Hop til indhold

Flatcoated som 2. hund


Gæst PMM
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Nogen i det her forum som kan fortælle mig lidt om Flattens egenskaber som værende 2. hund? Ved godt det er et stort spørgsmål :hmm: men så er der lidt at debatere om.

 

Jeg overvejer hvilken hund vi skal have når vi skal have hund nummer 2. Vi har lige nu en blandingshund af Golden og Lab., men jeg har stiftet mange bekendtskaber med Flatter og synes umiddelbart at de har et fantastisk temperament.

Vores nuværende hund er 3½ år nu og er en smule nervøs anlagt. Hun er meget obs på vores korpssprog og er bestemt ikke den dominerende type.

 

Jeg vil have en hund som jeg kan træne med (positivt selvfølgelig) og som ikke kører "flad" for hurtigt og en hund som ikke er offer for popularitetssygdomme (såsom mange schæferer er).

 

Håber nogle har lyst til at komme med deres bidrag til dette indlæg :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 54
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Advantage

Nu er jeg jo vild med denne race, så er helt klart fortaler for at i skal gøre det :hjerte: Men flatten er en mere krævende race end labradoren syntes jeg og det skal man lige have med i sine overvejelser (vi har begge race og dette er bare min personlige mening). Når jeg siger at den er mere krævende, så mener jeg at den viser mere når den er understimuleret. Vores labrador kan godt ligge i kurven i en hel uge uden den helt store aktivering (dette er ikke sådan vi har hund, men er et rent fiktivt eksempel) uden han viser tegn på understimulering, jo mindre aktivering han får jo mere doven/sløv bliver han faktisk, tror labradoren har en evne til at "gå lidt i dvale" hvis det giver nogen mening. Hvor flatten hurtig bliver lidt "stresset" hvis den ikke er blevet ordentligt stimuleret. Det er så noget af det jeg personligt godt kan lide ved racen, fordi man bliver mindet om når man lige skal få trænet og aktiveret lidt mere, så når man har en flatter i huset, får man ikke lov til at "hvile på lauerbærene" :-D giver det nogen mening ?

Syntes også den kræver lidt mere konsekvens, ment på den måde, at med vores labrador kan vi godt have den regel med at han ikke må komme i sofaen, men at han så en gang i mellem får lov at komme op. Det forstår han fint. Han kan godt komme hen og tikke, men ved et enkelt nej giver han op. Vores 2 flatter er lidt tungere at danse med på det punkt. de kan godt tikke lææænge, for det kunne jo være man gav sig til sidst :lol: så de er lidt mere vedholdende med de ting de gerne vil.

 

Men jeg syntes jo at racen er helt igennem skøn. De har et vidunderligt sind og temprament. De er yderst kærlige og har et stort behov for kontakt. Så hvis i ikke gider en hund der følger efter en rundt i huset, så er det ikke sikkert at flatten er noget for jer.

 

Noget man også skal være opmærksom på ved racen er at den har tendens til at slikke meget og det skal man være obs på at begrænse helt fra de er små.

 

Vi har kun haft denne race i 2½ år, så dette er kun min personlige erfaring med racen.

 

Dette er et hurtigt svar da vi lige har gæster, skal nok vende tilbage i tråden og svare mere uddybende hvis det er.

 

Jeg syntes flatten har mange flere egenskaber end skrevet her, så det skal jeg også nok vende tilbage med, samt deres arbejds/trænings egenskaber.

Redigeret af Advantage
skrivfejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 3 racer, og synes jo selvfølgelig, at mine er de bedste :blink:

Drenten er er hund i størrelse 23 - 29 kg, 55 -63 cm., det er en dejlig rolig hund, der elsker at arbejde sammen med dig.

Münsterländeren, er en lidt mindre og mere aktiv race, med en skøn energi, ligesom drenten meget glad for sin familie.

Og så er der pointeren, som jeg ikke anbefaler, hvis man ikke skal bruge den, til det den er skabt til, og hvis man ikke, har de store vidder, at lufte hunden løs på :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo vild med denne race, så er helt klart fortaler for at i skal gøre det :hjerte: Men flatten er en mere krævende race end labradoren syntes jeg og det skal man lige have med i sine overvejelser (vi har begge race og dette er bare min personlige mening). Når jeg siger at den er mere krævende, så mener jeg at den viser mere når den er understimuleret. Vores labrador kan godt ligge i kurven i en hel uge uden den helt store aktivering (dette er ikke sådan vi har hund, men er et rent fiktivt eksempel) uden han viser tegn på understimulering, jo mindre aktivering han får jo mere doven/sløv bliver han faktisk, tror labradoren har en evne til at "gå lidt i dvale" hvis det giver nogen mening. Hvor flatten hurtig bliver lidt "stresset" hvis den ikke er blevet ordentligt stimuleret. Det er så noget af det jeg personligt godt kan lide ved racen, fordi man bliver mindet om når man lige skal få trænet og aktiveret lidt mere, så når man har en flatter i huset, får man ikke lov til at "hvile på lauerbærene" :-D giver det nogen mening ?

Syntes også den kræver lidt mere konsekvens, ment på den måde, at med vores labrador kan vi godt have den regel med at han ikke må komme i sofaen, men at han så en gang i mellem får lov at komme ud. Det forstår han fint. Han kan godt komme hen og tikke, men ved et enkelt nej giver han op. Vores 2 flatter er lidt tungere at danse med på det punkt. de kan godt tikke lææænge, for det kunne jo være man gav sig til sidst :lol: så de er lidt mere vedholdende med de ting de gerne vil.

 

Men jeg syntes jo at racen er helt igennem skøn. De har et vidunderligt sind og temprament. De er yderst kærlige og har et stort behov for kontakt. Så hvis i ikke gider en hund der følger efter en rundt i huset, så er det ikke sikkert at flatten er noget for jer.

 

Noget man også skal være opmærksom på ved racen er at den har tendens til at slikke meget og det skal man være obs på at begrænse helt fra de er små.

 

Vi har kun haft denne race i 2½ år, så dette er kun min personlige erfaring med racen.

 

Dette er et hurtigt svar da vi lige har gæster, skal nok vende tilbage i tråden og svare mere uddybende hvis det er.

 

Jeg syntes flatten har mange flere egenskaber end skrevet her, så det skal jeg også nok vende tilbage med, samt deres arbejds/trænings egenskaber.

 

Jeg vil MEGET gerne høre mere om racen. Glæder mig til du vender tilbage med flere oplysninger. Jeg er også intresseret i at vide hvordan de er som eneste hund contra det at de går flere hunde sammen (i dette tilfælde vores nuværende tæve).

Hvad er din oplevelse om det som mange snakker om mht. det at hvis man får en lille ny hvalp sammen med sin nuværende hund, så skal man være opmærksom på at hvalpen ikke bliver præget for meget på den "gamle" hund?! Jeg spørger kun fordi jeg aldrig har haft to hunde på én gang :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes Advantage beskriver flatten rigtig godt, jeg har haft en skøn tøs gennem 11 år og vil blot tilføje at jeg have "hvalp" i 11 år . Det er en skøn men meget aktiv race, kærlig og meget familiebundet hund..

 

Et godt valg hvis I selv er meget aktive og ønsker en hund som virkelig skal bruges !!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

øv øv øv jeg havde lige brugt rigtig lang tid på at skrive et langt og uddybende svar til dig. men skulle lige spise midt i det hele og da jeg så ville sende bagefter var siden åbenbart udløbet og alt min tekst var væk :damn: øv øv øv orker ikke at skrive alt det igen.

 

skal nok vende tilbage i morgen, men det bliver altså en kortere og knap så dybdegående beskrivelse desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft flatcoat og er absolut fan af racen, men det er ikke en race for hvem som helst, bare fordi den hedder retriever til efternavn. Hvis jeg skal prøve at sammenligne med lab og golden så er flatten lidt mindre afhængig af ejeren, lidt livligere, lidt mere stædig/ vedholdende og kan i nogle tilfælde have lidt tendens til at være ret så egenrådig (selvom det jo ikke nærmer sig terrier temperamentet). Den modnes langsommere og kræver ret meget af den der træner den, for den keder sig meget nemt. Omvendt skal man passe på ikke at putte for mange ting ind i kasketten på den når den er lille, for den kan virkelig lære utrolig mange ting på ingen tid, men er ikke altid med udviklingsmæssigt, til at kunne håndtere det.

 

Jeg synes der er en markant forskel på lab/ golden og flatten, når det bliver mørkt, for så er den langt mere vågen og selvom det ikke er en beskyttelseshund, så skal man ikke lade den rende løs omkring for den kan godt pludselig synes at en eller anden er underlig og tydeligt vise det.

 

Hvis den tæve du har mangler lidt selvtillid vil jeg absolut ikke anbefale dig at købe en tæve, for tæver der slås indbyrdes er noget meget ubehageligt noget at have med at gøre. Desuden ville jeg gøre meget ud af at nr. 2 hund kom ud blandt andre på egen pote.

 

Flatten kan være lidt mere skarp end de to andre retrieverracer og mange gange har jeg talt med ejere der med forundring i stemmen fortæller at de pludselig har været vidne til at deres ellers så rare og venlige vuffer, er flegnet helt skråt på en anden hund. Som regel er de meget venlige men bliver de sure,... så bliver de RIGTIG sure!.

 

Det er rigtigt at de ikke lider af helt så mange sygdomme som de øvrige retrievere, men den forventede gennemsnitslevealder er faktisk lidt lavere fordi der forekommer tilfælde af cancer hos helt unge hunde. Desuden er der desværre opstået et problem med spondylose, så det skal man lige have øje for hvis man vælger en flatcoat.

 

Håber du kan bruge mit ævleri til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

øv øv øv jeg havde lige brugt rigtig lang tid på at skrive et langt og uddybende svar til dig. men skulle lige spise midt i det hele og da jeg så ville sende bagefter var siden åbenbart udløbet og alt min tekst var væk :damn: øv øv øv orker ikke at skrive alt det igen.

 

skal nok vende tilbage i morgen, men det bliver altså en kortere og knap så dybdegående beskrivelse desværre.

 

Det var da træls med udløbstiden - håber at du magter at skrive igen:-) Har I kennel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Jeg har haft flatcoat og er absolut fan af racen, men det er ikke en race for hvem som helst, bare fordi den hedder retriever til efternavn. Hvis jeg skal prøve at sammenligne med lab og golden så er flatten lidt mindre afhængig af ejeren, lidt livligere, lidt mere stædig/ vedholdende og kan i nogle tilfælde have lidt tendens til at være ret så egenrådig (selvom det jo ikke nærmer sig terrier temperamentet). Den modnes langsommere og kræver ret meget af den der træner den, for den keder sig meget nemt. Omvendt skal man passe på ikke at putte for mange ting ind i kasketten på den når den er lille, for den kan virkelig lære utrolig mange ting på ingen tid, men er ikke altid med udviklingsmæssigt, til at kunne håndtere det.

 

Jeg synes der er en markant forskel på lab/ golden og flatten, når det bliver mørkt, for så er den langt mere vågen og selvom det ikke er en beskyttelseshund, så skal man ikke lade den rende løs omkring for den kan godt pludselig synes at en eller anden er underlig og tydeligt vise det.

 

Hvis den tæve du har mangler lidt selvtillid vil jeg absolut ikke anbefale dig at købe en tæve, for tæver der slås indbyrdes er noget meget ubehageligt noget at have med at gøre. Desuden ville jeg gøre meget ud af at nr. 2 hund kom ud blandt andre på egen pote.

 

Flatten kan være lidt mere skarp end de to andre retrieverracer og mange gange har jeg talt med ejere der med forundring i stemmen fortæller at de pludselig har været vidne til at deres ellers så rare og venlige vuffer, er flegnet helt skråt på en anden hund. Som regel er de meget venlige men bliver de sure,... så bliver de RIGTIG sure!.

 

Det er rigtigt at de ikke lider af helt så mange sygdomme som de øvrige retrievere, men den forventede gennemsnitslevealder er faktisk lidt lavere fordi der forekommer tilfælde af cancer hos helt unge hunde. Desuden er der desværre opstået et problem med spondylose, så det skal man lige have øje for hvis man vælger en flatcoat.

 

Håber du kan bruge mit ævleri til noget.

 

Jeg er enig i nogle af de ting du siger. Men kan godt se at på mange punkter er min erfaring/opfattelse meget anderledes end din.

Jeg syntes feks. tværtimod at flatten er meget mere afhængig af sin ejer en labrador og golden. Vores 2 flatter er altid hvor jeg er, hvorimod vores labaror tit løber selv rundt på ejendommen og undersøger ting og finder mus. Det er heller ikke altid han gider med over i hestestalden når jeg går derover, hvorimod Mickey og Diesel ALTID går med derover. Jeg tror kun jeg har været ovre ved hestene uden dem 1 gang og det var fordi de var indenfor, Enzo vores labrador går kun med derover 3 ud af 10 gange. Han er meget mere uafhængig af os i forhold til Mickey og Diesel. Men måske det bare er vores 2 faltter der er sådan, de er i hvert fald MEGET afhængig af mig og følger mig altid over alt uden for uanset hvor jeg går hen. Har et par gange oplevet at de har kravlet op af en alm. stige der stod op af husmuren fordi jeg var kravlet på loftet, de ville åbenbart med.

 

At de er egenrådige kan jeg heller ikke være mere uenig i. Det er slet slet ikke nogen jeg kan genkende i vores. Det er de mest nemme hunde at have med at gøre og jeg har ALDRIG haft brug for at hæve stemmen over for vores. Det er trænet og opdraget 100 % efter bløde metoder og har aldrig oplevet dem som værken stædige eller egenrådige. Men jeg er enig i at de er meget mere vedholdne i ting de gerne vil i forhold til labben og golden, som jeg også har skrevet længere oppe.

 

Jeg er enig i at de kan være lidt sværere at træne i forhold til de 2 andre racer. Men har nu ikke oplevet at de keder sig. Men de stresser hurtigere op hvis man stiller for store krav eller går for hurtigt frem i træningen, så bliver de frustreret/stresset da de jo bare så gerne vil behage og gøre det rigtige. Men det er jo bare et spørgsmål om at tilrettelægge træningen efter det.

 

At de er lidt mere skarpe over for andre hunde end de 2 andre racer, er jeg egentlig ret enig i og det med at de bliver rigtig sure når de bliver sure har jeg også oplevet et par gange.

 

Jeg har en hundepension og har haft MANGE labrador og golden i pension, men knap så mange flatcoated, men har dog haft nogle. Men sådan som jeg oplever vores 2 og som jeg har beskrevet ovenfor, stemmer overens med min erfaring med de flatter jeg har haft i pensionen. Jeg syntes tværtimod tit at labberne og golden er meget mere selvtrændige og egenråde og de er tit mere drilske og ude på spillopper i forhold til flatterne. De flatter jeg har haft i pension har været nogle utolig bløde og nemme hunde, der har haft brug for yderst meget kontakt for at trivers i pensionen og har udvist en hel enorm samarbejdsvilje og behov for at "please".

 

Vores 2 flatter er MEGET bløde og man skal næsten bare kigge surt på dem, så sænker de hovedet og kigger lidt væk og det er altså på trods af at vi aldrig har haft fat i dem eller råbt af dem. Så jeg oplever flatten som den blødeste af alle retrieverne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes Advantage beskriver flatten rigtig godt, jeg har haft en skøn tøs gennem 11 år og vil blot tilføje at jeg have "hvalp" i 11 år . Det er en skøn men meget aktiv race, kærlig og meget familiebundet hund..

 

Et godt valg hvis I selv er meget aktive og ønsker en hund som virkelig skal bruges !!

 

Jeg fornemmer også når jeg kommer rundt omkring at det er som at have hvalp - så lalleglad, men er faldet for racen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft flatcoat og er absolut fan af racen, men det er ikke en race for hvem som helst, bare fordi den hedder retriever til efternavn. Hvis jeg skal prøve at sammenligne med lab og golden så er flatten lidt mindre afhængig af ejeren, lidt livligere, lidt mere stædig/ vedholdende og kan i nogle tilfælde have lidt tendens til at være ret så egenrådig (selvom det jo ikke nærmer sig terrier temperamentet). Den modnes langsommere og kræver ret meget af den der træner den, for den keder sig meget nemt. Omvendt skal man passe på ikke at putte for mange ting ind i kasketten på den når den er lille, for den kan virkelig lære utrolig mange ting på ingen tid, men er ikke altid med udviklingsmæssigt, til at kunne håndtere det.

 

Jeg synes der er en markant forskel på lab/ golden og flatten, når det bliver mørkt, for så er den langt mere vågen og selvom det ikke er en beskyttelseshund, så skal man ikke lade den rende løs omkring for den kan godt pludselig synes at en eller anden er underlig og tydeligt vise det.

 

Hvis den tæve du har mangler lidt selvtillid vil jeg absolut ikke anbefale dig at købe en tæve, for tæver der slås indbyrdes er noget meget ubehageligt noget at have med at gøre. Desuden ville jeg gøre meget ud af at nr. 2 hund kom ud blandt andre på egen pote.

 

Flatten kan være lidt mere skarp end de to andre retrieverracer og mange gange har jeg talt med ejere der med forundring i stemmen fortæller at de pludselig har været vidne til at deres ellers så rare og venlige vuffer, er flegnet helt skråt på en anden hund. Som regel er de meget venlige men bliver de sure,... så bliver de RIGTIG sure!.

 

Det er rigtigt at de ikke lider af helt så mange sygdomme som de øvrige retrievere, men den forventede gennemsnitslevealder er faktisk lidt lavere fordi der forekommer tilfælde af cancer hos helt unge hunde. Desuden er der desværre opstået et problem med spondylose, så det skal man lige have øje for hvis man vælger en flatcoat.

 

Håber du kan bruge mit ævleri til noget.

 

Jeg er meget glad for at du gider "ævle" som du kalder det, på min tråd :-D det er derfor jeg skriver her på denne side - for at høre noget fra alle som har stiftet bekendtskab med denne race som jeg er faldet for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig i nogle af de ting du siger. Men kan godt se at på mange punkter er min erfaring/opfattelse meget anderledes end din.

Jeg syntes feks. tværtimod at flatten er meget mere afhængig af sin ejer en labrador og golden. Vores 2 flatter er altid hvor jeg er, hvorimod vores labaror tit løber selv rundt på ejendommen og undersøger ting og finder mus. Det er heller ikke altid han gider med over i hestestalden når jeg går derover, hvorimod Mickey og Diesel ALTID går med derover. Jeg tror kun jeg har været ovre ved hestene uden dem 1 gang og det var fordi de var indenfor, Enzo vores labrador går kun med derover 3 ud af 10 gange. Han er meget mere uafhængig af os i forhold til Mickey og Diesel. Men måske det bare er vores 2 faltter der er sådan, de er i hvert fald MEGET afhængig af mig og følger mig altid over alt uden for uanset hvor jeg går hen. Har et par gange oplevet at de har kravlet op af en alm. stige der stod op af husmuren fordi jeg var kravlet på loftet, de ville åbenbart med.

 

At de er egenrådige kan jeg heller ikke være mere uenig i. Det er slet slet ikke nogen jeg kan genkende i vores. Det er de mest nemme hunde at have med at gøre og jeg har ALDRIG haft brug for at hæve stemmen over for vores. Det er trænet og opdraget 100 % efter bløde metoder og har aldrig oplevet dem som værken stædige eller egenrådige. Men jeg er enig i at de er meget mere vedholdne i ting de gerne vil i forhold til labben og golden, som jeg også har skrevet længere oppe.

 

Jeg er enig i at de kan være lidt sværere at træne i forhold til de 2 andre racer. Men har nu ikke oplevet at de keder sig. Men de stresser hurtigere op hvis man stiller for store krav eller går for hurtigt frem i træningen, så bliver de frustreret/stresset da de jo bare så gerne vil behage og gøre det rigtige. Men det er jo bare et spørgsmål om at tilrettelægge træningen efter det.

 

At de er lidt mere skarpe over for andre hunde end de 2 andre racer, er jeg egentlig ret enig i og det med at de bliver rigtig sure når de bliver sure har jeg også oplevet et par gange.

 

Jeg har en hundepension og har haft MANGE labrador og golden i pension, men knap så mange flatcoated, men har dog haft nogle. Men sådan som jeg oplever vores 2 og som jeg har beskrevet ovenfor, stemmer overens med min erfaring med de flatter jeg har haft i pensionen. Jeg syntes tværtimod tit at labberne og golden er meget mere selvtrændige og egenråde og de er tit mere drilske og ude på spillopper i forhold til flatterne. De flatter jeg har haft i pension har været nogle utolig bløde og nemme hunde, der har haft brug for yderst meget kontakt for at trivers i pensionen og har udvist en hel enorm samarbejdsvilje og behov for at "please".

 

Vores 2 flatter er MEGET bløde og man skal næsten bare kigge surt på dem, så sænker de hovedet og kigger lidt væk og det er altså på trods af at vi aldrig har haft fat i dem eller råbt af dem. Så jeg oplever flatten som den blødeste af alle retrieverne.

 

Jeg er rigtig glad for at du gider tage dig tid til at uddybe dine erfaringer med flatten...:5up: Jeg er faldet pladask for racen.

 

Min er faring er også at de er villige til at hoppe på tungen for at tilfredsstille og ellers er en meget kontaktsøgende hund som er villig til at arbejde med sin fører til den næsten falder om.

 

Jeg skal have en aktiv og udholdende hund som er villig til at arbejde på en positiv måde. Må også indrømme at jeg godt kan lide det lidt "sarte"/bløde væsen, men det hænger nok sammen med at hende jeg har nu også er meget blød og da hun er vores første hund har jeg lært ufatteligt meget af at studere hende og se hende udvikle sig til en glad og arbejdsvillig hund. Jeg har lært mere om hunde og deres dæmpende signaler på de 3½ år vi har haft hende, end nogen nogensinde lærer! Det lyder hårdt, men det er sådan jeg ser det i min omgang med hunde. Jeg ser så tit folk som helt overser deres hunds tydelige signaler om ubehag, men tror jeg bla. også det er derfor jeg er lidt facineret af de bløde racer.

 

Hvordan fungerer de sammen? Vil de stadig mest behage deres ejer eller er de tilbøjelige til at "kaste deres kærlighed" på den hund som allerede bor i huset? Ville du råde til en hanhund? (vores nuværende hund er en sterilliseret tæve)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Nu er vores 2 flatcoted kuldbrødre men de trives rigtig fint sammen også alle 3 indbyrdes og jeg har i det hele taget indtryk af at racen generalt trives fint med andre hunde. Men de kan dog være lidt mere skarpe i mødet med andre hunde end vores labrador, som også nævnt ovenfor.

 

Jeg syntes vores 2 flatter er meget knyttet til hinanden, men alligevel har jeg et meget unikt forhold til dem begge og jeg føler aldrig at jeg bliver valgt fra i forhold til de andre hunde. Tværtimod er de altid hvor jeg er. Når jeg laver mad ligger de på køkkengulvet og når vi har gæster der hjælper til med madlavningen kan de nærmest få fniller over hele tiden at skulle gå uden om eller træde over dem, for de fylder altså en hel del når de begge sådan ligger og flader ud midt på køkkengulvet :5up: jeg er vant til det og nyder deres selvskab, jeg ved som regel lige hvor de ligger og tænker aldrig på når jeg skal manøvre udenom dem, det er bare noget jeg gør. Når vi spiser ligger de troligt ved vores fødder og Mickey plejer at være min "fodvarmer". Når vi sidder i stuen om aftenen ligger de som regel neden for sofaen og de vil helst være så tæt på som muligt og også gerne i sofaen hvis de får lov :lun: men en gang i mellem får de det for varmt og trækker ud i vores gang og ligger hvor der er noget køligere.

 

Racen egner sig til en familie der har lyst til at være aktiv med sin hund og noget at det jeg bla er så vild med, er at den er så alsidig. Den kan bruges til rigtig mange ting inden for hundesporten, bla. lydighed, agility, spor, rundering, jagt, dogdancing, servicehund, og ja mange andre ting. Og det er jo netop fordi den er så samarbejdsvillig som den er.

 

Det er en meget aktiv race og for at trives skal den have en hel del aktivering/stimulering, men den kan dog sagtens gå et par dage uden det helt store udover de daglige gåture, uden at den "kravler" på væggene. Men det skal ikke ske for ofte og for mange dage i streg, for så kan den godt blive lidt stresset og flyvsk. Den har brug for at kunne løbe og strækker ud, det er en rigtig sprinter og vores tager dagligt en ordentlig susetur ud over vores marker (vi bor på en nedlagt landejendom).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes feks. tværtimod at flatten er meget mere afhængig af sin ejer en labrador og golden. Vores 2 flatter er altid hvor jeg er, hvorimod vores labaror tit løber selv rundt på ejendommen og undersøger ting og finder mus. Det er heller ikke altid han gider med over i hestestalden når jeg går derover, hvorimod Mickey og Diesel ALTID går med derover. Jeg tror kun jeg har været ovre ved hestene uden dem 1 gang og det var fordi de var indenfor, Enzo vores labrador går kun med derover 3 ud af 10 gange. Han er meget mere uafhængig af os i forhold til Mickey og Diesel. Men måske det bare er vores 2 faltter der er sådan, de er i hvert fald MEGET afhængig af mig og følger mig altid over alt uden for uanset hvor jeg går hen. Har et par gange oplevet at de har kravlet op af en alm. stige der stod op af husmuren fordi jeg var kravlet på loftet, de ville åbenbart med.

 

Ja, det er jo ikke til at sige hvorfor vores opfattelser er forskellige men måske dine flattere bare er mere nysgerrige end din lab eller har erfaret at der sker flere ting hvor du er. Flatten er jo mere aktiv og vil måske derfor virke til at følge mere med, end de to andre racer. Eller det kan være at de flatter jeg kender er blevet opdraget til at være lidt mere uafhængige,... hvem ved.

 

På de markprøvehold jeg har deltaget på har det ihvertfald været tydeligt at flatterne er mere selvstændige i deres arbejde end lab og golden og at de er sværere at få kontakt til når de først er gået igang med f.eks. et søg. Dem jeg så havde lidt mere: altså denne her er jeg nok lidt bedre til at løse end dig, så klap lige i mens jeg fikser den,... end lab og golden.

 

At de er egenrådige kan jeg heller ikke være mere uenig i. Det er slet slet ikke nogen jeg kan genkende i vores. Det er de mest nemme hunde at have med at gøre og jeg har ALDRIG haft brug for at hæve stemmen over for vores. Det er trænet og opdraget 100 % efter bløde metoder og har aldrig oplevet dem som værken stædige eller egenrådige. Men jeg er enig i at de er meget mere vedholdne i ting de gerne vil i forhold til labben og golden, som jeg også har skrevet længere oppe.

Tror nu bare vi har brugt forskellige ord. Når jeg skriver egenrådig mener jeg en hund der giver udtryk for sin egen vilje og holder fast i den. Desuden kender jeg faktisk en del flatter der ikke nødvendigvis tuller med på turen men f.eks. vælger at gå deres egne veje (til en vis grænse selvfølgelig, men nu sammenligner vi jo med lab og golden) mens de forsøger at få ejeren til at følge med,... og ikke omvendt.

 

Jeg er enig i at de kan være lidt sværere at træne i forhold til de 2 andre racer. Men har nu ikke oplevet at de keder sig. Men de stresser hurtigere op hvis man stiller for store krav eller går for hurtigt frem i træningen, så bliver de frustreret/stresset da de jo bare så gerne vil behage og gøre det rigtige. Men det er jo bare et spørgsmål om at tilrettelægge træningen efter det.

Min hund kedede sig ihvertfald hurtigt bravt til træning men blev ikke stresset. Hun gjorde hvad jeg bad om,... og så lige lidt mere. Sådan blev dæk til rulle, stå til at gå baglæns osv.

 

Det er min erfaring at flatten egentlig ikke egner sig særlig godt til almindelig lydighedstræning på hold, fordi de bliver "uartige" ved for mange gentagelser. Noget jeg tror hænger sammen med at hundene keder sig..... og selvfølgelig at ejeren ikke er god nok til at holde pauser, trænerne ikke er gode nok til at undervise individuelt osv.

 

Jeg har en hundepension og har haft MANGE labrador og golden i pension, men knap så mange flatcoated, men har dog haft nogle. Men sådan som jeg oplever vores 2 og som jeg har beskrevet ovenfor, stemmer overens med min erfaring med de flatter jeg har haft i pensionen. Jeg syntes tværtimod tit at labberne og golden er meget mere selvtrændige og egenråde og de er tit mere drilske og ude på spillopper i forhold til flatterne. De flatter jeg har haft i pension har været nogle utolig bløde og nemme hunde, der har haft brug for yderst meget kontakt for at trivers i pensionen og har udvist en hel enorm samarbejdsvilje og behov for at "please".

Tror vi opfatter ordene forskelligt, for en blød hund kan imo sagtens være egenrådig og selvstændig alligevel, men det kommer måske også lidt an på hvordan man opdrager hunden.

 

Desuden tror jeg også at flere hundeejere der bare anskaffer sig en vovse og ikke beskæftiger sig ret meget med hunden i dagligdagen, vælger en lab eller en golden og at hundene derfor kommer til at virke lidt umedgørlige/ uopdragne. Flatten er trods alt en race de fleste skal have kigget i en bog for at kende, og mange vælger netop ikke denne race fordi de bliver advaret mod racens aktivitetsniveau. Tror derfor generelt at flatcoatejere er lidt anderledes end ejere af de kendte retrieverracer.

 

Vores 2 flatter er MEGET bløde og man skal næsten bare kigge surt på dem, så sænker de hovedet og kigger lidt væk og det er altså på trods af at vi aldrig har haft fat i dem eller råbt af dem. Så jeg oplever flatten som den blødeste af alle retrieverne.

:lol: Det ser jeg helt klart tæverne af golden og lab som, men sådan er det jo med erfaringer.

 

Jeg fandt en lille video om flatten i USA som jeg lige synes skulle med, selvom den ikke går i dybden med noget.

 

Breed All About It: Flat-Coated Retriever : Video : Animal Planet

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget glad for at du gider "ævle" som du kalder det, på min tråd :-D det er derfor jeg skriver her på denne side - for at høre noget fra alle som har stiftet bekendtskab med denne race som jeg er faldet for.

 

Og jeg synes det er dejligt at der endelig er nogen at udveksle erfaringer med.

 

 

 

Og så bliver jeg jo aldrig træt af at snakke om denne vidunderlige race. :lun: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er jo ikke til at sige hvorfor vores opfattelser er forskellige men måske dine flattere bare er mere nysgerrige end din lab eller har erfaret at der sker flere ting hvor du er. Flatten er jo mere aktiv og vil måske derfor virke til at følge mere med, end de to andre racer. Eller det kan være at de flatter jeg kender er blevet opdraget til at være lidt mere uafhængige,... hvem ved.

 

På de markprøvehold jeg har deltaget på har det ihvertfald været tydeligt at flatterne er mere selvstændige i deres arbejde end lab og golden og at de er sværere at få kontakt til når de først er gået igang med f.eks. et søg. Dem jeg så havde lidt mere: altså denne her er jeg nok lidt bedre til at løse end dig, så klap lige i mens jeg fikser den,... end lab og golden.

 

 

Tror nu bare vi har brugt forskellige ord. Når jeg skriver egenrådig mener jeg en hund der giver udtryk for sin egen vilje og holder fast i den. Desuden kender jeg faktisk en del flatter der ikke nødvendigvis tuller med på turen men f.eks. vælger at gå deres egne veje (til en vis grænse selvfølgelig, men nu sammenligner vi jo med lab og golden) mens de forsøger at få ejeren til at følge med,... og ikke omvendt.

 

 

Min hund kedede sig ihvertfald hurtigt bravt til træning men blev ikke stresset. Hun gjorde hvad jeg bad om,... og så lige lidt mere. Sådan blev dæk til rulle, stå til at gå baglæns osv.

 

Det er min erfaring at flatten egentlig ikke egner sig særlig godt til almindelig lydighedstræning på hold, fordi de bliver "uartige" ved for mange gentagelser. Noget jeg tror hænger sammen med at hundene keder sig..... og selvfølgelig at ejeren ikke er god nok til at holde pauser, trænerne ikke er gode nok til at undervise individuelt osv.

 

 

Tror vi opfatter ordene forskelligt, for en blød hund kan imo sagtens være egenrådig og selvstændig alligevel, men det kommer måske også lidt an på hvordan man opdrager hunden.

 

Desuden tror jeg også at flere hundeejere der bare anskaffer sig en vovse og ikke beskæftiger sig ret meget med hunden i dagligdagen, vælger en lab eller en golden og at hundene derfor kommer til at virke lidt umedgørlige/ uopdragne. Flatten er trods alt en race de fleste skal have kigget i en bog for at kende, og mange vælger netop ikke denne race fordi de bliver advaret mod racens aktivitetsniveau. Tror derfor generelt at flatcoatejere er lidt anderledes end ejere af de kendte retrieverracer.

 

 

:lol: Det ser jeg helt klart tæverne af golden og lab som, men sådan er det jo med erfaringer.

 

Jeg fandt en lille video om flatten i USA som jeg lige synes skulle med, selvom den ikke går i dybden med noget.

 

Breed All About It: Flat-Coated Retriever : Video : Animal Planet

 

Mange tak for den lille video - jeg bliver aldrig træt af at se hunde som er glade for at arbejde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal vist lige have alle de gode informationer tænkt igennem, men er dog ikke i tvivl om længere at jeg på et tidspunkt er nødt til at eje en Flat :-D

 

Mange tak for jeres gode og meget uddybende indlæg. Det er dejligt at høre om, da jeg er meget opmærksom på at sætte mig godt ind i tingene inden jeg køber en evt. 2. hund (det gjorde jeg også inden vi købte 1. hund). Jeg har i hvert fald erfaret at der er rigtig mange som IKKE sætter sig ordentlig ind i hvad det er de køber og ofte ender de med en hund som ikke passer til deres temperament eller hunden ender med en ejer som ikke forstår sig på den - selvom den nogle gange ikke kan tale tydligere sprog!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Ja, det er jo ikke til at sige hvorfor vores opfattelser er forskellige men måske dine flattere bare er mere nysgerrige end din lab eller har erfaret at der sker flere ting hvor du er. Flatten er jo mere aktiv og vil måske derfor virke til at følge mere med, end de to andre racer. Eller det kan være at de flatter jeg kender er blevet opdraget til at være lidt mere uafhængige,... hvem ved.

 

På de markprøvehold jeg har deltaget på har det ihvertfald været tydeligt at flatterne er mere selvstændige i deres arbejde end lab og golden og at de er sværere at få kontakt til når de først er gået igang med f.eks. et søg. Dem jeg så havde lidt mere: altså denne her er jeg nok lidt bedre til at løse end dig, så klap lige i mens jeg fikser den,... end lab og golden.

 

 

Tror nu bare vi har brugt forskellige ord. Når jeg skriver egenrådig mener jeg en hund der giver udtryk for sin egen vilje og holder fast i den. Desuden kender jeg faktisk en del flatter der ikke nødvendigvis tuller med på turen men f.eks. vælger at gå deres egne veje (til en vis grænse selvfølgelig, men nu sammenligner vi jo med lab og golden) mens de forsøger at få ejeren til at følge med,... og ikke omvendt.

 

 

Min hund kedede sig ihvertfald hurtigt bravt til træning men blev ikke stresset. Hun gjorde hvad jeg bad om,... og så lige lidt mere. Sådan blev dæk til rulle, stå til at gå baglæns osv.

 

Det er min erfaring at flatten egentlig ikke egner sig særlig godt til almindelig lydighedstræning på hold, fordi de bliver "uartige" ved for mange gentagelser. Noget jeg tror hænger sammen med at hundene keder sig..... og selvfølgelig at ejeren ikke er god nok til at holde pauser, trænerne ikke er gode nok til at undervise individuelt osv.

 

 

Tror vi opfatter ordene forskelligt, for en blød hund kan imo sagtens være egenrådig og selvstændig alligevel, men det kommer måske også lidt an på hvordan man opdrager hunden.

 

Desuden tror jeg også at flere hundeejere der bare anskaffer sig en vovse og ikke beskæftiger sig ret meget med hunden i dagligdagen, vælger en lab eller en golden og at hundene derfor kommer til at virke lidt umedgørlige/ uopdragne. Flatten er trods alt en race de fleste skal have kigget i en bog for at kende, og mange vælger netop ikke denne race fordi de bliver advaret mod racens aktivitetsniveau. Tror derfor generelt at flatcoatejere er lidt anderledes end ejere af de kendte retrieverracer.

 

 

:lol: Det ser jeg helt klart tæverne af golden og lab som, men sådan er det jo med erfaringer.

 

Jeg fandt en lille video om flatten i USA som jeg lige synes skulle med, selvom den ikke går i dybden med noget.

 

Breed All About It: Flat-Coated Retriever : Video : Animal Planet

 

Jeg tror egentlig vi er ret enige så. Tror bare lige jeg fik mistolket nogle af dine ordvalg, eller retter sagt jeg lade noget andet i det end det du mente. Læste dit svar om racen som lidt negativt, glemte vist helt at du også er vild med racen :blink: Men jeg syntes tit jeg er ude for at skulle forsvare racen, syntes det er rigtig ærgeligt at den har fået et lidt dårligt ry. For hvis man søger for at den er ordentlig stimuleret og aktiveret, så syntes jeg simpelthen det er jordens dejligste race. Altid glad, kærlig, legesyg og klar til træning. De er meget aktive udendørs men altid rølige og afslappet indendørs og så er de ualmindelige kærlige over for vores datter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Har du i øvrigt erfaring med tæverne i forhold til hanhundene. Jeg har altid været mest til hanhunde uden overhovedet at kunne forklare hvorfor. det er lige som at vores katte har altid været hunkatte og når jeg har skulle kigge på heste har det altid været vallakker (kastreret hingst). Men kan ikke forklare hvorfor jeg har det sådan :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror egentlig vi er ret enige så. Tror bare lige jeg fik mistolket nogle af dine ordvalg, eller retter sagt jeg lade noget andet i det end det du mente. Læste dit svar om racen som lidt negativt, glemte vist helt at du også er vild med racen :blink: Men jeg syntes tit jeg er ude for at skulle forsvare racen, syntes det er rigtig ærgeligt at den har fået et lidt dårligt ry. For hvis man søger for at den er ordentlig stimuleret og aktiveret, så syntes jeg simpelthen det er jordens dejligste race. Altid glad, kærlig, legesyg og klar til træning. De er meget aktive udendørs men altid rølige og afslappet indendørs og så er de ualmindelige kærlige over for vores datter.

Tror vi har forklaringen ved det markeret med rødt, for jeg synes lige det modsatte, at folk tror det er en idiotsikker langhåret udgave af spinkel lab, så det har jo været i mit baghoved da jeg skrev om mine erfaringer. :lol: Det sidste kan vi ihvertfald godt blive enige om. :blink:

 

Men med hensyn til at jeg bruger ord som andre opfatter anderledes, er jeg vant til. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du i øvrigt erfaring med tæverne i forhold til hanhundene. Jeg har altid været mest til hanhunde uden overhovedet at kunne forklare hvorfor. det er lige som at vores katte har altid været hunkatte og når jeg har skulle kigge på heste har det altid været vallakker (kastreret hingst). Men kan ikke forklare hvorfor jeg har det sådan :vedikke:

 

Jeg går ud fra at det er mig du spørger og jeg har det modsatte problem, jeg kender et hav af tæver men kun en enkelt hanhund. Noget jeg måske tror kan være en forskel er tævernes tendens til at lave "hyrdeangreb" (der hvor de ligger ned som en chokoladefrø og springer op når den anden hund kommer tæt på). Det synes jeg ikke jeg kan huske at have set hanner gøre.

 

Jeg er løbet ind i et par hanhunde der ikke kan lide andre hanhunde men aldrig oplevet det samme med en tæve. Ellers tror jeg ikke at jeg lige kan komme i tanke om noget men er nok heller ikke den rette at spørge. Også sørens at der ikke er flere flatfans herinde. :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Ja det er super ærgeligt, det kunne være hyggeligt med flere herinde.

 

Det der "hyrdeangreb" er det i leg du mener. For det gør vores 2 hanhunde dagligt når de leger. den ene ligger flat ned i græsset og følger den anden med øjnene, den anden suser rundt og lige i det den suser forbi, går den anden til "angreb". Det er deres favorit leg og jeg elsker at stå og kigge på dem fra vinduet (hvor de ikke bliver forstyrret af mig) for det ser simpelthen så sjovt ud. De er lige godt om at være "hyrderen" :vuf:

 

Ved du om der er forskel på de sorte og brune i temperament ? Det siger man jo der er ved labberne. Jeg har fået fortalt at de sorte labber er de nemmeste, de brune er knap så nemme og de gule er noget mere selvstændige, men ved ikke om det passer. Men ved du om det også er tildfældet med flatcoate

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er super ærgeligt, det kunne være hyggeligt med flere herinde.

 

Det der "hyrdeangreb" er det i leg du mener. For det gør vores 2 hanhunde dagligt når de leger. den ene ligger flat ned i græsset og følger den anden med øjnene, den anden suser rundt og lige i det den suser forbi, går den anden til "angreb". Det er deres favorit leg og jeg elsker at stå og kigge på dem fra vinduet (hvor de ikke bliver forstyrret af mig) for det ser simpelthen så sjovt ud. De er lige godt om at være "hyrderen" :vuf:

Gør de det også ved fremmede hunde?. Dine hunde kender jo hinanden og så er det leg, men mange opfatter det som leg når det gælder mødet med fremmede hunde og det synes jeg overhovedet ikke det kan blive når man tænker på almindelig hundekultur med høflighedsbuer, nærmen sig langsom så alle signaler ses osv.. Jeg synes det virker til at være en måde man kan bringe den anden hund lidt ud af fatning på og derved skræmme den anden til at være forsigtig. Men det er en rigtig dårlig vane som jeg synes man bør standse, for nogle hunde bliver virkelig utrygge af at blive mødt på den måde.

Ved du om der er forskel på de sorte og brune i temperament ? Det siger man jo der er ved labberne. Jeg har fået fortalt at de sorte labber er de nemmeste, de brune er knap så nemme og de gule er noget mere selvstændige, men ved ikke om det passer. Men ved du om det også er tildfældet med flatcoate

Jeg kender ikke nogle brune men tror heller ikke at der decideret avles efter farven som man gør hos labberne, så jeg tror ikke der er forskel indenfor flatterne. Men den ene er klart kønnere end den anden. :blink: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

hov glemte lige det med at hanhundene ikke er så gode til andre hanhunde, det tror jeg du har ret i. Vores 2 kan i hvert fald godt være lidt skarpe i mødet med andre hunde, men gælder både hanhunde og tæver. Diesel er en meget usikker hund og sidder som regel ved min side når han er sammen med andre hunde, men hvis de kommer løbende for hurtigt og tæt forbi ham, så bliver han sur. Han gør nu ikke noget men løber knurrende/gøende ud mod dem og vender så tilbage og sidder ved min side. Det er nu ikke så tit da jeg ved han ikke er så god til det, men jeg prøver at give ham nogle gode oplevelser, ved at lukke ham sammen med hunde hvor jeg ved det vil gå godt, han leger dog meget sjældent med andre hunde en Mickey (brormand) men tuller bare ldit rundt sammen med dem.

 

Mickey derimod er noget mere selvsikker og han har det med at humpe tæver. Hvis de knurre af ham for at få ham til at gå ned, så bliver han rigtig gal og knurre voldsomt tilbage. han har dog aldrig gjort noget, men jeg gidder egentlig ikke han skal opføre sig sådan, så jeg plejer at stoppe ham med det samme han hopper på og så kan han som regel fint lege med tæverne. i mødet med hanhunde er han noget selvsikker, men tror dog alligevel han ville trække sig hvis en anden hanhun lage op til noget. Han kan fint lege med nogle hanhunde, men jeg har dem egentlig meget sjældent sammen emd andre hunde. Jeg bruger dem ikke så meget i hundepensionen, netop fordi de er som de er og det skal jo gerne være en god oplevelse for alle parter. Men en del af de stamkunder der kommer her tit kan de godt lege med, men dem har de også mødt da de var yngre.

De er nu 2½ år og jeg ved ikke om det er noget alderspræget, i hvert fald for Mickeys vedkommende, Diesel har altid været sådan og det tror jeg ikke ændre sig fordi det liggerså dybt i ham (problemerne stammer fra rygsmerter han havde som hvalp er jeg ret sikker på).

 

Men jeg har haft et par hanhande i pension og de har heller ikke været så gode til andre hanhunde. men det er egentlig lidt sjovt, for der står mange steder i diverse racebeskrivelser at racen er meget god til andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Det havde jeg ikke lige tænkt på da jeg svarede, men de gør det kun ved hinanden, jeg har aldrig set dem gøre det med andre hunde, ingen gang vores labrador. så jeg har altid troet det bare var en sjov leg de 2 havde inbyrdes, lige indtil du nævnte det. Men gør tæverne det ved hunde de ikke har mødt før ??

 

Du har ret med henyn til farverne, den ene er kønner end den anden :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...