Hop til indhold

Hvordan viser jeg min hund at jeg beskytter hende?


Gæst TwiggLJoy
 Share

Recommended Posts

Gæst TwiggLJoy

Hej, jeg blev i maj sidste år den heldige ejer af en herlig blandings-tæve som dengang var 1½ år. Jeg købte hende gennem den blå avis af en familie som skulle af med hende da deres yngste barn fik allergi. Jeg har dog aldrig fået snakket med familien, da hun blev passet hos en veninde da jeg købte hende, så jeg ved ikke ret meget om hendes fortid, og hæftede mig ikke meget ved det, da hun er en dejlig hund.. dog ret forsigtig især overfor andre hunde... hun bliver altid bange når andre hunde på størrelse med hende selv eller større kommer løbende imod hende, lægger sig ned og er meget underdanig.

Hvis jeg ikke har hende i snor og der pludselig dukker en interesseret hund op, prøver hun nogengange at flygte fra den, og hun løber bare væk fra stedet, men søger aldrig tilflugt hos mig.. jeg tænker at hun måske stadig ikke er helt tryg ved mig, men hvordan kan jeg vise hende, at jeg nok skal beskytte hende i sådanne situationer? Nogen der har nogle råd/erfaring?

Hun er løbet ud på vejen før og det kan jo hurtigt ende galt..

 

på forhånd tak :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være rigtig svært at skabe samme kontakt til en næsten voksen hund, som man får til en hund man har haft fra hvalp.

Men hvad har du gjort for at få den kontakt?

 

Du skriver hunden løber væk og har været løbet ud på vejen, har du ikke snor på den??

 

Der er jo som sådan ikke noget galt i din hund underkaster sig, det skulle de andre hunde da gerne respektere.

 

Det lyder som om din hund mangler selvtillid, træner du med den? så den får nogle gode oplevelser og finder ud af den kan nogle ting.. det vil samtidig styrke båndet mellem jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Først og fremmest: Velkommen til :-D

 

Du skal sørge for at gå mellem de andre hunde og din egen. Derved blokerer du vejen til hende og det vil med tiden give tillid til dig i situationen.

 

Individuelt set er det ikke OK at din hund altd underkaster sig de andre. For hver gang det sker bekræfter hun sin egen "status" overfor sig selv = dårlig selvtillid.

 

Ingen hund har mentalt eller følelsesmæssigt godt af altid at være den der underkaster sig, så dette bør der arbejdes med.

 

Hvilken størrelse har hun og ved du hvad hun er blandet af?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TwiggLJoy

fhk2507: Jeg har hende normalt i snor, men jeg mener når jeg tager hende med i den lokale "hundepark" eller andre græsarealer - der slipper jeg hende fri så hun kan snuse rundt.

 

ninjamor: hun er ½ golden retriever og ½ labrador, rottweiler og collie. Hun minder nok mest om en collie af sind, i hvert fald siger folk at hun løber som én. Og så er det bedste hun ved at snuse rundt, alt skal undersøges.

 

Jeg begyndte hurtigt at træne med hende med klicker, dvs lære hende tricks, og lære hende at gå ved fod, hvilket hun heller ikke havde lært.. vi har ikke trænet tricks i noget tid nu må jeg nok indrømme. generelt prøver jeg bare at rose hende når hun gør hvad jeg beder hende om, samt når hun undersøger ting som hun er bange for... og så prøver jeg virkelig på ikke at blive sur på hende hvis hun ikke gør som jeg vil, for jeg ved godt at det ikke hjælper på hendes selvtillid.

 

Jeg har hørt om det med at stille sig imellem hende og den anden hund, men problemet er at det aldrig rigtig lykkes mig at komme mellem dem, fordi hun enten bakker tilbage og den anden hund hurtigt finder en vej hen til hende, eller at hun hurtigt vælger en anden retning og på den måde kommer væk fra mig. og så vil jeg jo heller ikke virke truende overfor den anden hund/ejeren :oops:

 

og hvis en hund kommer os i møde på vejen, ved jeg heller ikke om jeg skal skifte side, for så viser jeg hende vel også, at jeg også synes at hunden er farlig?:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville prøve at finde en hundeejer med en meget afbalanceret hund af modsat køn, som hun kunne lære at kende. Og så aftale at følges ad ., først i snor og når hun er tryg der, så lade dem komme fri. Det skal være een der ikke opsøger hende kropslig.Evt. en kastreret hanhund.

Måske har hun masser af gange været udsat for meget hormonstærke hanner, der evt har sprunget på ryggen af hende, mens hun var meget ung. Og uden at nogle hjalp hende ud af dette.

Det kan hjælpe, at hun finder en hund, hun er tryg ved, og så senere langsomt udvide bekendskabet med andre ROLIGE hunde.

Og gå aldrig direkte mod andre hunde, drej over på modsatte fortov, hvis der kommer en stor oppustet hund direkte mod jer.Tving hende aldrig til kontakt, ros selvfølgelig når det lykkedes.

Desværre har mange hunde samme problem som din.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TwiggLJoy

tak for rådene:)

 

Jeg vil bestræbe mig på at sørge for at stille mig mellem Lucia og den anden hund, hvis jeg kan se på hende at hun er utryg ved situationen (små hunde kan hun godt overskue:rolleyes: )

 

Og så skifte fortov hvis en stor hund venter forude. Problemet er bare, at hun altid stivner når hun får øje på en anden hund...som om hun gerne vil hilse på dem, men så alligevel ikke tør. og der er det så at jeg begynder at snakke opmuntrende til hende for at opfordre hende til at hilse.og enten springer hun frem imod hunden, eller også bliver hun stående med poterne plantet solidt på stedet. hvis jeg modsat prøver at få hende med over på den anden side af vejen, kan jeg ikke få hende med, medmindre jeg virkelig "hiver" hende over vejen, fordi hun står fuldstændig stivnet og kigger på hunden..

i sådanne situationer må jeg nok bare holde linen stram og sørge for at stå mellem hende og den anden..?

 

og så går jeg pt konstant rundt og prøver at udtænke aktiviteter som kan give hende mere selvtillid..og er generelt blevet ret opmærksom på virkelig at rose hende:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :-D

 

Kan du fange hendes opmærksomhed FØR hun stivner? Og så give hende godbidder mens i vender om / går over på den anden side af gaden?

 

Jeg kan ikke læse ud fra det du skriver, om hunden er bange når i ser en anden hund på afstand eller om hun bare har en besynderlig måde at hilse på andre hunde på (har selv mødt et par af sådan nogle). Logrer hendes hale eller er den stiv i luften, på vej mellem benene eller hvordan? Står hun med vægten på forbenene eller på bagbenene? Hvad gør hendes ører?

 

Hvis hun er bange, skal du nok arbejde med godbidder på god afstand af de andre hunde, og ikke gøre afstanden mindre, før hun er tryg. Så hun får positive oplevelser i sikker afstand.

 

Men som skrevet, kan ikke helt finde ud af hvad hun vil, når hun stivner på den måde, men umiddelbart lyder det for mig, som om hun står på stilke - og det virker ikke som en god ting..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ting som at finde godbidder / løse opgaver er rigtig godt for selvtilliden!

 

Putte godbidder ind i ting, og lade hende få åbnet toiletrullen eller hvad det nu er, selv. I starten skal det være nemt og så blive lidt sværere i takt med at hun forstår øvelsen.

 

Binde en snor om en godbid og skubbe den under sofa eller lignende, så skal hun trække i snoren for at få godbidden ud (man skal selvfølgelig være der og hjælpe, så hun ikke spiser snoren :-D)

 

Lave søge med noget af hendes mad eller med godbidder, på stuegulvet eller i haven, eller gemme godbidder eller yndlingslegetøj rundt om i huset som hun så skal finde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hele udgangspunktet for at hun bliver tryg ved dig, og at du nok skal klare situationen, er kontakt.

 

Så før du begynder at træne med andre hunde, så er det en god ide at indlære nogle kontakt øvelser, så hun lære selv at søge kontakten til dig.

Uden kontakt så risikere du nemlig at du skal trække hende væk, hvilket ikke hjælper på tilliden mellem jer, eller hendes selvtillid.

 

Én øvelse der er rigtig god, er at have pølse stykker i munden. Hver gang hun så kikker på dit ansigt, så spytter du pølsen ud til hende.

Så vidt muligt skal hun lære at gribe den, så hun forstår at den kommer fra dit ansigt, og ikke pludselig dukker op på jorden.

 

Den skal indlæres i hjemmet hvor hun er tryg, og kan så efterhånden som hun har fattet pointen, flyttes med ud på turerne.

 

Denne øvelse kan du så sætte kommando på, når hun kan den og den kan så bruges når du ser en hund i det fjerne du gerne vil undgå.

For har du hendes opmærksomhed, så kan hun jo ikke fokusere så voldsomt på den anden hund, og du behøver ikke trække hende væk.

 

Det at have kontakt, er udgangspunktet for al træning og tillid, så synes i skal starte der, og først når det sidder fast, så fortsætte videre til træning med andre hunde og små øvelser der kan skabe noget tillid mellem jer.

 

Har f.eks lært min egen hund at søge kontakt til mig, når der kommer cykelister, hunde eller løbere forbi, for så undgår jeg at han pludselig står i vejen og kommer galt afsted, fordi jeg ikke lige var vågen - Så det er også en meget praktisk øvelse ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TwiggLJoy

Kan du fange hendes opmærksomhed FØR hun stivner? Og så give hende godbidder mens i vender om / går over på den anden side af gaden?

 

Jeg kan ikke læse ud fra det du skriver, om hunden er bange når i ser en anden hund på afstand eller om hun bare har en besynderlig måde at hilse på andre hunde på (har selv mødt et par af sådan nogle). Logrer hendes hale eller er den stiv i luften, på vej mellem benene eller hvordan? Står hun med vægten på forbenene eller på bagbenene? Hvad gør hendes ører?

 

Hvis hun er bange, skal du nok arbejde med godbidder på god afstand af de andre hunde, og ikke gøre afstanden mindre, før hun er tryg. Så hun får positive oplevelser i sikker afstand.

 

Men som skrevet, kan ikke helt finde ud af hvad hun vil, når hun stivner på den måde, men umiddelbart lyder det for mig, som om hun står på stilke - og det virker ikke som en god ting..

 

Jeg ved ikke om man kan sige at hun står på stilke.. hun løfter hovedet højt og ørene tror jeg også er løftet (det virker som om hun er interesseret), og halen den er i hvert fald ikke mellem benene (det er den først når hunden overfuser hende for at snuse, hvis det er en stor hund). har ikke lige bemærket hvordan hun fordeler vægten. Halen begynder som regel at logre lidt når hunden kommer tættere på (men inden den er alt for tæt på:rolleyes:).. og når hunden så er kommet helt hen til hende, så er vægten i hvert fald på bagbenene, og hun nærmest læner sig tilbage og ser skræmt ud (men det er som sagt ikke med alle hunde at det sker..oftest hvis de er større/på størrelse med hende, og især hvis de er ivrige)

 

Jeg plejer godt at kunne få hendes opmærksomhed ved at ige enten "se her" eller hendes navn, men når vi er udenfor og der sker ting og sager, kan det godt være svært at få hendes opmærksomhed på den måde. Men hvis hun vænner sig til at få noget rigtig lækkert hver gang hun søger min opmærksomhed skal det vel nok på på et tidspunkt. ;-)

 

Miss_menelli: tak for rådet, den først øvelse jeg lavede med hende var at lære hende at hun fik en godbid hver gang hun så mig i øjnene når jeg sagde hendes navn..og den fangede hun hurtigt. men som sagt er det en anden historie når vi er udenfor. Det kan være at dit pølse-trick virker bedre:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

den først øvelse jeg lavede med hende var at lære hende at hun fik en godbid hver gang hun så mig i øjnene når jeg sagde hendes navn..og den fangede hun hurtigt.

 

Det kan godt være et spørgsmål om at finde nogle endnu bedre godbidder til de situationer. Husk på der er meget der konkurrerer med godbidderne når man er udendørs (diverse sanseindtryk), derfor skal godbidderne være af en sådan kaliber, at de kan vinde over alt det andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det kan godt være et spørgsmål om at finde nogle endnu bedre godbidder til de situationer. Husk på der er meget der konkurrerer med godbidderne når man er udendørs (diverse sanseindtryk), derfor skal godbidderne være af en sådan kaliber, at de kan vinde over alt det andet.

 

Lige præcis!

 

Og de skal gives INDEN noget andet fanger hendes opmærksomhed.

 

Men når hun nu kan det, så er det bare at fortsætte og så sørge for at hun ikke kommer i situationer hvor hund bliver presset for meget, og derfor ikke kan holde fokus på dig.

 

Flytter hun opmærksomheden fra dig til den anden hund, og kan du ikke få kontakt til hende igen, så er i gået for hurtigt frem.

 

Men ellers bare masser af kontrollerede og positive hundemøder, hvor hun først får lov at hilse, når hun er rolig og afslappet.

 

Det samme gælder selvf. for den anden hund, som skal være rigtig vant til at omgåes andre hunde, og være meget rolig og afslappet uden et stort behov for at skulle hilse ;-)

 

Evt. så kan en adfærdsbehandler være en god ide - De kan hurtigere og mere sikkert pejle sig ind på problemet, og give løsningsforslag og øvelser i kan lave.

Man behøver i hvertfald ikke at have en dyb forskruet hund, for at kunne få glæde af det :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TwiggLJoy
Det kan godt være et spørgsmål om at finde nogle endnu bedre godbidder til de situationer. Husk på der er meget der konkurrerer med godbidderne når man er udendørs (diverse sanseindtryk), derfor skal godbidderne være af en sådan kaliber, at de kan vinde over alt det andet.

 

Ja, det blev jeg klar over for noget tid siden :roll: altså at det nok ikke var tørfoderet som var den mest motiverende belønning hehe.. hun lytter nok allerbedst hvis jeg har hamburger-ryg eller andet kød med. Det har jeg bare ikke altid haft, fordi tørfoder tit var det nemmeste at tage med og have i lommen..

 

igen, tak for rådene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...