Hop til indhold

Hundes signaler


mariesvita
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg tænkt på at oprette denne tråd i lang tid -så her kommer den.

 

Jeg synes det er enormt fascinerende at iagttage hundes signaler.

 

Så kom med nogle af jeres iaggtagelser - hvis I har set et nyt signal, hvis I ikke helt forstår et signal, hvis - ja kom med dem.

 

Sidste jul var vi henne og fejre jul hos min faster og familie. De har en 10-årig hanhund, Charlie. Vita har mødt ham før men han gad hende ikke rigtig.

På et tidspunkt står de lige overfor hinanden. Vita går stille ned i legebuk som hun holder et stykke tid. Charlie kigger til siden. Jeg var ikke i tvvivl om at Vita mente at det var vigtigt at vise at hun godt vidste at han ikke gad hende. Jeg har aldrig lagt mærke til at Vita bruger legesignalet så tydeligt og med en meget dæmpende funktion.

På et tidspunkt knurrer Charlie af Vita. Klokken er mange, han er træt og Vita er kommet for tæt på. Vita drejer hurtigt væk og det er den eneste knurren den aften.

Tidligere er Charlie krøbet i ly oppe i min fætters seng. Vita sender lange blikke derhen men nærmer sig ikke sengen. Hun går udenom i store cirkler.

 

Sidst de mødtes lå Vita på et tidspunkt under spisebordet. Charlie vandrer rundt ved bordet mens min fætter taler sødt til ham. Vita ligger helt stille men følger ham intenst med øjnene. Vita får lang tid til at gå med at forfølge ham rundt i huset. Senere falder Vita om gulvet midt i stuen - storsnorkende.

 

En dag kommer Vita og jeg forbi en hund der står inde i en have - den er meget ivrig efter at hilse og de hilser kort. Lidt efter begynder den af gø af bar iver efter at komme ud. Vita vender først hovedet lidt væk og drejer sig mere og mere væk. Hun drejer tilbage da den atter er stille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er et meget spændende emne. Gad vidst om vi nogensinde kommer til at kunne forstå alle hundens signaler.

 

En dag i hundeskoven kommer der imod os et par med en hund på størrelse med en islandsk spids.

 

Oskar går i retning mod hunden, på et tidspunkt opdager han at den anden hund er usikker. Han går derfor i en bue væk fra hende og ind mellem træerne, giver sig til at snuse og virker til at være total ligeglad med den anden. Han har helt klart læst den andens signaler og respekteret at hun var usikker. Hun nærmer sig efter en tid forsigtig Oskar. Hele tiden har de siden vendt mod hinanden. Hun snuser forsigtig til ham og han snuser til hende.

 

Desvære kommer der i det samme en unghund farende og overser alle signalerne, han vil bare lege. Det var synd, for det brød den gode kontakt mellem min hund og tæven. Hun stak af med halen mellem benene.

 

Manden får hurtig fat i sin tæve og bærer hende. Konen protestere og jeg hører hun siger det er ikke den rigtige løsning, men da er manden allerede på vej væk.

 

En skam at unghunden kom, for jeg er sikker på at mødet med Oskar var en god oplevelse for tæven. Og det var sådanne møder hun havde brug for.

 

Jeg fik ikke at vide hvorfor hun var usikker, har aldrig set dem siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk oplevet et par ting, som jeg synes var lidt spøjse...

 

Første ting var da vi var i Tanzania... Vi var på et hotel, hvor de havde to hunde og jeg sad og nussede lidt med den ene. Den anden står halvanden meter bag den, og pludselig begynder den jeg nusser på at knurrer. Den drejer rundt og går over mod den anden, mens den stadig knurrer lidt og så slikker den den anden under øret, ikke langt fra mundvigen, men tættest på øret. Jeg er lidt forvirret - hvad prøvede den lige at sige :?:

 

Deres hunde ser sådan her ud:

1996_IMG_2532_1.jpg

 

Det andet jeg har oplevet var med Azuro. Vi var nede i parken og han legede med nogle hunde. Især var han besat af en lille sød norrbottenspids. Han blev ved med at vende den om på ryggen og mens den så lå på ryggen, slikkede han den i mundvigen??? Det så super sødt ud og norrbottenspidsen havde intet imod det... Forresten, så var norrbottenspidsen også en tæve. Hvad betyder dette? Det kan da ikke betyde at Azuro ville vise at han var den underlegen? Han er både stor og ret frembrusende og ikke ligefrem den type der vil lade sig underkaste uden videre... Han prøver faktisk at dominere alle hunde, undtagen dem der kan sætte ham ordentligt på plads, og det gælder både tæver og hanner (dog mest besvær ved sidstnævnte)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...