Hop til indhold

Pludselig opstået madglæde, kan den bevares?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Luna er i dag started på sin binybarkomon behandling i dag, hun fik 3 tabletter i morges, og allerede nu kan jeg se indvirkningen på hendes madglæde.

 

Luna er normalt en utrolig kræsen hund, og lige gyldig hvad jeg har med hjem af tørfoder, så gider hun kun spise det de første 3 dage.

I dag havde jeg så stillet en skål mad frem til hende, som hun ikke rigtig har kigget på i løbet af dagen. Men da vi så skulle træne, så gik hun hen og spiste lidt af sin mad hver gang godbidden landede ved siden af den.

Normalt ville hun aldrig vælge sin mad fremfor eller ligestillet med hendes godbidder, og i dag endte det med at hun spiste godbidderne og al maden :banan:

 

Luna skal have binyrebarkomon i den næste måneds tid, og jeg tænkte på, er det på nogen måde muligt at bevare den madglæde hun får af behandlingen. Kan jeg gøre noget for at sandsynligheden øge, kan hun måske af sig selv lære at mad er en god ting?

 

Er der nogen som helst måde hvorpå jeg kan bevare den nyfundne madglæde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Aner ikke om det kan bevares....

 

Men egne erfaringer siger, at du nok skal få rigeligt af madglæden, når hun begynder at hapse al mad hun kan komme i nærheden af - Også det der var tiltænkt dig selv :mrgreen:

 

Bamse har fået meget mere appetit efter behandlingen med binyrebarkhormon og efter hans ormekur er overstået.

Tror ikke mad interesserede ham så meget, fordi han var syg - Så måske det er det samme for Luna?

 

Men ellers så bare fortsæt med at gøre mad spændende - Altså lav det til en leg at spise, som du jo er i gang med - Ikke at hun skal yde for meget for den, det skal bare være skide sjovt at spise, sådan lidt omvendt træning ;-)

Måske det bliver lidt mere spændende, også når behandlingen er overstået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi leger i forvejen med hendes mad, ellers nægter hun fuldstændigt at spise det, så det skal gemmes, bruges i spil eller i godbids tæppet.

 

Det er yderst sjældent at hun vil spise det hvis det bliver serveret i hendes madskål, men i dag spiste hun bare det hele :5up: Og det er ikke fordi at jeg syntes hun skal have al sin mad i en madskål, men det kunne nu være rart hvis det bare nogen gange var lidt mindre besværligt at fodre hende :blink:

 

Men som du siger, det kan jo være at det kommer af sig selv når hun bliver rask. Hendes mandler bløder jo for et godt ord, og hun er helt rød i halsen, så mon ikke hun har ondt i halsen, og vi andre gider jo heller ikke at spise hvis vi har ondt i halsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prednisolon er jo kendt for at øge appetitten og giver også tit et 'løft' til hele kroppen, så ens velbefindende bliver bedre. Man føler sig godt tilpas...

 

Men derfor kan man vel godt benytte lejligheden til at lære hende at mad er lækkert. Og måske præsenterer hende for lidt forskelligt. :hmm:

Smilla er også en værre kræsenpind og hun synes hendes mad er meget mere interessant, hvis hun leger mens hun spiser (foderflaske), eller hvis man håndfodrer.

 

Men tror du ikke automatisk unghunde bliver mere 'glubske' når de bliver lidt ældre. Lige nu er Smilla mere interesseret i at arbejde for legetøj end mad. Men mange cavalierer bliver jo let lidt for tykke, så mom ikke interessen for mad kommer. ;-)

 

Selvfølgelig må de gener i Lunas mund/ svælg også have påvirket hendes lyst til mad.

 

Dejligt hun spiser. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også den mulighed at hun med alderen får mere madglæde. på et andet forum snakkede vi en gang om ungehunde med mad-lede og det viste sig at ret mange af os - jeg selv inc. med mitte - havde været ude for dette "fænomen".

 

Indtil Misja var voksen, måtte jeg håndfodre hende hver dag for at hun ville spise og nej, det var ikke bare en dårlig vane :-D

Hun led og lider af tom-mave opkast og det er bestemt ikke behageligt for hende, når maven går for tom og hun begynder at kaste mavesyre op og får kvalme :cry:

 

Hvad jeg vil sige er, at jeg godt kan forstå du gerne vil have Luna gider at spise - og hvor dejligt det er at se hun vil nu.

Jeg håber også at hun efter kuren er overstået, har fundet hendes madglæde - og ellers der er den mulighed, at hun vokser ud af madleden og ender med at spise normalt.

 

Der er også en anden mulighed, men den gider vi ikke at tro på eller snakke om, for Luna vil fra nu af have madglæde - nemlig! :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

....mht. muligheder, kan man vist købe smags forstærkere på nette, noget der smager af laks, noget der smager af lever osv.

 

Jeg har ikke selv prøvet det, men har læst fra andre at de har brugt det for at få deres hund til at spise. For nogle har det været lykken og løsningen for andre ikke, men det er da en mulighed skulle alt andet glippe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker måske også det er en kombination af flere faktorer.... Karla har jo heller aldrig været interesseret i mad - men har på det seneste taget hende i at spise tørfoder af hendes skål næsten dagligt i en uge - ikke meget, men et par piller ryger der ned :shock: :5up:

 

Det har hun aldrig gjort før....

 

Så måske er det bare noget der kommer med alderen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan da godt være at I har ret i at det kommer med aldrenden :x:

 

Luna var meget madglad som hvalp, men det sidste halve år er det bare gået ned at bakke med madglæden, så måske begynder det også at gå op ad bakke på et tidspunkt.

 

Hvad angår de der smagsforstærkere, dem har jeg kigget på, men jeg frygter lidt at hvis jeg bruger dem, så får jeg hende aldrig til at spise almindelig mad uden smagsforstærkere.

 

Det skal så lige siges at Luna ikke er undervægtig, hun er slank, men ikke for tynd. Så måske skal jeg bare lade være med at bekymre mig, og erkende at jeg bare har en slank dame, der kun spiser det hun har brug for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...