Gæst Hundens Moster Skrevet December 10, 2009 Rapporter Share Skrevet December 10, 2009 Hej Folkens Min søster har fået en labradorblanding for et par måneder siden. I bund og grund en ganske lækker hvalp. Præcis som de nu er Problemet er, at han snapper ekstremt meget ud efter alt og alle. Svært at forklare ordentligt, men hovedet er nærmest i konstant bevægelse, mens munden bare snapper i ét væk. Som om han håber, at han bare på ét eller andet tidspunkt rammer ét eller andet Uanset på hvilken måde man forsøger at få ham til at lade være; et lille dap over snuden, en løftet pegefinger og et bestemt "Nej!" eller forsøg på at flytte fokus, så nytter det bare ingenting. Han er utroligt dominerende og gi'r på ingen måde op. Man er slet ik i tvivl om, at han bare VIL vinde den kamp. Min personlige bekymring går meget på, om han evt. har en mental brist af en art. Han blir jo altså osse større med tiden, og jeg bryder mig ærligt talt ik om tanken om 40-50 kg hund, der snapper ud efter mig. Er der nogen, der har et godt råd? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 Hej Folkens Min søster har fået en labradorblanding for et par måneder siden. I bund og grund en ganske lækker hvalp. Præcis som de nu er Problemet er, at han snapper ekstremt meget ud efter alt og alle. Svært at forklare ordentligt, men hovedet er nærmest i konstant bevægelse, mens munden bare snapper i ét væk. Som om han håber, at han bare på ét eller andet tidspunkt rammer ét eller andet Uanset på hvilken måde man forsøger at få ham til at lade være; et lille dap over snuden, en løftet pegefinger og et bestemt "Nej!" eller forsøg på at flytte fokus, så nytter det bare ingenting. Han er utroligt dominerende og gi'r på ingen måde op. Man er slet ik i tvivl om, at han bare VIL vinde den kamp. Min personlige bekymring går meget på, om han evt. har en mental brist af en art. Han blir jo altså osse større med tiden, og jeg bryder mig ærligt talt ik om tanken om 40-50 kg hund, der snapper ud efter mig. Er der nogen, der har et godt råd? Hvor gammel? Umiddelbart vil jeg mene at der hverken er tale om dominans, en mental brist, eller en hund der VIL vinde nogen som helst kamp. Derimod mener jeg der er tale om en hund der bare ikke har fået lært hvad man forventer af den endnu. En ung hund, der reelt bare leger, på dén måde den nu engang kan, fordi den ikke har lært at der er andre måder der er sjovere bedre, elelr mere givende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Hundens Moster Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 De fik den for 2-3 mdr siden, hvor den var 8 uger. Det er fint, du ik mener, der er tale om nogle af de ting, jeg beskriver. Men hvordan vil du så lære den, at man forventer, den IK gør det? Jeg har aldrig oplevet en hverken hvalp eller voksen hund, der snapper så meget, som ham her gør. Når man så prøver at irettesætte ham, lære ham noget andet, kald det hva du vil, så blir han bare ekstremt agressiv. Det jeg leder efter, er gode råd til at få ham til at holde op. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 De fik den for 2-3 mdr siden, hvor den var 8 uger. Det er fint, du ik mener, der er tale om nogle af de ting, jeg beskriver. Men hvordan vil du så lære den, at man forventer, den IK gør det? Jeg har aldrig oplevet en hverken hvalp eller voksen hund, der snapper så meget, som ham her gør. Når man så prøver at irettesætte ham, lære ham noget andet, kald det hva du vil, så blir han bare ekstremt agressiv. Det jeg leder efter, er gode råd til at få ham til at holde op. stik ham et ben at tygge i ..afled hans opmærksomhed.. lad være og slå hunden ! Mental aktivere hunden.. ignorer/gå væk hvis den bider... umiddelbart lyder det som en hvalp der er misforstået og som ikke kan finde ud af hvad i vil... sådan nogle får også tænder, de klør.. aggressiv? måske føler han ikke tillid til ejer, ville jeg hellere ikke gøre hvis jeg fik nogle over snuden fordi jeg var en lalleglad hvalp der ville lege/aktivere sig selv.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 stik ham et ben at tygge i ..afled hans opmærksomhed..lad være og slå hunden ! Mental aktivere hunden.. ignorer/gå væk hvis den bider... umiddelbart lyder det som en hvalp der er misforstået og som ikke kan finde ud af hvad i vil... sådan nogle får også tænder, de klør.. aggressiv? måske føler han ikke tillid til ejer, ville jeg hellere ikke gøre hvis jeg fik nogle over snuden fordi jeg var en lalleglad hvalp der ville lege/aktivere sig selv.. :5up: præcis Dog tror jeg så absolut ikke at en 4-5 måneders hvalp er aggressiv, elelr bliver det. Tværtom tror jeg bare sådan én tænker: "ej hvor fedt, nu leger de med"... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 :5up: præcis Dog tror jeg så absolut ikke at en 4-5 måneders hvalp er aggressiv, elelr bliver det. Tværtom tror jeg bare sådan én tænker: "ej hvor fedt, nu leger de med"... hellere ikke hvis den har mistet en tillid den aldrig har fået? Ved godt det er uhyr sjældent man hører om en hund der angriber sin egen ejer...men i teorien burde det vel kunne ske hvis man driver hunden derud? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 Det er naturligt for en hvalp at bide det udvilkler dens bidhæmning overfor artsfæller. Dvs at den lærer, at når den bider for hårdt stopper alt det sjove (legen). Det er vigtigt fordi hunde er flokdyr og ellers ville det jo skade hinanden. Man skal efterligne det, der ville ske i flokken. Derfor når hvalpen bider i dine fingre så hyler du ''av'' rejser dig og går væk (slut med det sjove). Ikke fremtone/ lyde vred). Efter nogle sekunders tid går du tilbage og fortsætter med at lege/ snakke med hunden. Hyl igen ''auuuuuuu'' hvis den bider for hårdt og afbryd legen/ gå væk... gentag. I starten når hvalpen er helt lille skal man kun hyle op når den bider hårdt. Senere kan man hyle op bare den bider let i fingrene (gradvist øges kriterierne). Til sidst skulle den gerne forstå at det kun er tilladt at slikke/ snuse til fingrene. Ikke bide. Når hunden er 4-5 månerder forsvinder hvalpebideri som regel idet hvalpen har skiftet tænder. Og man må aldrig slå en hund, den mister tillid til dig. Og en utryg hund bliver først utilregnelig. Her er også nogle ting man kan gøre. http://dansk-kennel-klub.cms123.com/771 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Hundens Moster Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 Nu er der jo altså ingen, der slår hunden!!!!!!!!!! Det vil jeg gerne understrege kraftigt! Ka se, at I andre 2 åbenbart har en klar mening om, at der nu er tale om en hund, der blir drevet til de mest forunderlige ting. Prøv at sætte jer en smule bedre ind i tingene, inden I dømmer mig for fulde gardiner! Det er lidt svært at forklare helt præcis, hva hunden gør, og hva vi andre gør i et debatforum. Jeg har ik beskrevet alt i mindste detalje, da folk gerne sku gide læse det hele. Men hvis I ik har så meget andet på hjertet end at dømme mig, så synes jeg ærlig talt, I sku bruge jers krudt andetsteds. Frk. Smilla, tusinde tak for dit indlæg. Det er jo rent faktisk brugbart Jeg vil kigge på linket, du smed osse og se, om der sku være andet og mere, vi ka gøre nytte af dér. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 (rettet) Nu er der jo altså ingen, der slår hunden!!!!!!!!!! Det vil jeg gerne understrege kraftigt!.......Han er utroligt dominerende og gi'r på ingen måde op. Man er slet ik i tvivl om, at han bare VIL vinde den kamp. ...Uanset på hvilken måde man forsøger at få ham til at lade være; et lille dap over snuden, en løftet pegefinger og et bestemt "Nej!"... Måske ikke ligefrem slår. Men små dap over snuden som er meget følsom!! er bestemt ikke noget der fremmer tilliden til mennesket. Afled med legetøj, ben og/eller små godbidder. Ignorer "dårlig" opførsel og ros ønsket opførsel.. En hvalp er på ingen måder dominerende eftersom hormonerne slet ikke har fundet vej til hundens hjerne. Hvalpe kæmper slet ikke noget som helst Redigeret December 10, 2009 af Dogue1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 Nu er der jo altså ingen, der slår hunden!!!!!!!!!! Det vil jeg gerne understrege kraftigt! Ka se, at I andre 2 åbenbart har en klar mening om, at der nu er tale om en hund, der blir drevet til de mest forunderlige ting. Prøv at sætte jer en smule bedre ind i tingene, inden I dømmer mig for fulde gardiner! Det er lidt svært at forklare helt præcis, hva hunden gør, og hva vi andre gør i et debatforum. Jeg har ik beskrevet alt i mindste detalje, da folk gerne sku gide læse det hele. Men hvis I ik har så meget andet på hjertet end at dømme mig, så synes jeg ærlig talt, I sku bruge jers krudt andetsteds. Frk. Smilla, tusinde tak for dit indlæg. Det er jo rent faktisk brugbart Jeg vil kigge på linket, du smed osse og se, om der sku være andet og mere, vi ka gøre nytte af dér. Ja, prøv at læse linket, det er faktisk den situation i står i. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Hundens Moster Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 Jeg har læst det og sendt det videre, Frk. Smilla. Det er lige præcis meget lignende vores situaion. Én ting mere er dog, at han faktisk ik bider specielt meget - altså "tygger" i os. Jeg har fult forståelse for, at hvalpe skifter tænder, og det klø'r. Men han ka sagtens finde ud af at bide i sit legetøj, sine tyggeben osv. Det er altså ik, fordi han er blevet frarøvet ALT, hva en hund ellers hygger sig med. Men det stopper ham stadig ik i at snappe ud efter folk. F.eks sidder man ved siden af ham på gulvet og hygger sig. Han putter hovedet ind til en, og det ér bare hyggeligt. Lige indtil han vender sig rundt og snapper ud efter ansigtet! Så er det bare ik ret hyggeligt mere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 Jeg har læst det og sendt det videre, Frk. Smilla. Det er lige præcis meget lignende vores situaion. Én ting mere er dog, at han faktisk ik bider specielt meget - altså "tygger" i os. Jeg har fult forståelse for, at hvalpe skifter tænder, og det klø'r. Men han ka sagtens finde ud af at bide i sit legetøj, sine tyggeben osv. Det er altså ik, fordi han er blevet frarøvet ALT, hva en hund ellers hygger sig med. Men det stopper ham stadig ik i at snappe ud efter folk. F.eks sidder man ved siden af ham på gulvet og hygger sig. Han putter hovedet ind til en, og det ér bare hyggeligt. Lige indtil han vender sig rundt og snapper ud efter ansigtet! Så er det bare ik ret hyggeligt mere. :blink: Det er lige "der" i skal have legetøj klar, hvalpen vil lege:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Hundens Moster Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 :blink: Det er lige "der" i skal have legetøj klar, hvalpen vil lege:blink: Ku osse bare være fedt, hvis man ik hele tiden ska sidde med et stykke legetøj klar til at stoppe i munden på ham. Jeg har selv haft en hvalp uden at opleve det der. Andre hunde-ejere jeg har snakket med, synes osse, det lyder ret ekstremt. Ydermere blir den jo altså osse leget med, aktiveret osv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 Men hvis I ik har så meget andet på hjertet end at dømme mig, så synes jeg ærlig talt, I sku bruge jers krudt andetsteds. Frk. Smilla, tusinde tak for dit indlæg. Det er jo rent faktisk brugbart Jeg vil kigge på linket, du smed osse og se, om der sku være andet og mere, vi ka gøre nytte af dér. dømmer jeg dig? nope jeg kommer med ideer! stik ham et ben at tygge i ..afled hans opmærksomhed..lad være og slå hunden ! Mental aktivere hunden.. ignorer/gå væk hvis den bider... umiddelbart lyder det som en hvalp der er misforstået og som ikke kan finde ud af hvad i vil... sådan nogle får også tænder, de klør.. aggressiv? måske føler han ikke tillid til ejer, ville jeg hellere ikke gøre hvis jeg fik nogle over snuden fordi jeg var en lalleglad hvalp der ville lege/aktivere sig selv.. Ku osse bare være fedt, hvis man ik hele tiden ska sidde med et stykke legetøj klar til at stoppe i munden på ham. Jeg har selv haft en hvalp uden at opleve det der. Andre hunde-ejere jeg har snakket med, synes osse, det lyder ret ekstremt. Ydermere blir den jo altså osse leget med, aktiveret osv. En overstimuleret/opkørt hvalp kan også sagtens snappe under leg... sådan leger alle hunde faktisk mere eller mindre, snapper ect. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 hellere ikke hvis den har mistet en tillid den aldrig har fået?Ved godt det er uhyr sjældent man hører om en hund der angriber sin egen ejer...men i teorien burde det vel kunne ske hvis man driver hunden derud? ikke en hvalp på 4-5 måneder. Den vil udelukkende lege, og finder med ret stor sandsynlighed et bette "næsedap" ganske underholdende, og opfordrende til leg, fordi den ikke har lært andet. Kender en tæve på en 6-7 år, der først rigtigt begynder at lege, når man bokser den direkte på snuden, og virkelig klapper til siden af den på kroppen. Min den gamle hund legede/moslede og hyggede sig med dét, når han fik lussinger på krop og hovede. Så jeg er ikke ked af at indrømme at jeg mned fuldt overlæg fysisk tæver indtil flere hunde, hver gang jeg får chancen for det. Alt sammen i ren og skær leg. Ka se, at I andre 2 åbenbart har en klar mening om, at der nu er tale om en hund, der blir drevet til de mest forunderlige ting. Prøv at sætte jer en smule bedre ind i tingene, inden I dømmer mig for fulde gardiner! Prøv lige at slappe af engang, og læs hvad der bliver skrevet. Jeg har ingen steder dømt nogen som helst, ejheller antydet at der er tale om en hund der bliver drevet til alt muligt. Men tak fordi DU dømmer mig. Det er super :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Hundens Moster Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 dømmer jeg dig? nope jeg kommer med ideer! En overstimuleret/opkørt hvalp kan også sagtens snappe under leg... sådan leger alle hunde faktisk mere eller mindre, snapper ect. Så synes jeg bare, det er virkeligt underligt, at jeg ik har hørt folk sige, at sådan gør deres hund/gjorde deres hvalp osse Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 Nu er der jo altså ingen, der slår hunden!!!!!!!!!! Det vil jeg gerne understrege kraftigt! Ka se, at I andre 2 åbenbart har en klar mening om, at der nu er tale om en hund, der blir drevet til de mest forunderlige ting. Prøv at sætte jer en smule bedre ind i tingene, inden I dømmer mig for fulde gardiner! Det er lidt svært at forklare helt præcis, hva hunden gør, og hva vi andre gør i et debatforum. Jeg har ik beskrevet alt i mindste detalje, da folk gerne sku gide læse det hele. Men hvis I ik har så meget andet på hjertet end at dømme mig, så synes jeg ærlig talt, I sku bruge jers krudt andetsteds. Frk. Smilla, tusinde tak for dit indlæg. Det er jo rent faktisk brugbart Jeg vil kigge på linket, du smed osse og se, om der sku være andet og mere, vi ka gøre nytte af dér. Nej, der er ingen, der slår hunden. Derfor opfatter han de små dap på snuden som en del af legen. Jeg går ud fra, at du nu har læst linket fra Frk. Smillas indlæg. For der er problemet næsten identisk med det problem du selv beskriver. Det er slet ikke så ualmindeligt, at en hvalp reagerer med ustyrlighed på en eller anden i sig selv harmløs ting. I linket står bl.a.: Undlad at slå hunden. Hvis man slår for "let" tror hunden at det er en del af legen og hvis man slår for hårdt, bliver hunden utryg og mister tilliden til dig. --Samme sted er der gode råd om, hvad man SÅ skal gøre. --Når du mener, at han kommer til at veje 40-50 kilo, hvad består han så af -ud over labrador? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 Ku osse bare være fedt, hvis man ik hele tiden ska sidde med et stykke legetøj klar til at stoppe i munden på ham. Jeg har selv haft en hvalp uden at opleve det der. Andre hunde-ejere jeg har snakket med, synes osse, det lyder ret ekstremt. Ydermere blir den jo altså osse leget med, aktiveret osv. Men når man sidder nede på gulvet, så inviterer man også lidt til leg synes hunden nok. :blink: Smilla er 10 måneder og hun napper stadig når hun kører op (og det kan komme sådan lige ud af det blå, når hun f.eks har ligget og sovet og er blvet frisk, så nu skal der ske noget). Så vi prøver at begrænse vilde lege indenfor og give hende en masse forskellige aktiviter i stedet som trætter hjernen. (Mælkekartonner med godbidder i, gemme foder/ the/ legetøj i stuen/ spille hundespil, lave tricks osv). Sådan er det nok bare at have hvalp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 Ku osse bare være fedt, hvis man ik hele tiden ska sidde med et stykke legetøj klar til at stoppe i munden på ham. Jeg har selv haft en hvalp uden at opleve det der. Andre hunde-ejere jeg har snakket med, synes osse, det lyder ret ekstremt. Ydermere blir den jo altså osse leget med, aktiveret osv. Det er sjovt med en hvalp:blink: Nogle er "værrer" end andre, hvis det kan siges på den måde... Lexus bed igennem skindet mellem tommel og pegefinger på mig da han var hvalp, damn det blødte... jeg skulle lige have pillet hunden ud af min hånd og givet ham en bide pølle inden jeg gik i køkkenet og fik fixet hånden...Jeg kunne selvfølgelig ikke skælde hunden ud da det ikke var noget han gjorde for at skade mig. Men bare et henneligt uheld Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 ikke en hvalp på 4-5 måneder. Den vil udelukkende lege, og finder med ret stor sandsynlighed et bette "næsedap" ganske underholdende, og opfordrende til leg, fordi den ikke har lært andet. Kender en tæve på en 6-7 år, der først rigtigt begynder at lege, når man bokser den direkte på snuden, og virkelig klapper til siden af den på kroppen. Min den gamle hund legede/moslede og hyggede sig med dét, når han fik lussinger på krop og hovede. Så jeg er ikke ked af at indrømme at jeg mned fuldt overlæg fysisk tæver indtil flere hunde, hver gang jeg får chancen for det. Alt sammen i ren og skær leg. :5up: sådan er cujo også...ekstremt svært at få ham til leg han skal virkelig puffes til og "mosles" med. Men er så nem at få end igen. men er han stresset af en eller anden grund "hapser" han ud i luften, meget stille dog, eller "smager" på ens arm... Og tak for svaret :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 Så synes jeg bare, det er virkeligt underligt, at jeg ik har hørt folk sige, at sådan gør deres hund/gjorde deres hvalp osse ved ikke hvem folk er..men nogle folk husker ikke alt... jeg husker f.eks. ikke alt omkring mine børns ble tid...heldigvis da..husker alt det gode, ikke det sure :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 Der er flere gode råd i tråden. Læs evt denne artikel også: Hvalpen bider - Hunde artikler Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 Alle hundehvalpe bider - men man glemmer hvor MEGET det faktisk var når hunden bliver "voksen"... Nura kørte op over ingenting - og var næsten umulig at få til at falde ned igen. Hun har bidt hul i både mine og andres hænder. Omkring 3-4 måneder havde jeg en periode hvor jeg faktisk overvejede om det nogensinde ville gå godt (og jeg har kendt MASSER af hvalpe). Idag har jeg den blideste hund der aldrig bider - selv under den vildeste leg rører tænderne knap huden. Et par gange er jeg efterfølgende løbet ind i hvalpe i netop bideperioden, og er hver gang blevet overrasket over både hvor meget de bider og hvor ondt deres spidse tænder gør. Der er ikke nogen anden vej end at aflede, ignorere og vente på hunden vokser fra det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 Motor har i den første uge hjemme bidt hul i kinden på mig og i læben på Anders... Kærlighed gør ondt ikke? Vi stikker bare noget andet i munden på ham og siger av når det lige gør ondt nok (men den reaktion kommer helt af sig selv ). Bidehæmning kommer ligeså stille af sig selv. Det gør ondt, men det går over. Vi kalder ham hajen, han ligger også bare med åben mund og venter på at der kommer noget derind hihi. Må indrømme at jeg vist aldrig er gået når Buddha har bidt, for så stopper legen jo også for mig De er så små, og det er jo bare den måde de er vant til at lege med deres søskende og andre hunde på.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Hundens Moster Besvaret December 10, 2009 Rapporter Share Besvaret December 10, 2009 Tak for alle jeres indlæg. Jeg har åbenbart ik formået at formidle mit/vores problem særlig godt :blink: Problemet er ik, om hunden bider eller ej. Eller for den sag skyld, om han bider meget eller ej. Problemet er, at han snapper ud efter alt og alle. I både min og min søsters bog er der tydeligt forskel på at bide og snappe. Jeg ka, som før nævnt, sagtens forstå, at de har behov for at bide og tygge, fordi deres gummer klør. Det er bare ik særlig rart med en hund, der bruger 80% af sin vågne tid på at snappe ud efter folk. Men tak for jeres råd og historier :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts