Hop til indhold
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Hunde-forum.dk

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Øjenbetændelse.....ØV:(

Featured Replies

Besvaret

Freya har fået øjenbetændelse i det ene øje... Øv hvor er det bare træls... Hun havde det også sidste år, og hvor synes jeg bare at det er en kamp at slippe af med igen... Vi skaltil dyrelæge i morgen og få nogle dråber, så indtil videre så bruger vi kamillethe...

Endnu engang stort ØV!!!!

Besvaret

Øv da. Og det virker ikke med kamille the? Det virkede i løbet af nogle dage med Buddha.

Måske ved dyrlægen eller nogle andre herinde noget som kan være forebyggende? God bedring til Freya :ae:

Besvaret
ØV - god bedring !

Nogle siger kamillete ikke er godt ?!

http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/10960-rode-ojne.html

Ja det siges også at det kan ridse hornhinden, men nu har jeg aldrig puttet det ind i øjet, jeg tørrer bare udenpå mens øjet er lukket, og det virkede sgi :5up:

Redigeret af Buddha
glemte et ord

Besvaret

Jeg ville nu holde mig fra kamillethen... Det kan ridse hornhinden (så vidt jeg husker :engel: ) og i værste fald forsage svære allergiske reaktioner :???:

De få gange jeg har haft en hund med øjenbetændelse er det gået lynhurtigt over, når først de har fået øjendråber :-)

God bedring med hende.

Besvaret

god bedring, vi har altid brugt kogt vand til mine forældres hunde.

Besvaret

Jeg opdagede det i går, så det har ikke stået på længere tid end det... heldigvis...

Jeg tørrer også bare rundt om øjet, men klart at jeg lige til have det i mende at hornhinden kan tage skade.

Besvaret

Vores Freya fik det rigtig meget i en periode, så i stedet for dråber, fik vi en salve (som også skulle ind i øjet, men ligesom smørres ud på en måde)

Og mirakuløst var det væk efter 24 timer. Jeg kan ikke huske hvad den hed, men jeg kigger lige når jeg kommer hjem, om jeg har resten af salven, for det var bare SÅ godt.

God bedring til din Freya:lun:

Besvaret

God bedring med Freya, og vi krydser fingre for at det går over igen hurtigt :x:

Besvaret

God bedring til Freya.

Vores dyrlæge siger kamillete er OK, det lindrer også.

Besvaret

Jeg kan faktisk allerede se en bedring her til aften (jeg har dog også tørret Freya omkring øjet ca. 6 gange idag med kamillethe), men nu må vi se hvordan hendes øje ser ud i morgen. Hvis det er lige så snasket til i morgen tidelig som det var i morges så må vi afsted til dyrelæge. :cry:

Besvaret

Øjensalven hedder Fucithalmic 1% .... øjenbetændelse har vi også været igennem et par gang, salven kan købes på opoteket, men den er script pligtig, men da det ikke er nogle der kan misbruges, kan det i det fleste tilfælde fås med en opringning til sin læge for og få det bestilt...til sig selv

Det er fulstændigt den samme produkt som man få fra dr.dyr, men det koster naturligvis det doublet fra dyrlægen, plus prisen for en konsultation.

Godbedring :ae:

Redigeret af Bayou

Besvaret
Øjensalven hedder Fucithalmic 1% .... øjenbetændelse har vi også været igennem et par gang, salven kan købes på opoteket, men den er script pligtig, men da det ikke er nogle der kan misbruges, kan det i det fleste tilfælde fås med en opringning til sin læge for og få det bestilt...til sig selv

Det er fulstændigt den samme produkt som man få fra dr.dyr, men det koster naturligvis det doublet fra dyrlægen, plus prisen for en konsultation.

Godbedring :ae:

Tusind tak:5up:.... Men er du 100% sikker på at det er det samme produkt???...

Jeg er nemlig sådan lidt skrækslagen for at komme til at bruge et forkert produkt, da jeg har en far som har nedsat syn med hele 40% fordi at han fik udleveret forkert øjensalve som barn...

Besvaret

Jeg er nemlig sådan lidt skrækslagen for at komme til at bruge et forkert produkt, da jeg har en far som har nedsat syn med hele 40% fordi at han fik udleveret forkert øjensalve som barn...

Jep, det er det vi har fået hos dyrlægen:5up:

Besvaret
Jep, det er det vi har fået hos dyrlægen:5up:

Ok, så tror jeg altså at der i dag skal ringes til min egen læge, da jeg "ligepludselig" selv har fået øjenbetændelse;-):lol:

Besvaret

Asta havde en periode hvor hun tit fik øjenbetændelse, jeg har brugt destilleret vand til at rense øjet med og det er forsvundet i løbet af et par dage...

Den salve har vi fået en enkelt gang, det fungerer rigtigt fint også - jeg er bare ikke så glad for at bruge det hyppigt fordi jeg har en idé om resistens osv. Aner ikke om der er hold i det... :engel:

Besvaret

det er det, Groa og jeg deler øjendråber

Besvaret
Asta havde en periode hvor hun tit fik øjenbetændelse, jeg har brugt destilleret vand til at rense øjet med og det er forsvundet i løbet af et par dage...

Den salve har vi fået en enkelt gang, det fungerer rigtigt fint også - jeg er bare ikke så glad for at bruge det hyppigt fordi jeg har en idé om resistens osv. Aner ikke om der er hold i det... :engel:

Min læge plejer at skifte lidt mellem det han udskriver til mig, så der er nok noget om snakken

Besvaret

Yeps... 100%. forstå godt din bekymringer, jeg ligger lige et billede op, du kunne jo altid kigge forbi dyrlægen og spørge om du må kigge på ders salve mens du spørge ind til prisen.... (og dermed samligne de aktiv stoffer ;-))

Vi fik den første tube fra dyrlægen, og det var første der hvor jeg kunne se, eller samligne den med en gammel tube øjensalve (til os selv) som vi havde liggende i køleskabet.

Da vi skulle købe flere pga flere mindre øje opperationer (skrabning af indvendig øjenlåg) købt vi derefter fra opoteket.

Besvaret

Det kan godt være at jeg kommer til at lyde lidt skrap, men jeg synes ærligt talt at det er dybt bekymrende som folk leger dyrlæger på baggrund af at deres egen hund en gang har haft øjenbetændelse.

Jo, fucithalmic er et fornuftigt valg til en helt normal øjenbetændelse, men jeg har svært ved at forestille mig at folk herinde er så kloge at de uden at have set hunden og uden nogen form for uddannelse kan konstatere at dette er en almindelig øjenbetændelse.

Hvad hvis øjenbetændelsen er forårsaget af KCS (værsgo at google). Så er det jo mildest talt ikke fucithalmic der skal bruges.

Hvad hvis øjenbetændelsen faktisk er uveitis (igen værsgo at google). Så vil fucithalmic jo også være totalt at fejlbehandle.

Hvad hvis øjenbetændelsen er pga. et hornhindesår. Måske det så ville være fornuftigt med noget dyrlægekontrol til at kontrollere om det er noget som kan klares med øjendråber eller om det er noget som skal afhjælpes med kirurgi.

Jo, det kan da sagtens være at det "bare" er en øjenbetændelse som kan klares med en gang fucithalmic og så er alt jo godt, men med disse hjemmestrikkede diagnoser af folk som har åh så meget erfaring fra egen hund, så risikerer man altså at stå med en hund som bliver fejlbehandlet og med risiko for komplikationer.

Besvaret
Det kan godt være at jeg kommer til at lyde lidt skrap, men jeg synes ærligt talt at det er dybt bekymrende som folk leger dyrlæger på baggrund af at deres egen hund en gang har haft øjenbetændelse.

Jo, fucithalmic er et fornuftigt valg til en helt normal øjenbetændelse, men jeg har svært ved at forestille mig at folk herinde er så kloge at de uden at have set hunden og uden nogen form for uddannelse kan konstatere at dette er en almindelig øjenbetændelse.

Hvad hvis øjenbetændelsen er forårsaget af KCS (værsgo at google). Så er det jo mildest talt ikke fucithalmic der skal bruges.

Hvad hvis øjenbetændelsen faktisk er uveitis (igen værsgo at google). Så vil fucithalmic jo også være totalt at fejlbehandle.

Hvad hvis øjenbetændelsen er pga. et hornhindesår. Måske det så ville være fornuftigt med noget dyrlægekontrol til at kontrollere om det er noget som kan klares med øjendråber eller om det er noget som skal afhjælpes med kirurgi.

Jo, det kan da sagtens være at det "bare" er en øjenbetændelse som kan klares med en gang fucithalmic og så er alt jo godt, men med disse hjemmestrikkede diagnoser af folk som har åh så meget erfaring fra egen hund, så risikerer man altså at stå med en hund som bliver fejlbehandlet og med risiko for komplikationer.

Tak for dit svar. Jeg har været inde og google (nu når du bad mig om det) og det skyldes ingen af disse... Jeg er MEGET sikker på at det skyldes alm. øjenbetændelse, da hun har haft det for et år siden ved denne tid også. Øjenbetændelse kan opstå ved hurtige temperaturskift i øjet, og det må man sige at Freya har fået da hun er en hund der går ind og ud af huset flere gange om dagen. Vi var endvidere i Kassel på udstilling i sidste uge, og jeg ved at der kan være vira mm. at hente sådanne steder... bla. øjenbetændelse.

´

Jeg prøver ikke at lege dyrelæge, men har blot set tiden an før jeg stormer afsted til dyrelægen.

Besvaret

Jeg prøver ikke at lege dyrelæge, men har blot set tiden an før jeg stormer afsted til dyrelægen.

Nej, og det kan jeg sagtens forstå!

Jeg styrter heller ikke afsted til dyrlægen med noget så simpelt som øjenbetændelse, ligesom jeg heller ikke hu hej styrter til dyrlæge hvis min hund har:

Dårlig mave

Kaster op

Får en hudafskrabning

Osv osv osv

Så ser man lige tiden an og ser hvordan det skrider frem!

Det er i øvrigt en dyrlæge der har rådet mig til det med destilleret vand ;-)

Besvaret

Det er der... Men risikoen for ressistens minimeres når man husker at behandle i 10 dage (ca) også selvom det ser ud til at øjenbetændelsen er væk :)

Besvaret

Hvis Aslan har dårlig mave

Så prøver vi da afgjort husråd.

Joe, det kan da være den der diarre der var i odense for nogle måneder siden. Det kan sikkert også være hjerte/lungeorm og alverdens andre ting. Men en omgang zoolac eller prokolin inden dyrelægen, det kan du bande på at jeg gør.

Dette har ikke noget at gøre med at jeg ikke gider ofre penge på min hund, men jeg kan ikke se nogen grund til at stresse min hund over et unødvendigt dyrelæge besøg.

Blev det ved ville jeg da søge dyrelæge, men ikke for at få at vide at jeg skal gå hjem og koge ris!

Og fik Aslan øjnbetændelse ja så ville jeg også prøve det jeg har oplevet virker på andre hunde INDEN jeg tog til dyrelæge for at stresse min hund unødvendigt!

Besvaret
Hvis Aslan har dårlig mave

Så prøver vi da afgjort husråd.

Joe, det kan da være den der diarre der var i odense for nogle måneder siden. Det kan sikkert også være hjerte/lungeorm og alverdens andre ting. Men en omgang zoolac eller prokolin inden dyrelægen, det kan du bande på at jeg gør.

Dette har ikke noget at gøre med at jeg ikke gider ofre penge på min hund, men jeg kan ikke se nogen grund til at stresse min hund over et unødvendigt dyrelæge besøg.

Blev det ved ville jeg da søge dyrelæge, men ikke for at få at vide at jeg skal gå hjem og koge ris!

Og fik Aslan øjnbetændelse ja så ville jeg også prøve det jeg har oplevet virker på andre hunde INDEN jeg tog til dyrelæge for at stresse min hund unødvendigt!

Jeg har bestemt ikke noget imod husråd eller at man lige slår koldt vand i blodet inden man skynder sig til dyrlægen blot fordi hunden slår en bøvs (forstå mig ret).

Jeg vil absolut også ofte lige se tiden lidt an, både ved dårlig mave og såmen også ved let øjenbetændelse.

Det jeg advarer imod og som virkelig slår mig som forkert, er når nogle anbefaler folk at snyde sig til antibiotika ved deres læge for at kunne behandle deres hund.

Det er langt fra et husråd og absolut noget jeg vil fraråde, idet man behandler med nogle ting som man overhovedet ikke har forudsætninger for og som i sidste ende er med til at skabe f.eks. resistensproblemer pga. forkert brug af antibiotika og som kan ende med fejlbehandlede hunde.

Men at man lige forsøger at rense øjnene med lidt kogt vand eller lignende inden man farer til dyrlægen synes jeg da bestemt er OK, men at indlede en behandling med antibiotikaøjendråber som man har fra en eller anden tilfældig læge eller lignende, det synes jeg ærlig talt er hul i hovedet.