på.

 

Vi trænede stort set på samme måde faktisk. Det tager tid, men det er SÅ dejligt når træningen virker... :-)

 

Hvis Caia blot kom ud for at tisse og lave, ville vi have en skør hund, hun ville slet ikke kunne finde ro når hun skulle være alene hjemme, men hun skal så også have mindst 20 min. til at falde til ro i, inden vi går fra hende.

Og Buddha - Tillykke med jeres nye vaps:o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
:hmm:Forstår ikke helt, skal en unghund virkelig sove 8 timer, tisse og så forventes at sove 6 timer igen?

 

 

Det med alene hjemme træning, i skal gøre det rum han skal være i rigtig hyggeligt. Vær der med ham og giv godbidder, tyggeben, kysse, kæle.

 

Øv at i går ud af rummet og lukker døren, i starten stod jeg selv bare og lyttede udenfor, og gik ind igen efter et par minutter. Hvis hunden rejste sig for at sige hej klappede jeg ham bare en enkelt gang, og lavede noget andet, så lagde han sig ned igen.

Hvis ovenstående går fint, så enten lad som om i går ud af fordøren eller gør det rigtigt i 5 min mens han er rolig og ved at falde i søvn. Evt gør som i plejer når i smutter - tag jakke på, find nøgler osv.

Så længe det går godt med tidsrummet, øger i det langsomt.. Ved godt det bliver svært når i jo sikkert arbejder, men håber i kan finde en måde at gøre det muligt på.

 

Jeg kommer til at korrigere dig her :-D

 

Separationstræning bør tage udgangspunkt i den individuelle hunds grænser.

 

Man skal først sikre sig at rummet overhovedet kan forlades uden hvalpen/hunden bliver utryg.

Derfra trapper man op til lige at stå udenfor døren et kort øjeblik, bare en markering, og komme ind igen.

Gradvist lægges sekunder, som går over i 1 minut, på og derfra et par minutter.

 

Der er ingen tvivl om at nogle hunde kan trives med din startmodel, men min erfaring er at langt de fleste separationsproblemer jeg bliver konsulteret for netop startes efter den model du beskriver.

Forklaring:

 

Hvis hvalpen oplever utryghed efter f.eks. 1 minut og ejer vender tilbage efter 2 minutter har den haft et helt minut til at være utryg i, hvilket overskygger alt andet og hjemkomsten af ejeren bliver derfor tillagt umådelig betydning = "pyha GODT du kom, det er fælt at være adskilt"!

Dermed er der dømt problemer!

 

Mange hvalpe accepterer at blive forladt, men dermed ikke være sagt at de har det fint med det.

Dette kommer ofte til udtryk omkring kønsmodningen, hvor mange hundeejere får sig en ubehagelig overraskelse fordi de troede deres hund faktisk kunne være alene uden problemer.

Den øgede hormonaktivitet bliver lige netop den dråbe der får bægeret til at flyde over og hundeejeren skal nu til at starte mere end forfra, idet hundens adfærdsmønster først skal brydes og dens følelser omkring separation neutraliseres.

Først derefter kan man starte forfra med træningen der nu er blevet mere vanskelig end ved en "rå" hvalp.

 

Vi er så indlæringspsykologiske og pædagogiske omkring indlæring af øvelser, lad os også være det omkring opdragelse og separationstræning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Henriksen
:hmm:har i prøvet at give den noget at spise:blink:

prøv at lære den at være i et transportbur, start med få minutter og så opad :hmm::hjerte:

 

Efter min mening, behøver det ikke at være synd for hunden at være i et transportbur. Hvis man gør hunden tryg ved at opholde sig i det, når man er hjemme - så kan hunden måske også finde tryghed, når man ikke er hjemme. Hvis man evt. har kurven til at stå i buret til daglig og får hunden til at forbinde buret med tryghed og ”sit eget opholdssted”. Man skal selvfølge vænne hunden til at være alene stille og roligt.

 

Det behøves jo ikke at være pga. hunden skal have brændt en masse energi af, at den gnaver i alt – det kan også være af angst og usikkerhed.

Redigeret af Henriksen
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer til at korrigere dig her :-D

 

Separationstræning bør tage udgangspunkt i den individuelle hunds grænser.

 

Man skal først sikre sig at rummet overhovedet kan forlades uden hvalpen/hunden bliver utryg.

Derfra trapper man op til lige at stå udenfor døren et kort øjeblik, bare en markering, og komme ind igen.

Gradvist lægges sekunder, som går over i 1 minut, på og derfra et par minutter.

 

Der er ingen tvivl om at nogle hunde kan trives med din startmodel, men min erfaring er at langt de fleste separationsproblemer jeg bliver konsulteret for netop startes efter den model du beskriver.

Forklaring:

 

Hvis hvalpen oplever utryghed efter f.eks. 1 minut og ejer vender tilbage efter 2 minutter har den haft et helt minut til at være utryg i, hvilket overskygger alt andet og hjemkomsten af ejeren bliver derfor tillagt umådelig betydning = "pyha GODT du kom, det er fælt at være adskilt"!

Dermed er der dømt problemer!

 

Mange hvalpe accepterer at blive forladt, men dermed ikke være sagt at de har det fint med det.

Dette kommer ofte til udtryk omkring kønsmodningen, hvor mange hundeejere får sig en ubehagelig overraskelse fordi de troede deres hund faktisk kunne være alene uden problemer.

Den øgede hormonaktivitet bliver lige netop den dråbe der får bægeret til at flyde over og hundeejeren skal nu til at starte mere end forfra, idet hundens adfærdsmønster først skal brydes og dens følelser omkring separation neutraliseres.

Først derefter kan man starte forfra med træningen der nu er blevet mere vanskelig end ved en "rå" hvalp.

 

Vi er så indlæringspsykologiske og pædagogiske omkring indlæring af øvelser, lad os også være det omkring opdragelse og separationstræning :-D

 

Jamen det må du da også gerne.

 

Jeg sidder på noget rigtig dårligt internet, så havde lige skrevet et svar men nu er det pist væk :vedikke:

 

Nå, men der mangler ligesom også en linje i det jeg svarede før, jeg havde skrevet at jeg gik ud af rummet når hunden var helt rolig / lige ved at sove, og så stod jeg og lyttede udenfor, så jeg kunne gå ind før han rejste sig.

Og så gjorde jeg personligt noget ud af at han ikke skulle komme i "hilse-mode" lige præcis fordi jeg helst ikke ville have at han tænkte "ENDELIG er de hjemme"..

 

Forstår godt at det skal være meget nøjagtigt når hunden nu allerede har udviklet angst, men skal de ikke øve det nu?

 

hundeejeren skal nu til at starte mere end forfra, idet hundens adfærdsmønster først skal brydes og dens følelser omkring separation neutraliseres.

Først derefter kan man starte forfra med træningen der nu er blevet mere vanskelig end ved en "rå" hvalp.

 

TS skal vel stadig på arbejde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...