Hop til indhold

Hvalpe på trapper??


Manse
 Share

Recommended Posts

hej,

 

Jeg synes måske jeg engang har læst noget om at hunde ikk må gå op og ned af trapper? Er det rigtig, eller er det noget jeg har drømt?

 

Jeg bor på 2. sal, og Manse kan sagtens gå op selv, men vil ikk gå ned, så der må jeg bære ham.... Er det forkert af mig at lade ham gå op??

Link til indlæg
Del på andre sites

hej,

 

Jeg synes måske jeg engang har læst noget om at hunde ikk må gå op og ned af trapper? Er det rigtig, eller er det noget jeg har drømt?

 

Jeg bor på 2. sal, og Manse kan sagtens gå op selv, men vil ikk gå ned, så der må jeg bære ham.... Er det forkert af mig at lade ham gå op??

 

En hvalp må helst ikke gå på trapper. Hvornår du kan begynde med det kommer også an på, hvilken race og hvor gammel han er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak skal du ha.

Han er 3 måneder og en blanding mellem en mops og en dansk svensk gårdhund.

 

Så tror jeg (og det er kun noget jeg tror, for jeg har ikke mere forstand på det, end hvad jeg har læst) at du skal vente i hvert fald et par måneder endnu med at lade ham gå helt selv. Det er mit bud :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg ville bære hvalpen. Det er hårdt for ledene især på nedadturen..

 

Men jeg TROR ikke at der vil ske noget ved at hvalpen har gjort det. Det er ofte store, tunge hvalpe af racer med tendens til ledproblemer man er meget påpasselig med. Der siger man faktisk at de ikke må gå på trapper før de er udvokset (1-1,5år). Hunde skal af samme grund også være over et år før de kan blive optaget på de fleste agilityhold..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er som sagt turen ned, der er et problem. Turen op vil sandsynligvis styrke muskulaturen i bagparten, og derfor ikke være et problem. Det nævnes det tit at være, men jeg er ikke så overbevist, at jeg vil agitere for, at folk skal bære deres et-årige hund op og ned af trapper.

 

Helt firkantet har jeg det sådan, at det må være noget vores hunde er standhaftige nok til at kunne udholde. Medmindre, naturligvis, man ser problemer hos hunden.

 

Har selv to hunde af mellemstor størrelse på anden sal. En på ti, der stadig tager den op og ned uden problemer, og en på knap to, der har taget turen op og ned på egen hånd siden hun var fire måneder gammel.

 

Så som en anden var inde på, ville jeg bære den nævnte hund ned, men lade den selv tage turen op.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Har selv to hunde af mellemstor størrelse på anden sal. En på ti, der stadig tager den op og ned uden problemer, og en på knap to, der har taget turen op og ned på egen hånd siden hun var fire måneder gammel.

.

 

Hvor er jeg glad for at høre dig fortælle om dine hunde - at de klarer trapperne i fin stil og ikke har taget skade :5up: Det var dejligt med en god historie at tænke på, når man har lidt dårlig samvittighed over at bo med en stor hund på 3. sal. Vi håber dog at kunne flytte på et tidspunkt, men alligevel er det noget jeg tænker meget over hver gang, vi skal op og ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det sker så også at han når at løbe op af trapperne inden jeg får fat i ham, men nedaf vil han ikk, har prøvet at sætte ham på et af det sidste trin og se om han vil, men så står han bare og kigger på mig, og ligner en der venter på at jeg kommer og tager ham op, så det vil jeg i hvert fald blive ved med til han selv er klar til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Okay, det sker så også at han når at løbe op af trapperne inden jeg får fat i ham, men nedaf vil han ikk, har prøvet at sætte ham på et af det sidste trin og se om han vil, men så står han bare og kigger på mig, og ligner en der venter på at jeg kommer og tager ham op, så det vil jeg i hvert fald blive ved med til han selv er klar til det.

 

Hvis han ikke selv vil - så ville jeg faktisk tage det som et tegn på at det er lidt ubehageligt for ham.. Jeg ville bære ham indtil han er komfortabel med selv at gå :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...