Hop til indhold

Kan vi egentlig selv finde ud af det der med at vælge race?


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Det tror jeg selvfølgelig på vi kan herinde - Vi rådgiver jo i hvertfald gerne selv til højre og venstre om racevalg :mrgreen:

 

Men skal vi ikke lade det komme an på en prøve?

 

Altså, stille de forudsætninger, ønsker og krav vi har til den næste hund op, og så derudfra vælge vores næste race®.

 

Herefter er det så op til alle andre, at vurdere om vores valg, er så godt som vi selv tror det er!

 

Vi skal være ligeså kritiske som vi er overfor en ny bruger - Ellers tæller den ikke med, og der må kun vurderes udfra det der bliver skrevet i indlægget - Ikke udfra vores forhåndskendskab til hinanden. Derfor er det jo selvfølgelig også tilladt at stille uddybende spørgsmål...

 

Kom så - Lad os se hvor gode vi er - Skal nok lægge ud i næste indlæg :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 446
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Miss_menelli

Jeg vil have en hund jeg på sigt kan gå LP1 med, og den skal være adræt nok til agility på hyggeplan.

 

Jeg har nu en spids/border blanding, med krudt i bagdelen, og er blevet små-afhængig af 2-3 daglige gåture - Gerne min. en på mindst en time.

Og så gerne et par rigtig lange ture i weekenden, ud over marker, søer, hede, strand osv.

Så min nye hund skal kunne følge med på de ture.

 

Jeg kan godt lide at træne med min hund, og gør det dagligt, og vil gerne kunne begå mig på træningsbanerne med et godt resultat. Så en terrier er nok ikke lige mig, da jeg ønsker en førefikseret hund.

 

Jeg kan rigtig godt lide at en hund har "drive" og er energisk ifht. træning.

 

Den skal kunne omgåes børn og andre hunde, uden nødvendigvis at skulle kunne bo sammen med dem, men det er rart veninderne kan komme på besøg med deres unger, uden at hunden skal spærres inde.

 

Jeg kan godt lide langhårede hunde, og har ikke noget imod jævnlig pelspleje - Hellere det end en korthårsrace.

Den skal være mellem, til stor, men ikke så stor at jeg ikke vil kunne holde den i en presset situation (jeg er knap 160cm høj)

 

Har et ganske alm. 37 timers job, men min kæreste er ikke meget hjemme, da han er selvstændig, så det er mest mig der står får hunden.

Men den skal elske sin familie og elske at ligge og putte på sofaen med os om aftenen.

 

Jeg har selv tænkt på en Aussie, en Kooiker, en Islandskfårehund, sheltie eller måske en border hvis jeg virkelig får styr på lydighedstræningen selv.

 

Nå - Hvad synes i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende tråd. :klap:

 

Tanker om min næste hund:

 

Dem skal være så lille, at jeg kan have den med i en taske i tog og busser. Jeg har ikke noget imod pelspleje, men det skal ikke være noget, jeg skal bruge flere timer på hver dag. Jeg kan godt lide langhårede hunde, selvom det ikke er et krav.

 

Det skal gerne være en hund med humor og personlighed, og den må meget gerne beholde legelysten, selvom den er voksen. Dog skal den ikke have et alt for stort gø-gen. :mrgreen:

 

Den skal kunne lide og holde til lange ture i skoven og på stranden, men også nøjes med mindre, og den skal kunne holde til en dag uden særlig meget aktivitet hist og her.

 

Den skal kunne omgås andre hunde uden problemer. Den skal passe sammen med Tyson i aktivitetsniveau og legemønster og kunne lide at lege med ham, og også gerne med andre hunde.

 

Den skal være kvik og lærenem og kunne lide at træne. Den skal være lidt atletisk, så den kan løbe agility.

 

Og så skal det være en kærlig hund, der nyder at blive nusset og putte med en på sofaen og i sengen. :lun:

 

Til gengæld kan jeg tilbyde den i alt ca. 1 1/2-2 timers gåtur om dagen, jævnlige besøg i fritløbsområder, nogle gange ekstra lange ture i skoven eller på stranden, et par ganges holdtræning om ugen (agility og dogdancing) og derudover lidt træning og problemløsning derhjemme de fleste dage. :-)

 

Så er der også nogle ting med, at den skal kunne være alene hjemme og kunne lide børn, men det har jo ikke så meget med racen at gøre. ;-)

 

 

 

Min næste race bliver jo så en löwchen. Men I må jo fortælle mig, om I synes, at jeg er helt galt på den (ikke at det vil få mig til at ændre min beslutning om at få Shabi :blink:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Allergivenlig

Helst lille eller mellemstor hund

Kan tilbyde 1½-2½ timers psykisk aktivitet hver dag + 1 times fysisk aktivitet

Skal være lærenem og god til andre dyr

2 timers pelspleje om ugen er OK, helst ikke mere

Skal kunne gå på trapper og helst ikke være af meget gøende race.

 

Tænker helt klart en lille/mellem puddel til dig - Hvis du vil bruge 1½-2½ timer dagligt på aktivering, så skal du nok kunne få glæde af pudlens intelligens!!

 

Mht. til pelsplejen så passer den jo fint, da det meste tid vil gå hos trimmeren, ellers er der jo ikke meget i det daglige - Og den må siges at være allergi venlig.

 

Størrelsesmæssigt, så vil jeg også mene den sagtens kan gå på trapper når den er udvokset, og den vejer jo ikke meget, når den skal bæres de første stykke tid.

 

Pudler er jo heller ikke de mest gøende, set ifht. mange spidsracerne - De kan i hvertfald sagtens lære at tie stille.

 

Men ja - Hold du dig til pudler!! Hva' synes du selv? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Allergivenlig

Helst lille eller mellemstor hund

Kan tilbyde 1½-2½ timers psykisk aktivitet hver dag + 1 times fysisk aktivitet

Skal være lærenem og god til andre dyr

2 timers pelspleje om ugen er OK, helst ikke mere

Skal kunne gå på trapper og helst ikke være af meget gøende race.

 

Det lyder jo som en pudel. :klap: Måske undtagen det med den gøende race, men det kan man jo begrænse med træning. :hmm:

 

Hvilke racer har du selv i tankerne? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih, det er en god idé! Vil da følge med, og håbe tråden kan bibringe med lidt inspiration, til os som endnu ikke har fået taget det store valg!

Vil da gerne prøve at skrive mine tanker, selvom jeg jo ikke har nogen hund, så det er ikke om min næste, men min første hund :P

 

Jeg ønsker mig en hund som

 

-Jeg eventuelt kan bo i en lejlighed med (vil sige, skal kunne slæbes op ad trapper, gerne passe i en stor sportstaske).

-Skal kunne holde til at opleve nye ting og mennesker, men behøver bestemt ikke springe i armene på fremmede, må gerne være reserveret, så længe den ikke bliver angst.

-Skal være fornuftigt bygget = ingen kommodebed, korte snuder, lange rygge eller uhensigtsmæssig pels.

-Skal ikke være hyper/vims.

-Skal kunne holde til en varieret hverdage, med mere træning nogen dage end andre.

-Skal kunne være alene 6 timer om dagen.

-Skal gide mental træning, så vel som en god gå/cykeltur.

-Skal have et godt helbred.

-Skal kunne lære at gå uden snor, og reagere på kommandoer, selvom der måske er en fært.

-Må ikke ligne eller være en hund som på nogen måde kan puttes under betegnelsen "kamphund".

 

Har kigget på RIGTIG mange racer, læst og spurgt folk, avlere og ejere.

Synes det er MEGET svært, og hver gang jeg finder en som er interessant, høre jeg nogen sige at dén der race, den gør konstant, eller den kan ikke lære at løbe frit, eller, eller, eller...

Nå men mit eget bedste bud er, indtil videre en finsk hyrdehund. Primært på grund af dens størrelse, dens helbred (ink. naturlige krops form), og at jeg har læst at de i findland mere eller mindre ligger stille det meste af sommeren og der ved hyrdehundene lægges vægt på at de kan køre op og ned rimelig hurtigt, samt et stabilt sind.. Mine betænkeligheder går på dens aktivitets niveau (på mange lyder det næsten som om det er en forbrydelse mod naturen at holde hyrdehund hvis man ikke har får), og om den er for selvstændig, men på den anden side tænker jeg at en hyrdehund da må være bare en smugle behagsyg (uden at vide det). Har også læst et sted (men dog KUN ét sted så det er ikke sikkert det passer), at de har stor tendens til at gø, hvilket ikke er praktisk hvis man skulle bo i en lejlighed.

 

Er meget åben overfor alle forslag, også racer som måske ikke passer præcis på de ting jeg har skrevet :) Eller kommentare til tanken om en findsker :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil have en hund jeg på sigt kan gå LP1 med, og den skal være adræt nok til agility på hyggeplan.

 

Jeg har nu en spids/border blanding, med krudt i bagdelen, og er blevet små-afhængig af 2-3 daglige gåture - Gerne min. en på mindst en time.

Og så gerne et par rigtig lange ture i weekenden, ud over marker, søer, hede, strand osv.

Så min nye hund skal kunne følge med på de ture.

 

Jeg kan godt lide at træne med min hund, og gør det dagligt, og vil gerne kunne begå mig på træningsbanerne med et godt resultat. Så en terrier er nok ikke lige mig, da jeg ønsker en førefikseret hund.

 

Jeg kan rigtig godt lide at en hund har "drive" og er energisk ifht. træning.

 

Den skal kunne omgåes børn og andre hunde, uden nødvendigvis at skulle kunne bo sammen med dem, men det er rart veninderne kan komme på besøg med deres unger, uden at hunden skal spærres inde.

 

Jeg kan godt lide langhårede hunde, og har ikke noget imod jævnlig pelspleje - Hellere det end en korthårsrace.

Den skal være mellem, til stor, men ikke så stor at jeg ikke vil kunne holde den i en presset situation (jeg er knap 160cm høj)

 

Har et ganske alm. 37 timers job, men min kæreste er ikke meget hjemme, da han er selvstændig, så det er mest mig der står får hunden.

Men den skal elske sin familie og elske at ligge og putte på sofaen med os om aftenen.

 

Jeg har selv tænkt på en Aussie, en Kooiker, en Islandskfårehund, sheltie eller måske en border hvis jeg virkelig får styr på lydighedstræningen selv.

 

Nå - Hvad synes i?

 

Det lyder som gode bud på racer, synes jeg. :5up: Jeg ved dog ikke, om du vil synes, at sheltien er lidt for reserveret og følsom, når den skal omgås børn. :hmm: Den kan jo sagtens lære det, men hvis du ikke selv har børn, er det måske sværere? :vedikke:

 

Jeg har vist nævnt det før, men jeg tror, at en pyrenæisk hyrdehund ville være et godt valgt for dig. :-D En finsk hyrdehund eller norsk buhund kunne også være muligheder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille hund

Kort pels

Mellem aktivitets niveau, men ikke løber på væggene

minimum pelspleje

Lærenem

Smukt ansigt

 

Tror jeg måske havner med endnu en dsg :engel: det er bare min absolutte drøøøømme hund :lun: men måske der findes en anden race med samme kvaliteter som min bisse :blink:

 

Hvis du ikke havde skrevet kort pels, ville jeg nok have haft nogle flere bud. Men nu kan jeg vist kun sige dsg. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne have en hund af en hvis st¢rrelse, med arbejdsglæde, gerne sådan lidt tosset og larmende når den er glad :banan:

Hvad den skal "kunne" holder jeg på er noget der op til mig (katte, b¢rn, etc) og ikke racen, men den beh¢ver ikke elske alt og alle, bare den er trænbar.

Jeg vil gerne have schæfer/collie typer (collie = border collie, ikke det i kalder collie), og synes egentlig de passer fint til mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil have en hund jeg på sigt kan gå LP1 med, og den skal være adræt nok til agility på hyggeplan.

 

Jeg har nu en spids/border blanding, med krudt i bagdelen, og er blevet små-afhængig af 2-3 daglige gåture - Gerne min. en på mindst en time.

Og så gerne et par rigtig lange ture i weekenden, ud over marker, søer, hede, strand osv.

Så min nye hund skal kunne følge med på de ture.

 

Jeg kan godt lide at træne med min hund, og gør det dagligt, og vil gerne kunne begå mig på træningsbanerne med et godt resultat. Så en terrier er nok ikke lige mig, da jeg ønsker en førefikseret hund.

 

Jeg kan rigtig godt lide at en hund har "drive" og er energisk ifht. træning.

 

Den skal kunne omgåes børn og andre hunde, uden nødvendigvis at skulle kunne bo sammen med dem, men det er rart veninderne kan komme på besøg med deres unger, uden at hunden skal spærres inde.

 

Jeg kan godt lide langhårede hunde, og har ikke noget imod jævnlig pelspleje - Hellere det end en korthårsrace.

Den skal være mellem, til stor, men ikke så stor at jeg ikke vil kunne holde den i en presset situation (jeg er knap 160cm høj)

 

Har et ganske alm. 37 timers job, men min kæreste er ikke meget hjemme, da han er selvstændig, så det er mest mig der står får hunden.

Men den skal elske sin familie og elske at ligge og putte på sofaen med os om aftenen.

 

Jeg har selv tænkt på en Aussie, en Kooiker, en Islandskfårehund, sheltie eller måske en border hvis jeg virkelig får styr på lydighedstræningen selv.

 

Nå - Hvad synes i?

 

Nu ved jeg jo ikke andet end hvad jeg har læst mig til, og det er ofte helt forskellige oplysninger man får på den måde.. Men sådan en findsk hyrde kunne måske godt passe ind..

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende tråd. :klap:

 

Tanker om min næste hund:

 

Dem skal være så lille, at jeg kan have den med i en taske i tog og busser. Jeg har ikke noget imod pelspleje, men det skal ikke være noget, jeg skal bruge flere timer på hver dag. Jeg kan godt lide langhårede hunde, selvom det ikke er et krav.

 

Det skal gerne være en hund med humor og personlighed, og den må meget gerne beholde legelysten, selvom den er voksen. Dog skal den ikke have et alt for stort gø-gen. :mrgreen:

 

Den skal kunne lide og holde til lange ture i skoven og på stranden, men også nøjes med mindre, og den skal kunne holde til en dag uden særlig meget aktivitet hist og her.

 

Den skal kunne omgås andre hunde uden problemer. Den skal passe sammen med Tyson i aktivitetsniveau og legemønster og kunne lide at lege med ham, og også gerne med andre hunde.

 

Den skal være kvik og lærenem og kunne lide at træne. Den skal være lidt atletisk, så den kan løbe agility.

 

Og så skal det være en kærlig hund, der nyder at blive nusset og putte med en på sofaen og i sengen. :lun:

 

Til gengæld kan jeg tilbyde den i alt ca. 1 1/2-2 timers gåtur om dagen, jævnlige besøg i fritløbsområder, nogle gange ekstra lange ture i skoven eller på stranden, et par ganges holdtræning om ugen (agility og dogdancing) og derudover lidt træning og problemløsning derhjemme de fleste dage. :-)

 

Så er der også nogle ting med, at den skal kunne være alene hjemme og kunne lide børn, men det har jo ikke så meget med racen at gøre. ;-)

 

 

 

Min næste race bliver jo så en löwchen. Men I må jo fortælle mig, om I synes, at jeg er helt galt på den (ikke at det vil få mig til at ændre min beslutning om at få Shabi :blink:).

Löwchen lyder fint, men tænker også lidt i en Islandsk fårehund

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjov tråd, gid jeg var meget mere hjemme i racerne.:-)

Ønskes:

 

lille energisk, social hund.

skal kunne lære at gå uden snor i det fri

være samarbejdsvillig og lærenem, er ikke så meget til for selvstændige racer :mrgreen:

skal kunne løbe agility

skal kunne løbe ved siden af cykel og være med på løbeture

får 2 ture om dagen. Den ene på 2 timer, den anden på ½ time.

mental aktivering, træning 1-2 timer om dagen

skal kunne sammen med katte, andre hunde

vi har have, ingen trapper

måske skal den være allergivenlig, da vi i forvejen lider af én allergi (husstøvmider).:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjov tråd, gid jeg var meget mere hjemme i racerne.:-)

Ønskes:

 

lille energisk, social hund.

skal kunne lære at gå uden snor i det fri

være samarbejdsvillig og lærenem, er ikke så meget til for selvstændige racer :mrgreen:

skal kunne løbe agility

skal kunne løbe ved siden af cykel og være med på løbeture

får 2 ture om dagen. Den ene på 2 timer, den anden på ½ time.

mental aktivering, træning 1-2 timer om dagen

skal kunne sammen med katte, andre hunde

vi har have, ingen trapper

måske skal den være allergivenlig, da vi i forvejen lider af én allergi (husstøvmider).:???:

 

Ville sige Mellempudel hvis den skal løbe ved siden af cyklen, men ellers en Dværgpudel

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville sige Mellempudel hvis den skal løbe ved siden af cyklen, men ellers en Dværgpudel

 

 

 

Synes også de er søde (indrømmet jeg var ikke vild med dem før jeg selv fik hund og begyndte at mødte nogle på min vej. Jeg kendte nemlig én i min barndom (den hed krølle, hvor originalt:rolleyes:) og den knurrede og bed som den vi så i ''det er mig eller hunden igår''. I dag finder jeg dem vældig charmerende, med den rette klipning (hvalpeklip eller hvad det hedder).:hjerte: Kan godt lide de er så dejlig ''lette'' i det og meget intelligente. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

:banan:

 

Davs! Vi er et gammelt ægtepar omkring de 30, vi har en samojed hvalp lige nu, men om 1 1/2 års tid, vil vi gerne have en hund mere.

 

 

Ok, hvad vi kan tilbyde en hund:

 

- Ingen privat have, men et stort areal (bilfrit område) som hunden kan løbe rundt på sammen med mange andre hunde (som ikke er vores altså).

- Vi bor i lejlighed, men hunden skal med på arbejde i hverdagene, og være udenfor medmindre den vil ligge og slappe af.

- Gå/løbeture de fleste dage (udover alm tisseture og udetid på arbejde), på 1-2 timer af gangen (når den er voksen)

- Vi vil gerne gå til forskellige former for træning - lydighed, agillity, spor, slædetræk og/eller andre sjove ting.

- Vi vil gerne fodre den.

- Vil gerne gå på redningshunde skole med den, når den fylder 1 år! Hvis den består, vil vi gerne være frivillige indenfor det område.

 

 

Hvad vi gerne vil finde i en hund:

 

- Skal være glad for mennesker og dyr.

- Må ikke have tendenser til at vogte bolig/område.

- Må gerne have egen mening om tingene, men må også gerne være bare en lille bitte smule fører "fikseret".

- Pelspleje ingen problem, vil helst ikke have en ruhåret hund, men ellers er kort eller langhåret lige meget

- Den skal være smuuuuk :mrgreen: og sød

- Den må gerne hvile lidt i sig selv, og tåle larm og ballade.

- Den må gerne være glad for mad :engel:

- Størrelse ikke så vigtig, men nok ikke den mindste eller den største hund som findes.

 

 

Jeg håber i kan komme med nogle forslag!

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjov tråd, gid jeg var meget mere hjemme i racerne.:-)

Ønskes:

 

lille energisk, social hund.

skal kunne lære at gå uden snor i det fri

være samarbejdsvillig og lærenem, er ikke så meget til for selvstændige racer :mrgreen:

skal kunne løbe agility

skal kunne løbe ved siden af cykel og være med på løbeture

får 2 ture om dagen. Den ene på 2 timer, den anden på ½ time.

mental aktivering, træning 1-2 timer om dagen

skal kunne sammen med katte, andre hunde

vi har have, ingen trapper

måske skal den være allergivenlig, da vi i forvejen lider af én allergi (husstøvmider).:???:

 

der er jo mange racer der kunne passe ind hos dig, men mine umiddelbare skud fra hoften ville være dsg, pudel, cavalier og löwchen

Link til indlæg
Del på andre sites

:banan:

 

Davs! Vi er et gammelt ægtepar omkring de 30, vi har en samojed hvalp lige nu, men om 1 1/2 års tid, vil vi gerne have en hund mere.

 

 

Ok, hvad vi kan tilbyde en hund:

 

- Ingen privat have, men et stort areal (bilfrit område) som hunden kan løbe rundt på sammen med mange andre hunde (som ikke er vores altså).

- Vi bor i lejlighed, men hunden skal med på arbejde i hverdagene, og være udenfor medmindre den vil ligge og slappe af.

- Gå/løbeture de fleste dage (udover alm tisseture og udetid på arbejde), på 1-2 timer af gangen (når den er voksen)

- Vi vil gerne gå til forskellige former for træning - lydighed, agillity, spor, slædetræk og/eller andre sjove ting.

- Vi vil gerne fodre den.

- Vil gerne gå på redningshunde skole med den, når den fylder 1 år! Hvis den består, vil vi gerne være frivillige indenfor det område.

 

 

Hvad vi gerne vil finde i en hund:

 

- Skal være glad for mennesker og dyr.

- Må ikke have tendenser til at vogte bolig/område.

- Må gerne have egen mening om tingene, men må også gerne være bare en lille bitte smule fører "fikseret".

- Pelspleje ingen problem, vil helst ikke have en ruhåret hund, men ellers er kort eller langhåret lige meget

- Den skal være smuuuuk :mrgreen: og sød

- Den må gerne hvile lidt i sig selv, og tåle larm og ballade.

- Den må gerne være glad for mad :engel:

- Størrelse ikke så vigtig, men nok ikke den mindste eller den største hund som findes.

 

 

Jeg håber i kan komme med nogle forslag!

 

det markerede synes jeg er flinkt af jer :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Min næste race bliver jo så en löwchen. Men I må jo fortælle mig, om I synes, at jeg er helt galt på den (ikke at det vil få mig til at ændre min beslutning om at få Shabi :blink:).

 

Jeg kender desværre ingen løver, men ellers tænker jeg også lidt islandsk fårehund. Hvis den da ikke er for stor til at bære i en taske?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv tænkt på en Aussie, en Kooiker, en Islandskfårehund, sheltie eller måske en border hvis jeg virkelig får styr på lydighedstræningen selv.

 

Nå - Hvad synes i?

 

En meget smuk border collie tror jeg!

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt :klap:

 

Har faktisk overvejet selv at oprette en tråd, men tænker stadig meget over det :hmm:

 

Men her kommer mine indtil-videre krav til næste hund (prøver at sætte det i forhold til den situation jeg måske står i til den tid?):

 

Der skal være energi bag den, den skal ikke være doven - men samtidig skal den heller ikke være krævende fysisk, da løbeture ikke rigtig er mig. Jeg kan tilbyde morgentur på ½time 3 kvarter. 1-1½time om eftermiddagen og om aftenen ½-1 time.

 

Den skal være samarbejdende og arbejdsglad og ikke have så meget drive, at den ikke kan gå løs, uden at jagte et egern - er dog ville til at træne på det, det skal bare ikke være nær-umuligt.

 

Jeg har interessse i både brugshundetræning (PH, BHP, IPO) og alm. lydighed - men det bliver næppe begge dele.

 

Jeg kan tilbyde træning på hold 1 gang om ugen. I det daglige, vil jeg tro, at jeg snildt kan omkring 1 times træning + fodersøg og evt. aktivitetslegetøj. Derudover også mentale udfordringer på turene i form af træning og lidt problemløsning (sidstnævnte er ikke min stærke side).

 

Hunden skal holde af at putte i sofaen til en film! Og derudover kunne klare en dag uden den store aktivitet en gang i mellem - hvis jeg skulle gå hen og blive rigtig syg, har jeg nemlig ikke tålmodighed til en alt for pågående hund, tror jeg :genert:

 

Hunden skal helst have en god størrelse! Dvs. at en schæfer faktisk er omtrent det mindste, helst ikke under - dog kan jeg godt gå på kompromis for andre kvaliteter.

 

Pelsen skal være minimum stockhåret, maximum berner-længde. Gider ikke korthårs (absolut intet at gramse i) og heller ikke langhårs - for megen pelspleje.

 

Den skal være glad for mad :engel:

 

Derudover skal den have en sund bygning! Ikke noget med overtypning, det vil jeg bare ikke støtte.

 

Alene hjemmetid vil nok være 7-8½time (satser stærkt på den lave, men man skal jo også have råd til at leve og forsørge sig selv og hunden). Måske lidt lavere alene tid, men så er hunden tilgengæld alene hjemme hver dag.

 

Jeg bor højst sandsynligt i lejlighed eller alternativ i et hus et sted på landet :engel: Påregn da lidt ekstra alene hjemmetid.

 

Selv tænker jeg mest i baner af schæfer af brugshundelinier eller border collie for tiden. Men der er sikkert nogle med bedre bud? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha - en papillon (findes i flere størrelser - så bare tag en større) eller en amstaff :-D

 

Efter Petrine bliver jeg mindre og mindre størrelsesfikseret :lol:

 

Men ønsker mig minimal pels, selvstændighed, reserveret overfor fremmede, masser af energi (så jeg ikke skal slås med manden om, hvem der har hunden hvornår), ikke underdanig eller alt for tjenesteivrig. Har ikke brug for at gå løs, kan overskue mundkurv, må godt være anti-børn :cool: og så er der lige det med øjnene, de må ikke være blå :oops: - skal bare kunne være alene i 4 timer 2-3 dage om ugen, ren luksus.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Synes også de er søde (indrømmet jeg var ikke vild med dem før jeg selv fik hund og begyndte at mødte nogle på min vej. Jeg kendte nemlig én i min barndom (den hed krølle, hvor originalt:rolleyes:) og den knurrede og bed som den vi så i ''det er mig eller hunden igår''. I dag finder jeg dem vældig charmerende, med den rette klipning (hvalpeklip eller hvad det hedder).:hjerte: Kan godt lide de er så dejlig ''lette'' i det og meget intelligente. :5up:

 

Den var godt nok også sød, den puddel i udsendelsen!

Og så fik jeg helt ondt i maven af, hvor bange den var :cry:

 

Er Toy puddel det samme som dværg puddel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...