Hop til indhold

Tigger om hjælp til en hund der fylder meget!


Gæst Kitty
 Share

Recommended Posts

Hejsa Kitty.

 

Jeg vil egentlig ikke begynde at blande mig i hvad du skal gøre og ikke gøre, for der er allerede en masse gode råd, fra folk der ved meget mere end mig. Men bare give dig stor ros, for dit gåpåmod og din nye iver for at give speedy det han har brug for. Håber din lyst til at træne ham og få et bedre og godt forhold til ham fortsætter :-D.

 

Held og lykke med det hele :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 161
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg bukker mig i støvet og tager hatten af for dig :5up:

 

Og giver din kæreste et los i måsen :evil:

 

Hvis du har 4 måneder inden du skal føde så tænker jeg at du har rimelig med tid til at få lagt en god bund for dig og Speedy, komme i gang med aktivering og gåture osv og når hans værste krudt er brændt af og han begynder at blive mentalt udfordret så er hans energiniveau forhåbentlig ikke så overvældende for dig som nu.

 

Hvor i verden bor du? For måske der var nogen i din nærhed som havde mulighed for at komme til dig når du ikke har så meget mulighed for at komme nogen steder :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bukker mig i støvet og tager hatten af for dig :5up:

 

Og giver din kæreste et los i måsen :evil:

 

Hvis du har 4 måneder inden du skal føde så tænker jeg at du har rimelig med tid til at få lagt en god bund for dig og Speedy, komme i gang med aktivering og gåture osv og når hans værste krudt er brændt af og han begynder at blive mentalt udfordret så er hans energiniveau forhåbentlig ikke så overvældende for dig som nu.

Hvor i verden bor du? For måske der var nogen i din nærhed som havde mulighed for at komme til dig når du ikke har så meget mulighed for at komme nogen steder :-)

Enig, jeg tror også der kan ske meget på 4 måneder, hvis man er villig til at gøre en indsats.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Først og fremmest - HVOR ER DU BARE SEJ!!!

 

Hel ærligt - Dit første indlæg var lidt opgivende, og håbløst - Som om du lidt på forhånd havde opgivet håbet.

 

Og nu sidder du og forsvare hundens ret til et ordentligt liv, overfor din kærestes fuldstændig misforståede kærlighed.

Sindsygt meget respekt herfra!! :klap::klap::klap::klap:

 

Det der med menneske-maden, er i nogle tilfælde tæt på dyrplageri, da det kan ødelægge en hunds mave og give en del smerter og hyppig toilet trang, da hunde slet ikke kan tåle rigtig, rigtig meget af det vi spiser.

Så holder han af sin hund, så dropper han det lige med det samme, hvis han ikke vil ende hos dyrlægen!!

 

Der er bestemt ikke noget ondt i, at end hund skal arbejde for din mad - Tværtimod!

Den vil lære at elske det, og vil pludselig være ret utilfred med ikke at få lov at lege med sin foderbold, komme ud og lave fodersøg eller få lov at vise de seje tricks den har lært.

De fleste hunde synes det er skidesjovt - Og nej, det sviner ikke på gulvet, for hunden skal nok få hver en krumme op ;-)

 

Hvis du skal vælge én kamp, at kæmpe til at starte med, så hold dig til foderet - Det er der, man oftest ser en stor forskel!!

 

Et eksempel:

Min egen hund er en blanding af flere meget aktive racer.

Pt. må jeg ikke gå lange ture med, ham pga. sygdom.

Men 1 times træning, fodersøg og så hans Leo, så sover han resten af dagen, aftenen og natten væk.

Det kan jeg ikke engang få ham til, med en hel dags gåtur :roll:

 

Og ja - din kæreste har fuldstændig ret i at vi er fuldstændig tossede herinde. Men ikke pga. de råd vi giver eller vores kærlighed til hunde, men pga. den tid vi bruger på at sidde herinde og hjælpe hinanden og den måde vi alle kommer hinanden ved.

 

Alle de råd du får, er noget man som oftets lære til hvalpe-træning og det er mere og mere udbredt almen viden. Ingen hokus-pokus, eller hysteriske hundemennesker - Bare noget rigtig, rigtig mange hunde ejere lære, allerede de første dage til hundetræning og det står på de nogle af første sider, i enhver god bog om hvalpe eller hunde :-D

Det kan jeg endda bevise, hvis kæresten har brug for det ;-)

 

Og igen - tager virkelig hatten af for dit gåpåmod :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen Kitty :vinken:

 

Er du gal hvor har du bare gjort mig glad i låget :banan::klap2: Tænk engang at du kommer herind i går og faktisk ikke har ret meget lyst til at være i familie med Speedy eller at bruge tid på ham og nu sidder du her og kæmper for at han skal have et indholdsrigt liv og beder om råd til mental aktivering :shock: Det kræver sådan en her: b015.gif

 

Jeg kan godt forstå at du bliver skuffet over din kærestes reaktion, det er svært når man selv er tændt af noget og det så ikke bliver modtaget med samme entusiasme, men jeg tror at du skal lade ham tygge lidt på det (som du selv og flere andre siger) og om ikke andet, så kan du jo bevise at du har ret :blink: Det er en kæmpe fordel at du går tidligt på barsel, for på den måde kan du få kørt nye rutiner ind uden at det påvirker resten af dit liv (du kan gøre det mens du er hjemme og din kæreste på arbejde) og stadig have tid til ham om aftenen :5up:

 

Det kan godt være at det viser sig at det alligevel er for stor en opgave med både hund og baby, men i så fald har du i hvert fald givet det en fair chance og kan med sindsro sige, at du gjorde hvad du kunne. Det kræver nok at din kæreste også kommer på banen på sigt, men heldigvis har du jo et par måneder til at se om I kan få en hverdag til at fungere med Speedy :-D Uanset hvordan det går, så synes jeg absolut godt at du kan være stolt af dig selv :5up: Det kræver noget at komme ind i et hundeforum, indrømme at man ikke er særlig vild med hunde og så alligevel efter ganske kort tid, være den som sidder og kæmper for hundens ret til et liv med indhold :5up:

 

Jeg ønsker i den grad dig/jer alt det bedste :kys:

 

Mht. fodersøg i haven, så kan du jo evt. købe et dækken han kan have på mens han leder efter sin mad, for det er selvfølgelig ikke godt hvis han går og fryser samtidig :-D (det skal nok ikke være sådan et fancy et med blonder osv., det vil din kæreste nok stejle over :mrgreen: men man kan få nogle som er ganske diskrete ;-))

 

Det kan nemt være at du hurtigt kan se en forandring på Speedys opførsel, for når han ikke er vant til at arbejde og bruge sig selv, så bliver han hurtigt træt i hovedet, hvilket kan hjælpe dig til at overbevise kæresten om at du har ret :5up:

 

Nu siger du at Speedy får "menneskemad". Hvad er det han får? For hvis det er kødstykker, så kan han jo fint lede efter dem i haven :-D Det er selvfølgelig lidt sværere hvis det er sovs og kartoffelmos vi snakker om :mrgreen: Får I f.eks. spaghetti med kødsovs, så drop spaghettien og kom kødsovsen ned i en pose sammen med noget af hans tørfoder. På den måde vil tørfoderet tage duft/smag efter kødsovsen og det vil gøre det mere interessant for ham at lede efter (og til at håndtere ude i haven :-D)

Om ikke andet, så kan din kæreste jo ikke se hvad du laver om dagen når han ikke er hjemme vel? :cool:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Som de andre skriver, følte din kæreste sig nok angrebet og gik derfor i defensiven.

 

Og jeg kan da godt forstå, at det lige kan virke lidt overskueligt pludselig at afse en masse tid til aktivering, når man ikke har været vant til det.

 

Men måske kan han se den på den her måde: De 15 minutter (eller hvor meget det er) han p.t. bruger på at kaste bold, kan kan bruge på f.eks. at træne små tricks med hunden i stedet for.

 

Hvis Speedy får spredt sit foder rundt i haven (nej, det er ikke dyrplageri, hunden vil elske det, og hvis den fryser, kan det enten foregå indenfor, eller den kan få et dækken på :blink:), skulle han gerne kunne bruge i hvert fald en 20 minutters tid på at søge efter det. Måske mindre i starten, hvor I kan gøre det lidt lettere for ham, indtil han forstår pointen, men med tiden.

 

Hvis du og din kæreste så også indlægger lidt træning og balanceøvelser på gåturen, er I allerede nået langt.

 

Og at gå en time i stedet for en halv time efter arbejde giver jo kun en ekstra halv times gåtur om dagen. Hvis du så oven i købet tager nogle af turene, bliver det måske i sidste ende mindre tid, kan skal bruge på gåture alt i alt. :blink:

 

Derhjemme i løbet af dagen kan du måske give Speedy et slagterben at gnave på, et frossen, hult marvben med fyld af f.eks. tun eller leverpostej eller en leo (en form for aktiveringslegetøj) med pølse- eller ostehapser. Det giver også en fin aktivitet, og så får Speedy noget ikke-tørfoder, hvis det er vigtigt for din kæreste, at han skal have noget ekstra lækkert.

 

Præsenteret på den måde lyder det måske ikke lige så overvældende?

 

Agility er for øvrigt rigtig sjovt og "action-præget", så jeg tror nemt, at din kæreste kunne blive bidt af det - og måske oven i købet ville sætte pris på et fast ugentligt afbræk fra babypasning. ;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Puha - kan godt forstå du føler dig overrumplet af din kærestes reaktion :shock:

:ae:

 

Men prøv at give ham lidt tid til at tygge på det og så - som der blir sagt - så ved han ikke hvad der sker når han ikke er hjemme :slem:

 

Så kan du og Speedy hygge jer med lidt spændende fodersøg i haven og øve sjove tricks, netop som sit/dæk/pote/high5 osv.

Og som Sonja skriver, så et slagterben eller leo eller noget som han kan arbejde på indendørs, mens du slapper af eller klarer huslige gerninger :-)

 

Speedy kommer til at ELSKE dig for det!! :5up:

 

Jeg håber stadig du har mod på det hele!

 

Og ligesom de andre, så skal du klappe dig selv på skulderen. For bare det at komme herind og spørge om hjælp kan være svært - og din gåpåmod er inspirerende!!

 

Held og lykke med det og glæder mig til at høre hvordan det går med det hele... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO
Tusind tak..... !

Jeg har købt bogen ved Saxo, da jeg er lidt af en "mås" med at komme på biblioteket.. i det hele taget ved jeg ikke engang hvor det nærmeste bibliotek ligger :oops:

Så må jeg bare igang med at læse den.....

 

Og så må jeg lige overtale kæresten med det med madskålen, at den skal fjernes... :vuf:

 

Angående det med madskålen, så prøv at tænk på det på denne måde: når Speedy får mad i sin skål, har han 1 'yes-oplevelse', nemlig "Yes, der er mad", hvis han derimod får foderet i flaske, foderbold eller ved at søge det på græsset, får han den ene 'yes-oplevelse' efter den anden, nemlig hver gang han finder et stykke/får noget ud. Hunde tænker ikke i mængder på samme måde som vi gør. Får han nogensinde Frolic? Hvis han gør, og han får dem hele, så prøv at brække en over i 4 stykker, og giv ham stykkerne et ad gangen... resultat = 4 x glad hund, i stedet for 1 x glad hund hvis han får den hel. Så at Speedy skal 'arbejde' for maden er bestemt ikke negativt, udover de rent aktiveringsmæssige aspekter, giver det ham også en masse glade oplevelser og succeser. Prøv engang og se hvad der sker! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen og tusind tak for alle de søde tilbagemeldinger, det varmer helt :lun:

 

Da jeg startede med mit indlæg herinde, var jeg jo fyldt, og anede snart ikke hvad jeg skulle stille op, og man har bare brug for at læsse af, og det var det jeg fik gjort....

Og i gjorde lige præcis hvad i skulle, for i har givet mig nogle nye synspunkter på det hele og en hel masse af tænke over.

Det skal i have tak for.

 

Jeg kan så fortælle, at jeg igår gik ud og tog madskålen fra speedy, og da der var gået lidt tid, så gik jeg ud i haven med ham, der lå så en af hans bolde og han havde fokus på den hele tiden, jeg prøvede at kaste lidt mad, han var ligeglad... bold - bold - bold.... jeg kastede bolden laaangt væk, men han kunne stadig se den og var derfor stadig ligeglad med maden.... (jeg havde speedy i snor, for jeg har en frygt for at han stikker af for mig) .... nå, men jeg gik hen efter bolden, og da jeg havde den i hånden, hylede han og skreg og gøede, hoppede og var helt ustyrlig.... og så smed jeg den ind i vores skur og lukkede døren og sagde Slut!

 

Så gik jeg ud i haven, hen til et sted der ikke lå så meget sne og kastede et stykke mad ad gangen, han søgte og tog maden, kom tilbage og fattede hurtigt hvad det gik ud på.... og det gjorde jeg med ham i 15 mins.... jeg gik endda hen hvor der lå meget sne så han skulle "grave" lidt med snuden efter det... det var bare sjovt for ham.... :) Succes oplevelse.. :5up:

 

Jeg skulle så ind og hente kæresten derefter, og jeg valgte at fortælle ham hvad jeg havde gjort.... og prøvede at sige at, han da ikke kunne bebrejde mig for at prøve et eller andet... og speedy led altså ikke af at skulle lede efter sin mad - udenfor.... han var denne gang åben.

 

Jeg ville så en tur i farmland... der købte jeg sådan en foder pyramide ting... og en foder bold... og så et tyggelegetøj i form af et reb.... Og en masse godbidder.... (bland selv for 30 kr) :klap:

Jeg fortalte min kæreste om vi ikke kunne prøve det her i et stykke tid og se om det ville hjælpe... og han var denne gang klar på det....

Så vi har taget hans mad fra ham.... og vi er stoppet med at give ham menneskemad (selvfølgelig falder der nogen gange et stykke kød på gulvet.... ups :lun:) ...

Og så tager min kæreste foder med i lommen når han går tur (det prøvede han nemlig igår og det gik fantastisk) og kastede et stykke mad af gangen når de er ude at gå, og speedy søger så efter det og spiser det.

 

Da vi havde spist aftensmad... fyldte vi den der pyramide med foder, og speedy blev sur på den til at starte med.. og der lå mad over hele gulvet.... så fjernede jeg pyramiden... og han spiste maden.. stillede pyramiden ned på gulvet og så fattede han pointen... han kæmpede for at få alt maden ud, og spiste det løbende.... :banan: Han er dog noget vild.... og vil bide i den hvilket man ikke må og vi sagde nej når han prøvede på det... han fik lov til at gøre det i 15 mins, og der var den så tom.. og så tog vi den fra ham og gemte den væk.... han sov i 3 timer bagefter.... SUCCES!!

Foder bolden venter vi lige lidt med... da den er for avancerede hunde, der kender systemet og fordi han har den fetisch med bolde.. at jeg tror han vil gå mere igang med at vi skal kaste den.. men den kan sagtens ligge og vente :)

 

Vi er også blevet enige om at prøve at fjerne hans bolde.... (selvom kæresten synes det er synd - men han er frisk på at forsøge)

For jeg sagde at de stresser speedy mere end det aktiverer ham... han havde ikke rigtig noget modargument denne gang.

 

Jeg har også sagt til min kæreste, at jeg vil forsøge at gøre det her i foråret mens jeg går på barsel og hjælpe til... men at han også må tage del i det, for når der kommer en lille, får jeg nok svært ved at opfylde det.. og der må han jo træde til.... og det er han forstående overfor.... han er bare glad for at jeg prøver :hjerte:

 

Så har vi snakket noget om at lave en hjemmelavet agility bane når det bliver bedre vejr.... men vi er godt nok i syv sind over hvordan vi skal lære speedy noget som helst.. da det virker som om han ikke "fatter" ting...

Men det må jeg jo søge om råd til når det kommer så vidt :)

 

Og en anden ting... når min kæreste kommer ind af døren og speedy er helt hysterisk vild... så ignorerer min kæreste ham fuldstændig.... indtil han er faldet ned... og det er noget vi vil holde fast ved.

 

Det var lige en update herfra... og selvfølgelig er det hele stadig nyt for speedy, men tror nok det skal blive godt... :)

 

(undskyld for endnu et langt indlæg!)

 

og endnu engang ..... tak!

Link til indlæg
Del på andre sites

Angående det med madskålen, så prøv at tænk på det på denne måde: når Speedy får mad i sin skål, har han 1 'yes-oplevelse', nemlig "Yes, der er mad", hvis han derimod får foderet i flaske, foderbold eller ved at søge det på græsset, får han den ene 'yes-oplevelse' efter den anden, nemlig hver gang han finder et stykke/får noget ud. Hunde tænker ikke i mængder på samme måde som vi gør. Får han nogensinde Frolic? Hvis han gør, og han får dem hele, så prøv at brække en over i 4 stykker, og giv ham stykkerne et ad gangen... resultat = 4 x glad hund, i stedet for 1 x glad hund hvis han får den hel. Så at Speedy skal 'arbejde' for maden er bestemt ikke negativt, udover de rent aktiveringsmæssige aspekter, giver det ham også en masse glade oplevelser og succeser. Prøv engang og se hvad der sker! :5up:

 

Ang. med at give ham f.eks. godbidder eller andet.. så kan vi ikke give ham store stykker, vi brækker dem altid over... dette har faktisk også gældt alm. mad... for han sluger det.... han er så overgearet (som er hele problemet med speedy) at han ikke tygger sin mad overhovedet... han sluger det... vi var oppe ved min mor en dag, (det er IKKE særlig tit han er med deroppe)... men der smed hun en halv burger ned til ham... (ungerne havde ikke spist den)... han slugte hele burger bollen i et, han tyggede den ikke over... min mor vidste det så ikke.. og det gør jo ondt på speedy bagefter.... han skal have alt skåret ud, brækket over osv. som et lille barn....

Godbidder, hvis de er lange... han sluger dem hele og så sidder de fast i halsen....

 

Endnu en ting jeg skal have fundet ud af om man kan lave om på?

Så han mere nyder sin mad, end sluger den... for nogen gange hoster han det op igen fordi det går så stærkt...

 

hunden lever virkelig op til sit navn - speedy... har skældt kæresten ud flere gange, for synes han skulle have kaldt ham rolig i stedet for... haha.... (joke) :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg bare lyder rigtig godt :5up:

 

Jeg tror altid det er lidt svært at starte med træning. Måske i skulle lave en liste over nogle små ting i gerne vil lære ham.

Sit, dæk, giv pote, high 5 osv. Og så start med en ting ad gangen. Aftal hvilken, så i, når i lige har lyst eller tid, bruger nogle minutter på indlæringen. Stille og roligt, en ting ad gangen. Når først han er med på, at han bliver belønnet hvis han gør det rigtige, så tror jeg faktisk i vil opleve flere succeshistorier :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det varmer mit hjete at læse dit indlæg.

 

Og er rigtig glad for at du virkelig er gået sådan ind i det, og virkelig gør dit for at give speedy det han har brug for, og ser den forandring der sker med ham :5up:

 

Det er godt at høre at din kæreste nu kan se at det er altså ikke ondt at Speedy arbejder for sit mad, og at han selv er begyndt at følge de råd du har fået, for at i får en glad og roligere hund, og jeg tror helt bestemt også at han vil fortsætte, når han finder ud af på lang sigt gavner det jer alle..:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder bare og smiler... hvis nogen påstår at jeg er lidt våd i øjnene så er det altså løwn :genert:

 

DU har sgi viljen :5up:... men tag det nu bare stille og roooooligt for det skal heller ikke gå for stærkt for hverken jer eller Speedy.

 

Boldene er væk.

Madskålen er væk.

Han har fået et hundespil.

Han bliver afvist indtil han falder til ro.

 

Lad ham nu lige få et par dagen med de nye ting og hvor han opdager meningen med dem ....

 

KÆÆÆÆÆÆÆÆFT hvor er jeg dog glad for at du fandt HF :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder bare og smiler... hvis nogen påstår at jeg er lidt våd i øjnene så er det altså løwn :genert:

 

DU har sgi viljen :5up:... men tag det nu bare stille og roooooligt for det skal heller ikke gå for stærkt for hverken jer eller Speedy.

 

Boldene er væk.

Madskålen er væk.

Han har fået et hundespil.

Han bliver afvist indtil han falder til ro.

 

Lad ham nu lige få et par dagen med de nye ting og hvor han opdager meningen med dem ....

 

KÆÆÆÆÆÆÆÆFT hvor er jeg dog glad for at du fandt HF :banan:

Lige præcis..... vi har heller ikke tænkt os at lave flere ændringer end dette.. for han skal også vænne sig til det.. og vi skal også.... der er jo ingen af os der skal køre surt i det.....

Dette er det jeg nærmest vil kalde indledningen.... og får at vi også langsomt får prøvet det... og vi snakkede nemlig også om, at det her er noget vi lige kan overskue... for som sagt, så fylder speedy meget i os begge og i vores hverdag, og vi skal lige så langsomt have kørt glæde ind i hverdagen igen.. det gør man ikke bare fra minut til minut eller dag til dag...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej igen og tusind tak for alle de søde tilbagemeldinger, det varmer helt :lun:

 

 

(undskyld for endnu et langt indlæg!)

 

og endnu engang ..... tak!

 

Hold da op hvor flot gået Kitty :5up: :klap: :banan: :vuf:

 

Fra at lyde som en tvær hundeejer er du kommet over på Speedys side, det skal du have tak for.

 

Det kan sikkert hjælpe jer at se på alle Speedys handlinger som nogle der ændres radikalt når din kæreste stopper med at speede Speedy (ha ha) op med den forb..... bold.

Alt hvad en hund gør i opkørt tilstand skal ganges med 10 i fart og kraften hunden lægger i handlingen.

 

Du vil opnå stor succes med det meste når du har lært Speedys evner at kende. De nye ting du tilbyder ham, skal være så supernemme at han nærmest "snubler" over løsningen og dermed oplever at det betaler sig at forsøge sig frem.

 

Fodersøg hvor hele portionen spredes over et større areal vil give større træthed end hvis man kaster en kugle af gange fordi i sidste situation brydes hundens koncentration mange gange = mindre træthed i sidste ende.

 

Der er intet i vejen for at en hund smager menneskemad, men den har bedst af at søge efter det eller lave øvelser og blive belønnet med menneskemaden i form af små stykker.

 

Prøv at smuldre en halv bøf og spred det i haven og se hvad der kommer ud af det af glæde og træthed.

 

Forslugenheden er garanteret også et udslag af den overopkørthed Speedy har været i.

 

Kys din kæreste og ros ham og kys også dig selv! :-D

 

Agility ville jeg vente lidt med, men på skovture kan Speedy gå på væltede træer, hoppe op og balancere på skæve sten mv lokket derop af en rolig hånd med godbidder i.

 

Her er nogle for sjov øvelser der kan være gode at vende bøtten med, evt udelad boldtrilningen er stykke tid:

 

 

Aktivering

 

 

Generelt for samtlige øvelser Brug lækre bittesmå godbidder. Giv intet verbalt signal i starten og når du efterhånden lægger signal på, siges ordet i selve det øjeblik handlingen udføres. Så kommer forståelsen meget hurtigt.

Næste skridt er at ordet siges som signal til handlingen. Her skal kropssignalet mindskes samtidig med at ordet overtager, det skal som kobling og speeder i bilen følges ad. For de øvelser der skal varighed på, lægges denne på lidt efter lidt, men først efter at hunden viser, den har forstået signalet ved at udføre handlingen 8 gange af 10, den bliver bedt om det.

Herefter kan du trappe gradvist ud af godbidderne, hvis du vil det.

Hav 3 – 4 godbidder i hånden og hold nogle sekunders pause når disse er brugt ellers laver hunden fejl pga. træthed, da disse øvelser er voldsomt koncentrationskrævende! Når træningsstunden er overstået, markerer du dette ved at sige for eksempel ”slut” og herefter kaste et par godbidder, din hund skal søge efter.

 

 

Se til højre og venstre Stå foran din hund. Hav lækre godbidder i den ene hånd som holdes tæt foran dig i bæltehøjde. Dette for at få hunden til at blive hos dig og fokusere på dig. Bøj dig nu skråt fremad mod hunden og stir til venstre for hunden på dens hale. Stå stille og sig intet. På et tidspunkt vil hunden lige skæve til sin højre side for at se, hvad det er, du synes er så interessant. Straks giver du godbid og gerne ved at kaste den på hundens højre side.

 

 

Vaske sig om munden "Dut" hunden hurtigt på snuden med godbidden. Hunden vil da hastigt slikke sig om munden og belønnes straks. Vær opmærksom på at der efter hver godbid som regel kommer et nyt slik, så vær parat til at belønne dette!

 

 

Hviske "Dril" hunden lidt med en godbid og beløn straks den åbner munden eller kommer med en lille lyd.

Skulle den finde på at rynke snuden eller løfte den ene overlæbe (Elvis) synes jeg, du skal snuppe den adfærd i stedet og belønne den. Du kan altid lære hunden at hviske senere.

 

 

"Give me 5" Læg din hånd med godbidder i på gulvet eller hold den lidt over gulvet. Straks hunden rører hånden med poten belønnes den. Når handlingen udføres spontant, skal du til at holde hånden gradvist højere. Husk kun en smule højere af gangen. Til slut skal du til at åbne hånden, så hunden dasker dig i den åbne hånd.

Udvides til "Give me 10" ved at du derefter træner med den anden hånd også. Derefter med begge hænder nedefra og gradvist højere.

 

 

Kravle Få hunden ned at ligge i "dækstilling", brug en godbid til at lokke den ned med. Beløn. Herefter trækkes hånden med godbidderne ganske, ganske langsomt fremad. Hunden skal i starten belønnes blot den strækker sig fremad og for den mindste lille bevægelse fremad.

Må kun øves med hunde uden hofte- ryg- og albueproblemer!

 

 

Sove Ved hjælp af en godbid får du din hund til at lægge sig ned på siden. I starten belønnes den for bare at komme i kontakt med gulvet og efterhånden skal den helt ned at ligge på siden med både hoved og hale.

Beløn den mens den ligger og træk gradvist belønningen ud, så hunden kan ligge roligt nogle sekunder.

Du kan så få hunden op at stå igen ved at "vække" den. Find på noget sjovt at sige!

 

 

Rulle Når din hund kan "sove" kan den lære at rulle. Øvelsen udføres lettest, når du sidder på gulvet med hunden liggende på tværs foran dig med ryggen mod dig.

Mens den "sover" holder du hånden med godbidderne ved dens snude og trækker så hånden lidt ned mod hundens bagben, så dens hoved peger bagud. Beløn.

Derefter skal godbidden trækkes ind over hundens ribben, stadig lige foran dens næse. Beløn hunden for at følge med godbidden.

Sidste etape er at hunden svinger med helt rundt, ved at du fører hånden helt henover hundens brystkasse og ned mod gulvet mellem dig og hunden. Beløn.

Dette kan være en meget vanskelig øvelse for hundene at udføre. Er de usikre eller har smerter vil de helst ikke ned og rulle og dette skal de da skånes for!

Må kun øves med hunde uden hofte-, ryg- og albueproblemer!

 

 

Trille bold Læg en bold, stor eller lille, på gulvet foran din hund. Lige foran bolden og lidt inde under denne lægger du et par godbidder. Nu kan hunden ikke undgå at komme til at skubbe til bolden, når den tager godbidderne.

Med tiden kan den lære at trille bolden længere strækninger og evt. ind i et "mål" du laver af en spand eller andre ting. Målet skal i starten være stort, så det bliver nemt for hunden. Gradvist kan du gøre målet mindre for til sidst måske at bruge en krukke eller et stort syltetøjsglas.

Du kan også lære din hund at trille bolden hen til dig så I kan trille til hinanden. En god og rolig måde at omgås bolde på! © Irene Liliequist

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige præcis..... vi har heller ikke tænkt os at lave flere ændringer end dette.. for han skal også vænne sig til det.. og vi skal også.... der er jo ingen af os der skal køre surt i det.....

Dette er det jeg nærmest vil kalde indledningen.... og får at vi også langsomt får prøvet det... og vi snakkede nemlig også om, at det her er noget vi lige kan overskue... for som sagt, så fylder speedy meget i os begge og i vores hverdag, og vi skal lige så langsomt have kørt glæde ind i hverdagen igen.. det gør man ikke bare fra minut til minut eller dag til dag...

Helt rigtigt. Dette er begyndelsen, al begyndelse er svært :-) Og det tager selvfølgelig lidt tid, inden Speedy har vænnet sig til forandringerne.

 

Synes simpelthen det er en skøn tråd den her! I starten var det hele så uoverskueligt for dig, hunden var ustyrlig og kæresten var egentlig ikke helt klar over problemets omfang.

Nu, kun 2 - TO! dage efter du har søgt hjælp, så ser det hele allerede lidt lysere ud, det er da skønt :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så vil jeg bare endnu engang sige - Kopier Ninjamors aktiveringsråd (det er de samme, som dem jeg linkede til tidligere), gem den i et worddokument eller ligende, så du altid har dem liggende. Det har jeg gjort, der er mange timers underholdning, og jeg er sikker på Speedy vil elske det! Jeg har prøvet et par af øvelserne med Oskar, og han var vild med det, og rigtig træt bagefter :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Juhuuu, hvor er det bare fantastisk det her :banan::klap: Hvor er det dejligt at din kæreste er "hoppet med på vognen" :klap: Han har lige haft brug for at tænke lidt over tingene og jeg er sikker på at det har gjort indtryk (og varmet rigtig meget :lun:) at du har kastet dig hovedkuls ud i at ændre situationen for Speedy og i den grad gør en indsats for at få det til at fungere :kys: Lusen er altså ikke den eneste der sidder med våde øjne her :oops: Ej hvor er det bare godt, I er helt fantastiske og tro mig, Speedy kan føle den ændring I har taget i jeres indstilling til ham :lun:

 

Det her er Hunde-forum når det er allerbedst :hjerte: :klap: Tusind tak fordi du kom herind :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op hvor flot gået Kitty :5up: :klap: :banan: :vuf:

 

Fra at lyde som en tvær hundeejer er du kommet over på Speedys side, det skal du have tak for.

 

Det kan sikkert hjælpe jer at se på alle Speedys handlinger som nogle der ændres radikalt når din kæreste stopper med at speede Speedy (ha ha) op med den forb..... bold.

Alt hvad en hund gør i opkørt tilstand skal ganges med 10 i fart og kraften hunden lægger i handlingen.

 

Du vil opnå stor succes med det meste når du har lært Speedys evner at kende. De nye ting du tilbyder ham, skal være så supernemme at han nærmest "snubler" over løsningen og dermed oplever at det betaler sig at forsøge sig frem.

 

Fodersøg hvor hele portionen spredes over et større areal vil give større træthed end hvis man kaster en kugle af gange fordi i sidste situation brydes hundens koncentration mange gange = mindre træthed i sidste ende.

 

Der er intet i vejen for at en hund smager menneskemad, men den har bedst af at søge efter det eller lave øvelser og blive belønnet med menneskemaden i form af små stykker.

 

Prøv at smuldre en halv bøf og spred det i haven og se hvad der kommer ud af det af glæde og træthed.

 

Forslugenheden er garanteret også et udslag af den overopkørthed Speedy har været i.

 

Kys din kæreste og ros ham og kys også dig selv! :-D

 

Agility ville jeg vente lidt med, men på skovture kan Speedy gå på væltede træer, hoppe op og balancere på skæve sten mv lokket derop af en rolig hånd med godbidder i.

 

Her er nogle for sjov øvelser der kan være gode at vende bøtten med, evt udelad boldtrilningen er stykke tid:

 

 

Aktivering

 

 

Generelt for samtlige øvelser Brug lækre bittesmå godbidder. Giv intet verbalt signal i starten og når du efterhånden lægger signal på, siges ordet i selve det øjeblik handlingen udføres. Så kommer forståelsen meget hurtigt.

Næste skridt er at ordet siges som signal til handlingen. Her skal kropssignalet mindskes samtidig med at ordet overtager, det skal som kobling og speeder i bilen følges ad. For de øvelser der skal varighed på, lægges denne på lidt efter lidt, men først efter at hunden viser, den har forstået signalet ved at udføre handlingen 8 gange af 10, den bliver bedt om det.

Herefter kan du trappe gradvist ud af godbidderne, hvis du vil det.

Hav 3 – 4 godbidder i hånden og hold nogle sekunders pause når disse er brugt ellers laver hunden fejl pga. træthed, da disse øvelser er voldsomt koncentrationskrævende! Når træningsstunden er overstået, markerer du dette ved at sige for eksempel ”slut” og herefter kaste et par godbidder, din hund skal søge efter.

 

 

Se til højre og venstre Stå foran din hund. Hav lækre godbidder i den ene hånd som holdes tæt foran dig i bæltehøjde. Dette for at få hunden til at blive hos dig og fokusere på dig. Bøj dig nu skråt fremad mod hunden og stir til venstre for hunden på dens hale. Stå stille og sig intet. På et tidspunkt vil hunden lige skæve til sin højre side for at se, hvad det er, du synes er så interessant. Straks giver du godbid og gerne ved at kaste den på hundens højre side.

 

 

Vaske sig om munden "Dut" hunden hurtigt på snuden med godbidden. Hunden vil da hastigt slikke sig om munden og belønnes straks. Vær opmærksom på at der efter hver godbid som regel kommer et nyt slik, så vær parat til at belønne dette!

 

 

Hviske "Dril" hunden lidt med en godbid og beløn straks den åbner munden eller kommer med en lille lyd.

Skulle den finde på at rynke snuden eller løfte den ene overlæbe (Elvis) synes jeg, du skal snuppe den adfærd i stedet og belønne den. Du kan altid lære hunden at hviske senere.

 

 

"Give me 5" Læg din hånd med godbidder i på gulvet eller hold den lidt over gulvet. Straks hunden rører hånden med poten belønnes den. Når handlingen udføres spontant, skal du til at holde hånden gradvist højere. Husk kun en smule højere af gangen. Til slut skal du til at åbne hånden, så hunden dasker dig i den åbne hånd.

Udvides til "Give me 10" ved at du derefter træner med den anden hånd også. Derefter med begge hænder nedefra og gradvist højere.

 

 

Kravle Få hunden ned at ligge i "dækstilling", brug en godbid til at lokke den ned med. Beløn. Herefter trækkes hånden med godbidderne ganske, ganske langsomt fremad. Hunden skal i starten belønnes blot den strækker sig fremad og for den mindste lille bevægelse fremad.

Må kun øves med hunde uden hofte- ryg- og albueproblemer!

 

 

Sove Ved hjælp af en godbid får du din hund til at lægge sig ned på siden. I starten belønnes den for bare at komme i kontakt med gulvet og efterhånden skal den helt ned at ligge på siden med både hoved og hale.

Beløn den mens den ligger og træk gradvist belønningen ud, så hunden kan ligge roligt nogle sekunder.

Du kan så få hunden op at stå igen ved at "vække" den. Find på noget sjovt at sige!

 

 

Rulle Når din hund kan "sove" kan den lære at rulle. Øvelsen udføres lettest, når du sidder på gulvet med hunden liggende på tværs foran dig med ryggen mod dig.

Mens den "sover" holder du hånden med godbidderne ved dens snude og trækker så hånden lidt ned mod hundens bagben, så dens hoved peger bagud. Beløn.

Derefter skal godbidden trækkes ind over hundens ribben, stadig lige foran dens næse. Beløn hunden for at følge med godbidden.

Sidste etape er at hunden svinger med helt rundt, ved at du fører hånden helt henover hundens brystkasse og ned mod gulvet mellem dig og hunden. Beløn.

Dette kan være en meget vanskelig øvelse for hundene at udføre. Er de usikre eller har smerter vil de helst ikke ned og rulle og dette skal de da skånes for!

Må kun øves med hunde uden hofte-, ryg- og albueproblemer!

 

 

Trille bold Læg en bold, stor eller lille, på gulvet foran din hund. Lige foran bolden og lidt inde under denne lægger du et par godbidder. Nu kan hunden ikke undgå at komme til at skubbe til bolden, når den tager godbidderne.

Med tiden kan den lære at trille bolden længere strækninger og evt. ind i et "mål" du laver af en spand eller andre ting. Målet skal i starten være stort, så det bliver nemt for hunden. Gradvist kan du gøre målet mindre for til sidst måske at bruge en krukke eller et stort syltetøjsglas.

Du kan også lære din hund at trille bolden hen til dig så I kan trille til hinanden. En god og rolig måde at omgås bolde på! © Irene Liliequist

 

Ang. det med foder søg i haven.... så forsøgte jeg at kaste 2-3 stykker.. men han finder kun 1 stykke... igen... han er for overgearet... og forstår ikke helt hvad der foregår.... (der ligger meget mad i haven til de vilde katte idag haha)

 

Derfor jeg starter ud med 1 stykke... ad gangen indtil han forstår pointen....

 

Og jeg har printet de der aktiveringsråd ud... så jeg har dem ved hånden.. men tager lige en ting af gangen... for jeg antænder lidt indeni, når han ikke fatter hvad jeg siger... så tager det når jeg har tålmodigheden til det - hvis i forstår

Link til indlæg
Del på andre sites

:klap: Hvor er I gode!

 

Jeg synes, at det er super, at I starter lige så stille op med nogle få ting, så I selv kan vænne jer til det. Når Speedy ikke har været vant til mental aktivering, vil nogle få ting i starten også gøre ham fint træt, som du også oplevede, da han sov i tre timer. :-) Og I vil også opdage, at det ikke nødvendigvis er så krævende at aktivere ham. Det er jo ret hurtigt gjort at putte nogle godbidder i et aktivtetslegetøj, sprede foder på plænen eller pakke godbidder ind i et håndklæde, hvor han så skal finde dem frem.

 

Fodersøg hvor hele portionen spredes over et større areal vil give større træthed end hvis man kaster en kugle af gange fordi i sidste situation brydes hundens koncentration mange gange = mindre træthed i sidste ende.

 

Citerer lige ovenstående, fordi jeg synes, at det er rigtig vigtigt. Nu har Speedy jo allerede forstået pointen med at søge efter foderet, så nu kan du roligt sprede det alt sammen ud på én gang. :5up:

 

Når du får "Familiehunden", kan du læse nogle rigtig gode beskrivelser af, hvordan man lærer hunden forskellige øvelser og tricks, så mon ikke I så får mod på at give jer i kast med det? Det er også noget, venner og familie plejer at synes er sjovt at se, så bare vent, lige pludselig kan I imponere svigermor, når I er på besøg, og Speedy viser, at han kan rulle og kravle. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. det med foder søg i haven.... så forsøgte jeg at kaste 2-3 stykker.. men han finder kun 1 stykke... igen... han er for overgearet... og forstår ikke helt hvad der foregår.... (der ligger meget mad i haven til de vilde katte idag haha)

 

Derfor jeg starter ud med 1 stykke... ad gangen indtil han forstår pointen....

 

Og jeg har printet de der aktiveringsråd ud... så jeg har dem ved hånden.. men tager lige en ting af gangen... for jeg antænder lidt indeni, når han ikke fatter hvad jeg siger... så tager det når jeg har tålmodigheden til det - hvis i forstår

 

Han skal nok komme efter det, husk at det er helt nyt for ham :lun: Når først han fanger pointen, så skal du bare se løjer :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. det med foder søg i haven.... så forsøgte jeg at kaste 2-3 stykker.. men han finder kun 1 stykke... igen... han er for overgearet... og forstår ikke helt hvad der foregår.... (der ligger meget mad i haven til de vilde katte idag haha)

 

Derfor jeg starter ud med 1 stykke... ad gangen indtil han forstår pointen....

 

Og jeg har printet de der aktiveringsråd ud... så jeg har dem ved hånden.. men tager lige en ting af gangen... for jeg antænder lidt indeni, når han ikke fatter hvad jeg siger... så tager det når jeg har tålmodigheden til det - hvis i forstår

 

Hov, vores indlæg krydsede hinanden. :-) Ok, det er fint at sørge for, at han først forstår pointen. Men sæt gerne et signal på, f.eks. "søg" og en håndbevægelse, når han skal finde foderstykket. Det vil han hurtigt forstå, og når du så smider nogle flere stykker, og han har fundet det første stykke, siger du "søg" igen og laver håndbevægelsen for at vise ham, at der er mere. :-)

 

Hvis du prøver at lave søgeøvelsen med f.eks. noget hakket kød, der er brunet på panden, tror jeg nu også, at han rimelig hurtigt fanger, at han skal søge videre. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

for jeg antænder lidt indeni, når han ikke fatter hvad jeg siger..

ingen dyr forstår menneske sprog :blink:

ikke så længe du ikke har lært ham hvad et givent ord betyder, f.eks. hvad sit betyder, i starten er det ens håndbevægelse de reagere på.

 

Når du smider mere end 1 haps på jorden, så hjælp ham,guide til at finde den, ros når han finder noget, vær glad,.

Link til indlæg
Del på andre sites

ingen dyr forstår menneske sprog :blink:

 

Nej ved jeg godt :stupid:

Men jeg forstår heller ikke dyresprog.... igen, det er en proces vi er igang med :)

 

Jeg roser ham også hver gang han fandt et stykke foder, uha da.... Rose er virkelig noget jeg kan finde ud af, haha :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...