Hop til indhold

Bidehemning


Gæst Galle
 Share

Recommended Posts

Halløj! :vinken:

 

Ang. bidehemning, vi forsøger at bruge den metode lav en høj lyd/auu lyd som angivet i bogen "Hvalpen". Men problemet ligger at i når vi laver lydende så slipper Emma ikke, og når vi forsøger at gå væk, bider hun i føderne, og vi kan ikke gå nogle steder. Hvad kan vi gøre?

 

Mythbusting!

 

Så har jeg nogle myter om bidehemning som jeg gerne vil have bekræftet.

 

1. Når hunden bider skal man gribe fat i "nakkeskindet" og trække det tilbage og give den noget at tygge i ? Sandt eller falsk?

 

2. Når hunden bider skal man med dyb og høj stemme sige, "Nej, fy, fy!"? Sandt eller falsk?

 

 

På forhånd mange tak !

 

(Ps: Var i tvivl om jeg skulle poste tråden her eller i hvalpe forumet)

Link til indlæg
Del på andre sites

Halløj! :vinken:

 

Ang. bidehemning, vi forsøger at bruge den metode lav en høj lyd/auu lyd som angivet i bogen "Hvalpen". Men problemet ligger at i når vi laver lydende så slipper Emma ikke, og når vi forsøger at gå væk, bider hun i føderne, og vi kan ikke gå nogle steder. Hvad kan vi gøre?

 

Mythbusting!

 

Så har jeg nogle myter om bidehemning som jeg gerne vil have bekræftet.

 

1. Når hunden bider skal man gribe fat i "nakkeskindet" og trække det tilbage og give den noget at tygge i ? Sandt eller falsk?

 

2. Når hunden bider skal man med dyb og høj stemme sige, "Nej, fy, fy!"? Sandt eller falsk?

 

 

På forhånd mange tak !

 

(Ps: Var i tvivl om jeg skulle poste tråden her eller i hvalpe forumet)

 

1. total falsk - vil du gerne have at din hund forbinder dig med smerte?

2. du kan ikke bruge nej eller fy før du har indlært ordet.

 

Har lige svaret dig i den anden tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

falsk og falsk....

 

1. det gør ondt at blive rusket i nakkeskindet og hvalpen ved jo ikke at det den gør er forkert... Tænk hvis du var på besøg i Kina og lavede et eller andet du synes var supersjovt sammen med en kineser... Ligepludselig ud af det blå stikker han dig en på skrinet - og derefter ville han lege videre med noget andet sammen med dig...

ville du have lyst til at lave noget med sådan en utilregnelig person?

 

Alternativt tror hvalpen det er en del af legen og bliver endnu vildere

 

2. hvad skal det hjælpe at sige nej / fy hvis hvalpen ikke forstår ordet?

 

Hvis hunden har lært og forstår ordet nej, så kan du bruge det, som ethvert andet signal den forstår.

 

Bidehæmning lærer man ved at bide sin legekammerat og finde ud af hvornår den hyler = så har man bidt for hårdt. Så stopper man og bider mindre hårdt næste gang... Derfor er "hylet" den mest effektive metode og tid ;-) det går over af sig selv med tiden....

Link til indlæg
Del på andre sites

1. total falsk - vil du gerne have at din hund forbinder dig med smerte?

2. du kan ikke bruge nej eller fy før du har indlært ordet.

 

Har lige svaret dig i den anden tråd.

 

Buddha svarede i anden tråd :

 

Høje lyde gør vores hund endnu vildere, så den bruger vi heller ikke.

Vi står bomstille, med armene over kors og kigger væk.

3 sekunder efter hunden er stoppet med at bide kaster vi godbidder bag ham / væk fra os, lidt som at lave et lille søg.

 

Hvis det simpelthen gør for ondt, fanger vi hans opmærksomhed med en godbid MEN får ham til at lave noget andet for at få den - det kan være sæt dig, dæk, navn = øjenkontakt, lige præcis for at det ikke bliver til, at han får godbid for at bide.

 

Men derefter bliver vi som regel nødt til at lave noget roligt med hunden, for der skal ikke meget til før ulven vågner igen :mrgreen:

 

Og tålmodighed, du kan ikke forvente at hun lærer det med det samme, det tager altså lidt tid.

 

 

Så ved i det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu hopper jeg i et lille sidespor, når vi forsøger at lære Emma, nej så tager vi og viser godbiden, så lukker vi hånden, men Emma stopper aldrig med at bide og slikke :shock: Så den teknik med at lukke hånden så vente til den, stopper / kigger væk virker ikke. Er der andre teknikker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst joppiano

Har samme problem. Min hvalp på 4½ måned napper stadig lidt når man leger, hilser og sådan. Dog ikke på mig mere, men stadig på mine forældre og andre forbipasserende der hilser. OG det er mega irriterende. Gør alt hvad jeg kan for at stoppe det

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu hopper jeg i et lille sidespor, når vi forsøger at lære Emma, nej så tager vi og viser godbiden, så lukker vi hånden, men Emma stopper aldrig med at bide og slikke :shock: Så den teknik med at lukke hånden så vente til den, stopper / kigger væk virker ikke. Er der andre teknikker?

 

Det handler om et SPLIT sekund de første mange gange.

 

Hvis hun overhovedet ikke kigger væk, kan du prøve at flytte dig rundt, komme lidt væk fra det sted i sidder og så starte forfra, evt. lige gør noget andet først.

 

Eller lav en lille lyd med munden, lillebitte fløjt eller lignende, så hun lige får en ide om hvad det går ud på - og husk at ros helt vildt meget bare hun kigger væk eller på dig en brøkdel af et sekund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det handler om et SPLIT sekund de første mange gange.

 

Hvis hun overhovedet ikke kigger væk, kan du prøve at flytte dig rundt, komme lidt væk fra det sted i sidder og så starte forfra, evt. lige gør noget andet først.

 

Eller lav en lille lyd med munden, lillebitte fløjt eller lignende, så hun lige får en ide om hvad det går ud på - og husk at ros helt vildt meget bare hun kigger væk eller på dig en brøkdel af et sekund.

 

Mange tak, virkede (:!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men for det sidste er jeg begyndt at blive lidt i tvivl om at der bliver leget eller om det er tænderne der klør, hvordan ser jeg forskel?:confused: Nu ved jeg det lyder dumt, men vi er første gangs hundeejer så vi er lidt frustreret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset årsagen er aktiviteten vel uønsket? Og tilgangen til løsningen er ens om det er leg eller gummer der klør. Afledning og noget andet at tygge i.

 

Pas på at du ikke indlærer hos din hvalp, at den skal tygge i jer for derefter at se op for at få en godbid. Hunde danner kæder i deres adfærd, og der er mange der har måtte erfare, at de uforvarende er kommet til at indlære noget der ikke var helt ønsket.

 

Et eksempel kan være som nævnt, at hunden tror den skal smage på jer INDEN den sætter sig og kigger op og først da er der godbid på vej. Så hvalpen tror den belønnes for begge dele og ikke blot det at holde op.

 

Har du fået fingrene i "Hvalpen"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja den har vi fået fingre i (: Men det med at aflede er fysisk umuligt:shock: Hun vil ikkeslippe! Vi har fået held med noget "hunde piv" til at slippe. Altså vi laver sådan nogle hunde græde lyde.

 

--EDIT--

 

Vi har også forsøgt "Nej, fy!" Metoden, men hun vil ikke, (hun kan lidt ja og nej) og så er vi nød til at tage fat i munden da det tit gør meget ondt! Vi mener ikke hun skal lærer det idag, men vi vil gerne se lidt fremskridt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja den har vi fået fingre i (: Men det med at aflede er fysisk umuligt:shock: Hun vil ikkeslippe! Vi har fået held med noget "hunde piv" til at slippe. Altså vi laver sådan nogle hunde græde lyde.

 

--EDIT--

 

Vi har også forsøgt "Nej, fy!" Metoden, men hun vil ikke, (hun kan lidt ja og nej) og så er vi nød til at tage fat i munden da det tit gør meget ondt! Vi mener ikke hun skal lærer det idag, men vi vil gerne se lidt fremskridt.

 

Nej, fy og lignende er stort set umulige at gøre brug af, hvis hvalpen ikke har lært betydningen. Og så langt er I efter hvad jeg kan lure på dine indlæg endnu ikke. Så vær varsom med brugen af ordet, for du mudrer signalet til når det ikke kan efterleves som ønsket.

 

Jeg syntes Hvalpen er en fantastisk bog, men husker ikke hvor meget der står om hvalpebideri den. Derfor får du her link til super artikel om hvalpebiderning, som du måske kan få glæde af, og som kan forklare løsningsmodeller yderligere Churnwood lsestof

Link til indlæg
Del på andre sites

Intet virker :cry: Vi forsøger alt, piv, hyl, nej, og INTET virker, hun gider ikke at slippe, er rent faktisk endt med et blåt mærke nu. Det er lidt "akut".

 

Tålmodighed min gode mand:blink:

 

Det er kun et par dage siden du skrev første indlæg og hvalpe bider altså bare og det tager tid at lære dem at lade være.

Nu ved jeg ikke lige hvor gammel hvalpen er eller hvor længe i har haft den, men hvis du følger det der står i linket, så giv det i hvert fald lige et par uger, så er jeg sikker på at du nok skal se fremskridt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tålmodighed min gode mand:blink:

 

Det er kun et par dage siden du skrev første indlæg og hvalpe bider altså bare og det tager tid at lære dem at lade være.

Nu ved jeg ikke lige hvor gammel hvalpen er eller hvor længe i har haft den, men hvis du følger det der står i linket, så giv det i hvert fald lige et par uger, så er jeg sikker på at du nok skal se fremskridt.

 

Som jeg siger hun skal ikke lærer det idag :genert: Men hun skal bare slippe:shock: Fordi hun bider rigtig hårdt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg siger hun skal ikke lærer det idag :genert: Men hun skal bare slippe:shock: Fordi hun bider rigtig hårdt!

 

 

Jeg fik et par råd, bl.a. fra PPP-Pero, som sagde man kan stille sig op en stole eller noget andet højt med ryggen til hvalpen og krydsede armene og så vente til den falder til ro og så gå ned igen. Hvis den bliver ved - bliver man også ved med at stå på stolen.

 

Det virker her... Pajko er også slem til at bide i ankler, men når vi står op på stolene, så giver han op....

 

 

Jeg har også lært ham både "nej" og "slip" - som næsten altid virker :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik et par råd, bl.a. fra PPP-Pero, som sagde man kan stille sig op en stole eller noget andet højt med ryggen til hvalpen og krydsede armene og så vente til den falder til ro og så gå ned igen. Hvis den bliver ved - bliver man også ved med at stå på stolen.

 

Det virker her... Pajko er også slem til at bide i ankler, men når vi står op på stolene, så giver han op....

 

 

Jeg har også lært ham både "nej" og "slip" - som næsten altid virker :blink:

 

Vi har prøvet lidt lign. men det var "flugt" forsøg, så hopper hun bare op, og det er vist ikke godt for ledende

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er lidt diskution om den metode... Så vi ved ikke helt

 

Hvori består diskussionen?

 

Lad mig straks afsløre, at metoden virker, så behøver I i hvert fald ikke tvivle på den del af det. Men med så meget andet, kræver hundetræning vedholdenhed og konsekvens (at tingene er ens for hver gang hunden møder det) og I forvirrer både hund og jer selv hvis I skøjter rundt i jeres tilgang til problemet - og jeres tilgang til hunden i sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihhh altså. Den 30. januar 2010 skriver du i har fået en hundehvalp hjem - dén dag.

 

Det er 5 dage siden!

 

Læs nu lige de indlæg i de 2-3 tråde du har lavet om samme emne en gang til, inklusiv de links du har fået, og så hør på alle de folk der skriver, at hundehvalpen IKKE lærer det på hverken 1 eller 10 dage.

 

Tag det roligt, det skal nok blive bedre. I har fået masser af råd om rolige aktiviteter, afledning osv, hvalpe bider - sådan ér det bare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihhh altså. Den 30. januar 2010 skriver du i har fået en hundehvalp hjem - dén dag.

 

Det er 5 dage siden!

 

Læs nu lige de indlæg i de 2-3 tråde du har lavet om samme emne en gang til, inklusiv de links du har fået, og så hør på alle de folk der skriver, at hundehvalpen IKKE lærer det på hverken 1 eller 10 dage.

 

Tag det roligt, det skal nok blive bedre. I har fået masser af råd om rolige aktiviteter, afledning osv, hvalpe bider - sådan ér det bare.

 

Vi mener ikke at hun skal lærer det på én dag, har jeg også skrevet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...