Hop til indhold

Lidt forskellige spørgsmål ang. min hvalp


Gæst Nici
 Share

Recommended Posts

Min hvalp er 11 uger... En hanhund og rigtig dejlig.... Men har lidt spørgsmål :

 

1) Ved jo godt at hvalpe bider og hapser i alt de kan komme i nærheden af... Og når han bider har jeg læst mig frem til at jeg skal tage den i nakkeskindet og sige NEJ det må du ikke osv.... Men føler at når jeg gør det at det provokere den og så bliver den mere vild i det...

 

2) Jeg er ved at træne den i at kunne være alene .... ( er på barsel da jeg venter mig en pige 10. FEB 2010 ) og den kan nemt være alene i 50 minutter uden at den piver eller noget.. gør den kun lige når jeg lukker døren og ellers ikke.. Hvormeget skal jeg opgradere tiden af gangen ????

 

3) Jeg lufter den og lufter den MANGE gange om dagen... og kan også være i længere tid hvis den gider.... Men er man f.eks ude en halv time, så laver den ingenting andet end at lege eller spise blade og grene osv.. og straks den kommer ind laver den både 1 og 2 på gulvet/ eller avisen... HVORFOR ikke udenfor.. Er det normalt?????

 

4) Indimellem får den racermave og jeg tror det er fordi den spiser alt muligt ude fra .... Den får dyrlægens hundeknassere til morgenmad, og i løbet af dagen får den en gulerød, lidt agurk eller lidt rugbrød med leverposteg... Til aften får den lidt rester.. Igår fik den ris blandet med torskerogn... eller ris med tun... elsker den... er det ok?????

 

Mange hilsner Nici's mor :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stort tillykke med hvalpen (og snart pigen også :lun:) og velkommen :vinken:

 

1)

Uha nej da, ikke tage ham i nakkeskindet - det opforderer ham bare/giver dig en usikker hvalp i sidste ende (hvor har du læst det henne? :confused: Lån evt. denne bog på biblioteket, der benytter positiv træning: Lone Greva, Hvalpen)

 

Hvor er jeg glad for, at du selv observere problemet ved at benytte denne metode, nogle ville have valgt bare, at "ruske" hårdere! :cry:

 

Afledning med legetøj eller "sit" og godbid er vejen frem. Lær evt. også hvalpen hvad et "nej" betyder, så virker det måske også.

(Nej trænes fx med en godbid mellem to fingre - "nej" og hvalpen må ikke tage den, "ja" og hvalpen må tage den, men det står også i den nævnte bog)

 

2)

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/2235-tysons-alene-hjemme-traening-og-p-p-peros-og-andre-der-har-lyst-til-deltage.html

 

Super mange tips i denne tråd! :5up: Generelt er piven ikke ønsket, men jeg er nok ikke lige den mest kyndige på dette område. :hmm:

 

3)

Han har ikke lært, at forbinde udenfor med det at besørge. Det er vidst meget normalt for "vinterhvalpe", da de ikke har været så meget ude som "sommerhvalpe".

Du kan enten benytte "flyt avisen udenfor"-metoden, eller "flyt hvalpen udenfor"-metoden - sidste er også beskrevet i bogen mener jeg, men ellers kan du sikkert hente gode råd herinde også :5up:

Hovedregelen er, at rose i høje toner/skyer, så snart hvalpen gør noget udenfor og ignorere den/løfte den ud, når den gør det indenfor (ikke skælde ud, da den forbinder det med din tilstedeværelse så).

 

4)

Hvalpe har meget følsomme maver - hav altid fx ZooLac liggende. Det er vigtigt han får ensartet mad, da alt det du beskriver kan "forvirre" maven. Rester er ok, hvis det fx er lidt kogt ris/grønt eller kogt kylling lidt tun osv. blandet med tørkosten eller i en "kong" som aktivitet.

Husk at salt og krydderier i menneskemad ikke altid er godt for hvalpe/hunde.

 

Håber det var lidt svar på noget.. :-D

 

Held og lykke med træningen.:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hvalp er 11 uger... En hanhund og rigtig dejlig.... Men har lidt spørgsmål :

 

1) Ved jo godt at hvalpe bider og hapser i alt de kan komme i nærheden af... Og når han bider har jeg læst mig frem til at jeg skal tage den i nakkeskindet og sige NEJ det må du ikke osv.... Men føler at når jeg gør det at det provokere den og så bliver den mere vild i det...

 

AT tage fat i nakkeskindet forklarer ikke hvalpen noget om hvad der er galt, og du risikerer enten at det gør ondt, eller at den tror at det er en del af legen.

Når den bider skal du sige højlydt av/piv, og derefter lade være med at tage kontakt til den i de næste 10 sekunder. Efter de 10 sekunder kan du genoptage nusningen/legen, men lige så snart den napper igen, så afbryder du igen. På denne måde lærer din hvalp, at så snart den napper, så forsvinder alt det sjove, og det var jo ikke det den ville, tværtimod.

 

2) Jeg er ved at træne den i at kunne være alene .... ( er på barsel da jeg venter mig en pige 10. FEB 2010 ) og den kan nemt være alene i 50 minutter uden at den piver eller noget.. gør den kun lige når jeg lukker døren og ellers ikke.. Hvormeget skal jeg opgradere tiden af gangen ????

 

Hvis I er nået op på 50 minutter, så ville jeg nok øge med ca. 10 minutter ad gangen.

 

3) Jeg lufter den og lufter den MANGE gange om dagen... og kan også være i længere tid hvis den gider.... Men er man f.eks ude en halv time, så laver den ingenting andet end at lege eller spise blade og grene osv.. og straks den kommer ind laver den både 1 og 2 på gulvet/ eller avisen... HVORFOR ikke udenfor.. Er det normalt?????

 

Du skal ikke gå tur med hvalpen når den skal besørge, men bare gå hen til det sted hvor det er meningen den skal besørge, og så blive stående her til den har gjort hvad den skal. Så længe du bevæger dig rundt, så vil der hele tiden være noget nyt og spændende der kan fange din hvalps interesse, og den glemmer derfor alt om at den skal tisse.

 

4) Indimellem får den racermave og jeg tror det er fordi den spiser alt muligt ude fra .... Den får dyrlægens hundeknassere til morgenmad, og i løbet af dagen får den en gulerød, lidt agurk eller lidt rugbrød med leverposteg... Til aften får den lidt rester.. Igår fik den ris blandet med torskerogn... eller ris med tun... elsker den... er det ok?????

 

Mange hilsner Nici's mor :vedikke:

 

En hvalps mave er meget sart, så du skal vælge et hvalpefoder også skal 90% af den kost kun bestå af denne hvalpefoder, og resten kan evt. være godbidder i forbindelse med træning.

 

Held og lykke med det

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Jans Vaks

Hej .

 

Jeg har lige læst om din hund. Du må aldrig give den gulerøder i mens den er lille da maven ikke kan døje den, og heller aldrig vindruer også når den er voksen da det er gift for den. Du skal kun give den hvalpe foder imens den er så lille fordi der er mange ting den skal bruge i det.

 

Vi sat uret til 2 timer ad gangen til den skulle ud, det brugte vi 14 dage til også var den renlig næsten den har kun tisset inden for 5 gange.Vi brugte mange timer på det men det betale sig at gøre det, nu siger han selv til når han vil ned .

 

Husk at man skal ikke holde den på maven når man skal ned med den.

Fordi hundens mor slikker jo på maven for at den skal lave og tisse.

 

Husk også at gå på hvalpeskole der lære man en masse ting om hunde og deres sprog.

 

Hilsen

 

Jans Vaks :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er en gulerod en sund og mættende snack?

Ja. Gulerødder er sunde og billige godbidder med et lavt fedtindhold. Ved at tilbyde din hund fedtfattige godbidder, vil du have lettere ved at styre din hunds vægt, idet gulerødderne kan fylde godt i maven, f.eks. før det almindelige måltid. Hvis du har tendens til at forkæle din hund med alskens godbidder er gulerødder ligeledes et godt alternativ.

Gulerødder indeholder store mængder af beta-karoten. Beta-karoten kaldes også provitamin A, fordi kroppen kan omdanne beta-karoten til selve vitamin A. Din hund kan ikke få vitamin A forgiftning af beta-karoten, fordi den kun vil optage og omdanne så meget beta-karoten som den har brug for. Ved at give din hund gulerødder, kan du sikre dig at den kun optager og omdanner det vitamin A, den har brug for.

Gulerødder kan gives i rå form til hunden. Da hunden er delvis carnivor, dvs. kødæder er der en øvre grænse for hvor mange gulerødder hundens mavetarm-kanal kan tåle. Du skal derfor vænne din hund til at æde gulerødder, så dens mavetarm-kanal også langsomt kan vænne sig til at bearbejde de rå gulerødder.

En hund kan vænnes til 20 gram gulerødder pr. kg legemsvægt pr. dag. Dette svarer til 100 gram gulerødder til en 5 kg hund, 200 gram gulerødder til en 10 kg hund, 400 gram gulerødder til en 20 kg hund og 800 gram gulerødder til en 40 kg hund. Du bør dog ikke give din hund så mange gulerødder, og gulerødder bør da ikke udgøre mere end 10% af hundens foder, idet hunden ellers kun svært kan få en afbalanceret kost der indeholder alle de næringstoffer hunden har brug for.

 

Kilde: Sprgsml og svar om hundens sundhed og sygdom

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...