Hop til indhold

For os der træner spor :)


Stjernetosse
 Share

Recommended Posts

Han er bestemt ikke en spurter, han chiller helt vild og går ikke lige, men mere zigzag. Dog virkede det som om han lugtede sig frem flere gange.

 

Når man går sweiss spor med f.eks jagthunde, må de meget gerne zig zagge hen over sporet, så kan du også se, når sporet bliver "fanget" igen.

Når de så bliver rigtig gode, bliver det mindre og mindre, andet end hvis der er vind på sporet, så fanger de ofte færten, ved siden af sporet, og kan faktisk godt gå op til 15 meter parallelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 227
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Når jeg har forsøgt er det bare som om hun finder noget der der dufter mere spændende og prøver at gå efter det :confused:

 

Går du spor samme sted, som hun får fodersøg - det kan påvirke hendes billed af, hvad der skal foregå.

 

Godbidderne skal lægges som "perler på en snor" således, at hun bliver belønnet for det mindste lille skridt fremad. Du kan evt. stille dig således bag hende at hendes bagpart er mellem dine ben, derved kan du styre hende, så hun ikke forlader sporet - har du ligeledes en hånd i halsbåndet, har de 100% kontrol over, hvor hun kan søge.

 

Dette er til indlæring af (konkurrence-)spor, hvor hunden SKAL blive i sporet.

 

Andre typer spor som fx. sweiss og PH må hunden gerne zig zagge - og du vælger jo heldigvis helt selv, hvilken type du ønsker at lære din hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Går du spor samme sted, som hun får fodersøg - det kan påvirke hendes billed af, hvad der skal foregå.

 

Godbidderne skal lægges som "perler på en snor" således, at hun bliver belønnet for det mindste lille skridt fremad. Du kan evt. stille dig således bag hende at hendes bagpart er mellem dine ben, derved kan du styre hende, så hun ikke forlader sporet - har du ligeledes en hånd i halsbåndet, har de 100% kontrol over, hvor hun kan søge.

 

Dette er til indlæring af (konkurrence-)spor, hvor hunden SKAL blive i sporet.

 

Andre typer spor som fx. sweiss og PH må hunden gerne zig zagge - og du vælger jo heldigvis helt selv, hvilken type du ønsker at lære din hund :-D

 

Ja både fodersøg og spor foregår i haven, måske det er dumt.. kan være jeg skal rykke det ene til for haven så :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man går sweiss spor med f.eks jagthunde, må de meget gerne zig zagge hen over sporet, så kan du også se, når sporet bliver "fanget" igen.

Når de så bliver rigtig gode, bliver det mindre og mindre, andet end hvis der er vind på sporet, så fanger de ofte færten, ved siden af sporet, og kan faktisk godt gå op til 15 meter parallelt.

 

 

Det er nu ikke helt enig i. Ved schweissspor ønsker man en hund der holder næsen i sporet og ikke zig zagger eller går flere meter ved siden af på grund af vinden. Noget som bla. folk med stående fugle hunde kan kæmpe med, da denne type hunde gerne vil bruge vindfærten.

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Andre typer spor som fx. sweiss og PH må hunden gerne zig zagge - og du vælger jo heldigvis helt selv, hvilken type du ønsker at lære din hund :-D

 

Taler vi om prøver så ja hnden må gerne zig zagge; men det vil være den hund som holder næsen i sporet som opnår det bedste resultat i dommerens øjne. Hvis du kigger på bedømmelsesskemaet til schweissprøver taler man om bl.a spor sporfasthed og her er det den hund der holder snuden i sporet som scorer bedst.

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu så jeg lige andetsteds, at man kan klikkertræne spor... Hvordan gør man det?

 

Luna har kun gået få spor, så vi er total newbies.. Også fordi jeg ikke rigtig har mulighed for at lade det ligge særlig længe:???:

 

Luna er så tændt på spor, at jeg faktisk ikke kan holde hende:oops: Det havde været fedt, hvis man på en måde kunne få hende op i fart via spor:mrgreen: Nå, det var et sidespring:lol:

 

Men jeg gad da godt, hvis vi kunne lære lidt om klikkertræning af spor:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...

Så skal denne da hives frem igen - synes I ikk :mrgreen:

 

Jeg er jo så småt startet op på schweisstræningen igen - vi har langt om længe fået noget op at stå i østjylland i Beagleklubben, så det bliver jo ikke nemmere :)

 

Men lad os da tage tøserne fra en ende af :) Willa's forklaring bliver nok lidt længere

 

Svea har jo to flotte første præmier i 400m/3t, så nu står den på 400m/20t. Vi har de sidste 3-4 gange trænet med boks, og det er gået rigtig fint. Så nu ligger fokus på wiedergang. Den prøvede hun sidste gang og i dag har jeg lagt endnu et spor også med wiedergang og boks. Hvis det går ligeså fint i dag begynder jeg at træne overnatsspor :scared: Så det bliver spændende... Jeg regner med at hun skal til den første prøve til maj...

 

Willa skal jo også træne schweiss - det er jo et must. Hun prøvede et lungeslæbsspor da hun var lille, og det gik rigtig fint, omend det var noget faaaarligt, så hun måtte have god støtte af mig. Lungeslæbet efterfølgende gik så fint og derfor begyndte jeg på blodet. Hun har nu gået to blodspor. Det første var ikke så langt, men stadig med knæk og buer osv. Der viste hun super flot overblik. Hun var nem at læse, meget koncentreret og havde et fantastisk tempo.

 

I dag har jeg så lavet en noget nær fuld længde spor til hende. Det endte med tre knæk. Jeg lod det ligge i knap 2,5 timer - jeg synes udfordringen var stor nok med tre knæk osv...

 

Hun går simpelthen så flot!! Jeg er helt imponeret over hende :lun: Hun viste stor interesse for anskudsstedet og så tullede hun ellers stille og roligt afsted. Tog det første knæk som den selvfølge det nu var... Fortsætte perfekt til andet knæk... Ved tredie knæk kom hun lidt forbi, og der viste hun at hun allerede nu har en forståelse for hvad det går ud på. Hun vendte 180 og gik meget præcist tilbage til hvor hun vidste der var blod og derefter tog hun knækket super fin. Jeg troede lidt et var et tilfælde at hun selv gik tilbage på sporet på den måde, men den sidste strækning var lidt vanskelig og hun søgte en del, men hver gang hun konkluderede at det ikke var den vej hun skulle gik hun tilbage til samme udgangssted og søgte derfra :banan: Selvfølgelig fandt hun løbet og efter jeg havde kastet det lidt og gjort det spændene skulle det bæres hele vejen hjem.

 

Så, needless to say, må man sige at jeg har ganske gode forhåbninger til hendes kommende schweiss karriere :engel:

 

Ogge får ikke noget spor i dag, for jeg er nødt til at spare lidt på blodet. Og da tøserne skal til prøve til maj, bliver der lige fokuseret på dem. Bassen skal med næste gang vi har træning i regionen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så skal denne da hives frem igen - synes I ikk :mrgreen:

 

Jeg er jo så småt startet op på schweisstræningen igen - vi har langt om længe fået noget op at stå i østjylland i Beagleklubben, så det bliver jo ikke nemmere :)

 

Men lad os da tage tøserne fra en ende af :) Willa's forklaring bliver nok lidt længere

 

Svea har jo to flotte første præmier i 400m/3t, så nu står den på 400m/20t. Vi har de sidste 3-4 gange trænet med boks, og det er gået rigtig fint. Så nu ligger fokus på wiedergang. Den prøvede hun sidste gang og i dag har jeg lagt endnu et spor også med wiedergang og boks. Hvis det går ligeså fint i dag begynder jeg at træne overnatsspor :scared: Så det bliver spændende... Jeg regner med at hun skal til den første prøve til maj...

 

Willa skal jo også træne schweiss - det er jo et must. Hun prøvede et lungeslæbsspor da hun var lille, og det gik rigtig fint, omend det var noget faaaarligt, så hun måtte have god støtte af mig. Lungeslæbet efterfølgende gik så fint og derfor begyndte jeg på blodet. Hun har nu gået to blodspor. Det første var ikke så langt, men stadig med knæk og buer osv. Der viste hun super flot overblik. Hun var nem at læse, meget koncentreret og havde et fantastisk tempo.

 

I dag har jeg så lavet en noget nær fuld længde spor til hende. Det endte med tre knæk. Jeg lod det ligge i knap 2,5 timer - jeg synes udfordringen var stor nok med tre knæk osv...

 

Hun går simpelthen så flot!! Jeg er helt imponeret over hende :lun: Hun viste stor interesse for anskudsstedet og så tullede hun ellers stille og roligt afsted. Tog det første knæk som den selvfølge det nu var... Fortsætte perfekt til andet knæk... Ved tredie knæk kom hun lidt forbi, og der viste hun at hun allerede nu har en forståelse for hvad det går ud på. Hun vendte 180 og gik meget præcist tilbage til hvor hun vidste der var blod og derefter tog hun knækket super fin. Jeg troede lidt et var et tilfælde at hun selv gik tilbage på sporet på den måde, men den sidste strækning var lidt vanskelig og hun søgte en del, men hver gang hun konkluderede at det ikke var den vej hun skulle gik hun tilbage til samme udgangssted og søgte derfra :banan: Selvfølgelig fandt hun løbet og efter jeg havde kastet det lidt og gjort det spændene skulle det bæres hele vejen hjem.

 

Så, needless to say, må man sige at jeg har ganske gode forhåbninger til hendes kommende schweiss karriere :engel:

 

Ogge får ikke noget spor i dag, for jeg er nødt til at spare lidt på blodet. Og da tøserne skal til prøve til maj, bliver der lige fokuseret på dem. Bassen skal med næste gang vi har træning i regionen.

 

Så skal du vel til schweissprøve den 17 april på Fussingø (DKK) ?

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov forøvrigt... Sveas spor gik ikke så godt :( Men det var fordi der kom to piger på heste tværs ind over vores mark. Så hun blev jo voldsomt forstyrret, primært af dem, men også mig der råbte til pigerne at det altså var privatgrund de red på, og det måtte de ikke...

 

Så hun kom af sporet :( Og jeg havde ikke sat markeringer, så kunne ikke finde tilbage til sporet... Endte ud med at trave over mod løbet og bede hende søge undervejs i håb om at hun ramte på. Det gjorde hun, men først meget tæt på løbet...

 

På den igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov forøvrigt... Sveas spor gik ikke så godt :( Men det var fordi der kom to piger på heste tværs ind over vores mark. Så hun blev jo voldsomt forstyrret, primært af dem, men også mig der råbte til pigerne at det altså var privatgrund de red på, og det måtte de ikke...

 

Så hun kom af sporet :( Og jeg havde ikke sat markeringer, så kunne ikke finde tilbage til sporet... Endte ud med at trave over mod løbet og bede hende søge undervejs i håb om at hun ramte på. Det gjorde hun, men først meget tæt på løbet...

 

På den igen...

 

Hvem ved måske vi ses i Varde, den er jo åben for alle racer ser jeg.

 

Hvem lægger spor uden at være sikker på at kunne huske hvor det går ?

det kan kun ende galt :damn:

 

:vinken:Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem ved måske vi ses i Varde, den er jo åben for alle racer ser jeg.

 

Hvem lægger spor uden at være sikker på at kunne huske hvor det går ?

det kan kun ende galt :damn:

 

:vinken:Venlig hilsen Steen Stenild

 

Ja det gør jeg jo så...! Det var på vores egen mark og hun burde have kunnet tage det uden problemer... Jeg begrænser mine markeringer til det minimale...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
Gæst Chili Con Caia

Ved ikke om denne her tråd er heelt død? :-) Men ville bare lige fortælle at jeg og Caia her til eftermiddag har været ude at gå et spor.. Det blev faktisk til hele to spor!!

 

Hun syntes det var vildt sjovt, og hun arbejde virkelig flot...

 

Vi var afsted sammen med en ny bekendt som er vant til at gå spor med sin BC'er.

 

Vi skal klart gøre os noget mere i det:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Vi genopliver den da bare :kys:

 

Dejligt at høre at det gik godt!!

 

Jeg har ikke fået trænet så meget :genert:

 

Men i går fik Willanden lov til at finde denne:

313745_2587331686318_1345333677_33027288_184699029_n.jpg

 

Hvad sagde han til den? :shock:

Har I selv skudt den?

 

Jaaaa, det er sku ret cool sådan at gå spor.. Altså vi gik bare sådan et klassist et, med godbidder, og så er målet at kunne skære ned på dem, evt. få knæk/genstande på også..

 

Det er jo ganske simpelt, og det er god stimulering for de kære hunde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun synes der var meget blod på anskudsstedet - det er hun ikke vant til. Men hun var meget interesseret da hun endelig fandt den. Det er en bekendt der skød den på vores jord :)

 

Introducerer også mine hvalpekursister for spor - det er nemlig en genial aktivering af hundene!

 

Hvad sagde han til den? :shock:

Har I selv skudt den?

 

Jaaaa, det er sku ret cool sådan at gå spor.. Altså vi gik bare sådan et klassist et, med godbidder, og så er målet at kunne skære ned på dem, evt. få knæk/genstande på også..

 

Det er jo ganske simpelt, og det er god stimulering for de kære hunde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Schweiss er super!!

 

Det kan varmt anbefales! Du kan da tjekket beagle klubbens hjemmeside - mener der er schweiss træning på sjælland også :hmm:

 

Men hvis man først begynder på at gå Schweiss kan man så også gå det normale spor med knæk og genstande? Kan hunden godt adskille?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...