Hop til indhold

Hvad går i efter?


Gæst k9lover
 Share

Recommended Posts

Gæst k9lover

Jeg ved fra katteverdenen at det at vælge foder er noget af en jungel og nærmest et valg om religion. Selv fodre jeg mine katte med Orijen, Acana og noget der hedder Feline porta 21 alt er enten tørfoder eller vådfoder. Der er et hav af foder mærker at vælge imellem og jeg kan allerede nu se at der er endnu flere foder mærker til hund.

Jeg kom så til at tænke på havd i fodre jeres hunde med og ikke mindst hvorfor i fodre med det - eller sagt på en anden måde hvilke kriterier vælger i ud fra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Der er nogle få gyldne regler de fleste kan blive enige om.

 

- et nævnt kødprodukt skal være det første på ingrediens listen - Ikke biprodukter eller korn.

Det må gerne være kødmel, da det er mere koncentreret end fersk kød der indeholder meget vand.

Kylling og fisk er to rigtig godeprotein kilder de fleste hunde fungere godt på.

 

- så lidt kornprodukter som overhovedet muligt - Allerhelst slet ingen!!

 

- ikke for mange tilsætningsstoffer eller salt.

 

- gerne foder der indeholder meget gluckosamin og omega 3

 

- helst ikke noget soya, roetrævler og majs - dette er der dog meget delte meninger om, men hvorfor fodre med noget man ikke er 100% sikker på om det er godt eller skidt?

 

Men Orijen, acanas kornfrie varianter, Ziwi Peak, marcus mühle (i mange tilfælde) og wulfsblutt er nogle rigtig gode mærker, som langt de fleste hunde fungere godt på.

 

Fodre selv med Fromm Gold pt. da vi troede Bamses manglende appetit, skyldes han ikke brød sig om Acana og han var tidligere meget glad for Fromms foder.

Det skyldes så sygdom i stedet, og han ryger tilbage på Acana med det samme de 15 kg Fromm er ved at være brugt ;-)

 

Det er et rigtig godt foder, jeg kun kan anbefale.

 

Men der er mange "religioner" indenfor foder. Ville også helst Barfe, men det har vi simpelthen ikke mod på, da det kræver man sætter sig ind i det, eller har penge til at kunne købe de lidt dyre "Barf pakker".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg går efter at jeg er stort set helt sikker på at jeg ved hvad hunden får og det ved jeg kun hvis jeg selv køber råvarerne så det er det jeg gør.:blink:

 

 

begge hunde får råt blandet med ris og venter på noget færdigt grøntmix til og blande i kødet

 

 

ingen tilsætningsstoffer hvis jeg kan blive fri for dem

 

og prøver og holde det så naturligt så muligt da hunde er rovdyr

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg råfodrer, da Luna ikke trives på tørfoder. Vi har prøvet alt muligt.. uden held.. Jo hun havde det godt på Royal Canin Hypoallergenic, men tog så 5 kg på:roll:

 

Katten får Hills S/D (eller er det C/D:hmm:) fordi han har haft krystaller i urinen og nu forebygger vi at der kommer flere..

 

Min ene kat har haft gentagne krystaller, og Hill's S/D var ikke godt nok, fordi der findes 2 slags krystaller (struvitter og oxalater), så blev jeg anbefalet at skifte til et foder fra RC, også et dyrlægefoder, der hedder RC Urinary, det kan man fodre med hele tiden, og nu har min kat været "krystalfri" i over 3 år:5up:, Jeg fodrer også min hankat med det, da det er det nemmeste.

 

Det er billigere end Hill's, og jeg køber det meget fordelagtigt herfra

 

Royal Canin veterinary diet feline Urinary S/O | Royal Canin=

 

www.nutrecare

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst k9lover

Tak for svar.

Jeg kan se at man helst går efter det samme i hunde foder (som du nævner Miss_menelli) som i katte foder. Jeg kan bare se der er flere mærker - så jeg må sætte mig ekstra meget ind i de forskellige mærker.

Rå fodring er også ved at vinde indpas hos katte folket. Så det har jeg kigget lidt på. Jeg tror dog jeg vil starte med tørfoder og så så langsomt sætte mig ordentligt ind i råfodring. Medmimdre den hvalp jeg nu engang får allerede bliver råfodret - så er det jo noget med at kaste sig ud i det med det samme.

Hvad med vådfoder bliver det brugt meget - mine katte får halvt våd halvt tør foder og jeg tænkte at gøre det samme med hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nogle få gyldne regler de fleste kan blive enige om.

 

- et nævnt kødprodukt skal være det første på ingrediens listen - Ikke biprodukter eller korn.

Det må gerne være kødmel, da det er mere koncentreret end fersk kød der indeholder meget vand.

Kylling og fisk er to rigtig godeprotein kilder de fleste hunde fungere godt på.

 

- så lidt kornprodukter som overhovedet muligt - Allerhelst slet ingen!!

 

- ikke for mange tilsætningsstoffer eller salt.

 

- gerne foder der indeholder meget gluckosamin og omega 3

 

- helst ikke noget soya, roetrævler og majs - dette er der dog meget delte meninger om, men hvorfor fodre med noget man ikke er 100% sikker på om det er godt eller skidt?

 

Men Orijen, acanas kornfrie varianter, Ziwi Peak, marcus mühle (i mange tilfælde) og wulfsblutt er nogle rigtig gode mærker, som langt de fleste hunde fungere godt på.

 

Fodre selv med Fromm Gold pt. da vi troede Bamses manglende appetit, skyldes han ikke brød sig om Acana og han var tidligere meget glad for Fromms foder.

Det skyldes så sygdom i stedet, og han ryger tilbage på Acana med det samme de 15 kg Fromm er ved at være brugt ;-)

 

Det er et rigtig godt foder, jeg kun kan anbefale.

 

Men der er mange "religioner" indenfor foder. Ville også helst Barfe, men det har vi simpelthen ikke mod på, da det kræver man sætter sig ind i det, eller har penge til at kunne købe de lidt dyre "Barf pakker".

Rigtigt godt indlæg, som jeg tilslutter mig!

Jeg råfodrer sådan lidt periodisk, men desværre ikke på fuldtid fordi jeg pt. ikke synes jeg kan afsætte tiden til at gøre det ordentligt!

 

Afslutningsvis kan jeg til de nævnte mærker tilføje Olivers som anbefalelsesværdigt fodermærke. Jeg fodrer pt. med Olivers maxx energy og er på alle måder super tilfreds med både afføring, pels og generel trivsel!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Tak for svar.

Jeg kan se at man helst går efter det samme i hunde foder (som du nævner Miss_menelli) som i katte foder. Jeg kan bare se der er flere mærker - så jeg må sætte mig ekstra meget ind i de forskellige mærker.

Rå fodring er også ved at vinde indpas hos katte folket. Så det har jeg kigget lidt på. Jeg tror dog jeg vil starte med tørfoder og så så langsomt sætte mig ordentligt ind i råfodring. Medmimdre den hvalp jeg nu engang får allerede bliver råfodret - så er det jo noget med at kaste sig ud i det med det samme.

Hvad med vådfoder bliver det brugt meget - mine katte får halvt våd halvt tør foder og jeg tænkte at gøre det samme med hunden.

 

Jeg tror ikke at der er så mange som bruger vådfoder til hunde... mener heller ikke at der er så mange varianter:hmm:...

 

Selv bruger jeg Acana... og lige som Miss Menelli så vælger jeg også foder ud fra de kriterier som hun nævner:5up:.

 

Ud over dette, men det er fordi at jeg har samojed, så undgår jeg helst foder hvor der er brugt krebsdyr og laks i store mængder da det farver pelsen helt vildt. Men laks er svært at komme uden om, også da det indeholder nogle gode ting... derfor vælger jeg foder hvor der er brugt en anden lakseart en den almindelige, og fritfanget da man derfor slipper for kunstigt tildsat farvestof som også farver.

 

Jeg vil endvidere altid vælge brune ris frem for almindelige samt kogt dampet havre frem for rå havre.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg råfoder de fleste af mine hunde, men de får også noget tørkost og den ene af dem bliver nøden til at få tørt.

 

Når jeg vælger tørkost, så skal det:

 

- indeholde primært kød (mindst 2 af de 3 første ingredienser)

- de må ikke indeholder majs, korn, soja eller ris

- det skal fremstilles af reelt kød, ikke biprodukter

- det må ikke indeholder: konserveringsmidler (kun naturlige som e-vit. og rosmarin), farve, smags- og lugt forstærkere, sukker mv.

 

Derudover undgår jeg roetrævler mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...