Hop til indhold

Kamphunde forbud....


Gæst Sammar
 Share

Recommended Posts

vi er enige om dette:slem:

 

kender dog ikke kangalen men jeg synes de er lækre især orcharkaerne dem er jeg helt syg med store lækre smukke og skarpe overfor mennesker og dyr,men på en helt anden måde end muskelhunde .

 

kender en som opdrætter orcharka i danmark fed hund med man skal vide hvad man har mellem hænderne eller kan det gå galt. grueligt endda

enige i det markerede, og det handler om alle racer jo..:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 310
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

ser da ikke noget problem i en hund skal bære mundkurv:hmm:

Jeg kan nu sagtens se et problem, hvis en hundeejer med hund med mundkurv og i snor ryger i samme situation som lexus og jeg gjorde den 12.

Det virkelige problem er at ejeren ikek har tilstrækkelig styr på hunden. En af grundene kunne jo være at de hundeejere ikke er velsete på mange træningpladser

Link til indlæg
Del på andre sites

Herr Flick er kastreret og går ALTID i snor.. har dog ikke mundkurv på, for han er kun til fare for sig selv... men hvis han skulle, så måtte det jo være sådan... :vedikke:

- selvom han nok ville nedlægge en protestant eller to :blink:

 

Et andet problem ved det er, at jeg jo oprindeligt ville have gået til lydigheds konkurrencer med Luna, men med mundkurv og linepåbud, så er dette altså en umulighed...

 

Så alt hvad der hedder træning på hold, det er lige pludselig slut for vores vedkommende...

 

Du kan ikke træne indkald, du kan ikke træne fri ved fod, du kan ikke træne apport osv....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
enige i det markerede, og det handler om alle racer jo..:-D

 

det er vi helt enige om hun har også massevis erfaring med mange racer og mange år bag sig med hunde og har vidst været i rusland og lære mere om racen :blink:

 

Jeg kan nu sagtens se et problem, hvis en hundeejer med hund med mundkurv og i snor ryger i samme situation som lexus og jeg gjorde den 12.

Det virkelige problem er at ejeren ikek har tilstrækkelig styr på hunden. En af grundene kunne jo være at de hundeejere ikke er velsete på mange træningpladser

 

jeg forstår din problematik med mundkurven,men jeg tænkte nu mere i at det var den personlige holdning hvor jeg ikke ser problemet snarere end de ting som kan gå galt:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men taget i betragtning af at udvalget jo egentlig ikke som sådan foreslår forbud af hunderacer, så fatter jeg ikke, hvorfor at radionyhederne og aviserne kun beskæftiger sig med dette. Hører lige radio og bliver lidt irriteret :D Hvad med de forslag, som de rent faktisk er enige om og foreslår?

 

Lonny, du må være nået længst med betænkeligheden...hvad står der? :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Et andet problem ved det er, at jeg jo oprindeligt ville have gået til lydigheds konkurrencer med Luna, men med mundkurv og linepåbud, så er dette altså en umulighed...

 

Så alt hvad der hedder træning på hold, det er lige pludselig slut for vores vedkommende...

 

Du kan ikke træne indkald, du kan ikke træne fri ved fod, du kan ikke træne apport osv....

 

 

Som terrier-ejer har jeg så sendt en hvid pil efter det markerede :mrgreen::rolleyes:

 

Jeg kan godt se at det er træls for dig og for de andre herinde med "forbudshunde", men Luna bliver jo absolut ikke isoleret fra omverdenen fordi I ikke kan træne på hold osv. hun har jo en masse hundevenner - også for hundens skyld må man jo finde lyspunkterne og alternativerne til det hundebassen udelukkes fra :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ambull

 

amerikansk_bulldog.jpg

 

SBT

 

staffordshire-bull-terrier-0645b.jpg

 

Amstaff (Baldur)

 

3403104105_a7f2ee1da2.jpg

 

Tak for billeder.

Har lige et spørgsmål:

Kan se Baldu har hvidt foran, men findes racen ikke hvor den er "tigerstibet" ?

 

Groa har en Ambull ven, ejeren ved hvad han har mellem hænderne og hunden ligger sig ned når den hilser på den lille

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for billeder.

Har lige et spørgsmål:

Kan se Baldu har hvidt foran, men findes racen ikke hvor den er "tigerstibet" ?

 

Groa har en Ambull ven, ejeren ved hvad han har mellem hænderne og hunden ligger sig ned når den hilser på den lille

jo den findes tigerstribet vil jeg tror. Cujo har jo tigerstribet aftegninger og det er i hvert fald ikke fra ambull'en det kommer, men mener du fuld farvet tigerstribet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo ingen tvivl om at folk der køber muskelhunde påtager sig et stort ansvar - Man forventer jo at alle hundeejere har styr på deres hunde, men ser jeg f.eks. en amstaff rende løs ved siden af ejeren forventer jeg at ejeren med det MINDSTE vink kan kalde hunden til sig - netop pga alle de angreb man har læst om.

 

Angående det med hvalpetræning ville man vel ikke forvente en hvalp gik med mundkurv - det var ihvertfald ikke min forestilling.

En hvalp har jo ikke fuldt udviklede kæber, og selvom vi vist alle ved at deres skarpe tænder kan gøre NAS er de for det meste harmløse.

 

Men det er klart at når hunden blev lidt større og tæt på færdigudviklet, så ser jeg ingen grund til at modargumentere forslaget om en mundkurv. (Det er da trods alt bedre end et forbud - især for de ejere, der har kastet sin kærlighed på disse hunde).

Men med en mundkurv på kan man måske diskutere om hunden så ikke skulle have lov til at løbe frit?

 

Men jeg mener også at når man vælger sådan en hunderace, så må man også tage det ansvar der følger med.

 

De fleste folk der køber spidshunde (f.eks. Shiba'er og Akita'er) er da også udemærket klar over at de nok aldrig kommer til at kunne stole på at have deres hund uden snor, netop pga. deres urinstinkter.

 

Køber man en Border Collie, skal man da også være klar over at det er en race der kræver utrolig meget aktivering, både fysisk og psykisk.

 

Til forskellige hunde følger forskellige krav der alt sammen munder ud i at tage ansvar for netop den hund man har valgt at anskaffe sig.

 

Man køber jo heller ikke en Sankt Bernards hund hvis man har en drøm om at starte til Agility - Det er jo også en del af det at finde den race der passer til ens forventninger.

 

Køber man en af disse muskelhunde, må man da være klar over at det er en hund der er meget oppe i medierne, og som mange folk faktisk er bange for.

Hvis man ikke havde regnet med at der ville opstå debatter, og måske senere nogle påbud, så er man i min verden utrolig naiv.

 

Jeg forstår udemærket frustrationen hos ejerne af disse hunde, og mange vil sikkert også sige at deres hund aldrig kunne finde på at gøre en anden hund fortræd.

Jeg synes bare det er et for stort ansvar at lægge i ejerens hænder - når nu det er slået fast at disse hunde faktisk ER mere agressive overfor andre hunde.

 

Det er da absolut heller ikke sjovt at stå i en situation hvor ens hund har bidt en anden hund til aflivning - hvorfor så ikke forebygge problemet, i stedet for at gå og krydse fingre for at det aldrig sker ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår udemærket frustrationen hos ejerne af disse hunde, og mange vil sikkert også sige at deres hund aldrig kunne finde på at gøre en anden hund fortræd.

Jeg synes bare det er et for stort ansvar at lægge i ejerens hænder - når nu det er slået fast at disse hunde faktisk ER mere agressive overfor andre hunde.

 

Det er da absolut heller ikke sjovt at stå i en situation hvor ens hund har bidt en anden hund til aflivning - hvorfor så ikke forebygge problemet, i stedet for at gå og krydse fingre for at det aldrig sker ?

de har større belæg for egetkøns aggression ja, men er ikke ens betydende med de vil gøre en anden hund fortræd.

 

man kan godt forebygge hundebid uden forbud. Det er stadigvæk ikke kun "de udstødte" der bider.

 

det er altså ikke kun de udstødte hunde der bider en anden hund ihjel eller til aflivning :-)

 

Statistik over hunde der har bidt vores, 1 schæfer, 1 schæfer/rotte blandning, 1 stk. amstaff.

Erfaring gør jo en farvet som siger, og jeg er faktisk mest "opmærksom" på schæfer/rotte og lap blandt andet fordi de hunde vi møder til dagligt, dem der har bidt cujo og dem jeg selv har ubehlige oplevelser med som barn.

 

Jeg ved da godt "verden" ser anderledes ud mht. hunde hvor man bor i DK. Hvilke racer der er mest populært i de forskellige dele af dk.

 

Så personligt prøver jeg da at se det hele fraoven, men svært når jeg bor hvor jeg bor og ikke ser den dagligdag andre desværre ser med blodtørstige hunde på hvert gadehjørne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men noget jeg ikke rigtigt kan forstå er, at der er jo omkring 400 forskellige hunderacer, hvorfor er der så nærmest landesorg over de 14 der måske, måske ikke bliver forbudt? :vedikke:

 

Jeg vil da tro at man kan finde en hund ud af de 400, til en hver smag, uden at skulle have de der potientelt voldsomme typer?

 

Det undrer også mig. Alle de positive egenskaber, som muskelhundene har såsom hengivenhed over for ejeren, er der jo også masser af andre racer, der har. Derfor bliver jeg lidt skeptisk, når ejerne bedyrer, at det skam ikke er pga. dens barske look og ry, at de anskaffer dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det undrer også mig. Alle de positive egenskaber, som muskelhundene har såsom hengivenhed over for ejeren, er der jo også masser af andre racer, der har. Derfor bliver jeg lidt skeptisk, når ejerne bedyrer, at det skam ikke er pga. dens barske look og ry, at de anskaffer dem.

måske fordi vi ikke synes små buttede pølser er charmerende :vedikke:

 

nogle har dem fordi de ser barske ud og deres ry ja. Men de typer ville aldrig bevæge sig herinde da og nok hellere de typer du "snakker" med.

Du snakker jo ikke med kamphunde ejer :blink:

 

Nogle har dem for deres kvalitet mht. familien OG synes de er flotte.

 

Fordi nogle synes de ser barske og bidske ud KAN andre godt synes de er flotte uden at se det "barske".

 

Nogle synes hajer er flotte, andre at de er klamme..

Link til indlæg
Del på andre sites

de har større belæg for egetkøns aggression ja, men er ikke ens betydende med de vil gøre en anden hund fortræd.

 

Men aggressiv adfærd fører vel til at ville gøre modparten "fortræd" ?

 

Nu har jeg jo desværre selv en enkelt erfaring, da vores tævehvalp blev bidt af en anden tæve - så hun måtte aflives.

Så ja, du har ret, de må sørme have et større belæg for egetkøns aggression.

 

Jeg forstår forstår ikke hvad du mener med at hunde der bider ikke altid er "udstødt" .. kan du forklare det lidt nærmere ? :confused:

 

Men det du siger modsiger jo egentlig lidt det der åbenbart stod i den artikel som du selv linkede til:

 

- "Blandt de hunde, jeg har haft med at gøre, så er det ikke muskelhundene, der skiller sig ud som særligt farlige for mennesker. De bider oftere andre hunde, men når det drejer sig om mennesker, så er de ikke farligere end andre store hunderacer som schæfer og rottweiler, fortæller Pernille Hansen."

 

Igen har jeg lige lavet fed skrift ved det, der er mest væsentligt i denne debat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det undrer også mig. Alle de positive egenskaber, som muskelhundene har såsom hengivenhed over for ejeren, er der jo også masser af andre racer, der har. Derfor bliver jeg lidt skeptisk, når ejerne bedyrer, at det skam ikke er pga. dens barske look og ry, at de anskaffer dem.

 

Jeg vil skynde mig at sige at jeg ikke på nogle måder går ind for at forbud løser noget som helst, men jeg er altså enig i ovenstående :-)

 

Der findes SÅ mange lækre racer at vælge imellem som indeholder alle de samme egenskaber for kamphundene, men uden at have den samme samkønsagressive adfærd genetisk kodet i sig.

Jeg lærer aldrig at forstå de mennesker der partout skal vælge de potentielt farlige af slagsen og derefter "forsvare" det med at deres positive egenskaber som famililehund gjorde udslaget for deres valg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men aggressiv adfærd fører vel til at ville gøre modparten "fortræd" ?

 

Nu har jeg jo desværre selv en enkelt erfaring, da vores tævehvalp blev bidt af en anden tæve - så hun måtte aflives.

Så ja, du har ret, de må sørme have et større belæg for egetkøns aggression.

ved ikke om de tænker jeg vil gøre en anden hund fortræd.

Men ja hvis en hund med egetkønsagression fik frie tøjler ville den da sikkert bide den anden hund, ville alle hunde vel egentligt? med egetkønsaggression.

Men det er endnu en af de ting/aspekter mange ikke er klar over, af dem der har en kamphund var jeg hellere ikke da vi fik vores hund.

Til gengæld har vi så hellere aldrig ladet ham løbe løs og efter han blev overfaldet tager vi vores forholdsregler, det er der desværre for mange der ikke gør.

 

Kort sagt, ud med forbuds listen og i stedet flere resourcer til at håndhæve hundeloven OG derefter kan man stramme loven op.

Men at forbyde racer er symptom behandling :-) en velkendt ord mht. adfærd hos hunde.

 

 

Jeg forstår forstår ikke hvad du mener med at hunde der bider ikke altid er "udstødt" .. kan du forklare det lidt nærmere ? :confused:

 

Men det du siger modsiger jo egentlig lidt det der åbenbart stod i den artikel som du selv linkede til:

 

- "Blandt de hunde, jeg har haft med at gøre, så er det ikke muskelhundene, der skiller sig ud som særligt farlige for mennesker. De bider oftere andre hunde, men når det drejer sig om mennesker, så er de ikke farligere end andre store hunderacer som schæfer og rottweiler, fortæller Pernille Hansen."

 

Igen har jeg lige lavet fed skrift ved det, der er mest væsentligt i denne debat.

ja oftere hunde end mennesker.

 

ikke at de bidere oftere end andre racer :-)

 

de "udstødte" kamp/muskelhunde.

 

E

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil skynde mig at sige at jeg ikke på nogle måder går ind for at forbud løser noget som helst, men jeg er altså enig i ovenstående :-)

 

Der findes SÅ mange lækre racer at vælge imellem som indeholder alle de samme egenskaber for kamphundene, men uden at have den samme samkønsagressive adfærd genetisk kodet i sig.

Jeg lærer aldrig at forstå de mennesker der partout skal vælge de potentielt farlige af slagsen og derefter "forsvare" det med at deres positive egenskaber som famililehund gjorde udslaget for deres valg.

vi gjorde det OGSÅ pga. udseendet da, men ikke fordi vi synes han så barsk ud ect.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det undrer også mig. Alle de positive egenskaber, som muskelhundene har såsom hengivenhed over for ejeren, er der jo også masser af andre racer, der har. Derfor bliver jeg lidt skeptisk, når ejerne bedyrer, at det skam ikke er pga. dens barske look og ry, at de anskaffer dem.

 

Tro mig, der er STOR forskel på Petrine og en amstaff, uendeligt stor, selvom jeg drømmer om en kamphund, så synes jeg ellers ikke jeg lider af mindreværd, manglende potens eller hvad kamphunde ellers for skyld for at erstatte hos ejeren - det svarer lidt til at sige drop jeres labradorer og få jer en papillon, for Petrine er udmærket til at aportere :cool:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis forbuddet så bliver iværksat og vi står om 15 år og ikke har nogen af de nuværende "farlige hunde" eller de alle er i snor og med mundkurv...så vil der jo stadig være hunde, der bider. Det vil der altid være på grund af manglende aktivering eller forståelse, mental forstyrret hund eller hvad der kan være af grunde. Så skal vi til at kigge på hvilke racer de fleste af disse hunde så tilhører...og så skal vi i gang med forbud af dem.

 

Måske vi var uheldige i min barndomsby, men dengang var det collier og schæfere, vi havde flest problemer med. Så det kunne blive dem næste gang (tænkt eksempel godt nok)

 

Jeg synes det er synd, at ansvarlige hundeejere i den grad skal lide under, at nogle andre også har samme hunderace, men har købt hunden under helt andre forudsætninger end de fleste almindelige hundeejere køber hund. Og at alle andre så straks peger fingrene hen mod de ansvarlige hundeejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tro mig, der er STOR forskel på Petrine og en amstaff, uendeligt stor, selvom jeg drømmer om en kamphund, så synes jeg ellers ikke jeg lider af mindreværd, manglende potens eller hvad kamphunde ellers for skyld for at erstatte hos ejeren - det svarer lidt til at sige drop jeres labradorer og få jer en papillon, for Petrine er udmærket til at aportere :cool:

 

Men hun kan faktisk ikke bære en and :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke på, at forbud løser noget som helst ... man kan jo bare se på, hvor godt det gået med forbudet af pittbulls ... men personligt er jeg ikke ked af, hvis jeg ikke risikerer at møde en ovtcharka eller en kangal på min daglige gåture - eller endnu værre, at en af sønnens klassekammeraters familie skulle finde på at anskaffe sig sådan en fætter ... for hvad nu, hvis sådan en - som helt sikkert er en fantastisk familiehund, fandt på at mene, at ungerne legede for vildt (og det sker faktisk at sådan nogle drenge leger vildt) ...

 

Herhjemme har de lige slåsset i min stue ... Bella brokker sig ... hun gør af dem og siger "Stop - jeg kan ikke li det" ... hun er en lille hund på 4 kg som virkelig ikke er avlet til at passe på noget som helst ... Hvad nu, hvis hun havde været 100 kg kaukaser som måske - måske ikke - starter med at gø for at sige "Stop - jeg kan ikke li det" ... den slags får ikke nødvendigvis sådan nogle drenge til at stoppe ... og 100 kg kaukaser der er opdrættet til at passe på sin flok - den kan rent faktisk finde på at handle på egen hånd ... det er jo det den er opdrættet til ... skrækkelig tanke ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Men noget jeg ikke rigtigt kan forstå er, at der er jo omkring 400 forskellige hunderacer, hvorfor er der så nærmest landesorg over de 14 der måske, måske ikke bliver forbudt? :vedikke:

 

Jeg vil da tro at man kan finde en hund ud af de 400, til en hver smag, uden at skulle have de der potientelt voldsomme typer?

 

 

Tja...det er da til sorg og gene for os som har de hunde og er faldet for netop f.eks. amstaffen...at andre menneskers handlinger og forfejlede hundehold skal gå ud over os...

 

Hvis man søger en hund som er selvstændig og stærk, men alligevel trofast og kærlig hund, og måske er rimeligt ligeglad med hundeskov og hundeleg, så kan man jo sagtens have sådan en hund...personligt siger hundeskove og playdates mig ikke ret meget, og jeg har det fint med altid at have min hund i snor hvor jeg ikke kan møde andre...

 

De eneste problemer jeg nogensinde har haft, er med andres hunde....og det generer mig da, fordi jeg sikkert ville få skylden uanset, skulle de tillade sig at forsvare sig...

 

Tror ikke på det her problem forsvinder med et forbud...derimod vil jeg tro vi vil se en stigning i overfald på mennesker når nogen af vogterracerne bliver populære igen, for de mennesker som vil være uansvarlige med deres hunde skal nok finde en måde at være det på under alle omstændigheder, om så de skal købe hunde fra Georg Olsens bagagerum eller kaste sig over en af de lovlige racer...

 

EDIT: bemærk venligst at jeg IKKE kaster mig over andre racer, men nærmere en bestemt type mennesker...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja...det er da til sorg og gene for os som har de hunde og er faldet for netop f.eks. amstaffen...at andre menneskers handlinger og forfejlede hundehold skal gå ud over os...

 

Hvis man søger en hund som er selvstændig og stærk, men alligevel trofast og kærlig hund, og måske er rimeligt ligeglad med hundeskov og hundeleg, så kan man jo sagtens have sådan en hund...personligt siger hundeskove og playdates mig ikke ret meget, og jeg har det fint med altid at have min hund i snor hvor jeg ikke kan møde andre...

 

De eneste problemer jeg nogensinde har haft, er med andres hunde....og det generer mig da, fordi jeg sikkert ville få skylden uanset, skulle de tillade sig at forsvare sig...

 

Tror ikke på det her problem forsvinder med et forbud...derimod vil jeg tro vi vil se en stigning i overfald på mennesker når nogen af vogterracerne bliver populære igen, for de mennesker som vil være uansvarlige med deres hunde skal nok finde en måde at være det på under alle omstændigheder, om så de skal købe hunde fra Georg Olsens bagagerum eller kaste sig over en af de lovlige racer...

 

EDIT: bemærk venligst at jeg IKKE kaster mig over andre racer, men nærmere en bestemt type mennesker...

 

Sådan er det jo også med mange andre ting her i livet.

Forbud mod øl på arbejdspaldsen fordi nogle ikke kan styre det

Rygeforbud fordi nogle rygere ikke kan finde ud af at vise hensyn

o.s.v.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...