Hop til indhold

Hvalp ANGST for hunde


Gæst Marianne Weirauch
 Share

Recommended Posts

Gæst Marianne Weirauch

Problem #2:

 

Min lille cavalier hvalp på 4½ mdr. er ANGST for andre hunde. Da jeg hentede hende, var hun den seje der sloges med både far, mor, moster og søskende. Hun har efterfølgende ikke mødt én eneste hund, der har gjort hende noget. Men hun er bare RÆD! Hyler højlydt, og vil enten bare VÆK eller OP til mig. Er generelt en lille pjevset sjæl :oops:

Når vi møder (mindre hunde) sætter jeg mig og kæler overdrevent højlydt med den fremmede hund, med "Iiiih og åhhh, hvor eeeer den søøøød" -uden at presse hende, til at komme over. Det er indtil nu blevet til et enkelt forsigtigt snus til en hund, men ikke mere.

Det skær lidt i hjertet at se hende SÅ bange -og også hos de andre hundejere. Vi starter hvalpetræning om 2½ mdr., men kunne ønske nogle gode råd allerede nu.

 

Måske et lille PS: jeg er selv bange for (de fleste) store hunde, men forsøger ikke at vise det, men måske hun kan fornemme det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak. Har haft hende i 2 mdr. og hun har været angst hele tiden. Men som sagt ikke hvor hun kom fra, med alle de andre hunde.

 

Ok. En hvalp vil som regel være mere forsigtig ved nye hunde, især dem der ikke ligner dens forældre.

 

For hende har feks en labrador set enormt skræmmende ud og slet ikke lignet noget hun kendte.

 

Jeg ved du ikke har gjort det i andet end god mening, men når du har lokket hende tæt på en hund hun er bange for, så kan du let komme til at forstærke hendes angst.

Det eneste hun sidder og tænker på er at komme væk og når hun så endelig kan, er det en stor lettelse og den anden hund er blevet "beviseligt" farlig i hendes øjne.

En dårlig oplevelse er ikke kun at den anden hund vil hende ondt, det kan også bare være en lidt hurtig bevægelse fra den anden, hvor din i forvejen var nervøs.

 

Dertil kommer at cavaliers ofte er noget forsigtige, især ved større hunde.

 

Det du skal istedet er at finde nogle hund, som i kan kigge på på afstand.

 

Hun skal ikke tættere på end hun selv vil. Giv masser, masser af godbidder når hun kigger roligt på en hund.

 

Jeg vil gerne selv tilbyde mig og mine hunde som hjælp, hvis du kan bruge det? Har især en der har omvendt mange sky hvalpe, når jeg har brugt hende som tante på mine hvalpehold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marianne Weirauch

Tak for dit svar -det lyder jo meget logisk, når jeg læser det. Hun har også mødt mindre hunde, men reaktionen er nok størst ved de store hunde. På afstand er hun den "seje", gør helt vildt.

 

Jeg vil MEGET gerne mødes med dine hunde, det er et tilbud jeg slet ikke kan takke nej til :-) Har ledt efter "egnede hunde" hun kunne komme lidt sammen med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar -det lyder jo meget logisk, når jeg læser det. Hun har også mødt mindre hunde, men reaktionen er nok størst ved de store hunde. På afstand er hun den "seje", gør helt vildt.

 

Jeg vil MEGET gerne mødes med dine hunde, det er et tilbud jeg slet ikke kan takke nej til :-) Har ledt efter "egnede hunde" hun kunne komme lidt sammen med.

 

Det kan vi godt finde ud af:) Jeg skal lige på den anden side af denne weekend, så skal jeg sige hvornår jeg kan.

 

At hun gør på afstand betyder bare at hun siger hun er veldig usikker og derfor forsøger at holde de andre hunde væk.

 

Hvis du kan, så afled hende med godbidder INDEN hun begynder at gø, vil det være super. Hun skal lære at forbinde hunde med gode guffere, så vil hun blive mindre skeptisk.

 

Hvis I nu møder en rigtig rolig voksen lille hund, så prøv om i kan få lov at gå tur med denne. Bare start med at gå på så stor afstand at din hund (hvad hedder hun?) ikke er urolig. Du skal kun mindske afstanden, hvis hun selv er nysgerrig og lad hende trække sig væk igen, så snart hun har behov for det. Det er kort sagt vigtigt at det er hende, der nærmer sig den anden hun og ikke omvendt.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar -det lyder jo meget logisk, når jeg læser det. Hun har også mødt mindre hunde, men reaktionen er nok størst ved de store hunde. På afstand er hun den "seje", gør helt vildt.

 

Jeg vil MEGET gerne mødes med dine hunde, det er et tilbud jeg slet ikke kan takke nej til :-) Har ledt efter "egnede hunde" hun kunne komme lidt sammen med.

 

Jeg bor i Randers og vil gerne hjælpe dig.

Vores Groa er rigtig god til hunde der er utrygge, det har vi oplevet flere gange.

Vores hundetræner har brugt Groa til hunde der er utrygge, eller skal lære lidt op spilleregler under leg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marianne Weirauch

Tak for svar begge to -og også tak for dit tilbud Gryn. Jeg vil gerne besøge de andre hunde først, så kan det være jeg vender tilbage, men tak det er pænt af dig.

 

Min hvalp hedder Carla. Har på gåtur idag forsøgt de nye metoder, med at holde afstand og aflede med godbidder (og så er det jo øv, når folk ikke holder deres nysgerrige hunde i snor!.. :stupid:). Det fungerede bedre.

Men hun ER meget usikker, generelt. Piver og piver, så snart det trygge rammer omkring huset forlades... det er ved at blive lettere nervepirrende.

Har før haft 2 grand danois, der ikke var noget piv med overhovedet, så det er noget af en omvæltning på flere måder.

 

Jeg venter spændt på svar, hvornår vi kan mødes :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor i Randers og vil gerne hjælpe dig.

Vores Groa er rigtig god til hunde der er utrygge, det har vi oplevet flere gange.

Vores hundetræner har brugt Groa til hunde der er utrygge, eller skal lære lidt op spilleregler under leg.

 

Ja, Groa er så sød. Sheila var med Pia ude for nylig til en chihuahua hvalp, der var utryg, han turde da næsten snuse til hende:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar begge to -og også tak for dit tilbud Gryn. Jeg vil gerne besøge de andre hunde først, så kan det være jeg vender tilbage, men tak det er pænt af dig.

 

Min hvalp hedder Carla. Har på gåtur idag forsøgt de nye metoder, med at holde afstand og aflede med godbidder (og så er det jo øv, når folk ikke holder deres nysgerrige hunde i snor!.. :stupid:). Det fungerede bedre.

Men hun ER meget usikker, generelt. Piver og piver, så snart det trygge rammer omkring huset forlades... det er ved at blive lettere nervepirrende.

Har før haft 2 grand danois, der ikke var noget piv med overhovedet, så det er noget af en omvæltning på flere måder.

 

Jeg venter spændt på svar, hvornår vi kan mødes :-)

 

ja, det er jo en noget andet hund sådan en cavalier:-D

 

Dejligt at du synes det virker. En indikator for hvornår det er for meget for hende, kan være at hun tøver med at tage godbidderne.

Så gør hun det, eller andre tegn på angst, så øg afstanden. Gå gerne steder hvor hunde er i snor, så i slipper for de løse hunde, der kommer for tæt på.

 

Det kan være godt at lære hende at blive løftet stille og roligt.

mange siger godt nok at du ikke skal løfte en bange hund, men det kommer meget an på hvordan man gør det.

Først og fremmest skal Karla føle at du kan beskytte hende og derfor kan et stille og roligt løft være fint, hvis der feks kommer en løs hund.

 

det er klart at man ikke skal pylre og trøste samtidig, hun skal bare opleve at du tager hånd om situationen og at løftet er øvet på forhånd og så skal det selvfølgelig kun bruges når der reelt er en "fare" på færde og ikke bare fordi man opdager en hund langt væk:blink:

 

Hvordan er hendes kropssprog ellers på turene. Er hun utryg hele vejen?

 

hvis du oplever hende som meget utryg, så prøv at gå de samme ture og ikke for lange af gangen. Giv hende god tid til at stoppe op og fordøje indtryk og brug en god del af hendes mad på turene, så hun forhåbentligt lærer at forbinde dem med noget godt.

Sid gerne lidt udenfor indtil hun slapper helt af inden i går ind. På den måde vil hun ikke huske sin angst til næste gang hun skal ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, Groa er så sød. Sheila var med Pia ude for nylig til en chihuahua hvalp, der var utryg, han turde da næsten snuse til hende:)

 

Åh, det var den Pia snakkede om, hun spurgte nemlig om hun evt. måtte bruge Groa.

 

Marianne: luckyluna er sød og dygtig, Sheila er en dejlig hund, så er sikker på Carla får god hjælp. Hvis du på et tidspunkt synes Carla skal møde en hund mere, så skriver du bare en PB til mig.

Held og lykke med arbejdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marianne Weirauch

Carla har endnu ikke på noget tidspunkt været så bange, at hun ikke kan klemme en godbid ned! så dét er vel altid noget :-) Er begyndt at give rigtig mange godbidder ude, og hun er generelt mindre pivende på gåturene. Hun har altid gået med halen logrende, samtidig med hun pev. Så tror som hun er nygerrig nok, bare lidt utryg ude.

 

Hun får rigtig god tid udenfor (ret koldt for mig pt.!), til at snuse og løbe (mere eller mindre) rundt som hun vil -gemmer den "strengere" lydighed et par mdr. til vi starter træning, hun er meget lærenem.

 

Hun bliver løftet op og ned af trapperne + når jeg har hende inde i butikker osv så hun er vant til at blive løftet op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, det var den Pia snakkede om, hun spurgte nemlig om hun evt. måtte bruge Groa.

 

Marianne: luckyluna er sød og dygtig, Sheila er en dejlig hund, så er sikker på Carla får god hjælp. Hvis du på et tidspunkt synes Carla skal møde en hund mere, så skriver du bare en PB til mig.

Held og lykke med arbejdet.

 

Tak og jeg tror Groa havde været bedre til den bittelille chihuahua, var helt bange for at sheila skulle træde på ham ved et uheld:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Carla har endnu ikke på noget tidspunkt været så bange, at hun ikke kan klemme en godbid ned! så dét er vel altid noget :-) Er begyndt at give rigtig mange godbidder ude, og hun er generelt mindre pivende på gåturene. Hun har altid gået med halen logrende, samtidig med hun pev. Så tror som hun er nygerrig nok, bare lidt utryg ude.

 

Hun får rigtig god tid udenfor (ret koldt for mig pt.!), til at snuse og løbe (mere eller mindre) rundt som hun vil -gemmer den "strengere" lydighed et par mdr. til vi starter træning, hun er meget lærenem.

 

Hun bliver løftet op og ned af trapperne + når jeg har hende inde i butikker osv så hun er vant til at blive løftet op.

 

Hvor lyder det bare godt, bare fortset i den stil!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...