Hop til indhold

Kan vi egentlig selv finde ud af det der med at vælge race?


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Så tror jeg ikke, at jeg skal lægge ud med en aussie :mrgreen:

 

Altså, godt nok træne jeg lidt bidearbejde med Møffe (eller rettere, leger "bid mor i armen og hold fast!"), men altsååååå :lol:

 

Så kan du jo bare holde dig til LP lydigheden jo :blink:

 

Ej, jeg vil nu mene at en aussie også kan bidearbejde, ikke alle, men nogle. Min egen Chivas tror jeg ikke umiddelbart ville egne sig super godt til det. Men jeg har tilgengæld haft en tæve, der ganske vist var/er rimeligt følsom på nogle områder, men tilgengæld køre i ret højt gear og er nem at "stesse" op i et niveau, hvor hun sandsynligvis ville kunne tage stokkeslagende og samtidig er hun glad for at bide i ting/folk når hun bliver kørt op :blink:

- Altså bide på den "gode" måde, ikke bide for at bide/skade.

 

Og DK har da også lige for nyligt fået sin første aussie med en BPABC prøve :blink:

 

En labrador? :hmm: Eneste minus er pelsen :mrgreen: Og at den ikke just er hyrdehund :engel: Kan godt sige dig, at der er go i Karen Frosts fra Hund og Træning! Den tøs er bare på! Og der er go bag :banan:

 

Og ellers, så tænker jeg border collie - hvis de altså har den der tænd-og-sluk-knap, men det tror jeg da vidst nok at de har - for størstedelen :hmm:

 

Labrador er ikke lige mig, for det første, så er det jo ikke en hyrdehund og for det andet, så er de korthåret og fælder efter min erfaring, en del og jeg fortrækker langhårsfæld fremfor korthårsfæld, hårbollerne fra de langhårede er nemmere at fjerne, fremfor det korte hår, der spreder sig over alt :mrgreen:

 

Hvad angår BC så mistænker jeg at energiniveauet, sådan rent generelt ligger lidt over hvad jeg syntes passer til mig, jeg kan rent ud sagt være en doven skid nogle gange :oops: Og derfor har jeg ikke ville binde an med sådan en, jeg vil helst ikke risikere at få en hyperhund, der skriger mig lige ind i ansigtet fordi jeg ikke gider at lave noget særligt træning/arbejde med den i et par dage :scared: :mrgreen:

Derfor har jeg valgt den fra, indtil videre. Dét og så det at alle på toppen i lydigheds (og agilityringen) har BC og derfor syntes jeg gerne at jeg vil prøve med noget andet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 446
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nå, hvad mon jeg skal have :vedikke:

 

- Jeg ønsker en hund til lydighedstræning (og prøver) på eliteniveau.

- Og gerne agility, HVIS jeg ellers får mulighed for at dyrke det igen en gang...

- Den skal kunne og ville træne/arbejde en hel dag, hvis jeg har lyst til det.

Men samtidig skal den også kunne affinde sig med at der er dage hvor der sker nul og nix ud over en gå tur og et fodersøg, hvis jeg er syg eller bare ikke gider, uden at den kravler på væggende af den grund.

- Den skal have den berømte tænd/sluk knap, hvor den er på hele tiden når vi arbejder, men slapper af så snart jeg siger/indikere at nu er det slut.

- En hvis grad af reserverthed overfor mennekser er okay, men decideret skyhed er absolut ikke ønskværdigt.

- Den skal kunne leve i en flok med andre hunde, men behøver ikke at have særlig interesse eller ønske om at være social og aktiv med fremmede hunde, uden for vores egen flok, den skal bare kunne acceptere og håndtere at der er andre hunde omkring den.

- Den skal være førefikseret. Det må godt være lidt af en enmandshund uden det er helt overdrevet -vi er to voksne i huset, men kun én der lufter, fodre og træner :blink:

- Pelspleje på 1-2 timer om ugen er ok. Og langhårshunde fortrækkes helt klart.

- Den vil blive gået tur med gennemsnitligt 2 gange om dagen (nogle dage kan det være 3 gange og enklte dage kun 1 gang) En Morgen/formiddagstur på mellem 45min. op til omkring halvanden time, hvor det som regel forgår uden snor det meste af tiden.

Og en aften tur der svinger fra 15-45 minutter alt efter årstiden -jeg er mørkeræd, derfor er aftenturen om vinteren ikke så lang og når det er mørkt forgår det altid i snor. Om sommeren forgår noget af turen ofte uden snor.

- Træning og mental aktivering svinger helt fra en halv time om dagen (ved sygdom eller "Off-dage") og til 3-4 timer om dagen. Et gennemsnit ligger på 1½ til 2½ time om dagen.

- Jeg går hjemme permenet og alene tiden svinger lige fra slet ikke alene hjemme nogle dage, til 1-4 timer andre dage og helt op til 10 timer ganske få gange om året.

 

Jeg fortrækker og har mest erfaring med hyrdehunderacer, men Belgisk Hyrdehund eller Schæfer vil jeg ikke have...

 

Belgierne fordi jeg syntes at der er for stor risiko for mindre godt temperament, og så syntes jeg ikke at de er helt kvikke/kloge nok til lydighed på højt plan :engel:

 

Og Schæferen fordi jeg syntes at de er ret larmende, på en irreterende måde, med hylen og gøen og andre underlige, trælse lyde. Når der er en Schæfer i nærheden syntes jeg næsten altid at jeg høre den før jeg ser den :genert: Og så syntes jeg også at jeg har oplevet tildens til at de kan være ret pjevsede/pylrede.

 

Stort undskyld til Belgier og Schæfer elskere :oops:

Så gentager jeg gerne: en Picard (hyrdehund), med mindre du hader et pjusket rughårs look :hmm:

 

Picard

 

Berger Picard - - Berger Picard - Chiwa & Jazz

 

Berger Picard -eller som oftest kaldet Picard er en middelstor hund med et rustikt og originalt udseende. Skikkelsen er elegant og kraftfuld med en god muskulatur og knoglebygning. Hovedet er Griffon-agtigt med et vågent og intelligent udtryk Karakteristisk er dens naturligt opretstående ører. I afslappet tilstand bæres halen som et "j". Pelsen er er let strid med en længde på 5-6 cm, og den kræver ingen pelspleje. En picard skal have et naturligt pjusket udseende. Farverne varierer meget men den må ikke være hvid, sort eller "Harlekin-farvet". Hannerne måler fra 60-65 cm og tæverne måler 55-60 cm. Vægten er 22-34 kg.

 

Efter to verdenskrige var Picarden næsten udryddet i Frankrig, og først efter et seriøst avlsarbejde blev racen restitueret i 1953. Den franske klub "Les Amis du Berger Picard" blev stiftet i 1956.

 

Picarden er stadig en forholdsvis sjælden hund - også i sit hjemland Frankrig. I hele verden anslås det, at der kun er ca. 3500-4000 Picards.

 

Som mange andre hyrdehunde er Picarden en rigtig god familiehund - og dens børnevenlighed fremhæves. Picarden er venlig - men reserveret overfor fremmede. Den er vagtsom og beskyttende - men ikke aggressiv. Af natur er det en velafbalanceret og psykisk stærk hund.

 

Picarden er en hund, som er "vant til" at arbejde selvstændigt. Den lystrer men den er bestemt ikke fører-afhængig. Den er intelligent og har en stærk integritet, så man skal ikke forveksle en eventuel stædighed med dumhed, men tage det som udtryk for en selvstændig handlemåde.

 

Der er næsten ikke grænser for, hvad Picarden kan bruges til med den rette træning. Den bruges i sit hjemland til at hyrde får samt som politi- og redningshund. Den er formidabel til sporarbejde og bruges derfor som "trøffel-hund". Picarden går ikke ad vejen for agility - og så elsker den vand -både det, der kan pjaskes i, og det der kan svømmes i.

 

En Picard bliver aldrig en modehund, men den er en perfekt, for den, der ønsker sig en arbejdshund, en "hundekammerat" eller et nyt medlem af familien.

 

picard hund - Google-søgning

 

Jeg er vild med dens udseene og ville jeg have en brugshund til konkurrence, var det denne jeg ville gå efter :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Mine drøm er også

 

Siberian husky

Samojed

Aussie

Schæfer

 

Jeg er slet ikke færdig med at vælge race endnu så det kan også enden med en helt femte. Det med str. var også kun sådan ca 5-10 cm mindre og/eller 5 cm højre gør intet.

 

Hvis du har lyst til se Aussie, så siger du bare til :blink:

 

Så tror jeg ikke, at jeg skal lægge ud med en aussie :mrgreen:

 

Altså, godt nok træne jeg lidt bidearbejde med Møffe (eller rettere, leger "bid mor i armen og hold fast!"), men altsååååå :lol:

 

Hvis man har "lyster" i den retning, så vil jeg som hovedregl sige at man skal holde sig fra Aussien.

Det er ganske få Aussie jeg har set som har haft stærk psyke nok til at klare dette arbejde.

Ikke at jeg siger at Aussien har en svag psyke, der er bare ikke mange race som er "stærke" nok til at klare dette arbejde. Prøv f.eks. at forstille dig en labrador, en collie mv. på bideærme? Det ses sjældent.

Godt nok bliver bidearbejdet trænet meget gradvist ind i hundene, men de skal alligevel være virkelig high-drive på dette arbejde for at kunne ignorere figurantes truende adfærd, de hårde stokkeslag mv.

 

De Aussie jeg har set som ville kunne klare dette arbejde (har en lille bitte en af slagsen herhjemme, som ville kunne det) har været særdeles udadvendte, nervefaste, high-drive hunde - som de skal være, men de har i tilgift hermed været hunde som har været ekstrem nemme at stresse op på en negativ måde - og så er mange Aussier følsomme overfor figurantens sindstemning/adfærd, især i pressede situationer - og rigtig mange Aussier er ikke skudfaste.

 

Jeg vil give Anne ret, man kan finde Aussier der er egnet til IPO, men det vil blive vanskeligt, især for en udefrastående (sorry!), at finde en opdrætter som avler hunde der kan bruges og finde en hund med evner derfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så gentager jeg gerne: en Picard (hyrdehund), med mindre du hader et pjusket rughårs look :hmm:

 

Picard

 

Berger Picard - - Berger Picard - Chiwa & Jazz

 

Berger Picard -eller som oftest kaldet Picard er en middelstor hund med et rustikt og originalt udseende. Skikkelsen er elegant og kraftfuld med en god muskulatur og knoglebygning. Hovedet er Griffon-agtigt med et vågent og intelligent udtryk Karakteristisk er dens naturligt opretstående ører. I afslappet tilstand bæres halen som et "j". Pelsen er er let strid med en længde på 5-6 cm, og den kræver ingen pelspleje. En picard skal have et naturligt pjusket udseende. Farverne varierer meget men den må ikke være hvid, sort eller "Harlekin-farvet". Hannerne måler fra 60-65 cm og tæverne måler 55-60 cm. Vægten er 22-34 kg.

 

Efter to verdenskrige var Picarden næsten udryddet i Frankrig, og først efter et seriøst avlsarbejde blev racen restitueret i 1953. Den franske klub "Les Amis du Berger Picard" blev stiftet i 1956.

 

Picarden er stadig en forholdsvis sjælden hund - også i sit hjemland Frankrig. I hele verden anslås det, at der kun er ca. 3500-4000 Picards.

 

Som mange andre hyrdehunde er Picarden en rigtig god familiehund - og dens børnevenlighed fremhæves. Picarden er venlig - men reserveret overfor fremmede. Den er vagtsom og beskyttende - men ikke aggressiv. Af natur er det en velafbalanceret og psykisk stærk hund.

 

Picarden er en hund, som er "vant til" at arbejde selvstændigt. Den lystrer men den er bestemt ikke fører-afhængig. Den er intelligent og har en stærk integritet, så man skal ikke forveksle en eventuel stædighed med dumhed, men tage det som udtryk for en selvstændig handlemåde.

 

Der er næsten ikke grænser for, hvad Picarden kan bruges til med den rette træning. Den bruges i sit hjemland til at hyrde får samt som politi- og redningshund. Den er formidabel til sporarbejde og bruges derfor som "trøffel-hund". Picarden går ikke ad vejen for agility - og så elsker den vand -både det, der kan pjaskes i, og det der kan svømmes i.

 

En Picard bliver aldrig en modehund, men den er en perfekt, for den, der ønsker sig en arbejdshund, en "hundekammerat" eller et nyt medlem af familien.

 

picard hund - Google-søgning

 

Jeg er vild med dens udseene og ville jeg have en brugshund til konkurrence, var det denne jeg ville gå efter :lun:

 

 

Har du mødt en picard??? Kender et par stykker - enddog meget godt... og det er IKKE en brugshund til konkurrencer, og slet ikke til lydighed på eliteniveau.

 

Selvfølgelig kan de trænes, er gode til spor og måske lidt agility for sjov (hvis hofterne kan holde til det - og en sådan bliver nok svær at finde i DK), men dybest set tror jeg egentlig helst de vil med på en hyggelig gåtur, være i nærheden af familien og gøre som de selv vil. En slags meget stor Cairn Terrier, uden terrierens lidt iltre temperament :mrgreen: Kan selvfølgelig være på grund af den meget sørgelige HD statistik herhjemme - venter spændt på et lille hollandsk eksemplar af HD fri linier. Bliver meget spændende at se, hvad den er til, for du har helt ret i, at det er super skønne hunde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har lyst til se Aussie, så siger du bare til :blink:

 

 

 

Hvis man har "lyster" i den retning, så vil jeg som hovedregl sige at man skal holde sig fra Aussien.

Det er ganske få Aussie jeg har set som har haft stærk psyke nok til at klare dette arbejde.

Ikke at jeg siger at Aussien har en svag psyke, der er bare ikke mange race som er "stærke" nok til at klare dette arbejde. Prøv f.eks. at forstille dig en labrador, en collie mv. på bideærme? Det ses sjældent.

Godt nok bliver bidearbejdet trænet meget gradvist ind i hundene, men de skal alligevel være virkelig high-drive på dette arbejde for at kunne ignorere figurantes truende adfærd, de hårde stokkeslag mv.

 

De Aussie jeg har set som ville kunne klare dette arbejde (har en lille bitte en af slagsen herhjemme, som ville kunne det) har været særdeles udadvendte, nervefaste, high-drive hunde - som de skal være, men de har i tilgift hermed været hunde som har været ekstrem nemme at stresse op på en negativ måde - og så er mange Aussier følsomme overfor figurantens sindstemning/adfærd, især i pressede situationer - og rigtig mange Aussier er ikke skudfaste.

 

Jeg vil give Anne ret, man kan finde Aussier der er egnet til IPO, men det vil blive vanskeligt, især for en udefrastående (sorry!), at finde en opdrætter som avler hunde der kan bruges og finde en hund med evner derfor.

 

Men er det dybest set ikke et spørgsmål om, hvordan man træner bidearbejdet og hvilke drifter, det er, man arbejder med?

 

Kimmi er en meget blød hund, men jeg tror sagtens hun kunne lære at lave bidearbejde (det er faktisk den store drøm, hvis bare jeg havde tid :oops:). Man kan jo vænne dem til det truende kropssprog ligesom man vænner dem til andre "ubehagelige" ting.... jeg ved ikke ret meget om selve c-arbejdet, men har jo trænet en del figurantarbejde og her kan man jo også vænne hunden til ting, der virker forkerte for dem. Kimmi syntes f.eks. det var grænseoverskridende at gø af en liggende figurant, men fandt jo hurtigt ud af, at det var en fest at gøre... ligeledes med børn og figuranter, der var "bange" for hunden - dvs. vifter den væk, råber o.l.

 

Syntes bare de fleste aussier, jeg møder virker mere "stabile" og nervefaste end f.eks. belgiere, som jo flittigt bruges til bidearbejde. Men ved ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Men er det dybest set ikke et spørgsmål om, hvordan man træner bidearbejdet og hvilke drifter, det er, man arbejder med?

 

Kimmi er en meget blød hund, men jeg tror sagtens hun kunne lære at lave bidearbejde (det er faktisk den store drøm, hvis bare jeg havde tid :oops:). Man kan jo vænne dem til det truende kropssprog ligesom man vænner dem til andre "ubehagelige" ting.... jeg ved ikke ret meget om selve c-arbejdet, men har jo trænet en del figurantarbejde og her kan man jo også vænne hunden til ting, der virker forkerte for dem. Kimmi syntes f.eks. det var grænseoverskridende at gø af en liggende figurant, men fandt jo hurtigt ud af, at det var en fest at gøre... ligeledes med børn og figuranter, der var "bange" for hunden - dvs. vifter den væk, råber o.l.

 

Syntes bare de fleste aussier, jeg møder virker mere "stabile" og nervefaste end f.eks. belgiere, som jo flittigt bruges til bidearbejde. Men ved ikke?

 

På træningsplan så tror jeg mange Aussier kunne bruges, men konkurrence plan, nej det tror jeg ikke.

 

Hele bidearbejdet virker "forkert" for mange Aussier rent adfærdsmæssigt og jeg er sådan hvorfor så "tvinge" den til at arbejde sådan, hvorfor ikke noget som ligger til dem rent mentalt.

 

De fleste Aussier har heller "biddet" til det, de er skudrædde og mange Aussier vil bakke ud hvis de trues

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjov tråd :-) Jeg er ikke så god til de forskellige racer, så jeg kigger bare med i stedet ;-)

 

Skriver to beskrivelser. En hvis det kun var mig selv der skulle vælge, og en der ville passe som en familiehund her hjemme. (Oskar er altså mit valg ;-))

 

Hvis det KUN stod til mig

- Ikke meget alenetid de næste 6-7 måneder, ca en gang om ugen skal hunden dog være alene i 4-5timer (Herefter alenetid fra kl 7-13 i hverdagene)

- Lavt motionsbehov (Jeg er sygemeldt og kan derfor ikke gå alt for lange ture/motionere for meget)

- Kort pels, ikke for meget pleje

- Skal være let at træne, og helst kunne nøjes med "hjemmetræning", igen pga sygemelding

- Ikke for stor en hund

- Må ikke savle (Jaja, det kan jeg altså ikke have :roll::vedikke:)

 

Familehunden

- Ikke meget alenetid de næste 6-7 måneder, ca en gang om ugen skal hunden dog være alene i 4-5timer (Herefter alenetid fra kl 7-13 i hverdagene)

- Helst ikke for meget pelspleje

- Let at træne, evt hjemmetræning, måske suppleret af noget hundetræning

- Racen skal være velegnet til jagt

- Størrelsen er ikke så vigtig

- Kan tilbyde hunden masser af plads både inde og ude. Vi ejer en grund på 8 tønder land, med 5-600m til nærmeste vej.

- Gåture på måske 1-1½ time pr dag, nogle gange mindre

 

Det var lige de "krav" jeg kunne komme i tanke om :-)

Slet ingen :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

På træningsplan så tror jeg mange Aussier kunne bruges, men konkurrence plan, nej det tror jeg ikke.

 

Hele bidearbejdet virker "forkert" for mange Aussier rent adfærdsmæssigt og jeg er sådan hvorfor så "tvinge" den til at arbejde sådan, hvorfor ikke noget som ligger til dem rent mentalt.

 

De fleste Aussier har heller "biddet" til det, de er skudrædde og mange Aussier vil bakke ud hvis de trues

 

Adfærdsmæssigt er bidearbejdet vel forkert for alle hyrdehundene... nogle har så bare nemmere ved at finde det frem end andre :mrgreen:

 

Selvfølgelig skal man ikke "tvinge" hunden til noget, der virker forkert for den. Tænker bare i, om man ikke kan vænne dem til, at det "truende" er okay - ligesom at vi smiler, børn krammer, nogen er voldsomme i deres kropssprog osv.

 

Øv med det skudrædde - det er mange bc'ere desværre også. Heldigvis ikke herhjemme... Kimmi er dog ikke glad for jagtriflen :confused: Skuddene fra den gør ikke noget, men hvis hun ser Simon med den i hånden går hun gerne ind i et andet rum :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du mødt en picard??? Kender et par stykker - enddog meget godt... og det er IKKE en brugshund til konkurrencer, og slet ikke til lydighed på eliteniveau.

 

Selvfølgelig kan de trænes, er gode til spor og måske lidt agility for sjov (hvis hofterne kan holde til det - og en sådan bliver nok svær at finde i DK), men dybest set tror jeg egentlig helst de vil med på en hyggelig gåtur, være i nærheden af familien og gøre som de selv vil. En slags meget stor Cairn Terrier, uden terrierens lidt iltre temperament :mrgreen: Kan selvfølgelig være på grund af den meget sørgelige HD statistik herhjemme - venter spændt på et lille hollandsk eksemplar af HD fri linier. Bliver meget spændende at se, hvad den er til, for du har helt ret i, at det er super skønne hunde!

Okay! :shock:

 

Ja har mødt et par stykker og hørt om enkelte der dyrker sport med deres hunde - jeg har hidtil sammenlignet dem lidt med den Belgiske hyrdehunds brugehunde egenskaber (især når man læser nogle de udenlandske sider) - bare med lid mere stædighed/selvstændighed i sindet!

 

Jeg vidste så ikke at de herhjemme har en kedelig HD statistik, faktisk var mit indtryk at de var meget sunde :confused::vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Adfærdsmæssigt er bidearbejdet vel forkert for alle hyrdehundene... nogle har så bare nemmere ved at finde det frem end andre :mrgreen:

 

Selvfølgelig skal man ikke "tvinge" hunden til noget, der virker forkert for den. Tænker bare i, om man ikke kan vænne dem til, at det "truende" er okay - ligesom at vi smiler, børn krammer, nogen er voldsomme i deres kropssprog osv.

 

Selvfølgelig kan man vænne de fleste hunde til at det er OK, det er så et spørgsmål om hvor lang tid man ønsker at bruge på dette, før den egentlig træning kan komme igang: 6 måneder, 1 år, 3 år?

 

Med hunde som generelt har en blødere psyke, kombineret med ofte veludviklet vagtinstinkt, er der så bare den risiko at hunden "slår over" på forsvarsdriften og ikke byttedriften, hvis den pludselig føler at dens grænser er truet.

Forsvarsdriften er meget sværere at kontrollere (hvilket der er talrige eksemplar på blandt politihunde nogle år tilbage i tiden) og for mig ikke ønskværdig at træne frem i hunde, da den blandt andet udspringer af frygt.

 

Jeg har snakket noget med hende som har en Aussie der træne IPO og politihundearbejd, fordi dette også er en af mine drømme, og jeg kunne fornemme at det ikke lige var noget hun anbefaldede når man havde Aussie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy
Så kan du jo bare holde dig til LP lydigheden jo :blink:

 

Ej, jeg vil nu mene at en aussie også kan bidearbejde, ikke alle, men nogle. Min egen Chivas tror jeg ikke umiddelbart ville egne sig super godt til det. Men jeg har tilgengæld haft en tæve, der ganske vist var/er rimeligt følsom på nogle områder, men tilgengæld køre i ret højt gear og er nem at "stesse" op i et niveau, hvor hun sandsynligvis ville kunne tage stokkeslagende og samtidig er hun glad for at bide i ting/folk når hun bliver kørt op :blink:

- Altså bide på den "gode" måde, ikke bide for at bide/skade.

 

Og DK har da også lige for nyligt fået sin første aussie med en BPABC prøve :blink:

 

 

 

Labrador er ikke lige mig, for det første, så er det jo ikke en hyrdehund og for det andet, så er de korthåret og fælder efter min erfaring, en del og jeg fortrækker langhårsfæld fremfor korthårsfæld, hårbollerne fra de langhårede er nemmere at fjerne, fremfor det korte hår, der spreder sig over alt :mrgreen:

 

Hvad angår BC så mistænker jeg at energiniveauet, sådan rent generelt ligger lidt over hvad jeg syntes passer til mig, jeg kan rent ud sagt være en doven skid nogle gange :oops: Og derfor har jeg ikke ville binde an med sådan en, jeg vil helst ikke risikere at få en hyperhund, der skriger mig lige ind i ansigtet fordi jeg ikke gider at lave noget særligt træning/arbejde med den i et par dage :scared: :mrgreen:

Derfor har jeg valgt den fra, indtil videre. Dét og så det at alle på toppen i lydigheds (og agilityringen) har BC og derfor syntes jeg gerne at jeg vil prøve med noget andet :blink:

 

Hva' med en finks lapphund ? Det er en hyrde, men uden det samme energiniveau som BC'en. Dog må man medtænke at det er en spids, så den har sin selvstændighed..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy
Slet ingen :fornaermet:

 

Jeg ville sige en voksen hund i hvert fald. Synes det ville være træls at skulle tissetræne sådan en lille trold hvis du er sygemeldt/ikke har så meget energi..det er jo trods alt ud hver 2. time.

Og så bør man socialisere det lille kræ også og i mine øjne gå til hvalpetræning med den. Ikke så meget for "lydigheden" men for at den får en god start og lære at omgås med andre hunde.

 

SÅ - en voksen hund ville nok være bedst med de krav. Ved ikke..måske en fransk bulldog ? :vuf:

Redigeret af FrøkenWhipsy
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker i Engelsk setter, den skal dog bruges til jagt. Kan den løbe frit på jeres store grund?

Jeps. Der er godt nok ikke hegn eller noget, men alle de hunde vi tidligere har haft har løbet frit og holdt sig i nærheden. Den nærmeste vej er en ganske lille vej, hvor der ikke er voldsomt meget trafik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ok jeg lige citere mig selv? For jeg leder jo rent faktsik efter en hund, det er ikke bare et tænkt eksempel, så måske der var der mere end en enkelt der gad prøve at give et bud :)

Føler mig overset!!! :blink:

Vil også meget gerne høre hvis det er fordi jeg ikke har skrevet godt nok, eller mine krav passer måske ikke på nogen racer (helt ok hvis det er det, det har ejg selv tænkt et par gange), men så skriv det, så må jeg opgive tanken om hund :hmm:

 

Jeg ønsker mig en hund som

 

-Jeg eventuelt kan bo i en lejlighed med (vil sige, skal kunne slæbes op ad trapper, gerne passe i en stor sportstaske).

-Skal kunne holde til at opleve nye ting og mennesker, men behøver bestemt ikke springe i armene på fremmede, må gerne være reserveret, så længe den ikke bliver angst.

-Skal være fornuftigt bygget = ingen kommodebed, korte snuder, lange rygge eller uhensigtsmæssig pels.

-Skal ikke være hyper/vims.

-Skal kunne holde til en varieret hverdage, med mere træning nogen dage end andre.

-Skal kunne være alene 6 timer om dagen.

-Skal gide mental træning, så vel som en god gå/cykeltur.

-Skal have et godt helbred.

-Skal kunne lære at gå uden snor, og reagere på kommandoer, selvom der måske er en fært.

-Må ikke ligne eller være en hund som på nogen måde kan puttes under betegnelsen "kamphund".

 

Har kigget på RIGTIG mange racer, læst og spurgt folk, avlere og ejere.

Synes det er MEGET svært, og hver gang jeg finder en som er interessant, høre jeg nogen sige at dén der race, den gør konstant, eller den kan ikke lære at løbe frit, eller, eller, eller...

Nå men mit eget bedste bud er, indtil videre en finsk hyrdehund. Primært på grund af dens størrelse, dens helbred (ink. naturlige krops form), og at jeg har læst at de i findland mere eller mindre ligger stille det meste af sommeren og der ved hyrdehundene lægges vægt på at de kan køre op og ned rimelig hurtigt, samt et stabilt sind.. Mine betænkeligheder går på dens aktivitets niveau (på mange lyder det næsten som om det er en forbrydelse mod naturen at holde hyrdehund hvis man ikke har får), og om den er for selvstændig, men på den anden side tænker jeg at en hyrdehund da må være bare en smugle behagsyg (uden at vide det). Har også læst et sted (men dog KUN ét sted så det er ikke sikkert det passer), at de har stor tendens til at gø, hvilket ikke er praktisk hvis man skulle bo i en lejlighed.

 

Er meget åben overfor alle forslag, også racer som måske ikke passer præcis på de ting jeg har skrevet :) Eller kommentare til tanken om en findsker :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ok jeg lige citere mig selv? For jeg leder jo rent faktsik efter en hund, det er ikke bare et tænkt eksempel, så måske der var der mere end en enkelt der gad prøve at give et bud :)

Føler mig overset!!! :blink:

Vil også meget gerne høre hvis det er fordi jeg ikke har skrevet godt nok, eller mine krav passer måske ikke på nogen racer (helt ok hvis det er det, det har ejg selv tænkt et par gange), men så skriv det, så må jeg opgive tanken om hund :hmm:

Og du har så overset mit svar:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hvis du har lyst til se Aussie, så siger du bare til :blink:

 

 

 

Hvis man har "lyster" i den retning, så vil jeg som hovedregl sige at man skal holde sig fra Aussien.

Det er ganske få Aussie jeg har set som har haft stærk psyke nok til at klare dette arbejde.

Ikke at jeg siger at Aussien har en svag psyke, der er bare ikke mange race som er "stærke" nok til at klare dette arbejde. Prøv f.eks. at forstille dig en labrador, en collie mv. på bideærme? Det ses sjældent.

Godt nok bliver bidearbejdet trænet meget gradvist ind i hundene, men de skal alligevel være virkelig high-drive på dette arbejde for at kunne ignorere figurantes truende adfærd, de hårde stokkeslag mv.

 

De Aussie jeg har set som ville kunne klare dette arbejde (har en lille bitte en af slagsen herhjemme, som ville kunne det) har været særdeles udadvendte, nervefaste, high-drive hunde - som de skal være, men de har i tilgift hermed været hunde som har været ekstrem nemme at stresse op på en negativ måde - og så er mange Aussier følsomme overfor figurantens sindstemning/adfærd, især i pressede situationer - og rigtig mange Aussier er ikke skudfaste.

 

Jeg vil give Anne ret, man kan finde Aussier der er egnet til IPO, men det vil blive vanskeligt, især for en udefrastående (sorry!), at finde en opdrætter som avler hunde der kan bruges og finde en hund med evner derfor.

 

er helt enig i indlægget med aussie og bidearbejde meeen hvis man vil træne hyrdning passer de meget bedre eller lydighed og agility og evt dogdancing

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ok jeg lige citere mig selv? For jeg leder jo rent faktsik efter en hund, det er ikke bare et tænkt eksempel, så måske der var der mere end en enkelt der gad prøve at give et bud :)

Føler mig overset!!! :blink:

Vil også meget gerne høre hvis det er fordi jeg ikke har skrevet godt nok, eller mine krav passer måske ikke på nogen racer (helt ok hvis det er det, det har ejg selv tænkt et par gange), men så skriv det, så må jeg opgive tanken om hund :hmm:

 

Hm, jeg kender ikke så meget til de små racer der skal kunne bæres op, men her er mine - vidt forskellige - bud (måske er de for tunge):

Västgötaspids, japansk spids, pudel, cocker spaniel, tibetansk spaniel.

 

Og så er der sikkert en del der er større der ville passe godt, men hvis du bor på 5. sal er det nok ikke ideelt.

 

Når du bor i lejlighed tænker jeg faktisk at en af de lidt større racer ville være bedre end de små - og ofte meget gøende - racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...