Hop til indhold

Har din hund brug for briller...


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg sidder og læser en rigtig god bog der hedder, "Tales of two species", og heri nævner forfatteren en undersøgelse hvori 50% af de schæfere der var blevet undersøgt, led af nærsynethed.

 

Hun mente at denne nærsynethed kunne have noget at gøre med at så mange schæfere har et nervøst sind, da nærsynethed jo gør at man har svært ved at se noget langt væk, og derfor var det jo naturligt at disse hunde blev nervøse når de ikke kunne se hvad det var der nærmede sig.

 

Jeg har aldrig tidligere tænkt over at hunde kunne have problemer med øjnene, såsom langsynethed og nærsynethed, men jeg kan da helt klart godt se grundlaget for adfærdsproblemer, hvis hunden har problemer med at se.

 

Har du nogensinde hørt om dette før, og hvad tænker du om det?

Og der der nogen der ved om der overhovedet er nogle hunde der har undersøgelse for nær- og langsynethed som avlskrav, og er det egentlig arveligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Læste engang en artikel på netdyredokter. Det var vidst den her: netdyredoktor - Hvad kan min hund se? hvor der blandt andet står at racer som Schæferhund, Rottweiler, Collie og Labrador Retriever har tendens til nærsyn.. Ellers havde jeg aldrig hørt om det før for at være ærlig, men altså, det lyder da bestemt muligt, og ja helt enig i det kunne forklare en del ting.

 

Hvad man gør ved det synes jeg så er noget af et interessant spørgsmål.. Opfinder hunde-briller? :confused:

 

Ved mennesker er det jo mere eller mindre bevist at nærsynethed og langsynethed har det med at være arveligt, men ved ikke med hunde, og kan ikke lige umiddelbart finde noget om det.

 

Men ja, kunne være lidt interessant at vide om ens hund egentlig kan se 100% optimalt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Læste engang en artikel på netdyredokter. Det var vidst den her: netdyredoktor - Hvad kan min hund se? hvor der blandt andet står at racer som Schæferhund, Rottweiler, Collie og Labrador Retriever har tendens til nærsyn.. Ellers havde jeg aldrig hørt om det før for at være ærlig, men altså, det lyder da bestemt muligt, og ja helt enig i det kunne forklare en del ting.

 

Hvad man gør ved det synes jeg så er noget af et interessant spørgsmål.. Opfinder hunde-briller? :confused:

 

Ved mennesker er det jo mere eller mindre bevist at nærsynethed og langsynethed har det med at være arveligt, men ved ikke med hunde, og kan ikke lige umiddelbart finde noget om det.

 

Men ja, kunne være lidt interessant at vide om ens hund egentlig kan se 100% optimalt..

 

Ja, det syntes jo også at være et svært spørgsmål :confused: Men middelbart burde man måske mere fokuserer på at forhindre at det overhovedet opstår, men på nuværende tidspunkt lyder det da ikke rigtig til at det er noget opdrættere er opmærksomme på.

Jeg ved såmænd ikke engang hvordan man undersøger der, man kan jo ikke stille hunden foran en tavle med kødben, og så få den til at fortælle hvilke af dem den kan se...

 

Men jeg er da overrasket over at der er så mange racer der åbenbart lider af det, og at jeg så aldrig har hørt om det før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan huske, at den første adfærdsbehandler jeg brugte, nævnte, at hun flere gange havde oplevet nervøse og usikre hunde, der viste sig at have dårligt syn.

 

Jamen det giver jo også mening, hvis hunden har svært ved at bedømme hvad det er der nærmer sig, så skal den jo blive usikker.

 

Og det bør da helt sikkert være noget man har med i sine tanker hvis ens hund begynder at blive nervøs overfor nye ting og mennesker

Link til indlæg
Del på andre sites

Med Petrine oplever jeg mere aggresion end nervøsitet - fx i går knurrede hun ad månen, herhjemme angriber hun ofte når vi bevæger os rundt i mørket.

 

Men mon ikke hendes aggression bunder i nervøsitet over ikke at vide hvad det er der bevæger sig rundt, nervøsitet kan jo vise sig på mange måder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Læste engang en artikel på netdyredokter.

 

Der står så også svaret på, hvorfor man bør flagre med arme og løbe når man øver indkald :5up::

 

Hvor skarpt er min hunds syn?

Hundens syn er bedst, når det gælder objekter, der bevæger sig, i modsætning til stillestående objekter. Hunden kan se et objekt, der bevæger sig på 8-900 meters afstand, men kun på 500 meters afstand, når objektet står stille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der bliver da tjekket for øjensygdomme ved flere racer, ved ikke meget om det, men går ud fra at det er sygdomme som kan ende med blindhed eller stærkt nedsat syn?

 

Vil da mene at man opdager hvis ens hund ikke ser godt. Jeg har, også før jeg læste det på netdoktor, lagt mærke til at Motor ligner en der ikke kan se mig hvis jeg står i en vis afstand og kalder, men vinker jeg så med armene ser han mig og så kommer han.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der bliver da tjekket for øjensygdomme ved flere racer, ved ikke meget om det, men går ud fra at det er sygdomme som kan ende med blindhed eller stærkt nedsat syn?

 

Vil da mene at man opdager hvis ens hund ikke ser godt. Jeg har, også før jeg læste det på netdoktor, lagt mærke til at Motor ligner en der ikke kan se mig hvis jeg står i en vis afstand og kalder, men vinker jeg så med armene ser han mig og så kommer han.

 

Men ved du om det er nær- og langsynethed man tjekker for, jeg ved kun at det hedder øjenlysning, men jeg ved egentlig ikke hvad det er man undersøger.

 

Og om man lægger mærke til om ens hund ser godt, så lægger man selvfølgelig mærke til det hvis den er ved at blive blind, men hvis det kun er på visse afstande den har svært ved at se, tror du så også at man ville tænke på at det var synet den var galt med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Inde på netdyredoktor står der følgende undersøges ved øjenlysning, om nogle af disse fine ord dækker over nær- og langsynethed, det aner jeg rent faktisk ikke :oops:

 

Hvilke sygdomme undersøges der for ved en øjenlysning ?

Der undersøges for en lang række sygdomme:

  • Persisterende Pupilmembran (PPM)
  • Persisterende Hyperplastisk Tunica Vasculosa Lentis/Primær Vitreus (PHTVL/PHPV)
  • Catarakt (medfødt)
  • Retinal Dysplasi (RD)
  • Hyoplasi af N. opticus/mikropapil
  • Collie Eye Anomaly (CEA)
  • Entropion/Trichiasis
  • Ektropion/Makroblefaron
  • Distichiasis/Ektopiske Cilier
  • Cornea Dystrofi
  • Cataract (ikke medfødt)
  • Linseluksation (primær)
  • Retinal Degeneration (PRA)

netdyredoktor - Øjenlysning for arvelige øjensygdomme hos hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

så lægger man selvfølgelig mærke til det hvis den er ved at blive blind,

 

Havde en gammel hund, som fungerede upåklageligt, jeg opdagede INTET, han gik altid i rumpen af sin bedste ven, bagefter kan jeg se at han brugte vennens hale som 'blindestok' og på den måde kunne spurte rundt etc selvom han var fuldstændigt blind, og hjemme, hvor alt stod som det altid havde gjort, bevægede han sig rundt uden at ramme noget.

 

Så hun er mere nervøs, og dermed bliver hun aggressiv?

 

Nej - hun går frem mod det truende når hun ikke kan se (mørke / modlys), men hvis hun kan se bakker hun :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde en gammel hund, som fungerede upåklageligt, jeg opdagede INTET, han gik altid i rumpen af sin bedste ven, bagefter kan jeg se at han brugte vennens hale som 'blindestok' og på den måde kunne spurte rundt etc selvom han var fuldstændigt blind, og hjemme, hvor alt stod som det altid havde gjort, bevægede han sig rundt uden at ramme noget.

 

Hvis de først bliver blinde i en sen alder, så kan jeg sagtens forestille mig at de er blevet så kendte med deres nærområde, at du rent faktisk kun opdager det hvis du tager med til en nyt sted.

 

Nej - hun går frem mod det truende når hun ikke kan se (mørke / modlys), men hvis hun kan se bakker hun :hmm:

 

Det var da pudsigt, jeg ville jo have troet at det ville være omvendt :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spekulerer engang imellem på om mysla er nærsynet og om det har noget at gøre med at hun let knurrer af folk, hunde og genstande langt væk og især i mørke..

 

men på den anden side har hun ingen problemer med at se fugle højt, højt oppe på himlen:hmm:

 

Hun er også enormt langt tid om at genkende folk når de kommer gående. De skal helt tæt på, eller sige noget, før hun ved det er familie.

 

Sheila derimod kan genkende mig på mange 100 meters afstand uden at jeg har sagt noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spekulerer engang imellem på om mysla er nærsynet og om det har noget at gøre med at hun let knurrer af folk, hunde og genstande langt væk og især i mørke..

 

men på den anden side har hun ingen problemer med at se fugle højt, højt oppe på himlen:hmm:

 

Hun er også enormt langt tid om at genkende folk når de kommer gående. De skal helt tæt på, eller sige noget, før hun ved det er familie.

 

Sheila derimod kan genkende mig på mange 100 meters afstand uden at jeg har sagt noget.

 

Men nærsynethed betyder jo ikke, at du ikke kan se noget der er på lang afstand, du ser bare så dårligt at du ikke rigtig kan se hvad det er. Og på himlen er der jo ikke så mange forskellige ting at holde øje med, og måske tror hun heller ikke at eventuelle trusler kommer ovenfra, og til sidst, så er kontrasten på himlen jo ret stor, i og med der ikke er så mange ting til at forstyrre synet.

 

Jeg aner ikke om hun er nærsynet, men jeg kan sagtens finde en forklaring på at hun ikke har svært ved at se fugle højt oppe, så for mig udelukker det ikke nærsynethed. Men hvordan man så finder ud af om hun rent faktisk er det, det aner jeg ikke, og jeg ved heller ikke om man kan gøre noget ved nærsynethed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spekulerer engang imellem på om mysla er nærsynet og om det har noget at gøre med at hun let knurrer af folk, hunde og genstande langt væk og især i mørke..

 

men på den anden side har hun ingen problemer med at se fugle højt, højt oppe på himlen:hmm:

 

Hun er også enormt langt tid om at genkende folk når de kommer gående. De skal helt tæt på, eller sige noget, før hun ved det er familie.

 

Sheila derimod kan genkende mig på mange 100 meters afstand uden at jeg har sagt noget.

 

Det er præcis som Petrine - hun har PRA.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nærsynethed betyder jo ikke, at du ikke kan se noget der er på lang afstand, du ser bare så dårligt at du ikke rigtig kan se hvad det er. Og på himlen er der jo ikke så mange forskellige ting at holde øje med, og måske tror hun heller ikke at eventuelle trusler kommer ovenfra, og til sidst, så er kontrasten på himlen jo ret stor, i og med der ikke er så mange ting til at forstyrre synet.

 

Jeg aner ikke om hun er nærsynet, men jeg kan sagtens finde en forklaring på at hun ikke har svært ved at se fugle højt oppe, så for mig udelukker det ikke nærsynethed. Men hvordan man så finder ud af om hun rent faktisk er det, det aner jeg ikke, og jeg ved heller ikke om man kan gøre noget ved nærsynethed.

 

Det kan du jo have ret i. Det kunne faktisk forklare en del af hendes adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

En arvelig papillon-sygdom, der starter med natteblindhed og kan ende med total blindhed - ved ikke så meget om det, dyrlægen lyser ind i øjnene og ser...et eller andet, og stiller diagnosen.

 

der er også mange pudler der har den sygdom, de fleste får lavet DNAtest i stedet for øjenlysning. Groa skal have lave testen til sommer, vil gerne vide om hun er bærer.

Link til indlæg
Del på andre sites

nå, blev lige rolig igen. Mysla er ikke natteblind og hendes øjne lyser normalt orange/gult i mørke, så PRA har hun da heldigvis ikke... Men derfor kan hun vel godt være nærsynet..

 

Kan du uddybe det, jeg kender intet tl PRA og forstår ikke hvordan du kan udelukke det ved at se om hendes øjne lyser i mørke :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...