Hop til indhold

Hjemme opgaver søges


Gæst Chili Con Caia
 Share

Recommended Posts

Gæst Chili Con Caia

Først - Glædelig 2 december til jer alle:-D

 

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at give Chili og Caia hjemme opgaver fra tid til anden der hjemme. Men må indrømme at min fantasi ikke er helt med mig nogen gange. Sådan noget som at hjælpe lidt til med det huslige, altså forstået på den måde, evt. at hente ting, bære på noget tøj eller lign. kunne være en super øvelse og god stimulering for dem.

 

Hvad laver i af spændende ting inde i huset med jeres hund?

 

Sådan noget som foder søgning, hvor jeg gemmer dem osv. laver jeg med dem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Chivas elsker at bære på ting og fx. min ½ liters vandflaske som jeg altid har stående inde for rækkeviddet, jeg kan på ingen måde få lov til at bære selv, det er Chivas' opgave og han tager den meget seriøst! :mrgreen: Hvis ikke jeg giver den til ham når den skal ud og fyldes eller skiftes ud, så hopper han op ad mig hele vejen, så jeg kan ligeså godt bare aflevere med det samme :roll::mrgreen:

 

Det samme når der skal hentes brænde, så skal Chivas også have lov at bære et stykke ind.

 

Taber jeg noget vasketøj på vej fra soveværelse til bryggers -eller omvendt, så er det Chivas' opgave at samle det op og tage det med :-D

 

Når min mand kommer hjem med vare, skal Chivas også have noget han kan bære ind og hvis ikke der er nogen vare der egner sig til at være i en hundemund, så får han nøglerne og bære ind :-D

 

Den gang jeg skulle lære Flica at apportere -hvilket virkelig var en kamp! Gjorde jeg det, at når jeg havde vasket strømper og lagt dem sammen, så lagde jeg dem allesammen på en stol og så var det Flica's opgave at bære dem hen til mig, par for par -på den måde fik hun virkelig sat fast hvad "apport" betød, på en sjov måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Chivas elsker at bære på ting og fx. min ½ liters vandflaske som jeg altid har stående inde for rækkeviddet, jeg kan på ingen måde få lov til at bære selv, det er Chivas' opgave og han tager den meget seriøst! :mrgreen: Hvis ikke jeg giver den til ham når den skal ud og fyldes eller skiftes ud, så hopper han op ad mig hele vejen, så jeg kan ligeså godt bare aflevere med det samme :roll::mrgreen:

 

Det samme når der skal hentes brænde, så skal Chivas også have lov at bære et stykke ind.

 

Taber jeg noget vasketøj på vej fra soveværelse til bryggers -eller omvendt, så er det Chivas' opgave at samle det op og tage det med :-D

 

Når min mand kommer hjem med vare, skal Chivas også have noget han kan bære ind og hvis ikke der er nogen vare der egner sig til at være i en hundemund, så får han nøglerne og bære ind :-D

 

Den gang jeg skulle lære Flica at apportere -hvilket virkelig var en kamp! Gjorde jeg det, at når jeg havde vasket strømper og lagt dem sammen, så lagde jeg dem allesammen på en stol og så var det Flica's opgave at bære dem hen til mig, par for par -på den måde fik hun virkelig sat fast hvad "apport" betød, på en sjov måde.

 

Du er en stjerne - Det var nemlig sådan noget jeg tænkte på. Caia er nemlig blevet helt vild med at bære, eftersom vi har trænet en masse næsepind og apport, og hun slipper det ligeså fint når jeg afgiver kommando.. Den med sokkerne er da alletiders. Det vil jeg klart begynde at gøre. Så må jeg håbe at hun ikke tyv stjæler dem, hvis nu hun elsker denne opgave... Hehe!

 

Hvad siger du til dine hunde, når de skal samle noget op?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Karla hjælper til med at putte ting i vaskemaskinen - det er dog ike altid at sokkerne finder vej ind i maskinen :lol: :stupid:

 

Jeg bruger også at lade hende bære et brev op af trapperne (vores brevsprække er på gadeplan - men vi bor på 1 og 2. etage.

 

Alletiders med posten, vores postkasse stå lige når man kommer ind i opgangen, så det kunne begge hunde jo sagtens hjælpe til med... Super..

Skal nemlig også finde noget Chili kan hjælpe til med...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er en stjerne - Det var nemlig sådan noget jeg tænkte på. Caia er nemlig blevet helt vild med at bære, eftersom vi har trænet en masse næsepind og apport, og hun slipper det ligeså fint når jeg afgiver kommando.. Den med sokkerne er da alletiders. Det vil jeg klart begynde at gøre. Så må jeg håbe at hun ikke tyv stjæler dem, hvis nu hun elsker denne opgave... Hehe!

 

Hvad siger du til dine hunde, når de skal samle noget op?

 

Velbekom :-D Chivas er også helt vild med at bære, faktisk har han det bedst når han ar noget i munden, man skulle tro at han var en retriver :mrgreen:

- Eneste undtagelse er metalapporten, den syntes han er ækel, hvilket jeg syntes er lidt noget pjat, for han vil hjertens gerne bære på en iskold dåsesodavand hvis han kan komme til det :stupid: :mrgreen:

 

Når han skal samle noget op fra gulvet plejer jeg som regel bare at pege på det og sige "kan du lige samle op" eller "kom med det".

 

Den gang med Flica og sokkerne, brugte jeg "apport", da pointen for hendes ved kommende var, virkelig at få sat fast i knolden på hende, hvad apport betød.

 

Hvis Chivas rager noget ned fra sofabordet med halen -hvilket sker forholdsvis ofte :roll: Er det også hans egen opgave at samle det op og komme med det, hvilket han ofte gør automatisk og ellers så siger jeg til ham at han lige skal samle op :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Velbekom :-D Chivas er også helt vild med at bære, faktisk har han det bedst når han ar noget i munden, man skulle tro at han var en retriver :mrgreen:

- Eneste undtagelse er metalapporten, den syntes han er ækel, hvilket jeg syntes er lidt noget pjat, for han vil hjertens gerne bære på en iskold dåsesodavand hvis han kan komme til det :stupid: :mrgreen:

 

Når han skal samle noget op fra gulvet plejer jeg som regel bare at pege på det og sige "kan du lige samle op" eller "kom med det".

 

Den gang med Flica og sokkerne, brugte jeg "apport", da pointen for hendes ved kommende var, virkelig at få sat fast i knolden på hende, hvad apport betød.

 

Hvis Chivas rager noget ned fra sofabordet med halen -hvilket sker forholdsvis ofte :roll: Er det også hans egen opgave at samle det op og komme med det, hvilket han ofte gør automatisk og ellers så siger jeg til ham at han lige skal samle op :mrgreen:

 

Super med en uddybelse... :-D Jeg tror at jeg vil sige at hun skal samle det op, for det forstår hun. Jeg skal hjem og prøve det med sokkerne idag, og måske kan hun hjælpe til når vi har været ude at handle senere... Wee - Glæder mig helt. Især sokkerne bliver et hit hos hende tror jeg.

 

Måske jeg skulle anskaffe mig sådan en metal apport, så hun også lære at det er helt ok at bære sådan en... Har godt hørt at mange hunde ikke bryder sig om det. Så det ville være ærgeligt hvis hun ikke kan lide sådan en.

Link til indlæg
Del på andre sites

Super med en uddybelse... :-D Jeg tror at jeg vil sige at hun skal samle det op, for det forstår hun. Jeg skal hjem og prøve det med sokkerne idag, og måske kan hun hjælpe til når vi har været ude at handle senere... Wee - Glæder mig helt. Især sokkerne bliver et hit hos hende tror jeg.

 

Måske jeg skulle anskaffe mig sådan en metal apport, så hun også lære at det er helt ok at bære sådan en... Har godt hørt at mange hunde ikke bryder sig om det. Så det ville være ærgeligt hvis hun ikke kan lide sådan en.

 

Det blive spændene hvad hun siger til det :5up:

 

Ja hvis du har planer om at skulle i eliteklassen, vil jeg helt klart anbefale at du ser og får fat i en matalapport, jo før jo bedre!

- Faktisk er det mest optimale at begynde på metalapporten når de er helt små hvalpe og ikke har skiftet tænder endnu, så er de som regel villige til at tage hvad som helt i munden :mrgreen:

Det viste jeg også godt da Chivas var hvalp og jeg gjorde det også lidt med ham, men jeg var ikke nær nok konsekvent med det og det betaler jeg så for nu :cry:

 

Så med Gaia jeg havde, da var metalapprten en del af legetøjsbeholdningen fra den dag hun flyttede ind, og om end hun aldrig nåede at lære en hel og rigtig apport øvelse mens hun boede her, så var det at samle metalapporten op og bære på den, bare noget hun kunne! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Det blive spændene hvad hun siger til det :5up:

 

Ja hvis du har planer om at skulle i eliteklassen, vil jeg helt klart anbefale at du ser og får fat i en matalapport, jo før jo bedre!

- Faktisk er det mest optimale at begynde på metalapporten når de er helt små hvalpe og ikke har skiftet tænder endnu, så er de som regel villige til at tage hvad som helt i munden :mrgreen:

Det viste jeg også godt da Chivas var hvalp og jeg gjorde det også lidt med ham, men jeg var ikke nær nok konsekvent med det og det betaler jeg så for nu :cry:

 

Så med Gaia jeg havde, da var metalapprten en del af legetøjsbeholdningen fra den dag hun flyttede ind, og om end hun aldrig nåede at lære en hel og rigtig apport øvelse mens hun boede her, så var det at samle metalapporten op og bære på den, bare noget hun kunne! :mrgreen:

 

Hvad med klasse 3? Der bliver den også brugt ikke?

Hvor har du købt din metal apport henne?

Jeg må købe en, hun er lige fyldt et år, så der er måske håb for at hun gerne vil bære på den:-) Man har lov til at håbe. Jeg er godt blevet anbefaldet det af vores træner... Så må se at komme i omdrejning...

 

Jeg kan jo lige give dig en opdatering på om hun er vild med at hjælpe til der hjemme med det huslige... Haha!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med klasse 3? Der bliver den også brugt ikke?

Hvor har du købt din metal apport henne?

Jeg må købe en, hun er lige fyldt et år, så der er måske håb for at hun gerne vil bære på den:-) Man har lov til at håbe. Jeg er godt blevet anbefaldet det af vores træner... Så må se at komme i omdrejning...

 

Jeg kan jo lige give dig en opdatering på om hun er vild med at hjælpe til der hjemme med det huslige... Haha!

 

Nej, i klasse 3 er det valgfrit om man bruge træ eller metal :-)

 

Den ene af mine metal apporter har jeg købt ved en mand til en prøve og den anden har jeg købt gennem min tidliger træner, så det er nok ikke til så meget hjælp for dig :lol:

Men prøv at spørg et af de kloge hovder der over på djævleøen, der må være én der kan fortælle dig hvordan du får fat i en matalapport :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Nej, i klasse 3 er det valgfrit om man bruge træ eller metal :-)

 

Den ene af mine metal apporter har jeg købt ved en mand til en prøve og den anden har jeg købt gennem min tidliger træner, så det er nok ikke til så meget hjælp for dig :lol:

Men prøv at spørg et af de kloge hovder der over på djævleøen, der må være én der kan fortælle dig hvordan du får fat i en matalapport :blink:

 

Ja, jeg må se om der ikke er en der kan svare mig på det her over fra... Må jo ha sådan en... :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan købe metalapport her:

 

Metalapport til lydighedstræning

 

:-D

 

og jeg fik da også lige noget ud af de råd der er blevet givet så tak for det :-D

 

De apporter du linker til, ser noget mere spinkle ud, end dem der bliver brugt her hjemme -i eliteklassen har man ikke sin egen metalapport med i ringen, så det er en fordel at have en af samme type som der oftets bliver brugt til prøver herhjemme, da nogle hunde godt kan være rimeligt selektive, med lige præcis metalapporten ;-)

 

Men det er selvfølgelig også en fordel at have lidt forskellige metalapporter og træne med, det har jeg også selv :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Lige en lille Up-date på hjemmeopgaverne her i huset.

Caia er blevet introduceret til det med at hjælpe mig med sokkerne..

Første gang, kiggede hun blot på mig, hun ville ikke rigtig tage sokkerne - Nok fordi vi jo har lært hende ikke at tage vores sokker hvis der lå nogen på gulvet.

Men men, her igår aftes prøvede jeg igen, og ihh hvor var hun vild. Hun fandt hurtigt ud af at det udløse en masse ros og guffere når hun hjalp mig. Pt. samler hun dem op fra sengen af, kommer hen til mig, og aflevere.. Næste skridt er at hun samler op, og går længere med dem i munden, og evt. smider dem ned i sokke skuffen selv:-)

 

Sjovt var det i hvert fald, så det skal vi da gøre noget mere... uden tvivl...

Må se om Chili så vil hjælpe mig med posten... :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her i december har vi også indført en pakkeleg :mrgreen: (ja, min mor laver stadig pakkekalender til mig selvom jeg er 32 lige om lidt :oops:)... jeg viser hvilken pakke der skal åbnes, og så bærer Karla den ind i sofaen, hvor vi sammen åbner den og hun får papiret at rive i :lol:

 

Det har dog givet en lille smule bagslag, idet jeg idag fandt pakke nr 21 let åbnet henne i hendes seng :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Her er det Bailey der tænder lyset i stuen.

Det kræver selvfølgelig nogle kontakter hunden kan tænde....

Vi har sådan nogle:

Softline-lysegraa-560x391.jpg

 

hehe - Det har jeg også haft tænkt på - Men vi har "Desværre" touch alle steder, så det kan ikke rigtig lade sig gøre... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Pelle bærer posten ind

 

Tidligere bar han min pung, nu er det bilnøglerne til og fra bilen, dette INSISTERER han nu på

 

Han tager mod pakkepost og hvis pakken er lille nok bærer han den ind ellers hjælpes vi

 

Hvis jeg taber noget beder jeg ham nogle gange om at samle op

 

Vi bærer ofte vasketøjet sammen fra kurven i badeværelset til maskinen i bryggerset.

 

Affaldspapir bæres til papircontaineren i carporten

 

Da han var lille ville han gerne "hjælpe" med at bære Mille Mis helt selv

 

Andet du kan lære din hund: Åbne/lukke skuffer/låger/døre og evt hente noget frem til dig

 

Hente/sætte fodtøj og andre navngivne ting på plads

 

Trække din jakke af

 

Hive dine bukser af

 

Give besked når en timer ringer

 

Hente navngivne personer

 

Aflevere skrevne beskeder til navngivne personer

 

Der er nok at tage af, du kan forestillle dig at du kun kunne sidde i sofaen og hvad du så ville have brug for at få hjælp til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Pelle bærer posten ind

 

Tidligere bar han min pung, nu er det bilnøglerne til og fra bilen, dette INSISTERER han nu på

 

Han tager mod pakkepost og hvis pakken er lille nok bærer han den ind ellers hjælpes vi

 

Hvis jeg taber noget beder jeg ham nogle gange om at samle op

 

Vi bærer ofte vasketøjet sammen fra kurven i badeværelset til maskinen i bryggerset.

 

Affaldspapir bæres til papircontaineren i carporten

 

Da han var lille ville han gerne "hjælpe" med at bære Mille Mis helt selv

 

Andet du kan lære din hund: Åbne/lukke skuffer/låger/døre og evt hente noget frem til dig

 

Hente/sætte fodtøj og andre navngivne ting på plads

 

Trække din jakke af

 

Hive dine bukser af

 

Give besked når en timer ringer

 

Hente navngivne personer

 

Aflevere skrevne beskeder til navngivne personer

 

Der er nok at tage af, du kan forestillle dig at du kun kunne sidde i sofaen og hvad du så ville have brug for at få hjælp til.

 

Hehe - Det ville ikke gå at lære Caia at åbne/lukke skabe og skuffer. Der er børnesikring på alt i vores køkken, da hun ellers vil åbne dem hele tiden. Engang kom vi hjem, hvor hun havde lavet om på indretningen, så alt vores køkkengrej i det ene skab var flyttet ind i soveværelset, i min del af skabet...

 

Sikke mange ting man kan finde på, så er spørgsmålet bare hvordan jeg lære hende det bedst muligt.

Hun er blevet vild med at hjælpe til med sokkerne i hvert fald, så jeg skal ha udvidet hendes hjælpe indsats lidt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe - Det ville ikke gå at lære Caia at åbne/lukke skabe og skuffer. Der er børnesikring på alt i vores køkken, da hun ellers vil åbne dem hele tiden. Engang kom vi hjem, hvor hun havde lavet om på indretningen, så alt vores køkkengrej i det ene skab var flyttet ind i soveværelset, i min del af skabet...

 

Sikke mange ting man kan finde på, så er spørgsmålet bare hvordan jeg lære hende det bedst muligt.

Hun er blevet vild med at hjælpe til med sokkerne i hvert fald, så jeg skal ha udvidet hendes hjælpe indsats lidt:-)

 

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikken masse gode ideer! :-D

 

Sascha samler i forvejen både sokker og undertøj op... :lun: hun bider det så bare i stykker i stedet for at lægge det i vasketøjskurven. :stupid:

 

Jeg var ved at lære hende at bære min pung, og det gik skam også rigtig fint - lige indtil mine forældres hund (vi var ude at besøge dem og gik tur uden snor, de bor på landet) kom rendende, og så fes de helt åndssvagt rundt - i mørket - på en pløjet mark... resultat = jeg måtte lede efter pungen (som er lille og sort :roll:), for den havde Sascha smidt et tilfældigt sted på nævnte pløjemark. :blink:

 

Men hun er god til at finde navngivne ting i hjemmet, og hvis min kæreste siger "find Vinnie" eller "hvor er Vinnie henne?" så render hun helt åndssvagt hen til mig og hopper på mig... en ganske god måde at blive vækket på efter en eftermiddagslur. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...