Hop til indhold

Træning og leg


Gæst Rasm
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen :-).

Hvordan kan jeg koble træning og leg sammen? Hvilket ting kan jeg lave?

- det er en dejlig labber hvalp. Det må gerne være noget med noget apportering af en art og hjemkald, da den skal bruges som jagthund :).

Den er 9 uger, så det er lidt tidligt at starte på et hvalpe hold?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen :-).

Hvordan kan jeg koble træning og leg sammen? Hvilket ting kan jeg lave?

- det er en dejlig labber hvalp. Det må gerne være noget med noget apportering af en art og hjemkald, da den skal bruges som jagthund :).

Den er 9 uger, så det er lidt tidligt at starte på et hvalpe hold?

 

Jeg ville melde den til hvalpehold så hurtig som du kan finde et, Luna startede også som 9 uger gammel, og det var rigtig sundt for hende.

 

At koble leg og træning sammen er da ganske let, i stedet for at belønne med godbidder, så belønner du med leg for en veludført øvelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej alle sammen :-).

Hvordan kan jeg koble træning og leg sammen? Hvilket ting kan jeg lave?

- det er en dejlig labber hvalp. Det må gerne være noget med noget apportering af en art og hjemkald, da den skal bruges som jagthund :).

Den er 9 uger, så det er lidt tidligt at starte på et hvalpe hold?

 

Hvorfor mener du at træning på hvalpehold skulle være for tidligt, når du alligevel selv vil træne med hende?

 

Som jeg ser det er det bare om at komme igang på et hold hvor der trænes efter positive metoder :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes at have læst at man først kan starte på et træningshold når de er ældre?

- Jeg leder skam også desparat efter et hold. Men har skam ikke haft heldet med mig.

 

Så jeg ville bare gerne tyvestarte lidt herhjemme, og være godt rustet både til min og hundens fordel.

 

Hvordan træner man effektivt hjemkald? Ikke fordi den aldrig kommer når jeg kalder. Men der kan godt opstå lidt en gang imellem, når ikke kommer med det samme når jeg kalder den til mig.

Jeg forsøger så vidt muligt at have øjen kontakt når jeg kalder, og så ned på knæ med åbne arme, og lys stemme. Men nogle gange synes den at det bare er sjovere lige at snuse lidt videre i græsset, og så komme bagefter. Eller andre gange komme med susende fart, men så bare løbe lidt ved siden af.

 

Så nu har jeg et par godbider i lommen, så når den kommer direkte hen til mig uden slinger i valsen så får den en godbid, håber det hjælper :).

 

 

- Men det kunne jo være super med en masse lege/træning/aktivering muligheder at vælge imellem, så det bliver mere sjovt for at begge :).

 

 

Jeg har hørt mange forskelige meninger om dette, og kan ikke helt selv finde ud af endnu hvilken side jeg er til, mén. Når f.eks min hvalp har et rep den rusker, og bider i vil det gå udover evnen til at apportere vildt senere hen?

Link til indlæg
Del på andre sites

For en 9 ugers hvalp ER træning vel leg.:???:

Det er da lige så sjovt at lave noget sammen med sit menneske som det er at rende og lege?

Ja, hvad mener du egentlig med "leg"?

 

Da Silke var hvalp, var det leg at komme stæsende når jeg lå ned på alle fire og kradsede i jorden og lavede hyleklukkelyde...

Jeg ville selv kalde det "træning af indkald" :lol:. Men sjovt var det da... for os begge.. Og sikkert osse for omgivelserne.

 

Det var en rigtig spændende leg for hende at gætte på hvad mor mente med "sit" eller "dæk". Hvis hun gættede rigtigt, så vankede der en godbid. Og masser af ros.

 

Vi havde også en sjov leg, der gik ud på, at når hun havde snor på så hoppede jeg og lavede skægge lyde, så Silke kikkede på mig og hoppede lidt selv ved siden af mig. Så glemte hun helt at trække i snoren. Og fik ros.

 

Jeg synes, at al træning skal være så sjovt, så det er en leg for både hund og ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Leg", mener jeg at man ser utrolig sjov ud for omgivelserne!

Ej :-) det er at man f.eks er ned på alle fire, og kalder med forskellige lyse stemme og ord. Men der må være flere forskellige måder, end at være på alle fire. Det er dem som jeg efterlyser af hensyn til indkald :)

Link til indlæg
Del på andre sites

"Leg", mener jeg at man ser utrolig sjov ud for omgivelserne!

Ej :-) det er at man f.eks er ned på alle fire, og kalder med forskellige lyse stemme og ord. Men der må være flere forskellige måder, end at være på alle fire. Det er dem som jeg efterlyser af hensyn til indkald :)

 

 

Jaha... Du kan også folde dig sammen til en lille bold og ligge og rulle på ryggen mens du laver de førnævnte lyde..

 

Nogle gange kan det være nok at kagle som en høne og hoppe og flagre med armene.. Gerne med ryggen til hvalpen. Og gerne hop, der starter helt nede i græshøjde (snehøjde).

 

Det ER nok lidt sværere at lave interessante ting oppe i luften, --flere meter over hvalpens snude og øjenhøjde. Men du kan jo prøve.

 

At lugte som en nystegt frikadelle er altid godt for et succesfuldt indkald.. :hmm:

 

Eller at stå og ruske i yndlingslegetøjet mens man laver lyde..

 

 

---Forresten, jeg synes kun jeg har følt mig som komplet idiot, når jeg har skabt mig, ---og Silke alligevel ikke kom fordi hun fandt noget mere spændende.... Så det er nok derfor, jeg har givet den hele armen med tåbeligheder...:lol::lol:

 

Og Silke er i dag den sikreste hund i indkald. Hun kan sagtens flintre rundt efter egern og ræve, men hun kommer fluks når jeg sætter i et hyl:mrgreen:.

 

Omgivelserne har vænnet sig. Faktisk er der flere der har taget teknikken op. Med succes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det er nok derfor, jeg har givet den hele armen med tåbeligheder...:lol::lol:

 

Omgivelserne har vænnet sig. Faktisk er der flere der har taget teknikken op. Med succes.

 

:mrgreen:

Minder mig om en dag til træningen - det kneb lidt med at få kontakt, og træneren sagde "så må du jo gøre dig interessant"

En lille dans og jeg fik kontakten - med alle holdets hunde :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er skam allerede nede i knæ, og lave mærkelige lyde. Men jeg må lave noget nyt og mere spænende ja :).

(Godt der ikke er nogle naboer omkring :-D) - stakkels dem når jeg skal til at udfolde mig! :)

 

- hvad med apportering med en lille hvalp, den skal jo være en fremtidig jagthund så det skal jo være på plads også. Nogle metoder at få den lært det, udover at kaste og hente, og samme øvelse dag ud og dag ind? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Med så lille en hvalp, ville jeg smide noget legetøj, først tæt ved og så længere og længere væk. Selve afleveringen ville jeg lege ind med en godbid. dvs. når hvalpen kommer hen mod dig, så er det bare såååååå goooodt. Vis nu godbidden når den er helt inde ved dig og byt legetøjet for en godbid.

Når du har leget sit ind i den kan du begynde at sætte ordet apport på, når den har siddet og ventet.

 

Leg det ind stille og roligt og del tingene op, hunden skal gerne syntes at det er det fedeste i verden at komme med noget til dig. Delmomenterne er det vigtigste at få arbejdet ind, så er det rimeligt nemt at koble det sammen. ( sammenkædning )

 

Det samme med indkald, sig hundens navn og når den kikker op på dig giver du den noget virkeligt godt, som den kun får når du kalder. Når du vil bruge den til jagt, kan det være at du skal begynde at bruge fløjte signaler.

Jo før den lille forbinder det med noget positivt, Jo nemmere bliver det når den selv begynder at udforske verden.

 

Hvor i landet bor du ? Der er nok nogle herinde der kan henvise et godt træningssted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, apportering går okay :). Nogle gange slipper den bare dummyen før den er kommet helt hen til mig, for den ved jeg har en godbid. Men efterhånden har den forstået at den skal komme med den i munden for at få den.

 

Der skal arbejdes lidt på indkald, da den synes det er lidt sjovt at løbe forbi mig. Kan godt være fløjten vil vække lidt mere opmærksomhed omkring mig. Det ville jeg afprøve :)

 

Jeg bor i Sydsjælland. Landsby uden for næstved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du skal bruge din hund til jagt, kan jeg anbefale en dygtig træner i Næstved. Går selv til træning hos ham med min hund på 4 år og har gjort siden han var 12 uger.

- Du må meget gerne komme med hans navn :).

 

Retriverklubben er en oplagt mulighed, men til info så kræver de fleste steder en DKK stamtavle: Regioner | dansk-retriever-klub.dk

 

Held og lykke med træningen af din hvalp

Jeg har været inde på hjemmesiden á flere omgange, men sydsjælland inde under træninger er der ingen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogle der har et råd eller to, hvad jeg kan gøre når jeg kalder min hund ind. Den kommer i god fart ind imod mig, men så drejer den pludselig af og løber forbi mig.

- nogle der ved hvad jeg kan gøre? Jeg sidder nede på knæ, kalder med lys stemme, og prøver ihærdigt at få den over til mig. Knipse, og småklappe for at holde dens opmærksomhed på mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogle der har et råd eller to, hvad jeg kan gøre når jeg kalder min hund ind. Den kommer i god fart ind imod mig, men så drejer den pludselig af og løber forbi mig.

- nogle der ved hvad jeg kan gøre? Jeg sidder nede på knæ, kalder med lys stemme, og prøver ihærdigt at få den over til mig. Knipse, og småklappe for at holde dens opmærksomhed på mig.

 

Jeg syntes du på et tidspunkt også skrev at du rakte armene ud i mod den? Hvis du gør det, så syntes jeg du skal stoppe med det, da grunden til hun løber forbi dig højst sandsynlig er for at undgå at blive "fanget".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har armene ud til siden, men det kan være den også opfanger det som om jeg vil fange den?

Eller også det bare ikke har været tydeligt nok at de har været ude til siderne.

- men må prøve nogle forskellige "stillinger" med armene.

 

Han går i hælene på mig hele tiden, og f.eks. nu ligger han ved mine fødder, og er omkring mig hele tiden. Så synes det er lidt underligt at han løber ved siden af mig, altså rundt om mig. Så det må være noget med kropsproget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har armene ud til siden, men det kan være den også opfanger det som om jeg vil fange den?

Eller også det bare ikke har været tydeligt nok at de har været ude til siderne.

- men må prøve nogle forskellige "stillinger" med armene.

 

Han går i hælene på mig hele tiden, og f.eks. nu ligger han ved mine fødder, og er omkring mig hele tiden. Så synes det er lidt underligt at han løber ved siden af mig, altså rundt om mig. Så det må være noget med kropsproget.

 

Normalt når hunde gør som du beskriver, så er det fordi at man på et tidspunkt har forsøgt at fange dem i det de kom ved indkald, så hvis du ikke har forsøgt at gøre det, så tror jeg at et eller andet i dit kropssprog indikerer at det er det du har tænkt dig at gøre. Så ja, jeg ville forsøge at få armene ind til siden og se om det ikke hjælper.

Evt. lad dine hænder hvile på jorden, så det er tydelig at du ikke har tænkt dig at række ud efter ham

Link til indlæg
Del på andre sites

DOOH! Du har ret, jeg har nemlig rækket ud de to første gange han løb rundt om mig.

- Jeg vil forsøge som du beskriver med armene ind til siden, og med hænderne fladt på jorden.

 

Nej, han er ikke i snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

DOOH! Du har ret, jeg har nemlig rækket ud de to første gange han løb rundt om mig.

- Jeg vil forsøge som du beskriver med armene ind til siden, og med hænderne fladt på jorden.

 

Nej, han er ikke i snor.

 

Det er en meget normal fejl at begå, så nu skal du bare have ham overbevist om at det gør du aldrig igen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg må straks igang :). Armene langs siderne, og en lille go'bid når han kommer direkte til mig, det må jeg øve.

 

- tusind tak for de dejlige råd! Ellers havde jeg bare desværre nok kørt det endnu længere ud. Mange tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg må straks igang :). Armene langs siderne, og en lille go'bid når han kommer direkte til mig, det må jeg øve.

 

- tusind tak for de dejlige råd! Ellers havde jeg bare desværre nok kørt det endnu længere ud. Mange tak :)

 

Det var så lidt. Men jeg tvivler nu på at du havde fået kørt den længere ud, når man som dig er villig til at indse at fejlen ligger hos en selv, og derefter søger råd, så kan det aldrig gå helt galt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...