Hop til indhold

Rette ind på plads


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Vi har forsøgt os lidt med elefanten (den med baljen) og det fungerer ligesom ikke rigtig. Når Dumle går imod mig er det altså med stykker bagved skulderen. Han kan godt gå imod med skulderen, men det er jo bagdelen han bevæger først. Han har også fået større forståelse for at han kan bevæge sig på den måde, men hvordan får jeg ham lige til at forstå at når han skal sidde på plads så skal skulderen være ud for benet?

 

Skal der en mindre balje til? gør jeg det forkert? Hvordan har i lært jeres hunde hvor de skal sidde og at rette til?

 

Dumle sidder som oftes med skulderen tæt på benet, men numsen kan godt sidde ude til siden samtidig og forsøger jeg så at få ham til at rette til som på baljen så ryger numsen for langt bagud når han sætter sig :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne du evt. forsøge at filme det, så vi bedre kan se hvad det er der sker, det ville gøre det meget lettere at komme med gode råd?

 

Jo, det bliver bare lidt svært da det forstyrrer Dumle meget hvis Bjørn står og filmer lige ved siden af, men kan forsøge, men ved elefanten følger han heller ikke mig rundt medmindre jeg lokker ham med godbidder og han gør det ikke før jeg står stille, men det vigtigste er også at han får forståelsen for at han kan nøjes med at bevæge bagkroppen og den har han fattet og den kan bruges til plads... Det jeg har svært ved at få ham til at forstå er at hans skulder skal være ud for mit ben i plads og at det faktisk har en sammenhæng med elefanten (her er problemet jo så også at det ikke altid er skulderen der går imod).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det bliver bare lidt svært da det forstyrrer Dumle meget hvis Bjørn står og filmer lige ved siden af, men kan forsøge, men ved elefanten følger han heller ikke mig rundt medmindre jeg lokker ham med godbidder og han gør det ikke før jeg står stille, men det vigtigste er også at han får forståelsen for at han kan nøjes med at bevæge bagkroppen og den har han fattet og den kan bruges til plads... Det jeg har svært ved at få ham til at forstå er at hans skulder skal være ud for mit ben i plads og at det faktisk har en sammenhæng med elefanten (her er problemet jo så også at det ikke altid er skulderen der går imod).

 

Hvis han kun kan følge dig når du står stille og kun hvis du lokker med godbidder, så syntes jeg rent faktisk ikke at det lyder som om han har forstået øvelsen. Og hvis han skal lokkes med godbidder, så risikerer du at han er så fokuseret på godbidderne, at han rent faktisk slet ikke bemærker at han bevæger bagparten, og dermed lærer han måske slet ikke noget.

 

Jeg ville nok øve elefanten noget mere, og væbne mig med tålmodighed, og klikke for den mindste bevægelse samtidig med at du bevæger dig. Og jeg ville helt undlade at lokke ham. Først når det lykkedes dig at få ham til at bevæge sig sammen med dig, ville jeg begynde at spekulerer i at få ham til at ramme dit ben med skulderen.

 

Måske er der nogen der har bedre forslag end mig, men jeg har lært Luna plads alene ved hjælp af elefanten, så hvis han ikke rykker med dig rundt og laver target på dit ben på baljen, så ved jeg rent faktisk ikke hvordan du får ham til det uden baljen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han kun kan følge dig når du står stille og kun hvis du lokker med godbidder, så syntes jeg rent faktisk ikke at det lyder som om han har forstået øvelsen. Og hvis han skal lokkes med godbidder, så risikerer du at han er så fokuseret på godbidderne, at han rent faktisk slet ikke bemærker at han bevæger bagparten, og dermed lærer han måske slet ikke noget.

 

Jeg ville nok øve elefanten noget mere, og væbne mig med tålmodighed, og klikke for den mindste bevægelse samtidig med at du bevæger dig. Og jeg ville helt undlade at lokke ham. Først når det lykkedes dig at få ham til at bevæge sig sammen med dig, ville jeg begynde at spekulerer i at få ham til at ramme dit ben med skulderen.

 

Måske er der nogen der har bedre forslag end mig, men jeg har lært Luna plads alene ved hjælp af elefanten, så hvis han ikke rykker med dig rundt og laver target på dit ben på baljen, så ved jeg rent faktisk ikke hvordan du får ham til det uden baljen.

 

Tak skal du have:5up: Du har ret, jeg må være mere tålmodig med elefanten. Han har forstået at han kan bevæge pagparten på den måde (det kunne han ihvert fald ikke før og han kan uden baljen nu), men jeg tror måske også en del af problemet er at vi har så lidt plads :???:

Når jeg ikke lokker med godbidder bevæger han sig nogle gange rundt, men så fokusere han på mig imens og ikke på baljen og det resultere ofte i at han får skubbet baljen væk med forbene og så bliver han efterfølgende bare frustreret og begynder at gø.

 

men ja, det med skulderen må jeg vente med, jeg tror du har helt ret i at det er for mange ting på en gang og det kan da nemt være med til at gøre det mere svært for ham end godt er.

 

Dumle har lært at gå og sidde på plads og gå rundt om mig og sætte sig på plads. Det med at rette ind skulle så komme senere, lige hvordan ved jeg ikke, men jeg syntes faktisk det er rigtig svært nu hvor han i 2år har fået lov til bare at sidde skævt :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er lige et par ting jeg gerne vil vide ang. din plads.

 

1. vil du have ham til at gå bag om dig efter du har haft ham kaldt ind i her.

 

2. vil du have ham til at dreje rumpen ind på plads, foran dig.

 

3. Eller er det når du går plads med ham og laver standsning.

 

Alt efter hvad det er for et problem, er det lidt nemmere at give råd når vi ved hvad / hvor problemet ligger. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er lige et par ting jeg gerne vil vide ang. din plads.

 

1. vil du have ham til at gå bag om dig efter du har haft ham kaldt ind i her.

 

2. vil du have ham til at dreje rumpen ind på plads, foran dig.

 

3. Eller er det når du går plads med ham og laver standsning.

 

Alt efter hvad det er for et problem, er det lidt nemmere at give råd når vi ved hvad / hvor problemet ligger. :engel:

 

Jeg vil gerne at han lærer at rette ind når han har sat sig skævt... altså...

 

1. Jeg vil have ham til at gå bag om mig og ind på plads ved indkald og så rette ind hvis han sidder skævt.

 

2. nej

 

3. ja, hvis han sidder skævt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg skulle lære Nana det med elefanten, klikkede jeg for den mindste bevægelse hun gjorde med bagbenene.

Hun fangede det ret hurtigt og tilbød efterhånden flere skridt ad gangen, både højre rundt og venstre rundt.

Jeg gjorde ikke så meget ud af hvilken vej hun gik - bare hun bevægede bagbenene.

I starten stod jeg overfor hende og så gik hun lidt frem og tilbage og blev belønnet for det.

Senere begyndte jeg så at gå med rundt og så gik hun mange flere skridt.

 

Så blev hun kun belønnet for at gå mod uret og til sidst for at ramme mit knæ.

 

Jeg ville jo gerne kunne bruge det i praksis, så jeg fjernede baljen og skiftede den ud med et A4 papir (hun kunne pote target i forvejen). Det virkede lige så godt som baljen og idag kan hun plads, hvor hun rører ved knæet ( jeg skulle så lige igennem den der med at hendes bagdel sad for langt ude - det klarede jeg ved at give hende godbidden længere ude til venstre, så rettede hun op automatisk).

 

Så, bare hæng i - det skal nok lykkes.

 

Håber at du kan bruge det til noget :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg skulle lære Nana det med elefanten, klikkede jeg for den mindste bevægelse hun gjorde med bagbenene.

Hun fangede det ret hurtigt og tilbød efterhånden flere skridt ad gangen, både højre rundt og venstre rundt.

Jeg gjorde ikke så meget ud af hvilken vej hun gik - bare hun bevægede bagbenene.

I starten stod jeg overfor hende og så gik hun lidt frem og tilbage og blev belønnet for det.

Senere begyndte jeg så at gå med rundt og så gik hun mange flere skridt.

 

Så blev hun kun belønnet for at gå mod uret og til sidst for at ramme mit knæ.

 

Jeg ville jo gerne kunne bruge det i praksis, så jeg fjernede baljen og skiftede den ud med et A4 papir (hun kunne pote target i forvejen). Det virkede lige så godt som baljen og idag kan hun plads, hvor hun rører ved knæet ( jeg skulle så lige igennem den der med at hendes bagdel sad for langt ude - det klarede jeg ved at give hende godbidden længere ude til venstre, så rettede hun op automatisk).

 

Så, bare hæng i - det skal nok lykkes.

 

Håber at du kan bruge det til noget :-D

 

Jo tak, det kan jeg ihvert fald :5up: Øj hvor er jeg altså alt for utålmodig :roll: Når jeg læser det sådan kan jeg godt se at jeg er gået aaalt for hurtig frem med elefanten og at jeg skal prøve i mange flere dele. Jeg tror simpelthen vi starter helt forfra med den og så tager den heeeelt rolig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke finde ud af at bruge elefanten til 'på plads', tror simpelthen Smilla er for lille, for hun ender ikke ud for mine knæ, men alt for langt fremme. Ved ikke, om du har samme probem med Dumle?. Lonny gav mig rådet om at finde en mindre balje (men det har jeg ikke fundet).

 

Der var en herinde som også gav et råd om at sidde på hug, mens man får hunden i plads og det synes jeg virker rigtig godt (for så sætter hun sig ikke så langt ude for at skulle kigge op på én).

 

Jeg synes også det er rart at øve plads op af en mur, så sidder Smilla helt klinet op af mig.

 

Smilla har også lært at gå på plads ved at gå bag om mig, men egentlig synes jeg hun laver en meget flottere plads ved at bruge den metode, hvor man retter ind forfra. (Hunden står foran én og så leder man den i en bue (halvcirkel) til venstre for sig og derefter fremad, så ender den flot tæt op af benet.

 

Jeg tænker på om man ved at træne metode 2 lidt mere på sigt kan forene de 2 metoder. Sådan at hunden går bagom én og så selv kan styre bagdelen ind på plads ved at føreren bare holder hånden lidt til venstre. :hmm:

 

Bare lidt tanker herfra. Vi bøvler selv med den. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke finde ud af at bruge elefanten til 'på plads', tror simpelthen Smilla er for lille, for hun ender ikke ud for mine knæ, men alt for langt fremme. Ved ikke, om du har samme probem med Dumle?. Lonny gav mig rådet om at finde en mindre balje (men det har jeg ikke fundet).

 

Der var en herinde som også gav et råd om at sidde på hug, mens man får hunden i plads og det synes jeg virker rigtig godt (for så sætter hun sig ikke så langt ude for at skulle kigge op på én).

 

Jeg synes også det er rart at øve plads op af en mur, så sidder Smilla helt klinet op af mig.

 

Smilla har også lært at gå på plads ved at gå bag om mig, men egentlig synes jeg hun laver en meget flottere plads ved at bruge den metode, hvor man retter ind forfra. (Hunden står foran én og så leder man den i en bue (halvcirkel) til venstre for sig og derefter fremad, så ender den flot tæt op af benet.

 

Jeg tænker på om man ved at træne metode 2 lidt mere på sigt kan forene de 2 metoder. Sådan at hunden går bagom én og så selv kan styre bagdelen ind på plads ved at føreren bare holder hånden lidt til venstre. :hmm:

 

Bare lidt tanker herfra. Vi bøvler selv med den. :-)

 

Det er lige netop sådan jeg gerne vil at han kan til sidst. Altså gå bag om på plads og rette ind, men det kræver jo også at han får den forståelse af at bagenden kan flytte sig uden forenden :lol:

 

Jo, han ender for langt fremme, men har han poterne tæt på kanten af baljen ind mod ham selv passer det, men er poterne på kanten væk fra ham selv er det hans mave der ender mod mine ben. Tror måske godt det kunne hjælpe med en mindre balje også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lige netop sådan jeg gerne vil at han kan til sidst. Altså gå bag om på plads og rette ind, men det kræver jo også at han får den forståelse af at bagenden kan flytte sig uden forenden :lol:

 

Jo, han ender for langt fremme, men har han poterne tæt på kanten af baljen ind mod ham selv passer det, men er poterne på kanten væk fra ham selv er det hans mave der ender mod mine ben. Tror måske godt det kunne hjælpe med en mindre balje også.

 

Udmiddelbart, tænker jeg at det måske vil være nemmere at lære ham at bruge bagdelen til at rette ind med, hvis han lære at komme ind på plads forfra, da det giver lidt sig selv at han er nød til at bruge bagparten. Hvor imod, når han kommer op til plads bagfra, så er det hele (for hunden) fremadrettet, og så bliver det nok mere naturligt at det er forparten han arbejder med.

Og så tror jeg også at du langt nemmere vil kunne overføre arbejdet fra elefanten, til at rette ind på plads med, hvis du lære ham at komme ind forfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udmiddelbart, tænker jeg at det måske vil være nemmere at lære ham at bruge bagdelen til at rette ind med, hvis han lære at komme ind på plads forfra, da det giver lidt sig selv at han er nød til at bruge bagparten. Hvor imod, når han kommer op til plads bagfra, så er det hele (for hunden) fremadrettet, og så bliver det nok mere naturligt at det er forparten han arbejder med.

Og så tror jeg også at du langt nemmere vil kunne overføre arbejdet fra elefanten, til at rette ind på plads med, hvis du lære ham at komme ind forfra.

 

Hmm :hmm: Ja det kan jeg godt se en mening i, det er da værd at forsøge :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm nu har jeg aldrig prøvet at bruge elefanten, ej heller set det i brug.

 

Jeg har lært det på en anden måde, nemlig at hunden selv skal hitte ud at at en plads er lige ud for mit knæ.

 

Lige meget om det er en plads efter en "her" eller at hunden skal gå på plads og sætte sig i en plads, starter jeg med at lære hunden at jo tættere den går med sin skulder ved mit ben / knæ jo bedere.

Her bruger jeg gerne klikker i selve indlæringen, hver gang hunden strejfer dit knæ / ben KLIK / godbid.

 

Når hunden skal lære at sidde lige begynder jeg så at arbejde med kontrol af hovedet.

Dette gør jeg ved at lige før hunden skal sætte sig tager jeg venstre albue ind til hoften og stille og roligt drejer underarmen bagud. Hunden vil fokuserer på hånden og når du holder albuen inde ved din hofte, vil hundens hoved følge din hånd og bagdelen dreje ind hvor den skal være. Du hæver nu hånden op af, denne bevægelse vil få hunden til at sætte sig.

Nu er det igen tid til at sætte klikkeren på igen. Når hunden selv finder ud af at det er når den sidder lige beløningen falder, begynder du at afkode håndsignalet stille og roligt.

 

Det behøver ikke at tage så lang tid før hunden fange fidusen, tag klikker med ud når du lufter hunden og brug de naturlige mulighedder der kommer.

 

Bare husk at de eneste to kommandoer du bruger er plads og sit når den skal blive i sit.

 

Jo mere din hund selv regner ud, jo mere sikkert bliver øvelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu begynder det at gå den rigtige vej med elefanten. Dumle er ved at forstå det lidt og jeg kan nu klikke for at han går lidt rundt med bagbenene :klap: Det tog noget tid for ham at forstå, men det er også nyt for Dumle. Han er vant til at jeg viser ham hvad han skal, så det her med at vente på en adfærd og så klikke er ret nyt for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu begynder det at gå den rigtige vej med elefanten. Dumle er ved at forstå det lidt og jeg kan nu klikke for at han går lidt rundt med bagbenene :klap: Det tog noget tid for ham at forstå, men det er også nyt for Dumle. Han er vant til at jeg viser ham hvad han skal, så det her med at vente på en adfærd og så klikke er ret nyt for ham.

 

:5up:

Og det kender jeg godt, jeg er også mest vant til guidening.

 

Selvom det går fremad, har jeg stadig utroligt svært ved ikke at sætte kommando eller tegn på ALT for tidligt.

For hvordan skal hunden dog forstå at det er lige netop denne adfærd jeg ønsker den skal vise :vedikke:

Bailey er dog begyndt at forstå "skal vi prøve den nye" - og så kommer det vi har øvet på gerne.

Men hvad nu hvis man f.eks. er ved at indlære to nye øvelser ???

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

Og det kender jeg godt, jeg er også mest vant til guidening.

 

Selvom det går fremad, har jeg stadig utroligt svært ved ikke at sætte kommando eller tegn på ALT for tidligt.

For hvordan skal hunden dog forstå at det er lige netop denne adfærd jeg ønsker den skal vise :vedikke:

Bailey er dog begyndt at forstå "skal vi prøve den nye" - og så kommer det vi har øvet på gerne.

Men hvad nu hvis man f.eks. er ved at indlære to nye øvelser ???

 

Man sørger for at de to øvelser ikke minder alt for meget om hinanden, og på denne måde kan hunden så se udfra ens kropssprog eller de remidier man bruger, hvad det er man gerne vil have den til.

 

Lige i øjeblikket har Luna følgende øvelser som er uden signal:

 

Dæk (jeg står stille og bare kigger på hende)

Plads (jeg drejer i cirkel, præcis som da vi øvede baljen)

Zig-zag (jeg står med skrævende ben)

smæk-dæk (er vi lige begyndt på) (jeg bruger finger target)

lukke skuffe (jeg åbner skuffen)

 

Så som du kan se i mine paranteser, så er der jo masser af signaler selvom man ikke siger noget, og hunden forstår nok bedre disse signaler end vores verbale, jeg tror egentlig mere at det er os mennesker der har brug for disse verbale signaler.

 

Og hun har ingen problemer med at vide hvornår hun skal hvad, medmindre jeg forsøger at lave zig-zag og plads i samme træningsession, grunden til at hun har svært ved at skelne her er, at i begge øvelser er mine ben signalet til øvelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man sørger for at de to øvelser ikke minder alt for meget om hinanden, og på denne måde kan hunden så se udfra ens kropssprog eller de remidier man bruger, hvad det er man gerne vil have den til.

 

Lige i øjeblikket har Luna følgende øvelser som er uden signal:

 

Dæk (jeg står stille og bare kigger på hende)

Plads (jeg drejer i cirkel, præcis som da vi øvede baljen)

Zig-zag (jeg står med skrævende ben)

smæk-dæk (er vi lige begyndt på) (jeg bruger finger target)

lukke skuffe (jeg åbner skuffen)

 

Så som du kan se i mine paranteser, så er der jo masser af signaler selvom man ikke siger noget, og hunden forstår nok bedre disse signaler end vores verbale, jeg tror egentlig mere at det er os mennesker der har brug for disse verbale signaler.

 

Og hun har ingen problemer med at vide hvornår hun skal hvad, medmindre jeg forsøger at lave zig-zag og plads i samme træningsession, grunden til at hun har svært ved at skelne her er, at i begge øvelser er mine ben signalet til øvelsen.

 

God forklaring :5up:

Så jeg må gerne sætte "signal" på, men ikke kommando.

:stupid: Det HAR Ninjamor da også fortalt mig :stupid:

 

Jeg må huske at selv lære disse små signaler inden jeg næste gang prøver med en ny øvelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

Og det kender jeg godt, jeg er også mest vant til guidening.

 

Selvom det går fremad, har jeg stadig utroligt svært ved ikke at sætte kommando eller tegn på ALT for tidligt.

For hvordan skal hunden dog forstå at det er lige netop denne adfærd jeg ønsker den skal vise :vedikke:

Bailey er dog begyndt at forstå "skal vi prøve den nye" - og så kommer det vi har øvet på gerne.

Men hvad nu hvis man f.eks. er ved at indlære to nye øvelser ???

 

Nemlig, det er også det der er super svært for mig ved det hersens klikkertræning, men jeg kan se at Dumle virkelig nyder at bryde hovedet med det :lol: Så står han og kikker på baljen med hovedet på skrå " hmm... hvad var det nu lige jeg skulle her :hmm: når ja..." og så kommer forbenen op, klik og godbid... så står han og kikker lidt igen " :hmm: hvad var det så nu... når jo" og så går han lidt rundt med bagbenene :lol:

 

Vi gør det at nu træner vi elefant (balje = med elefant), stå (jeg står og venter = stå), håndtarget (hånden fremme = rør hånden), så ud fra hjælpemidler og mit kropssprog kan Dumle regne ud hvad han skal. Så kan vi så træne sit eller dæk en anden uge.

 

Vores klikkertræner siger også at står han med hunden foran sig så har den flere muligheder (sit, dæk, stå, gå bagom på plads eller dreje ind på plads) og den prøver dem af systematisk indtil den rammer den rigtige. Står han med den ved siden af sig har den meget færre muligheder at vælge imellem (sit eller dæk), så udfra hans kropssprog forsøger den sig med mulighederne.

 

Jeg syntes også det er utrolig svært ikke at hjælpe til :oops: Allerede første gang med Nova rykkede jeg hånden lidt hvor hun ikke duttede på den efter et par gange, men træneren var god til at bede mig om at lade vær, han går så meget op i det at det virkelig er sjovt :lol: "nej, ikke hjælpe... se, se! Hun skulle bare lige tænke sig om :mrgreen:" :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...