Hop til indhold

Tigger om hjælp til en hund der fylder meget!


Gæst Kitty
 Share

Recommended Posts

men jeg ville ALDRIG købe mig en hund, da det ikke er et ansvar som jeg har lyst til at påtage mig, og derfor har jeg fralagt mig det ansvar, da jeg heller ikke har været med i beslutningen med at købe ham...

 

Nej, du har ikke valgt at få hund, iden forstand at du selv har været med ude og købe den, glædet dig til at have hund og så videre. MEN, du har vælgt en kærste med hund, du vist at hunden/e, fulgte med i "købet" da du valgte din kæreste og så er det bare jeg tænker; Hvad havde du forstillet dig??? At han med tiden ville opgive sin hund for din skyld eller hvad??

 

Jeg syntes ikke at man kan forlange at alle elsker hunde ligesom vi gør, nu har trådstarter jo ikke selv valgt at få denne hund, og kæresten formår åbenbart ikke at aktivere og træne denne hund således at den fremgår som et godt eksempel og dermed kunne ændre TS holdning til hunde...

 

Vi er helt enige i at det er synd for hunden at den ikke har en dagligdag som tilgodeser dens behov, og dermed kunne gøre den til verdens dejligste hund, men at lægge skylden på TS, som ikke er hundemennesker og dermed heller ikke har nogen forudsætninger for at vide hvad der går galt, det syntes jeg måske ikke er helt fair...

 

Og at TS vælger at skrive herinde for at få hjælp, det syntes jeg rent faktisk er et skridt i den rigtige retning, og jeg vil mene at det er mere konstruktivt at hjælpe hende, i stedet for at skælde hende ud...

 

Jeg forlanger ikke at TS skal elske hunde som vi gør, og som jeg har skrevet ovenfor, så nej, TS har som sådan ikke valgt at få hund, men hun har valgt en kæreste hvor hunden følger med, i det følger også et ansvar... Og det er dét jeg bliver lidt harm over, at TS fuldstændig afskriver sig det ansvar og åbent skriver at hun ikke vil have noget med hunden at gøre og dermed være med til at gøre den til en behagligere bofælle.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 161
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror Speedy ville elske agility - det kræver hjerne og det er motion og gode samarbejdsøvelser med hundeføreren. Jeg tror faktisk også, at du ville blive glad ved at gå til det...altså at se fremgangen i Speedy og se ham more sig med det, og få etableret et godt forhold til ham. Faktisk vil Speedy's knytning til din kæreste måske forrykke sig lidt idet det så er dig, der tilbyder ham det sjove og laver samarbejdsøvelserne.

 

Prøv at søge lidt rundt på agility, og du vil kunne læse andres gode erfaring med det :5up:

 

Men du skal jo også selv synes det er sjovt. Der er jo også dog dancing, alm. lydighedstræning osv, hvis det var noget?

 

Rigtig gode ideer , men vi skal nok tænke på at der inden længe er en lille ny på vej i familien og så vil disse ting jo pludselig ikke kunne opretholdes mere, så mit forslag ville være at starte i det små med ting der kan gøres imens "barnet" sidder i sin vippestol på køkkengulvet, mens barnet er i bad osv osv...

 

Fodersøg, te-pose træning, KONG, aktiveringspil og ting i den retning ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder og tænker på om du helst vil at vi skriver at I skal komme af med hunden, eller om du virkelig gerne vil have råd til at I kan få et dejligt liv med hunden? Jeg tror da med den rigtige aktivering og omsorg osv vil I kunne vende situationen, men altså hunden skal jo så være en del af JERES liv ikke bare din kærstes, og tænk på hvor frustrende det er for en hund pludseligt at blive dømt uden for fælles skab og den føler jo sikkert også at du hader den. og så skal det jo være noget i begge beslutter at gøre noget ved ikke bare dig som er ligeglad med hunden og så går og er sur over den, og din kærste skal jo også ville det, I kan jo ikke byde en hund at være kaste bold mellem flere hjem og så ikke være oprigtig elsket nogensteder. Som jeg ser det har I selv skabt problemet og der må I starte vil I hjælpe hunden til et godt liv. alt det den gør er jo ting I kan hvis I vil ændre på.

 

Ang. med at vi skal komme af med hunden, så nej, det er ikke det jjeg tænker på i skal skrive..... !!!

 

Da jeg flyttede ind hos min kæreste, var mit sind utrolig åbent i forhold til at få hund... men jeg har den ide om hvordan det er at have hund, de skal leges med, trænes med, hygges med.. men de skal også kunne være sig selv...

F.eks. min venindes hund også en terrier... kan aldrig helt huske racen... hun har gået til træning med den... den hygger, hun træner med den, går ture... men den kan også være sig selv.. og aktivere sig selv... Sådan er speedy ikke....

 

Efter jeg flyttede ind og der var gået 3 uger, sad jeg og hylte i et hjørne.. fordi Speedy stressede mig så meget... og så var jeg fyldt med skyldsfølelse...

Og det var der hvor jeg fralagde mig "pligterne" fordi det fyldte for meget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror Speedy ville elske agility - det kræver hjerne og det er motion og gode samarbejdsøvelser med hundeføreren. Jeg tror faktisk også, at du ville blive glad ved at gå til det...altså at se fremgangen i Speedy og se ham more sig med det, og få etableret et godt forhold til ham. Faktisk vil Speedy's knytning til din kæreste måske forrykke sig lidt idet det så er dig, der tilbyder ham det sjove og laver samarbejdsøvelserne.

 

Prøv at søge lidt rundt på agility, og du vil kunne læse andres gode erfaring med det :5up:

 

Men du skal jo også selv synes det er sjovt. Der er jo også dog dancing, alm. lydighedstræning osv, hvis det var noget?

 

Jeg skal lige "sluge" tanken og tænke over det.... hvis du forstår... det er jo lidt den omvendte verden i mit hoved i forhold til interesser osv....

Men tak for det konstruktive forslag!

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det er bare at når vi f.eks. tager en bold frem... så opfører Speedy sig som om der er en tennis bold der dinger inde i hovedet på ham, han er ELEKTRISK med bolde...

Og det samme sker hvis vi har en godbid i hånden.. han gør i stedet for alt andet, og han kan ikke "lytte"...

 

Det er svært at få ham til at lave øvelser... for det er som om... han ikke lytter... som om han tænker "uhh opmærksomhed, og så hopper han op af en i stedet".... han står ikke stille???

 

NETOP... han får for lidt af det og når muligheden endelig byder sig så er den lille hund jo bare ovenud lykkelig og vil så gerne vis jer det !!

 

Han skal vide at NU skal du være opmærksom, NU skal vi lave noget sammen og NU skal du høre efter !!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal lige "sluge" tanken og tænke over det.... hvis du forstår... det er jo lidt den omvendte verden i mit hoved i forhold til interesser osv....

Men tak for det konstruktive forslag!

Lusen kom med nogle gode aktiveringsøvelser og Noerby med et godt link.

Prøv dem i det daglige allerede nu.

 

Og så opret en ny tråd med nogle enkelte af problemerne, f.eks indkald som du så kan få nogle rigtig gode råd til. Jeg tror det er lettere, hvis du tager fat på nogle enkelte problemer ad gangen, nemlig. Han er en ganske trænbar race, så det skal nok gå - hvis I altså er villige til at få sat ind nu :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har de seneste uger læst en del om at aktivere Speedy på mange måder, og har faktisk tænkt os at købe sådan en bold man putter godbidder i...

Altså, min kæreste (og ikke jeg :oops:), prøver da at lære ham at give pote... men det er vidst også det eneste han kan...

Så nej, der er vidst ikk så meget mental aktivering som der kunne være... det er helt klart noget jeg vil nævne for kæresten og få sat i sving...

 

Det er bare at når vi f.eks. tager en bold frem... så opfører Speedy sig som om der er en tennis bold der dinger inde i hovedet på ham, han er ELEKTRISK med bolde...

Og det samme sker hvis vi har en godbid i hånden.. han gør i stedet for alt andet, og han kan ikke "lytte"...

 

Det er svært at få ham til at lave øvelser... for det er som om... han ikke lytter... som om han tænker "uhh opmærksomhed, og så hopper han op af en i stedet".... han står ikke stille???

 

Mht. det sidste du nævner her - tænker jeg at hundetræning (DCH/DKK/andre) ville være en god idé, så I kan få nogle værktøjer til at hjælpe Speedy med at koncentrere sig.

 

Prøv at starte med kontaktøvelser, som går ud på, at Speedy skal sidde (nogenlunde) roligt, kigge på dig for at få godbiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har de seneste uger læst en del om at aktivere Speedy på mange måder, og har faktisk tænkt os at købe sådan en bold man putter godbidder i...

Altså, min kæreste (og ikke jeg :oops:), prøver da at lære ham at give pote... men det er vidst også det eneste han kan...

Så nej, der er vidst ikk så meget mental aktivering som der kunne være... det er helt klart noget jeg vil nævne for kæresten og få sat i sving...

 

Det er bare at når vi f.eks. tager en bold frem... så opfører Speedy sig som om der er en tennis bold der dinger inde i hovedet på ham, han er ELEKTRISK med bolde...

Og det samme sker hvis vi har en godbid i hånden.. han gør i stedet for alt andet, og han kan ikke "lytte"...

 

Det er svært at få ham til at lave øvelser... for det er som om... han ikke lytter... som om han tænker "uhh opmærksomhed, og så hopper han op af en i stedet".... han står ikke stille???

 

 

Jeg tænker lidt at en af de ting du kan gøre at starte med at lære Speedy at forholde sig i ro...:-D

 

Jeg har selv haft en del af de samme problemmer med min ene hund, Zoya men nu er det meget bedre...

 

Det jeg gjorde var at jeg bevæbnede mig med en masse rigtig lækre godbidder (pølsestykker, kødboller, små kyllingestykker eller andet).

 

Derefter stiller du dig op - eller sætter dig i sofan - og kigger godt på Speedy.

Lige i det sekund han holder sig i ro - også selvom det kun er i 1 sekund - siger du "Dyyygtiii" med en lys stemme og giver ham en godbid. Derefter gør du det igen - hvis han gør af dig eller hopper op af dig ignorerer du ham bare og venter til han et kort øjeblik igen er i ro...

 

Hvis du fortsætter med dette - og er meget præcis med din ros og godbid vil han på et tidspunkt regne ud at rosen kun kommer når han er i ro - og du kan så langsomt begynde at øge tiden han skal være i ro for at få ros og godbid:-D

 

Dette kan du gentage mange gange om dagen og efter en tid vil du pludsselig have en hund der har opdaget at den kan få noget positivt ud af forholde sig ro sammen med dig...

 

 

Så er i klar til at gå igang med andre små øvelser som kan aktivere Speedy :mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at prøve at opsøge en adfærdsbehandler:hmm:... HVIS det virkelig ER Speedy som der er noget i vejen med.

 

Men når det er sagt, så tror jeg faktisk at det vil være bedst for alle parter hvis Speedy kommer hen til en ny familie... Jeres hverdag passer ikke til hund lige nu - og det har i selv indset... det er bare springet der er det værste, og indrømmelsen om at man ikke var opgaven stor nok... Men sådan er det nogen gange:cry:.

 

 

Jeg fandt lige det her på Dansk Jack Russell terrier klubben:

 

Karakter.

Terrieren må fremtræde som en livlig, aktiv og årvågen hund. Den skal give indtryk af at være frygtløs og glad. Man må huske at Jack Russell terrieren er en arbejdende hund, og at disse instinkter skal bevares. Hunden skal være tillidsfuld. Nervøse, feje og over-aggressive hunde er uønskede.

Almindelig fremtræden.

En robust, sej terrier, der er "på tæerne" hele tiden. Højden er over ryggen, lige bag ved skulderbladene, skal være mellem 25,4 cm og 38,1 cm. Kropslængden skal være proportioneret til højden, og kroppen skal fremstå kompakt og afbalanceret i god kondition med faste muskler.

 

 

jeg tror faktisk ikke at der er noget i vejen med Speedy, men blot at han ikke passer ind i jeres hverdag... eller rettere at i ikke har givet plads til ham...

 

Uanset hvad: Men når det er sagt, så tror jeg faktisk at det vil være bedst for alle parter hvis Speedy kommer hen til en ny familie

Så er det udelukket..... Det var jo det jeg håbede på til at starte med, da jeg snakkede om at gå af med en hund.... fordi den dansk/svenske gårdhund han havde, passede SÅ perfekt til mit temperament...

Men kæresten har bare et eller andet med Speedy, som ikke kan forklares...

 

Jeg kan godt erkende at en Jack Russel Terrier ikke passer til mit temperament..., jeg kunne aldrig drømme om at anskaffe mig en hund der kræver så meget... men nu er han her jo ... og jeg ved bare at jeg bliver nødt til at gøre et eller andet.. for ellers går det her galt på en eller anden måde :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke lige læst hele tråden, men umiddelbart tænker jeg at du skal bede din kæreste komme herind og enten skrive sit eget indlæg, eller skrive med i dit.

Du siger du ikke vil have noget med hunden at gøre, det er fair nok, men så nytter det jo ikke at vi sidder og skriver side op og side ned om, hvordan du får udnyttet hundens energi til noget sjovt og positivt, for det er ikke dig der skal aktivere og træne hunden. Den der skal det, skal have lyst til det, ellers gider hunden jo heller ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er bl.a. derfor jeg ikke ville anskaffe mig en hund... for jeg interesserer mig ikke for hundetræning osv....

 

Hvis du går til hundetræning, vil du kunne lære en hel masse om indlæring, som du også vil kunne bruge i forbindelse med opdragelse af dit kommende barn - dyr og mennesker fungerer nemlig meget ens når det gælder indlæring. Så det er ikke kun Speedy som vil få glæde af det, men også dig selv og dit barn.

 

Det er selvfølgelig vigtigt, at du går på en god hundeskole, men det kan vi helt sikkert hjælpe dig med at finde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke lige læst hele tråden, men umiddelbart tænker jeg at du skal bede din kæreste komme herind og enten skrive sit eget indlæg, eller skrive med i dit.

Du siger du ikke vil have noget med hunden at gøre, det er fair nok, men så nytter det jo ikke at vi sidder og skriver side op og side ned om, hvordan du får udnyttet hundens energi til noget sjovt og positivt, for det er ikke dig der skal aktivere og træne hunden. Den der skal det, skal have lyst til det, ellers gider hunden jo heller ikke.

Jamen, Buddha, det vil hun faktisk gerne :mrgreen: Første indlæg skal du snarere læse som frustrationsopråbet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. med at vi skal komme af med hunden, så nej, det er ikke det jjeg tænker på i skal skrive..... !!!

 

Da jeg flyttede ind hos min kæreste, var mit sind utrolig åbent i forhold til at få hund... men jeg har den ide om hvordan det er at have hund, de skal leges med, trænes med, hygges med.. men de skal også kunne være sig selv...

F.eks. min venindes hund også en terrier... kan aldrig helt huske racen... hun har gået til træning med den... den hygger, hun træner med den, går ture... men den kan også være sig selv.. og aktivere sig selv... Sådan er speedy ikke....

 

Efter jeg flyttede ind og der var gået 3 uger, sad jeg og hylte i et hjørne.. fordi Speedy stressede mig så meget... og så var jeg fyldt med skyldsfølelse...

Og det var der hvor jeg fralagde mig "pligterne" fordi det fyldte for meget...

Du giver jo næsten selv svaret hvis hun kan have en sød hund så er det måske som hende I skal gøre, Og så må jeg sige at jeg synes du er helt galt på den hvis du bare fralægger ansvar SORRY men det synes jeg er lidt ja barnligt, men omvent så skal I jo så altså finde fælles fodslag om det at have hund, så både hund dig din kærste kan være der. Og ja at have hund fylder, men jo mere i opfylder dens behov jo mindre fylder den jo på en måde, men en ting er da helt sikkert at hunden tigger og beder om kærlighed og aktvering, så I må få sat system I det og så begge deltage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Starter lige med at sige jeg er totalt hunde-fikseret og en baby ville tage livet af mig på en halv time, så ... hvis jeg får skrevet noget fornærmende, så er det ikke helt med vilje ;-)

 

Hundens race er meget hyper, kastrering dæmper ham IKKE (kun mht tæver i løbetid) han vil fortsat være hyper.

 

Min Petrine er præcis på samme måde, total lykke når vi kommer hjem og holder sig indenfor 2 cm når vi er hjemme sammen - vi ELSKER det :lun:

 

Nu når hunden sover alene, så er den for det første alene hele natten og derefter sammen med dig når du ignorerer ham, han er døden nær af kedsomhed, han tigger og beder om at blive underholdt.

 

Det med at katten ikke må få opmærksomhed, NEJ!!! han ville bare deltage, igen, Petrine er præcis magen til (hun har boet med kat, bor nu med fugl), kunsten ville have været at lære katten, at hunden er sød.

 

Du kan ikke fordrage hunden, du får stress og det lyder da også til at din kæreste stresser over den (er du klar over lyden der kommer fra en baby? evt en baby med kolik?...nok bare mig, men DET får jeg så stress over), hvis I ikke har tid / overskud til at gå til noget træning med ham, så se at få det overstået og find et nyt hjem til ham (hvad med din svigermor?).

 

Men hvis I begge (!!) vil gøre en indsats, så kan han blive en dejlig hund, det kræver bare en indsats, og efter den indsats så skal underholdningen fortsætte, så han ikke keder sig igen ;-)

 

Jeg forstår UDEMÆRKET hvad du mener.... ang. det med et nyt hjem, har min kæreste faktisk spurgt hans mor FLERE GANGE om hun ikke vil have ham.. det vil hun gerne, men hans far vil ikke, da han har en fugl der skal have lov til at flyve frit i huset, og det kan den ikke når Speedy er der... *HAPS MUMS* - aj dårlig humor.. ahem :oops:

Han "plager" dog stadig.... for det ville være den "nemmeste" løsning... (jeg tror dog også den bedste!) ...

 

Det skal lige siges mht. til min kat jeg havde.. den har ALDRIG haft noget imod hunde.. tværtimod hun var helt solgt i den anden hund... hun legede med ham.... men Speedy... jagtede hende væk altid...

 

Jeg har heller ikke noget imod at komme hjem til en glad hund... en hund der viser glæde... og jeg sætter mig altid på hug i et hundehjem og siger hej, da det er dens territorie.... det kan man bare ikke med Speedy.. det han hopper, skubber, spænder ben og hviner og hyler....

kan lige se et lille barn der lige har lært at gå, komme ind af døren.... :shock:

(det er min frygt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, du har ikke valgt at få hund, iden forstand at du selv har været med ude og købe den, glædet dig til at have hund og så videre. MEN, du har vælgt en kærste med hund, du vist at hunden/e, fulgte med i "købet" da du valgte din kæreste og så er det bare jeg tænker; Hvad havde du forstillet dig??? At han med tiden ville opgive sin hund for din skyld eller hvad??

 

 

 

Jeg forlanger ikke at TS skal elske hunde som vi gør, og som jeg har skrevet ovenfor, så nej, TS har som sådan ikke valgt at få hund, men hun har valgt en kæreste hvor hunden følger med, i det følger også et ansvar... Og det er dét jeg bliver lidt harm over, at TS fuldstændig afskriver sig det ansvar og åbent skriver at hun ikke vil have noget med hunden at gøre og dermed være med til at gøre den til en behagligere bofælle.

 

Som sagt troede jeg at jeg vidste hvordan det ville være at have hund, da jeg selv er opvokset med hund, og kender flere hunde ejere...

Og den anden hund min kæreste havde var jeg også helt vild med.... Speedy er bare.... Ja han passer til navnet... og han fylder mit bæger for hurtigt... :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg kun fået kæmpet mig til side 3, men min umiddelbare tanke er at du skal snakke med din kæreste om hvordan han opfører sig når han kommer hjem fra arbejde og når jeres hund vil have opmærksomhed.

 

Når Speedy er så opmærksomhedssøgende som han er, så tror jeg det er vigtigt at din kæreste lærer at opføre sig, så Speedy ikke bliver overgearet.

 

Mine forslag:

- Når din kæreste kommer hjem, så skal han ignorere Speedy indtil Speedy er faldet til ro og så kan din kæreste hilse stille og roligt på ham.

- og det er egentlig også gældende på andre tidspunkter af dagen, hvis Speedy er helt oppe at køre. Ignorer ham indtil han er rolig - han må selvfølgelig gerne være glad og logre - og så kæle med ham stille og roligt og rose ham.

- Aktiver ham udendørs med noget fodersøg. F.eks. bræk nogle godbidder i mindre stykker og spred dem ud på græsset

- Lav øvelser med ham som sit, dæk, på plads, zig-zag, 8-tal, pote, high-five osv.

- i det hele taget få ham til at bruge sin hjerne, så han blive mentalt udfordret og dermed får brugt al sin energi

 

Det er ihvertfald det jeg ville gøre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke lige læst hele tråden, men umiddelbart tænker jeg at du skal bede din kæreste komme herind og enten skrive sit eget indlæg, eller skrive med i dit.

Du siger du ikke vil have noget med hunden at gøre, det er fair nok, men så nytter det jo ikke at vi sidder og skriver side op og side ned om, hvordan du får udnyttet hundens energi til noget sjovt og positivt, for det er ikke dig der skal aktivere og træne hunden. Den der skal det, skal have lyst til det, ellers gider hunden jo heller ikke.

 

Har jeg også tænkt mig at prøve at få ham herind... jeg ville bare lige prøve at beskrive det fra mit synspunkt først... og se hvad i sagde til det.. da jeg jo er det største problem :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du giver jo næsten selv svaret hvis hun kan have en sød hund så er det måske som hende I skal gøre, Og så må jeg sige at jeg synes du er helt galt på den hvis du bare fralægger ansvar SORRY men det synes jeg er lidt ja barnligt, men omvent så skal I jo så altså finde fælles fodslag om det at have hund, så både hund dig din kærste kan være der. Og ja at have hund fylder, men jo mere i opfylder dens behov jo mindre fylder den jo på en måde, men en ting er da helt sikkert at hunden tigger og beder om kærlighed og aktvering, så I må få sat system I det og så begge deltage.

 

Der hvor jeg fralægger mig ansvaret er jo "pligterne" i form af gåture og det.... og ved godt det ikke er det smarteste.... Men jeg bliver nødt til at tage Speedy bid for bid for at komme til at elske og acceptere ham fuldt ud.... bare for et år siden... der var jeg helt på bagben.. hvor jeg idag... gerne vil prøve....... det er lidt en proces jeg er igang med....

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker lige at du skriver at din kærste går ud og kaster bold med ham , at kaste en masse bold er ikke nødvendigvis en god måde at aktivere på det kan stresse en hund helt vildt, og det er jo ikke lige det i har behov for, sådan en hund som er kørt helt op på bold leg kan være svær at få ned igen, og faktisk være næsten mere krævende bagefter fordi den er kørt helt op. Men igen alt efter hvordan han er men lyder somom han godt kunne være en som køre unødigt op over det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er overbevist om, at I nok skal få en god og stimuleret hund ud af Speedy, hvis I vil det. Begge to.

 

Men Speedy har brug for et hjem, hvor han bliver stimuleret mentalt, så hvis I indser, at det vil kræve for meget og han ikke er den rette race til jer, så gør I ham en stor tjeneste ved at give ham et andet hjem.

 

Men jeg tror I vil kunne øge hans livskvalitet betydeligt ved at lave en masse af de øvelser, som du er blevet foreslået her i tråden. Og hvem ved, måske får din kæreste mod på også at melde sig til noget sammen med Speedy? Han kan jo nøjes med bare at holde sig for sig selv til f.eks træningen og lade være med at snakke med de andre kursister, hvis han har brug for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg kun fået kæmpet mig til side 3, men min umiddelbare tanke er at du skal snakke med din kæreste om hvordan han opfører sig når han kommer hjem fra arbejde og når jeres hund vil have opmærksomhed.

 

Når Speedy er så opmærksomhedssøgende som han er, så tror jeg det er vigtigt at din kæreste lærer at opføre sig, så Speedy ikke bliver overgearet.

 

Mine forslag:

- Når din kæreste kommer hjem, så skal han ignorere Speedy indtil Speedy er faldet til ro og så kan din kæreste hilse stille og roligt på ham.

- og det er egentlig også gældende på andre tidspunkter af dagen, hvis Speedy er helt oppe at køre. Ignorer ham indtil han er rolig - han må selvfølgelig gerne være glad og logre - og så kæle med ham stille og roligt og rose ham.

- Aktiver ham udendørs med noget fodersøg. F.eks. bræk nogle godbidder i mindre stykker og spred dem ud på græsset

- Lav øvelser med ham som sit, dæk, på plads, zig-zag, 8-tal, pote, high-five osv.

- i det hele taget få ham til at bruge sin hjerne, så han blive mentalt udfordret og dermed får brugt al sin energi

 

Det er ihvertfald det jeg ville gøre :-)

 

Vi læste lidt om det der "seperations angst"... om det måske kunne være det han havde....

For f.eks. bare når kæresten tager sko på... så er Speedy helt oppe at køre....

Og vi har faktisk prøvet, at kæresten tager sko på, og går rundt med dem på, og der går 45 minutter, før Speedy er kølet ned.... tager kæresten så jakke på.... går det helt galt.... der har vi ikke fået ham ned på jorden endnu.... og man tager jo altså jakke på når man bare skal udenfor og hente brænde....

 

Men den mentale aktivering er helt klart noget, vi vil forsøge!!

 

Og siger det lige nu.. TUSIND TAK for alle de dejlige svar!!

Jeg har fået en del at tænke over.. og en del at arbejde med.....

og en del at læse.... for vi vil og skal have gjort noget... det er helt sikkert!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker lige at du skriver at din kærste går ud og kaster bold med ham (hvad hedder hunden egentlig??) at kaste en masse bold er ikke nødvendigvis en god måde at aktivere på det kan stresse en hund helt vildt, og det er jo ikke lige det i har behov for, sådan en hund som er kørt helt op på bold leg kan være svær at få ned igen, og faktisk være næsten mere krævende bagefter fordi den er kørt helt op. Men igen alt efter hvordan han er men lyder somom han godt kunne være en som køre unødigt op over det.

 

Han hedder Speedy :)

Grunden til at han kaster bold med ham, er at Speedy er helt VILD med bold... han er helt... ja... er der en bold i nærheden bliver han ved med at smide den for vores fødder.... og gemmer vi bolden står han derhenne og hopper indtil han får den... han har faktisk ikke interesse i andet legetøj...

 

Hvordan skal vi så aktivere ham fysisk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...