Hop til indhold

Specialdogs.dk


Gæst Mogens80
 Share

Recommended Posts

Jamen jeg er delvist enig.:-)

At opdrætte hunde er et langtidsprojekt, så al planlægning uder 10 år virker useriøst.

Hvis jeg skal bruge mig selv som eksempel, besluttede jeg for ca 3 år siden, til at skifte race. Jeg har nu fundet den race, som jeg vil opdrætte fremover og planlægger at bruge yderligere 2-3 år til at sætte mig ind i racen og dens linier, før jeg køber min første avlshund. Denne hund vil så (hvis den er god nok) kunne få sit første hvalpekuld, når den er ca 3 år. Så alt i alt vil der være gået ca 9-10 år fra tanken opstod, til de første hvalpe er salgsklare.

Derfor blev jeg også lidt fornærmet, da Lab-Lovers indlæg nærmest beskrev, at opdrættere bare lige skifter til de racer der er størst efterspørgsel efter. I øvrigt stod der i det tidligere indlæg, at opdrætteren var stoppet med at avle på de racer, som der ikke var efterspørgsel efter, og det at stoppe, kan da heldigvis gøres fra den ene dag til den anden.

 

Jamen så lyder det jo alligevel som om vi er enige :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 62
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jamen jeg er delvist enig.:-)

At opdrætte hunde er et langtidsprojekt, så al planlægning uder 10 år virker useriøst.

Derfor blev jeg også lidt fornærmet, da Lab-Lovers indlæg nærmest beskrev, at opdrættere bare lige skifter til de racer der er størst efterspørgsel efter.

 

 

Jamen, hvis du er enig i, at opdrætte hunde er et langtidsprojekt, så kan jeg ikke forstå du føler dig fornærmet.

 

Jeg skriver bare hvad føler, når jeg ser den hjemmeside..

De fleste opdrættere helligere sig en race eller 2, som de knus-elsker og som bare er RACEN

Som jeg f.eks. har det med labber..

 

Har svært ved at forestille mig, at min opdrætter opgav sine labber, fordi marked var mættet

 

Og så lige et input, efter at ha kigget på deres hjemmeside igen.

 

Kan se at de har lavet et kuld hvalpe på deres "hvide" lab-tæve, med deres brune han.

DET er bare et NO GO..

Er det uvidenhed, eller markedet for brune labber, der har udløst den kombination

Redigeret af Lab-lover
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Jamen, hvis du er enig i, at opdrætte hunde er et langtidsprojekt, så kan jeg ikke forstå du føler dig fornærmet.

Jeg skriver bare hvad føler, når jeg ser den hjemmeside..

De fleste opdrættere helligere sig en race eller 2, som de knus-elsker og som bare er RACEN

Som jeg f.eks. har det med labber..

Har svært ved at forestille mig, at min opdrætter opgav sine labber, fordi marked var mættet

Og så lige et input, efter at ha kigget på deres hjemmeside igen.

Kan se at de har lavet et kuld hvalpe på deres "hvide" lab-tæve, med deres brune han.

DET er bare et NO GO..

Er det uvidenhed, eller markedet for brune labber, der har udløst den kombination

 

En opdrætter bør da ikke være mere "forelsket'" i sin race, end at vedkommende kan bruge sin sunde fornuft.

Hvis man tager ansvar for at producere hvalpe, bør man da også have en forventning om, at hvalpene kan sælges til gode hjem.

Der er jo mode inden for hunde, så har man en race, som er blevet umoderne, kan jeg da ikke se noget galt i, at man ophører med hvalpeproduktion fra den umoderne race og skifter til en mere moderne race. Selvom det er en langstrakt proces, er en opdrætter vel ikke stavnsbundet til samme race hele livet.

Link til indlæg
Del på andre sites

En opdrætter bør da ikke være mere "forelsket'" i sin race, end at vedkommende kan bruge sin sunde fornuft.

Hvis man tager ansvar for at producere hvalpe, bør man da også have en forventning om, at hvalpene kan sælges til gode hjem.

Der er jo mode inden for hunde, så har man en race, som er blevet umoderne, kan jeg da ikke se noget galt i, at man ophører med hvalpeproduktion fra den umoderne race og skifter til en mere moderne race. Selvom det er en langstrakt proces, er en opdrætter vel ikke stavnsbundet til samme race hele livet.

 

Selvfølgelig skal man ikke producere hvalpe hvis man ved de ikke kan komme til gode hjem! :5up: Jeg kan kun svare for mig selv, men det jeg reagerede på var at de på hjemmesiden har sat avlshundene til salg fordi det ikke kan betale sig at avle på dem længere...

Jeg er kun hundeejer og har bestemt ikke 32 hunde ligesom denne kennel, men når nu man har så mange hunde og hvis man virkelig holder så meget af dem som de giver udtryk for så kunne man vel beholde de 2 man har og bare stoppe med at avle på dem... I den størrelsesorden gør 2 fra eller til vel ingen forskel...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Selvfølgelig skal man ikke producere hvalpe hvis man ved de ikke kan komme til gode hjem! :5up: Jeg kan kun svare for mig selv, men det jeg reagerede på var at de på hjemmesiden har sat avlshundene til salg fordi det ikke kan betale sig at avle på dem længere...

Jeg er kun hundeejer og har bestemt ikke 32 hunde ligesom denne kennel, men når nu man har så mange hunde og hvis man virkelig holder så meget af dem som de giver udtryk for så kunne man vel beholde de 2 man har og bare stoppe med at avle på dem... I den størrelsesorden gør 2 fra eller til vel ingen forskel...

 

Nu vil jeg ikke gå ind i en debat om den bestemte kennel, for jeg kender den ikke.

Men mange opdrættere vælger at sælge deres "brugte" hunde, når de ikke længere skal bruges i avl.

Der kan være utallige grunde til, at en hund udtages af avlen, det behøver ikke være fordi det er en gammel hund, den kan derfor blive en rigtig god familie eller konkurrence hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil jeg ikke gå ind i en debat om den bestemte kennel, for jeg kender den ikke.

Men mange opdrættere vælger at sælge deres "brugte" hunde, når de ikke længere skal bruges i avl.

Der kan være utallige grunde til, at en hund udtages af avlen, det behøver ikke være fordi det er en gammel hund, den kan derfor blive en rigtig god familie eller konkurrence hund.

 

jeg sad lige og tænkte på om jeg havde formuleret mig forkert :oops: jeg ved godt at det forholder sig som du siger og jeg ville bestemt ikke se ned på en opdrætter der valgte at gøre det normalt.

Ja når vi ikke skal debattere den specifikke kennel så er det lidt svært :-D men det var tonen på deres hjemmeside jeg havde det svært med. Og så holder vi den bare der :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

I min verden er der sørme meget langt fra retrievere til chihuahua ...

 

Ja, men under forudsætning af, at avlen foregår seriøst, er det vel bedre at producere hvalpe, som man kan finde gode hjem til, fremfor at producere hvalpe, som må aflives fordi de ikke kan sælges.

Siger Sigurd, som selv vælger at skifte fra stor til lille race inden for nogle få år, fordi der er bedre salg i små hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men under forudsætning af, at avlen foregår seriøst, er det vel bedre at producere hvalpe, som man kan finde gode hjem til, fremfor at producere hvalpe, som må aflives fordi de ikke kan sælges.

Siger Sigurd, som selv vælger at skifte fra stor til lille race inden for nogle få år, fordi der er bedre salg i små hunde.

 

Jeg er i princippet enig, men for mig virker det lidt som "hovsa - det er sgu penge i de små hunde. Dem må vi også lige lave nogle af".

 

Som jeg har forstået det, er dit skifte velovervejet og du går seriøst til det, checker linier osv osv osv. Her tager man (på det tidspunkt) ekstra race ind og går i gang med at avle uden stamtavle.

 

Jeg har selv besøgt stedet i forbindelse med en omplaceringshund og gik derfra med en dårlig mavefornemmelse. Jeg kan ikke præcis sætte en finger på, hvad det var, men jeg var bare sikker på, at her skulle jeg ikke have hund fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men under forudsætning af, at avlen foregår seriøst, er det vel bedre at producere hvalpe, som man kan finde gode hjem til, fremfor at producere hvalpe, som må aflives fordi de ikke kan sælges.

Siger Sigurd, som selv vælger at skifte fra stor til lille race inden for nogle få år, fordi der er bedre salg i små hunde.

 

Nu er det så heller ikke seriøst avlsarbejde, der ligger her..

Svar herunder

 

Men ellers er jeg enig.. Alt for mange uskyldige hunde bliver aflivet eller solgt billigt til de "forkerte" fordi man er desperat for at komme af med dem.

 

Hvorfor er det et 'no go'?

 

Kombinationen af brune og gule labber giver "fejlfarver"

De gule hvalpe kan mangle deres sorte pigment.

Meget uønskeligt..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...