Hop til indhold

Den lille terrorist!


Gæst Beso
 Share

Recommended Posts

Mit gæt vil være mulighed nummer 2 -forudsat at det altså er et nyt problem som er opstået, efter I er begyndt at lade ham gå op og ned af trappen selv. Hvis han hidtil har været glad eller gladere for at skulle ud og gå tur, skyldes hans pludselige modvillige, sandsynligvis at han ikke bryder sig om trappen.

 

Han har egentlig aldrig jublet. Så tror ikke han på den måde har "fundet ud af" at trapperne er stejle....

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har skam stor respekt for uddannelse som generel term - lærdom! Vi kommer ikke til at blive uenige her!

Hertil skal så tilføjes en gradbøjning, da forskellige uddannelser har forskellige niveauer og kvalitet - min respekt for nogle uddannelser ligger på et højere sted end respekten for andre.

Har godt fanget at du har et horn i siden på PAFF. :blink: Men vi må hellere undgå den diskussion.

 

Hvis du falder over det på et tidspunkt, også selvom denne debat til den tid sikkert er lukket og slukket forlængst, så må du gerne have mig i tankerne og smide mig en ref. på det!

Selvfølgelig, det skal jeg nok.

Hvis det er unaturligt for hunden at hvile i mere end 8 timer dagligt, hvordan skal man så nogensinde kunne kompencere, hvis man har et fuldtidsjob, søvnbehov og hund på én og samme tid?

Vi er jo altså nødt til at være realistiske :-)

Hvilket morgenritual skulle vi sammensætte for at opveje for 8 timers søvnoverskud?

Hunde er jo heldigvis meget tilpasningsdygtige og har fjernet sig fra ulven på mange områder. Men for at gøre ting så naturligt for hunden, er det jo ulven man bliver nødt til at skæve til. Det nytter jo ikke noget at se på hvordan egern lever.

 

For mig gik diskussionen på om en hund ikke bør "vækkes" om morgenen fordi den skal hvile igen, eller hvorvidt den bør have et pusterum i hvileriet for at tage en ny søvn. Taget i betragtning af at vi i forvejen forlanger alt for meget inaktivitet af vores hunde og at ophobet overskudsenergi skaber problemer, synes jeg ikke der er ret meget at diskutere.

 

 

Mja.. Men det er jo ikke hvad vi snakker om? Er det? Hunden skal jo lære at hvile i 16!?

 

For mange hunde er virkeligheden sådan, men tror du ikke at 16 timer i hvile giver mere opsparet energi end 8?. Og hvis man så lige tager toppen inden hunden igen skal være alene, så bliver presset ikke så stort for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. synes normalt jeg gerne vil læse hele tråde og lære noget.

 

Dog synes jeg tit at det, der oprindeligt, var spørgsmålet, går over i hvem der har ret og uret? og ikke faktisk at hjælpe trådstarter med et evt. problem?

 

Eller er det bare mig der er en :klovn: ?

Selve tråden vil jeg ikke blande mig i :engel:

 

Sådan ser vi måske forskelligt på det. Jeg sigter efter at folk får de mest brugbare råd, og jeg føler jeg bliver nødt til at reagere hvis folk får nogle dårlige. Så det drejer sig egentlig ikke om hvem der har ret, eller uret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Nå, men igen idag er vi kommet hjem til en snork-boblende hund der ikke har rørt sig ud af flækken siden vi forlod ham. Så stadig - det ser ud til at det har hjulpet, at give ham mindre plads at skulle passe på.

 

Eller det simple faktum at I har ændret på situationen, men uanset så lyder det godt.

 

Spørgsmål nr. 2:

Når vi skal ud og gå tur. Og her er det underordnet om det er morgen-, middag-, eftermiddag- eller aftentur, så virker han som om han ikke rigtig vil med. Han er aldrig logrende eller synligt glad for at vi rasler med snor/halsbånd og i en glad stemme spørger ham "skal du med ud og gå tur".

det er altid en kamp at få lokket ham, selv med godbidder. Ud af døren og hen til det første trappetrin.

Nu bor vi jo, som du Ninjamor ved, på 3. sal, og har indtil for 1 mdr siden, båret ham op og ned ad trapperne, indtil han var 6 mdr gammel. Derefter er vi begyndt at lade ham gå op og ned selv, altid i et roligt tempo.

 

Men trapperne i vores opgang er stejle og glatte, og når man ser ham forcere trinene især ned, virker han som om han er ved at få bagben og bagdel i nakken. Men han er aldrig faldet eller trumlet ned af nogle trin.

 

Nu spørger vi os selv, om hans manglende "lyst" til at komme med ud er

1: fordi han er vant til at blive båret og stadig ikke har vænnet sig til at skulle gå selv.

 

2: at han ikke bryder sig om at gå på trapperne, fordi de er glatte og stejle.

 

3: at han forbinder det med at når vi har luftet ham, og han kommer op igen, så forlader vi ham (hvilket jo kun sker ved 1 ud af de 3-4 lufteture der er om dagen. De andre 3 ture bliver vi jo hjemme hos ham).

 

- vi er lidt i syv sind

 

mvh

de forvirrede :vedikke:

 

Den er umiddelbart svær at gennemskue. Du skriver senere at han aldrig har været begejstret.

 

Hvad syntes han om at blive båret op og ned?

 

Hvis han har syntes det var fælt - og er blevet båret ned og op det meste af sit liv vll det sidde længe i ham.

 

I kan også have gjort for meget ud af det, været lidt unaturlige, så Beso oplever det hele som en "situation" og derfor har været lidt anspændt

 

Prøv at åbne døren, drys overlækre godbidder foran og udenfor døren og lad ham selv gå ud af døren - af lyst til godbidderne.

Sæt derefter selen på mens han tager godbidder fra gulvet og se om det ændrer noget.

Altså; lok ham ikke men lad ham selv finde ud af at døren er åben og gå ud.

 

Det clasher med holdningen til at hunde ikke skal gå ud af døren bare fordi den står åben, men det kan der arbejdes positivt med senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan ser vi måske forskelligt på det. Jeg sigter efter at folk får de mest brugbare råd, og jeg føler jeg bliver nødt til at reagere hvis folk får nogle dårlige. Så det drejer sig egentlig ikke om hvem der har ret, eller uret.

 

Jeg vælger så at lade andre sortere selv (det gør jeg også selv) - Så jeg tager ikke stilling til om andre giver dårlige eller gode råd - jeg tager det til mig, jeg mener passer til mig og min hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller det simple faktum at I har ændret på situationen, men uanset så lyder det godt.

 

 

 

Den er umiddelbart svær at gennemskue. Du skriver senere at han aldrig har været begejstret.

 

Hvad syntes han om at blive båret op og ned?

 

Hvis han har syntes det var fælt - og er blevet båret ned og op det meste af sit liv vll det sidde længe i ham.

 

I kan også have gjort for meget ud af det, været lidt unaturlige, så Beso oplever det hele som en "situation" og derfor har været lidt anspændt

 

Prøv at åbne døren, drys overlækre godbidder foran og udenfor døren og lad ham selv gå ud af døren - af lyst til godbidderne.

Sæt derefter selen på mens han tager godbidder fra gulvet og se om det ændrer noget.

Altså; lok ham ikke men lad ham selv finde ud af at døren er åben og gå ud.

 

Det clasher med holdningen til at hunde ikke skal gå ud af døren bare fordi den står åben, men det kan der arbejdes positivt med senere.

 

Alright...det prøver vi. Vender tilbage med resultat. Måske i en ny tråd, da denne er blevet lidt omstændig.:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...