Hop til indhold

Bider i vægge osv...........


Gæst Tmoa
 Share

Recommended Posts

  • Svar 359
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hej :-D

Jeg stod lige og læste om lømmelalderen eller hvad man nu skal kalde den og tænkte på hvor meget arbejde i alle herinde ligger i at hjælpe os der står med et hunde spørgsmål og det føre mig hen til hvor mange gange tak jeg skylder jer alle herinde, for den hjælp og støtte og opmuntring vi har fået herinde.

Det går så fint med Ronja nu...:-D:-D:-D

Idag har hun faktisk været alene fra kl 9.30 til 16.30 altså 7 timer..(Magnus kunne ikke gå med hende og jeg skulle til lægen med Anton, der igen har lungebetændelse og ligger med 39 lige nu:cry: )

Og hun havde væltet 2 puder på gulvet :-D:-D:-D

Intet bidt i stykker ingen tis eller.... på gulvet:-D:-D:-D

Jeg kan mærke at jer også ser på helt andre øjne på Ronja nu...ser megetmere lyst på det, og har slet ikke tanken på at vi må af med hende, kan se hvor lidt har gjort en så stor forskel :-D:-D:-D

 

jeg har 3 dage tilbage på job så har jeg 14 dages ferie...dejligt:-D:-D:-D

Tænker hvordan skal jeg gribe det an vil jo ikke hun falder tilbage når jeg igen skal til at gå på job efter nytår...skal vi forlade hende lidt hverdag så hun ikke kommer ud af "træning", eller skal vi bare blive så meget hjemme som overhovedet ?

 

Og så lige et par ? :-D:-D:-D bliver jo så klog herinde :-D:-D:-D

Hvor længe vare den løbetid..synes godt nok det har stået på længe nu...

Er det normalt at hendes hørelse bliver lidt mere selektiv mens hun er i løbetid...synes hun er virkelig svær at kalde til mig når hun løber med andre hunde lige nu...hun har aldrig været super til det men synes hun virker total ligeglad med jeg står og kalder og hun løber meget længere væk nu ?

Hun vil stadig ikke rigtig spise af hendes mad...hun vil gerne spise den samme mad hvis jeg gir hende det som godbider :hmm:

Kan man komme ind på et skråplan ved at gøre det...tænker så hun altid skal "håndfodres":???:

Synes hun er begyndt mere og mere at "bide" hun bider ikke til men tager mine og drengenes hænder i munden...vi siger nej når hun gør det når hun så stopper så siger vi dygtiiiig og kæler hende...er det den rigtige måde ar gøre det på og er det ok hun gør det, tænker vil jo nødig have en hund der endag bider for alvor :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :-D

Jeg stod lige og læste om lømmelalderen eller hvad man nu skal kalde den og tænkte på hvor meget arbejde i alle herinde ligger i at hjælpe os der står med et hunde spørgsmål og det føre mig hen til hvor mange gange tak jeg skylder jer alle herinde, for den hjælp og støtte og opmuntring vi har fået herinde.

 

Det er i orden

 

Det går så fint med Ronja nu...:-D:-D:-D

 

Dejligt, husk nu at der kan komme tilbagefald

 

Idag har hun faktisk været alene fra kl 9.30 til 16.30 altså 7 timer..(Magnus kunne ikke gå med hende og jeg skulle til lægen med Anton, der igen har lungebetændelse og ligger med 39 lige nu:cry: )

Og hun havde væltet 2 puder på gulvet :-D:-D:-D

Intet bidt i stykker ingen tis eller.... på gulvet:-D:-D:-D

 

Hvor flot :5up:

 

Jeg kan mærke at jer også ser på helt andre øjne på Ronja nu...ser megetmere lyst på det, og har slet ikke tanken på at vi må af med hende, kan se hvor lidt har gjort en så stor forskel :-D:-D:-D

 

Herligt med lidt overskud, det kan gøre hele forskellen.

Vi er mange der har været ret så bekymrede for jer

 

jeg har 3 dage tilbage på job så har jeg 14 dages ferie...dejligt:-D:-D:-D

Tænker hvordan skal jeg gribe det an vil jo ikke hun falder tilbage når jeg igen skal til at gå på job efter nytår...skal vi forlade hende lidt hverdag så hun ikke kommer ud af "træning", eller skal vi bare blive så meget hjemme som overhovedet ?

 

Du skal ud af huset dagligt så hun bliver holdt i vanen. Ofte går det galt efter ferier fordi man glemmer den lille detalje: Rutinen!

De sidste dage før arbejdsstart kan du måske sørge for ekstra trætttende aktviteter og være gradvist længere væk hjemmefra?

 

Og så lige et par ? :-D:-D:-D bliver jo så klog herinde :-D:-D:-D

Hvor længe vare den løbetid..synes godt nok det har stået på længe nu...

 

3 uger

 

Er det normalt at hendes hørelse bliver lidt mere selektiv mens hun er i løbetid...synes hun er virkelig svær at kalde til mig når hun løber med andre hunde lige nu...hun har aldrig været super til det men synes hun virker total ligeglad med jeg står og kalder og hun løber meget længere væk nu ?

 

Normalt, hun har lidt andre interesser under løbetiden

 

Hun vil stadig ikke rigtig spise af hendes mad...hun vil gerne spise den samme mad hvis jeg gir hende det som godbider :hmm:

Kan man komme ind på et skråplan ved at gøre det...tænker så hun altid skal "håndfodres":???:

 

Det kan man godt. Har du prøvet at blande foder og godbidder i en pose natten over? Så foderet tager duft af godbidderne

 

Synes hun er begyndt mere og mere at "bide" hun bider ikke til men tager mine og drengenes hænder i munden...

 

Det er venligt ment

 

vi siger nej når hun gør det når hun så stopper så siger vi dygtiiiig og kæler hende...er det den rigtige måde ar gøre det på og er det ok hun gør det, tænker vil jo nødig have en hund der endag bider for alvor
:cry:

 

Det er OK.

 

Du kan også aflede hende ved at have noget du kan stoppe i munden på hende, noget blødt hun gerne vil bære og rose hende for det.

 

Dejligt det går den rigtige vej, flot arbejdet :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm...hun gider altså ikke spise sin hunde mad lige nu selvom jeg gir hende det med hånden...er hun blevet for forvent med pølse osv...eller er det hendes løbetid hvad skal jeg gøre ?

 

Ikke noget. Hun spiser igen når hun bliver sulten nok :-D

 

Et stykke efter løbetiden burde hendes appetit øges og så slår du bare til der med færre gobidder og mere foder

Link til indlæg
Del på andre sites

Løbetider er ofte en prøvelse. Både for ejere af hanhunde og ejere af hunhunde. Nu ved jeg ikke hvor langt henne i sin løbetid hun er, men studsede lidt over, at hun løber frit med andre hunde hvis hun er i løbetid. Også selvom hun så ikke er højløbsk. Nå, men for ikke at gøre det helt rodet, det her indlæg, så tager jeg den lidt slavisk.

 

Løbetid: Det er forskelligt fra tæve til tæve hvor lang tid den varer, men det er også utrolig individuelt hvornår den er højløbsk. Altså hvilke dage hun har mest risiko for at blive drægtig. For nogle hunde gælder det at de skal parres på 11-15 dagen for løbetiden, mens andre skal parres på 5-9 dagen. Indtil man lærer sin egen hunds cyklus at kende, ville jeg gå med livrem og seler, og have hunden i snor til der absolut ikke er hverken udflåd eller hævede kønsdele at se. Og når jeg er sikker på at hverken hun eller hanhundene reagerer uhensigtsmæssigt.

 

Det er en tid med en masse ændringer i den hormonelle balance, og jeg syntes der er mange ting, der ikke er som de plejer. Nogle tæver bliver mere kontaktsøgende, nogle bliver pjevsede, nogle får problemer med renligheden og andre lader sig stort set ikke påvirke. Det behøver ikke være løbetiden der gør indkaldet mere problematisk. Det kan også være et spørgsmål om, at signalet er blevet devalueret, hvis hun flere gange har oplevet, at det er et verbalt signal der bruges ofte uden "konsekvens". Det er derfor det er så vigtigt, at man kun bruger sine signaler når man er sikker på hunden kan efterkomme vores ønsker. Især i indlæringsfasen.

 

Alene hjemme træning fortsat: ja, I skal blive ved med at forlade hende hver dag, også i ferien. Begynder I pludselig at være hjemme med hende non-stop, vil det resultere i afsavn og separationsangst når hun igen skal til at være alene. Faste rutiner er vigtige at holde fast i.

 

Mad: For mange hunde gælder det, at mad man skal arbejde for har større værdi. Så hvis hun får det som belønning for veludførte øvelser, vil du ikke ende med en hund, der forventer at blive håndfodret for at gide at indtage føde. MEN hvis hunden reelt håndfodres uden "krav", så kan du sagtens risikere, at den vænner sig så meget til det, at den kun spiser på den vis.

 

Hun kan sikkert godt have vænnet sig til at få bedre godbidder end sin sædvanlige mad. Men manglende spiselyst kan også hænge sammen med løbetiden. Hun er nu i en alder hvor hun ikke længere skal bruge voldsomt meget energi på at vokse skeletalt, så hun har ikke det samme behov for energiindtag. Så det kan også være aldersbetinget. Ingen af mine hunde har mistet interessen for mad, selvom de får lækre godbidder som del af indlæring. Så hvis du blot bruger godbidder til træning, og ikke som et måltid, burde de ting ikke have indvirken på hinanden.

 

Min taktik omkring manglende interesse for mad har været, at hvis hunden gik fra maden for mange gange (her har det været tre gange hvor hunden er gået i gang med noget andet end at spise), så er skålen blevet taget væk, og først blevet tilbudt ved næste måltid. Det tog et par uger for den mindste, der var en spiser med koncentrationsbesvær at forstå, at det gælder om at spise når det er der.

 

Bideri: Der er en meget, meget lille chance for, at du en dag står med en hund der bider for alvor. Det er i hvert fald ikke det hun er ved at træne sig frem til med det bideri hun hygger sig med nu. Det er sandsynligvis et spørgsmål om at ville opnå kontakt og i forbindelse med leg (ellers må du lige uddybe hvor, hvornår og hvordan). Og det I gør nu, med at sige nej og rose når det respekteres kan fungere. Hvis hunden har fået indlært signalet "nej". Og vigtigere: hvis hunden ikke indlærer en handlingsrække, der er betinget af det første bid.

 

Man kan uforvarende komme til at lære sin hund mange ting, uden man syntes det er det man lærer dem. Et eksempel her fra Hunde-Forum var et medlem, der var i gang med at lære sin hund at gå pænt i snor. Det gik for sin vis ganske godt, men øvelsen stod lidt i stampe for hunden havde det med at gå ud til linen var stram, for derefter at vende om og gå tilbage til førers venstre ben, hvor den jo blev belønnet - for det var her man ønskede den holdt sig. Videre kunne de ikke rigtigt komme, for hunden fortsatte denne adfærd, og fik ikke forståelsen for, at øvelsen handlede om konstant at holde sig til førers venstre ben. Ejer indser her, at hvad hun har fået lært hunden er, at den SKAL ud i stram line for at kunne udføre resten af øvelsen. Det var en ting hunden selv havde sat som en del af øvelsen, og en af de ting man skal være opmærksom på.

 

For Ronja kan komme til at lære sig selv, at der skal et lille nap i hånden til, inden man udfører en øvelse og får belønning. Derfor vil det ofte være en bedre idé at formå at imødegå situationen - undgå den opstår - eller trække belønning ud af ligningen. Det kan være lidt svært, for det kræver I stopper jeres fælles aktivitet. Men det kan være en mulighed at give et piv fra sig, og rejse sig og gå fra hende. Ingen skæld ud eller andet, men en "straf" i form af at fratage hunden det sociale samvær i et lille minuts tid.

 

Se evt mere om hvalpebidning her: Churnwood lsestof

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har prøver at blande det og har også prøver at blande lidt leverpostej i..så slikker hun det bare af og lader hundemaden blive i skålen:fornaermet:

 

Jeg har også været rigtig bekymret for om vi overhovedet kunne beholde hende, men det har jeg besluttet mig for at vi skal, tror det kan lykkes.

Jeg sagde i dag til drengene at jeg synes det gik så godt med hende så regnede helt bestemt med vi kunne beholde hende...Oscar begyndte at stor tude og kyssede og kælede med hende, det gjorde bare mine tanker endnu mere rigtige:lol:

 

Du siger altså at jeg ikke skal være bekymret for at hendes gnasken på vores hænder kan føre til hun bliver en hund der bider ? :???::-D

 

Er det et sted hvor folk herinde fra mødes med deres hunde ?

Tænkte man ville kunne lære en masse der ? :-D;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk stolt af dig og det du nu er igennem , og det med 3 børn ,hvor den ene er syg.

Ok ,du får de bedste råd og så lige, HUSK hvis der kommer lidt tilbagegfald , så bliv ikke bitter, skuffet eller ked, for der kommer jævnligt 3 skrid frem og 2 tilbage, når en unghund og især en pupertetshormonbombe skal omprogrameres.

Og HUSK det hele går den rigtige vej, nu mangler I lige ,at mindste barn bliver OK, så du også får din nattesøvn.

Og nyd hvert øjeblik, din vovse viser fremskridt for hun kan mærke det på dig.

Hilsen Ulla

Link til indlæg
Del på andre sites

Ronjas "biderri" er ofte når hun er glad..når vi kommer hjem..når hun kæler med drengene...når vi skal op og vække drengene så er det ligesom om hun ikke kan styre sin begejstring:klovn:

 

Jeg ved ikke om det er for vildt af mig at have hende løs..har nok bare haft focus på at hun ihverfal skulle være træt og glad når vi kørte fra hende...

 

Jo mere jeg læreherinde jo flere fejl tror jeg altså vi har fået begået med Ronja, håber hun alligevel blir en god hund...og synes trods alt hun er blevet MEGET bedre og MEGET rolig i forhold til den vild hund vi fik ind i huset...

 

Men kunne nu godt ønske mig jeg havde råd til en der kom og så hvordan en "dag" med Ronja gik, som så kunne fortælle hvad vi kunne gøre anderledes...for rt jo lidt svært at skrive alt ned hvad man gør :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogensinde nogen der har foreslået dig at læse bog af Lone Greva? Enten Familiehunden eller Hvalpen? Det er nogle super bøger med god basal info om indlæringspsykologi, gode øvelser, alene hjemme problematikker og så videre og så videre.

 

De kan lånes på biblioteket og fungerer ganske godt som et opslagsværk også.

Link til indlæg
Del på andre sites

jo tak det er der...vil også rigtig gerne læse dem...men lige nu virker bare en tur på biblioteket som en umulighed at få tid til men håber Anton er så rask i næste uge at jeg kan tage afsted og låne dem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

jo tak det er der...vil også rigtig gerne læse dem...men lige nu virker bare en tur på biblioteket som en umulighed at få tid til men håber Anton er så rask i næste uge at jeg kan tage afsted og låne dem :-D

 

Super. Og ja, selvfølgelig skal der være tid til det. Heldigvis er en tur på biblioteket noget der også er sjov for ungerne. Så når helbredet er til det, så kan der hentes læsning og underholdning til juleferien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt sikkert :-D Mine drenge elsker at komme der, så hvis Anton ikke har feber så bliver der nok tid til en tur på Ballerup bibliotek mens Ronja jo alligevel skal være lidt alene:-D vi bliver jo nødt til at forlade reden så hun kan fortsætte den gode stil:engel:

 

Har det nogen betydning hvor længe vi er væk fra hende er en time ud at handle nok... har hunde tids fornemmelse ?:vedikke::vedikke::vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har prøver at blande det og har også prøver at blande lidt leverpostej i..så slikker hun det bare af og lader hundemaden blive i skålen:fornaermet:

 

HVis du endelig skal gøre sådan noget, så kom lidt varmt vand på også så leverpostejen opløses og bliver suget ind i kuglerne.

 

Men i princippet synes jeg ikke at du skal nøde hende til at spise.

 

Jeg har også været rigtig bekymret for om vi overhovedet kunne beholde hende, men det har jeg besluttet mig for at vi skal, tror det kan lykkes.

Jeg sagde i dag til drengene at jeg synes det gik så godt med hende så regnede helt bestemt med vi kunne beholde hende...Oscar begyndte at stor tude og kyssede og kælede med hende, det gjorde bare mine tanker endnu mere rigtige:lol:

 

Åh nej. Stakkels Oscar hvad har han da ikke gået med af tanker. Synd han skulle bære på det.

 

Du siger altså at jeg ikke skal være bekymret for at hendes gnasken på vores hænder kan føre til hun bliver en hund der bider ? :???::-D

 

Nu skriver du "gnasken"?

Du skrev at hun ikke bed, men bare tog jeres hænder i munden. Der er forskel på om hun gnasker eller bare "bærer" jeres hænder.

 

Men nej, bideri opstår ikke på den måde.

Hun kan opleve at få opmærksomhed hvis hun napper, men det er noget helt andet

 

Er det et sted hvor folk herinde fra mødes med deres hunde ?

Tænkte man ville kunne lære en masse der ? :-D;-)

 

Der bliver fra tid til andet arrangeret møder/ture af forskellige. Det annonceres i tråde typisk med overskriften "gåtur" eller lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ronjas "biderri" er ofte når hun er glad..når vi kommer hjem..når hun kæler med drengene...når vi skal op og vække drengene så er det ligesom om hun ikke kan styre sin begejstring
:klovn:

Og det er jo egentligt dejligt.

Drengenes reaktion på Ronjas begejstring kan være med til at gøre hende vildere eller mere behersket.

Hvis de selv kører op og snakker med høj stemme til hende og evt. begynder at bruge hænderne på hende, er det medvirkende til at køre hende op.

Prøv evt. at aflede med lidt spredte godbidder eller en tyggeting så hun skal dele sin opmrksomhed lidt. Det kan tage meget af hendes overstadighed.

 

Jeg ved ikke om det er for vildt af mig at have hende løs..har nok bare haft focus på at hun ihverfal skulle være træt og glad når vi kørte fra hende...

 

Forståeligt nok, du risikere bare at en løbsk tæve bliver parret

 

Jo mere jeg læreherinde jo flere fejl tror jeg altså vi har fået begået med Ronja, håber hun alligevel blir en god hund...og synes trods alt hun er blevet MEGET bedre og MEGET rolig i forhold til den vild hund vi fik ind i huset...

 

Vi begår alle fejl, det kan næppe undgås. Bare glæd dig over at du har indset fejlene og allerede har kunne rette op på nogle af dem

 

Men kunne nu godt ønske mig jeg havde råd til en der kom og så hvordan en "dag" med Ronja gik, som så kunne fortælle hvad vi kunne gøre anderledes...for rt jo lidt svært at skrive alt ned hvad man gør :hmm:

 

Og derfor vil Hvalpen og Familiehunden kunne give dig en ny indsigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig at det nok er "hyggebid"

 

Hunden viser at den ikke gør noget og godt kender (eller er ved at lære) grænsen - altså IKKE bider, men bare gumler/holder.

Lidt det samme som når du klør den i nakken, men ikke tager fat i nakken, hvis du forstår hvad jeg mener....

 

Min gør det f.eks. efter vi har pjattet på sofaen.

Hvis det bliver for meget gør jeg gerne det at jeg tager en "politistav", tyggeben eller lign. i hånden, som jeg så holder mens hun tygger.

 

Den skal selvfølgelig lære ikke at gøre det på fremmede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det altså dejligt at læse sådan en tråd her. Man oplever jo fra tid til anden, at trådstarter bliver fornærmet og defensiv når de gode råd begynder at komme, men du tager dem til dig og anerkender at du måske ikke lige har gjort det på den bedste måde. Det er bare super! :-D

 

Og hvor er det skønt at læse at det går fremad, og at du vil beholde hende. Jeg er sikker på, at det nok skal blive ved med at gå fremad (og måske lidt tilbage, men grundlæggende fremad). :5up: til dig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi begår alle fejl, det kan næppe undgås. Bare glæd dig over at du har indset fejlene og allerede har kunne rette op på nogle af dem

 

Oh, yes. Been there done that. Fejl er der nok ingen der har kunne sige sig fri fra at have begået. Men som du siger; det er når man indser dem at man kan rette på dem, og det er dér man vokser!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg æææælsker denne her tråd :banan::klap::lun:

 

Hvor er det dejligt at det går så godt fremad :klap: Og at Oscar nu tør glæde sig over sin hund :ae: :lun:

 

Tmoa: Du gør det bare SÅ godt :5up: Det er helt utroligt hvad du har formået at stable på benene af tid og energi for din hund :lun: og jeg er imponeret af den måde du formår at tage imod gode råd og omsætte dem i handling :klap: Og så er det jo super skønt at det giver pote så du ikke længere overvejer at må skille dig af med Ronja så Oscar kan beholde sin lille ven :lun:

 

Nu ved jeg at hun ikke vil sige det selv, så derfor gør jeg det :blink: Hvis du kommer ud i gerne at ville have en hjem til at se på hvordan en dag går med Ronja, så er Ninjamor adfærdsbehandler og man må jo sige at hendes råd har virket til ug med kryds og slange indtil nu, så hun ville efter min mening være et godt bud på en at få hjem :5up:

 

Jeg :x: for fortsat fremgang med Ronja og føler mig efterhånden ret sikker på, at skulle der komme lidt tilbagegang, så klarer du garanteret også det :5up: Stort tillykke med det hele :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

En Kort Update

 

Jeg har været indlagt på Hillerød sygehus med mistanke om en blodprop i hjernen, så der har ikke været meget hunde focus herhjemme lige nu....:???:

Der var ikke noget at se på den første scanning, men er også blevet MR scanet og det får jeg først svar på på mandag:???:

 

Mine forældre har været her hos børn og dyr...

Pga af vejret har Felix været inde det går rigtig fint,dvs at han ligger på puslebordet på badeværelset .men Ronja gå stille og roligt rundt nu og gør faktisk ikke ad ham mere...:klap::banan::klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...