Hop til indhold

At shape en hund der danner kæder


Amocca
 Share

Recommended Posts

Inspireret af Tacos mors tråd om at komme igang med klikkertræning, hvor jeg sådan fik lyst til at stille nogle spørgsmål, som ikke lige hørte til der, opretter jeg lige denne tråd...

 

Jeg startede jo oprindeligt med at klikkertræne Karla 8 uger gammel - efterhånden er jeg endt med at træne med klikker istedetfor ;-)

 

Jeg er blevet slem til at lokke istedet for at shape.

 

Jeg vil rigtigt gerne tilbage til shaping igen, og det kan jeg også sagtens, hun er lynhurtig til at vende tilbage til at tilbyde adfærd, selvom jeg har forsømt det længe...

 

Men!

 

Jeg synes det er supersvært at shape hende, fordi hun er meget dygtig til at danne kæder, som fx min dæk er et eksempel på.

 

Jeg indlærte dæk via shaping, ved at starte med at klikke hende for at bøje ned i forbenene og så fremdeles... dette gjorde, at Karla bestemt mente, at dette delmål var en del af øvelsen, så hendes dæk blev altid startet med 2 skridt frem, at bukke og så lagde hun sig :roll:

 

Jeg har samme problem med vinke, som hedder spring frem mod mor, dut på hånd, sæt sig ned og vink :lol: (de mange trin i denne øvelse skyldes også problematisk timing fra min side - jeg ved virkelig ikke hvordan jeg fik klikket for spring frem mod mor fx :stupid:)

 

Hvad gør jeg, for at bryde kæden? Hvordan arbejder jeg med delmål, når hunden mener at delmålene er en del af øvelsen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det handler bare om at være skivskarp med din timing, meget struktureret omkring hvilket delmål du arbejder på og endnu mere omkring hvornår du bør gå videre. Lyder nemt ik!? :lol:

Jeg vil gerne vise dig nogle skemaer jeg har brugt på min uddannelse… De har hjulpet mig utroligt meget til at arbejde mere struktureret i min shaping.

 

Der hvor jeg tror du begår fejl er, at du ikke får gjort dig klart hvilket delmål du træner på. Hvis buk startede med at være delmål et, og du så er avanceret til delmål to, bør du udfase klikket for bukke og dermed skabe udslukning af den adfærd fordi hunden får præference for den nye – sådan lidt firkantet stillet op.

Man KAN ikke træne på flere delmål af gangen, og det er mit indtryk at du måske ikke altid har haft det med i tankerne!

 

Bare sig til hvis jeger helt forkert på den :mrsgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det handler bare om at være skivskarp med din timing, meget struktureret omkring hvilket delmål du arbejder på og endnu mere omkring hvornår du bør gå videre. Lyder nemt ik!? :lol:

Jeg vil gerne vise dig nogle skemaer jeg har brugt på min uddannelse… De har hjulpet mig utroligt meget til at arbejde mere struktureret i min shaping.

 

Dem vil jeg rigtigt gerne se - og jo det lyder helt vildt nemt :lol:

Der hvor jeg tror du begår fejl er, at du ikke får gjort dig klart hvilket delmål du træner på. Hvis buk startede med at være delmål et, og du så er avanceret til delmål to, bør du udfase klikket for bukke og dermed skabe udslukning af den adfærd fordi hunden får præference for den nye – sådan lidt firkantet stillet op.

Man KAN ikke træne på flere delmål af gangen, og det er mit indtryk at du måske ikke altid har haft det med i tankerne!

 

Bare sig til hvis jeger helt forkert på den :mrsgreen:

 

Jeg tror ikke du er forkert på den, jeg tror faktisk du er helt rigtigt på den! Jeg er lidt af et dampbarn nogengange :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dem vil jeg rigtigt gerne se - og jo det lyder helt vildt nemt :lol:

Tar dem med til dig i morgen :-D

 

Jeg tror ikke du er forkert på den, jeg tror faktisk du er helt rigtigt på den! Jeg er lidt af et dampbarn nogengange :oops:

:lol: Nej du er da ikke! Du har nok bare ikke fået tænkt øvelsen igennem inden du gik i gang, det er i hvert fald noget jeg aldrig fik gjort før jeg blev tvunget igennem en trilliard af de der skemaer :genert:

Jeg hadede dem virkeligt imens det stod på, fordi de gjorde min træning meget mere besværlig. Det er først her bagefter at jeg har indset hvor fantastiske de i virkeligheden er :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er egentlig rigtigt mange skemaer i Egtved & Køstes bog - nu jeg tænker over det - dem er jeg vist bare hoppet let og elefant over - det var nok lidt for "besværligt" :oops: :blink:

 

Var det ikke dig der i "mål for 2010" tråden sagde at du ligesom jeg havde en tildens til kun at have halvfærdige øvelser?

 

Her har vi måske noget af forklaringen "dem er jeg vist bare hoppet let og elefant over - det var nok lidt for "besværligt", for dem kom jeg da vist også til at springe let og elefant henover :oops:

 

Det vil sige jeg lavede nogle standard skemaer jeg kunne skrive mine mål ind i, og så nåede jeg vist aldrig videre :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Var det ikke dig der i "mål for 2010" tråden sagde at du ligesom jeg havde en tildens til kun at have halvfærdige øvelser?

 

Her har vi måske noget af forklaringen "dem er jeg vist bare hoppet let og elefant over - det var nok lidt for "besværligt", for dem kom jeg da vist også til at springe let og elefant henover :oops:

 

Det vil sige jeg lavede nogle standard skemaer jeg kunne skrive mine mål ind i, og så nåede jeg vist aldrig videre :oops:

 

fniiis... jeg tror du er min sjæletvilling :mrgreen:

 

og jo, det var et af mine mål for 2010, at få lavet mine øvelser helt færdige!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå Lonny! Nu har jeg fået skemaer af Ekaterina, så skal de bare kopieres i vildskab... skal jeg lige sende dig et par stykker :slem:

 

Er det ikke bare dem man selv kan hente inde på Hund & trænings hjemmeside?

 

Men vi kan da godt lave en aftale om at begynde at bruge skemaer, så vi ligesom kan blive holdt lidt op på vores løfte :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke bare dem man selv kan hente inde på Hund & trænings hjemmeside?

 

Men vi kan da godt lave en aftale om at begynde at bruge skemaer, så vi ligesom kan blive holdt lidt op på vores løfte :blink:

 

Det ved jeg ikke, men jo det er det sikkert - de er jo fra Hund & Trænings uddannelse...

 

Jeg stemmer for, at den næste øvelse vi vælger skal skrives ind i skema og derefter skal skemaet scannes ind / fotograferes, så det kan opdateres her på forum...

 

Det kunne være, det kunne tvinge "nogen" til at holde deres løfter :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg ikke, men jo det er det sikkert - de er jo fra Hund & Trænings uddannelse...

 

Jeg stemmer for, at den næste øvelse vi vælger skal skrives ind i skema og derefter skal skemaet scannes ind / fotograferes, så det kan opdateres her på forum...

 

Det kunne være, det kunne tvinge "nogen" til at holde deres løfter :blink:

 

Ok, det er en aftale :5up:

 

Så lægger vi skema og træningsvideoer ind, og så holder vi hinanden lidt i ørerne :blink:

 

Men så må du hellere sende mig et skema, så vi bruge de samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, det er en aftale :5up:

 

Så lægger vi skema og træningsvideoer ind, og så holder vi hinanden lidt i ørerne :blink:

 

Men så må du hellere sende mig et skema, så vi bruge de samme.

 

jeg får lige kopieret dem mandag på job (er jo stadig sygemeldt med hjernerystelse :roll:) og så ryger de i postkassen

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, din stakkel, hvordan går det med dig?

 

jeg synes det går fint - tror egentlig godt jeg kunne tage på job imorgen - men ved ikke hvordan hovedet ville reagere på 8 timer foran skærmen :hmm:

 

Har dog lovet lægen, at jeg holder hele uge fri, og husker at gå tidligt hjem i næste uge, hvis jeg begynder at få hovedpine eller blive døsig

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes det går fint - tror egentlig godt jeg kunne tage på job imorgen - men ved ikke hvordan hovedet ville reagere på 8 timer foran skærmen :hmm:

 

Har dog lovet lægen, at jeg holder hele uge fri, og husker at gå tidligt hjem i næste uge, hvis jeg begynder at få hovedpine eller blive døsig

 

Det er nok en god idé at overholde lægens anbefalinger, så der ikke går noget galt, men det er godt at høre at du føler dig frisk igen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...