Gæst Sitto Skrevet April 12, 2008 Rapporter Share Skrevet April 12, 2008 Nu har jeg overvejet det et stykke tid og nu er det besluttet - jeg vil have en adfærdsbehandler til at hjælpe mig med kency. (: Der er to problemer som jeg gerne vil have løst; 1. problem: Når vi møder andre hunde og hun er i snor, hvis vi bare møder dem hvor de er på den anden side af fortorvet kan jeg aflede hende med godbidder. Går vi bagved en hund, kan hun kører noget op, hvis vi er oppe på sportspladsen og hun ser en anden hund rende at lege, så trækker hun og gøer. Det samme gør hun på træningspladsen. I forhold til hvad det var det vi startede, så er vi kommet enormt langt, for i næsten alle tilfælde kan hun afledes, men jeg tror på at det kun er et lille stykke vi mangler nu, før hun kan lærer at nogenlunde ignorere andre hunde. 2. problem: Når hun er med på træningspladsen og hun skal sidde og vente på at jeg træner sitto, så tror jeg hun stresser meget op - hun gøer, gøer og gøer. I tirsdag gøede hun nærmest uafbrudt mens jeg trænede sitto! Det samme gør hun hvis hun er med på sportspladsen, og hun skal vente på at jeg træner sitto. Det irritere mig meget at jeg skal hører hende gø sådan næsten hele tiden, og når jeg bliver irriteret, går det jo på en eller anden måde også ud over min træning med sitto. Regner snart med at begynde at starte stævner med sitto igen, og det ville jo være rart at kunne have kency med også. Men hvis hun skal gø hver gang jeg skal gå bane eller træne sitto, så er det jo ikke sjovt for kency at være med heller og ligeledes hvis hun er med, så er det også synd at hun skal kører sådan op over alle de hunde der er sådan én dag. Og generelt i hverdagen, ville det også være dejligt hvis jeg kunne have begge hunde med, og træne dem én af gangen mens den anden venter. Problemet med at kører op over andre hunde er vi som sagt selv kommet langt med, men det ville være skønt hvis hun lærte helt at (nogenlunde ihvertfald) ignorer andre hunde - og med lidt professionel hjælp, tror jeg vi lidt hurtigere kan nå det sidste stykke vej. Det ville være rart med en professionel person, som kan komme ud og se mig og kency i de pågældende situationer og hjælpe udfra det - komme med gode råd og vejledning - måske er der noget i vores hverdag der skal ændres osv., det kan være svært at se selv synes jeg. Jeg har fundet en adfærdsbehandler i midtjylland, som skal hjælpe os. Nu skal vi bare lige have fundet en dag (: Andre der har fået hjælp fra en adfærdsbehandler?? Hvordan gik det?? (: Indlægget har jeg kopiret fra jubiis hundedebat, da jeg også oprettet det derinde. Men der er ikke rigtig kommet nogle svar, fra nogen som selv har haft en adfærdsbehandler til at hjælpe - vil gerne høre fra andre der også har haft en adfærdsbehandler til at hjælpe med problemer - så nu prøver jeg at skrive herinde også, og se om det giver 'gevinst' (: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret April 12, 2008 Rapporter Share Besvaret April 12, 2008 Hvad er det, du vil vide Nicole? Nogle kunne f.eks. fortælle at jeg har været hjemme hos dem, eller Lone Greva har eller en tredje, men hvad vil det give dig, du kan bruge? Nogle er kommet 100% ud af problemerne andre måske ikke... Hvorvidt det hjælper med en adfærdsbehandler afhænger af forskellige faktorer: Adfærdsbehandlerens viden samt kommunikationen ml. parterne, hvor motiveret ejerne er og om der reelt er mulighed for at træne det som anbefales. Det kan for eksempel være mere end vanskeligt at træne sig ud af et separationsproblem, hvis man ikke har mulighed for at få hunden passet i træningsperioden. Det kan være mere end svært at fravænne sin ene hund med for eksempel at gø ad andre/lave udfald, hvis man ikke har tiden og overskudet til at gå med denne hund alene, så man kan fokusere 100% på den og dens reaktioner. Hvad er det du spørger til? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tinka Besvaret April 12, 2008 Rapporter Share Besvaret April 12, 2008 Nu er jeg ikke adfærdsbehandler, ej heller har jeg prøvet at have en på mine hunde, men det lyder meget som om at Kency keder sig når du binder ham til noget (fx et træ). Jeg foreslår at når du tager ham med hen et sted hvor du binder ham, og så går lidt væk og laver noget andet, simpelthen ignorer ham, så kan du finde ud af om det er fordi du træner med Sitto, eller om han bare ikke vil ha at du går fra ham. Begynder han at gø med det samme? eller går der lidt tid? for i så fald foreslår jeg dig at du træner med Sitto, og INDEN Kency begynder at gø, går du tilbage til ham og roser ham til skyerne, og så er det "slut for idag". Det gør du så flere gange, og så kan du sikkert strække den mere og mere til sidst. Han gøer for at opnå noget, derfor skal du INDEN han begynder at gø, give ham det du ved han vil forsøge at opnå Det samme med når du møder andre hunde, ros ham til skyerne INDEN han begynder på noget, lige når du kan se at han lægger an til noget, træder du ind og roser ham og eventuelt vender om og går den anden vej Nu har jeg jo ikke selv haft en adfærdsbehandler på, men hvis du hiver fat i Irene Jarnved (som jeg var til foredrag med i forgårs) er jeg næsten 100% sikker på at hun vil fortælle dig det samme Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 12, 2008 Rapporter Share Besvaret April 12, 2008 Hvad er det, du vil vide Nicole? Nogle kunne f.eks. fortælle at jeg har været hjemme hos dem, eller Lone Greva har eller en tredje, men hvad vil det give dig, du kan bruge? Nogle er kommet 100% ud af problemerne andre måske ikke... Hvorvidt det hjælper med en adfærdsbehandler afhænger af forskellige faktorer: Adfærdsbehandlerens viden samt kommunikationen ml. parterne, hvor motiveret ejerne er og om der reelt er mulighed for at træne det som anbefales. Det kan for eksempel være mere end vanskeligt at træne sig ud af et separationsproblem, hvis man ikke har mulighed for at få hunden passet i træningsperioden. Det kan være mere end svært at fravænne sin ene hund med for eksempel at gø ad andre/lave udfald, hvis man ikke har tiden og overskudet til at gå med denne hund alene, så man kan fokusere 100% på den og dens reaktioner. Hvad er det du spørger til? Tja, jeg spørger skam ikke til noget specielt som sådan - bare til om andre har haft adfærdsbehandler til at hjælpe, hvordan det er gået osv. bare nysgerrig :wink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 12, 2008 Rapporter Share Besvaret April 12, 2008 Nu er jeg ikke adfærdsbehandler, ej heller har jeg prøvet at have en på mine hunde, men det lyder meget som om at Kency keder sig når du binder ham til noget (fx et træ). Jeg foreslår at når du tager ham med hen et sted hvor du binder ham, og så går lidt væk og laver noget andet, simpelthen ignorer ham, så kan du finde ud af om det er fordi du træner med Sitto, eller om han bare ikke vil ha at du går fra ham. Begynder han at gø med det samme? eller går der lidt tid? for i så fald foreslår jeg dig at du træner med Sitto, og INDEN Kency begynder at gø, går du tilbage til ham og roser ham til skyerne, og så er det "slut for idag". Det gør du så flere gange, og så kan du sikkert strække den mere og mere til sidst. Han gøer for at opnå noget, derfor skal du INDEN han begynder at gø, give ham det du ved han vil forsøge at opnå Det samme med når du møder andre hunde, ros ham til skyerne INDEN han begynder på noget, lige når du kan se at han lægger an til noget, træder du ind og roser ham og eventuelt vender om og går den anden vej Nu har jeg jo ikke selv haft en adfærdsbehandler på, men hvis du hiver fat i Irene Jarnved (som jeg var til foredrag med i forgårs) er jeg næsten 100% sikker på at hun vil fortælle dig det samme Tak for svaret, men kency er altså en tæve :wink: Kency gøer ikke fordi jeg træner med sitto, men fordi at hun skal sidde og vente. De fleste gange er hun - forholdsvis - rolig i starten, efter lidt tid begynder gøeriet så. Andre gange begynder hun næsten med det samme. Så lidt forskelligt. Nu kommer adfærdsbehandleren på tirsdag til træningstimen, så hun kan se os. Så jeg vil ikke rigtig begynde med noget nu, for efterhånden har jeg både fået råd som at jeg skal sige NEJ! hver gang hun gøer, ignorere, rose og give guf hver gang hun er stille osv. så er egentlig ved at være lidt forvirret - men nu kan der komme en og se på kency, én som har forstand på den slags problemer, og så kan hun forhåbentlig hjælpe mig med og finde ud af hvilken metoder der virker bedst på kency! For det irritere mig at skulle høre kency gø sådan når jeg træner sitto - så vil egentlig helst gerne have hjælp nu, inden problemet for alvor sætter sig fast! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tinka Besvaret April 12, 2008 Rapporter Share Besvaret April 12, 2008 Nu er jeg ikke adfærdsbehandler, ej heller har jeg prøvet at have en på mine hunde, men det lyder meget som om at Kency keder sig når du binder ham til noget (fx et træ). Jeg foreslår at når du tager ham med hen et sted hvor du binder ham, og så går lidt væk og laver noget andet, simpelthen ignorer ham, så kan du finde ud af om det er fordi du træner med Sitto, eller om han bare ikke vil ha at du går fra ham. Begynder han at gø med det samme? eller går der lidt tid? for i så fald foreslår jeg dig at du træner med Sitto, og INDEN Kency begynder at gø, går du tilbage til ham og roser ham til skyerne, og så er det "slut for idag". Det gør du så flere gange, og så kan du sikkert strække den mere og mere til sidst. Han gøer for at opnå noget, derfor skal du INDEN han begynder at gø, give ham det du ved han vil forsøge at opnå Det samme med når du møder andre hunde, ros ham til skyerne INDEN han begynder på noget, lige når du kan se at han lægger an til noget, træder du ind og roser ham og eventuelt vender om og går den anden vej Nu har jeg jo ikke selv haft en adfærdsbehandler på, men hvis du hiver fat i Irene Jarnved (som jeg var til foredrag med i forgårs) er jeg næsten 100% sikker på at hun vil fortælle dig det samme Tak for svaret, men kency er altså en tæve :wink: Pinligt! Kency gøer ikke fordi jeg træner med sitto, men fordi at hun skal sidde og vente. De fleste gange er hun - forholdsvis - rolig i starten, efter lidt tid begynder gøeriet så. Andre gange begynder hun næsten med det samme. Så lidt forskelligt. Nu kommer adfærdsbehandleren på tirsdag til træningstimen, så hun kan se os. Så jeg vil ikke rigtig begynde med noget nu, for efterhånden har jeg både fået råd som at jeg skal sige NEJ! hver gang hun gøer, ignorere, rose og give guf hver gang hun er stille osv. så er egentlig ved at være lidt forvirret - men nu kan der komme en og se på kency, én som har forstand på den slags problemer, og så kan hun forhåbentlig hjælpe mig med og finde ud af hvilken metoder der virker bedst på kency! For det irritere mig at skulle høre kency gø sådan når jeg træner sitto - så vil egentlig helst gerne have hjælp nu, inden problemet for alvor sætter sig fast! Det kan jeg sagtens forstå! ville aldrig råde dig til at skælde din hund ud, når det den forsøger på er at få kontakt fordi den føler sig "tilside sat", men glæder mig meget til at høre hvad din adfærdsbehandler siger! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret April 13, 2008 Rapporter Share Besvaret April 13, 2008 Kency gøer ikke fordi jeg træner med sitto, men fordi at hun skal sidde og vente. De fleste gange er hun - forholdsvis - rolig i starten, efter lidt tid begynder gøeriet så. Andre gange begynder hun næsten med det samme. Så lidt forskelligt. Nu kommer adfærdsbehandleren på tirsdag til træningstimen, så hun kan se os. Så jeg vil ikke rigtig begynde med noget nu, for efterhånden har jeg både fået råd som at jeg skal sige NEJ! hver gang hun gøer, ignorere, rose og give guf hver gang hun er stille osv. så er egentlig ved at være lidt forvirret - men nu kan der komme en og se på kency, én som har forstand på den slags problemer, og så kan hun forhåbentlig hjælpe mig med og finde ud af hvilken metoder der virker bedst på kency! For det irritere mig at skulle høre kency gø sådan når jeg træner sitto - så vil egentlig helst gerne have hjælp nu, inden problemet for alvor sætter sig fast! Det burde ikke være nødvendigt med en adfærdfsbehandler til dette problem! Det drejer sig om simpel indlæring - trinvis forbedring - shaping. Det MÅ trænerne da kunne hjælpe med? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vivi Besvaret April 13, 2008 Rapporter Share Besvaret April 13, 2008 Nu er jeg ikke adfærdsbehandler, ej heller har jeg prøvet at have en på mine hunde, men det lyder meget som om at Kency keder sig når du binder ham til noget (fx et træ). Jeg foreslår at når du tager ham med hen et sted hvor du binder ham, og så går lidt væk og laver noget andet, simpelthen ignorer ham, så kan du finde ud af om det er fordi du træner med Sitto, eller om han bare ikke vil ha at du går fra ham. Begynder han at gø med det samme? eller går der lidt tid? for i så fald foreslår jeg dig at du træner med Sitto, og INDEN Kency begynder at gø, går du tilbage til ham og roser ham til skyerne, og så er det "slut for idag". Det gør du så flere gange, og så kan du sikkert strække den mere og mere til sidst. Han gøer for at opnå noget, derfor skal du INDEN han begynder at gø, give ham det du ved han vil forsøge at opnå Det samme med når du møder andre hunde, ros ham til skyerne INDEN han begynder på noget, lige når du kan se at han lægger an til noget, træder du ind og roser ham og eventuelt vender om og går den anden vej Nu har jeg jo ikke selv haft en adfærdsbehandler på, men hvis du hiver fat i Irene Jarnved (som jeg var til foredrag med i forgårs) er jeg næsten 100% sikker på at hun vil fortælle dig det samme Tak for svaret, men kency er altså en tæve :wink: Pinligt! Kency gøer ikke fordi jeg træner med sitto, men fordi at hun skal sidde og vente. De fleste gange er hun - forholdsvis - rolig i starten, efter lidt tid begynder gøeriet så. Andre gange begynder hun næsten med det samme. Så lidt forskelligt. Nu kommer adfærdsbehandleren på tirsdag til træningstimen, så hun kan se os. Så jeg vil ikke rigtig begynde med noget nu, for efterhånden har jeg både fået råd som at jeg skal sige NEJ! hver gang hun gøer, ignorere, rose og give guf hver gang hun er stille osv. så er egentlig ved at være lidt forvirret - men nu kan der komme en og se på kency, én som har forstand på den slags problemer, og så kan hun forhåbentlig hjælpe mig med og finde ud af hvilken metoder der virker bedst på kency! For det irritere mig at skulle høre kency gø sådan når jeg træner sitto - så vil egentlig helst gerne have hjælp nu, inden problemet for alvor sætter sig fast! Det kan jeg sagtens forstå! ville aldrig råde dig til at skælde din hund ud, når det den forsøger på er at få kontakt fordi den føler sig "tilside sat", men glæder mig meget til at høre hvad din adfærdsbehandler siger! Haha, Tinka, den har jeg også lavet, men med Hundetossens ANDEN hund, Sitto. Jeg skrev "God bedring med ham" fordi jeg havde (lidt for hurtigt) læst at han havde været på dyrehospitalet. Det viste sig at (hunhunden) Sitto havde været afsted for at blive steriliseret! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tinka Besvaret April 13, 2008 Rapporter Share Besvaret April 13, 2008 Nu er jeg ikke adfærdsbehandler, ej heller har jeg prøvet at have en på mine hunde, men det lyder meget som om at Kency keder sig når du binder ham til noget (fx et træ). Jeg foreslår at når du tager ham med hen et sted hvor du binder ham, og så går lidt væk og laver noget andet, simpelthen ignorer ham, så kan du finde ud af om det er fordi du træner med Sitto, eller om han bare ikke vil ha at du går fra ham. Begynder han at gø med det samme? eller går der lidt tid? for i så fald foreslår jeg dig at du træner med Sitto, og INDEN Kency begynder at gø, går du tilbage til ham og roser ham til skyerne, og så er det "slut for idag". Det gør du så flere gange, og så kan du sikkert strække den mere og mere til sidst. Han gøer for at opnå noget, derfor skal du INDEN han begynder at gø, give ham det du ved han vil forsøge at opnå Det samme med når du møder andre hunde, ros ham til skyerne INDEN han begynder på noget, lige når du kan se at han lægger an til noget, træder du ind og roser ham og eventuelt vender om og går den anden vej Nu har jeg jo ikke selv haft en adfærdsbehandler på, men hvis du hiver fat i Irene Jarnved (som jeg var til foredrag med i forgårs) er jeg næsten 100% sikker på at hun vil fortælle dig det samme Tak for svaret, men kency er altså en tæve :wink: Pinligt! Kency gøer ikke fordi jeg træner med sitto, men fordi at hun skal sidde og vente. De fleste gange er hun - forholdsvis - rolig i starten, efter lidt tid begynder gøeriet så. Andre gange begynder hun næsten med det samme. Så lidt forskelligt. Nu kommer adfærdsbehandleren på tirsdag til træningstimen, så hun kan se os. Så jeg vil ikke rigtig begynde med noget nu, for efterhånden har jeg både fået råd som at jeg skal sige NEJ! hver gang hun gøer, ignorere, rose og give guf hver gang hun er stille osv. så er egentlig ved at være lidt forvirret - men nu kan der komme en og se på kency, én som har forstand på den slags problemer, og så kan hun forhåbentlig hjælpe mig med og finde ud af hvilken metoder der virker bedst på kency! For det irritere mig at skulle høre kency gø sådan når jeg træner sitto - så vil egentlig helst gerne have hjælp nu, inden problemet for alvor sætter sig fast! Det kan jeg sagtens forstå! ville aldrig råde dig til at skælde din hund ud, når det den forsøger på er at få kontakt fordi den føler sig "tilside sat", men glæder mig meget til at høre hvad din adfærdsbehandler siger! Haha, Tinka, den har jeg også lavet, men med Hundetossens ANDEN hund, Sitto. Jeg skrev "God bedring med ham" fordi jeg havde (lidt for hurtigt) læst at han havde været på dyrehospitalet. Det viste sig at (hunhunden) Sitto havde været afsted for at blive steriliseret! haha ja sådan kan det jo gå Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 13, 2008 Rapporter Share Besvaret April 13, 2008 Kency gøer ikke fordi jeg træner med sitto, men fordi at hun skal sidde og vente. De fleste gange er hun - forholdsvis - rolig i starten, efter lidt tid begynder gøeriet så. Andre gange begynder hun næsten med det samme. Så lidt forskelligt. Nu kommer adfærdsbehandleren på tirsdag til træningstimen, så hun kan se os. Så jeg vil ikke rigtig begynde med noget nu, for efterhånden har jeg både fået råd som at jeg skal sige NEJ! hver gang hun gøer, ignorere, rose og give guf hver gang hun er stille osv. så er egentlig ved at være lidt forvirret - men nu kan der komme en og se på kency, én som har forstand på den slags problemer, og så kan hun forhåbentlig hjælpe mig med og finde ud af hvilken metoder der virker bedst på kency! For det irritere mig at skulle høre kency gø sådan når jeg træner sitto - så vil egentlig helst gerne have hjælp nu, inden problemet for alvor sætter sig fast! Det burde ikke være nødvendigt med en adfærdfsbehandler til dette problem! Det drejer sig om simpel indlæring - trinvis forbedring - shaping. Det MÅ trænerne da kunne hjælpe med? Tjaeh.. det kan godt være at de godt kan hjælpe med det - det kan de jo nok godt, hvis det er. Men jeg har bare tænkt på det sådan her; om det måske også havde noget med kencys hverdag at gøre, at hun ikke kan slappe af, selvom hun ikke lige er i centrum. Om hun får den rette motion / aktivering / træning, eller hvad det er siden hun kører sådan helt op når hun skal sidde og vente. Men jeg ved ikke - det kan da godt være jeg er helt forkert på den og hun bare gøer sådan fordi hun skal vente, uden der er nogen sammenhæng andre steder. Men det er sådan jeg har tænkt, derfor troede jeg det bedste var en adfærdsbehandler.. ja, kency hun ér noget (meget) anderledes end sitto, er ikke vant til den slags problemer.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret April 13, 2008 Rapporter Share Besvaret April 13, 2008 Kency gøer ikke fordi jeg træner med sitto, men fordi at hun skal sidde og vente. De fleste gange er hun - forholdsvis - rolig i starten, efter lidt tid begynder gøeriet så. Andre gange begynder hun næsten med det samme. Så lidt forskelligt. Nu kommer adfærdsbehandleren på tirsdag til træningstimen, så hun kan se os. Så jeg vil ikke rigtig begynde med noget nu, for efterhånden har jeg både fået råd som at jeg skal sige NEJ! hver gang hun gøer, ignorere, rose og give guf hver gang hun er stille osv. så er egentlig ved at være lidt forvirret - men nu kan der komme en og se på kency, én som har forstand på den slags problemer, og så kan hun forhåbentlig hjælpe mig med og finde ud af hvilken metoder der virker bedst på kency! For det irritere mig at skulle høre kency gø sådan når jeg træner sitto - så vil egentlig helst gerne have hjælp nu, inden problemet for alvor sætter sig fast! Det burde ikke være nødvendigt med en adfærdfsbehandler til dette problem! Det drejer sig om simpel indlæring - trinvis forbedring - shaping. Det MÅ trænerne da kunne hjælpe med? Tjaeh.. det kan godt være at de godt kan hjælpe med det - det kan de jo nok godt, hvis det er. Men jeg har bare tænkt på det sådan her; om det måske også havde noget med kencys hverdag at gøre, at hun ikke kan slappe af, selvom hun ikke lige er i centrum. Om hun får den rette motion / aktivering / træning, eller hvad det er siden hun kører sådan helt op når hun skal sidde og vente. Men jeg ved ikke - det kan da godt være jeg er helt forkert på den og hun bare gøer sådan fordi hun skal vente, uden der er nogen sammenhæng andre steder. Men det er sådan jeg har tænkt, derfor troede jeg det bedste var en adfærdsbehandler.. ja, kency hun ér noget (meget) anderledes end sitto, er ikke vant til den slags problemer.. Held og lykke med det. Vil du fortælle hvem du har valgt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 13, 2008 Rapporter Share Besvaret April 13, 2008 Kommer lige med en opdatering - i vores klub har vi en konsulent, eller rettere sagt én som er under uddannelse til det. Pinligt, men det vidste jeg faktisk ikke at vi havde.. men hende vil jeg kontakte ang kency. Tiden med adfærdsbehandleren har jeg aflyst, nu vil jeg se om klubbens konsulent ikke kan hjælpe os - hun kender også kency i forvejen. Til Ninjamor; ellers var det hende her jeg havde valgt som adfærdsbehandler - http://www.assist4dogs.dk/ Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst snevinter Besvaret April 16, 2008 Rapporter Share Besvaret April 16, 2008 Kommer lige med en opdatering - i vores klub har vi en konsulent, eller rettere sagt én som er under uddannelse til det. Pinligt, men det vidste jeg faktisk ikke at vi havde.. men hende vil jeg kontakte ang kency. Tiden med adfærdsbehandleren har jeg aflyst, nu vil jeg se om klubbens konsulent ikke kan hjælpe os - hun kender også kency i forvejen. Til Ninjamor; ellers var det hende her jeg havde valgt som adfærdsbehandler - assist4dogs.dk Jeg kender hende ikke, men synes at en adfærdsbehandler er en interessant 'oplevelse' hvad enten man har et alvorligt problem eller ej. Jeg vil gerne, måske i løbet af året spare sammen til en konsultation, selvom jeg ikke synes jeg har nogle akutte problemer, men derimod for at få information om min hund og 'vores forhold' fra en som har mere viden om hunde end jeg og ser os objektivt. Med hensyn til kency's gøen ved træning, har du overvejet at træne hende i det - lidt ligesom alene hjemme træning, hvor hun simpelt hen skal lære at sidde bundet hvor du fjerner dig mere/og i længere tid. Måske har hun det bare ikke godt med at sidde bundet. Jeg er ved at træne vinter i det lige så langsomt. Hun kan godt sidde hvis jeg siger bliv, men hvis hun er bundet, så synes hun ikke at det er sjovt at jeg fjerner mig langt væk - i nogle situationer/steder. En del af det, tror jeg, hænger sammen med at hun ikke bryder sig om at være begrænset af snoren i nogle situationer hvor hun skal bindes. Jeg tror egentligt på mange måder at vinter er meget eskimo agtig :blink: - altså friheds-orienteret - og at sådanne ting betyder noget for hende. Har også på fornemmelsen at hun måske er lidt klaustrofobisk, men er ikke helt sikker. Hun ser 'store områder' når vi er ude, hvor nogle racer/hunde ser måske nogle meter omkring sig. Hun bevæger sig i store områder også (hvis jeg ikke kalder), hvor hun synes at slet ikke er ret langt væk. Jeg har ikke helt fået det på plads endnu, men jeg tror sådanne små/store personlighedskarakteristika kan have betydning for hvordan vores hunde oplever ting forskelligt. Jeg tager det i betragning når jeg træner, som f.eks. med at binde vinter et sted. Forresten....tillykke med løbetiden til kency, en voksen dame Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret April 16, 2008 Rapporter Share Besvaret April 16, 2008 Det burde ikke være nødvendigt med en adfærdfsbehandler til dette problem!Det drejer sig om simpel indlæring - trinvis forbedring - shaping. Det MÅ trænerne da kunne hjælpe med? Hvad er shaping? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret April 16, 2008 Rapporter Share Besvaret April 16, 2008 Hvad er shaping? Trinvis forbedring, som Ninjamor også skrev Man belønner hunden for hvert lille fremskridt og øger langsomt kravene. I dette eksempel vil det være, at rose Kency, så snart hun holder den mindste lille pause med at gø. Stille og roligt øger man så kravet, for tidslængden hun skal være stille før hun får ros og godbid (eller hvad man nu finder på at belønne sin hund med ) Det minder om alene hjemmetræning, i dette tilfælde (som man vel også kan kalde shaping :hmm:). Men shaping kan også bruges til at lære hunden ting som at danse. Man starte med at rose hunden for at dreje hovedet lidt og øger så stille og roligt kravene, før hunden får en godbid. Trin nr. 2 kan være at hunden løfter en pote, når den drejer hovedet o.s.v. Til sidst har man den færdige adfærd Håber det er til at forstå Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret April 16, 2008 Rapporter Share Besvaret April 16, 2008 Jeg har haft Ninjamor til at se på mig og Stasia, da Stasia var blevet aggressiv pga. smerterne, da hun havde forstuvet foden. Det var mere eller mindre gået i sig selv igen, så der var ikke så meget af problemet tilbage, da Irene kom, men det var rigtig rart at få en udefra kommende persons syn på mit og Stasias forhold og Stasias person og liv i det hele taget. Dejligt at blive bekræftet i de ting man gør godt og få inspiration til at gøre andre ting bedre. Man kan selvfølgelig altid få gode råd af andre erfarne hundeejere, men det kan aldrig blive det samme. De taler jo ud fra erfaringer, de har haft med lige netop deres hunde og har ikke den samme brede viden, som en godt uddannet adfærdsbehandler har. Det var en virkelig spændende oplevelse, og jeg kan anbefale alle hundeejere at prøve det, også selvom hunden ikke har nogle problemer. Man bliver meget mere bevidst om relationen til hunden, og så føles det ret luksuøst, at der sidder en person og udelukkende beskæftiger sig med os Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 17, 2008 Rapporter Share Besvaret April 17, 2008 Tak for jeres svar. Adfærdsbehandleren er jo blevet aflyst, snakkede med klubbens konsulent som sagde at jeg kunne prøve at fjerne kency, så hun ikke kunne se os, så ville hun måske falde til ro. Lige da jeg havde snakket færdig med hende (over telefonen) kom jeg i tanke om at det tror jeg egentlig er en dårlig idé; for det første bliver problemet med at hun kører helt op når hun skal vente, jo ikke løst. Jeg kan jo fx ikke gemme hende væk sådan, når vi er til stævner - og for det andet så tror jeg egentlig hun vil kører endnu mere op når hun VED vi er der, men hun ikke kan se os.. hende jeg snakkede med sagde at jeg bare kunne komme og snakke med det igen hvis det var - men i går spurgte jeg så min gamle lydighedstræner til råds, hun sagde at kency bare skal ignoreres, og roses når hun er stille.. Så det vil jeg prøve, og så advare agilityholdet om larm fra kency, i et stykke tid endnu.. og så må jeg ellers prøve at styre mit temperament og lade vær med at blive så irriteret over det.. Hun er jo også lige kommet i sin første løbetid, nogle af de mindre problemer jeg ville have adfærdsbehandleren til at kigge på også, dem tror jeg måske nok lidt kan skyldtes første løbtid - så det får lige lidt tid mere.. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret April 17, 2008 Rapporter Share Besvaret April 17, 2008 Jeg troede først, der var tale om lydigheds-træning..... For så var det nok kedsomhed, der fik Kency til at gø. Når det er agility, så er det jo stressende bare at kikke på, når en anden hund træner. Hvordan har I det med lydighed? Jeg tænker på, at med lydighed kan man bedre "gradbøje" nærheden lidt. Og man kan lave øvelser med begge hunde på én gang. Og skifte mellem hundene i korte sekvenser. Jeg passer lige i øjeblikket en stor ung golden-han. For at få lidt god kontakt til ham laver jeg en del lydighed. Silke er IKKE vant til, at hun ikke er midtpunkt, og at jeg træner andre hunde. Så hun lærer noget osse.. Så når jeg træner med dem, så starter jeg med fælles-øvelser: Fælles-dæk, hvor jeg går fra dem og venter i et antal minutter. Og fælles sit. Og fælles -stillingsskift. Når vi har lavet fælles-tingene, så tager jeg den ene hund (Silke) og laver en lille smule "fri ved fod" med hende. Bailey er imens hægtet fast til en stolpe så tæt på os som muligt. Efter lidt træning med Silke, bytter jeg på hundene og træner så hele LP-programmets "fri ved fod" øvelse med Bailey. På det tidspunkt bevæger jeg mig lidt længere væk fra Silke. -Springbrættet har jeg stillet op lidt længere væk. Jeg slutter Baileys "fri ved fod" med spring-tilbage spring (han er LP klasse 2-hund). Så bliver HAN sat fast til en krog, og Silke laver klasse 3 springet og en almindelig apportering. På den måde kører jeg lydighedsprogrammet igennem mens der hele tiden kommer lidt større afstand til den hund, der for et kort øjeblik er "parkeret". Jeg tror, at Bailey har gøet en enkelt gang, men det ignorerede vi. Dog trænede jeg Silke lidt nærmere Bailey end jeg ellers ville have gjort. Altså lod være med at øge afstanden. Kunsten er måske også at være fuldstændig koncentreret om den hund, der er "på". Og ikke lade sig distrahere af den anden hund. Men heller ikke frustrere den anden hund over evne... Måske kunne du lære dine hunde at skiftes via lydigheds-træning. Og så ville de bedre kunne acceptere at skiftes til agility også? Nicole, det er ikke et problem... Det er en udfordring... :bigsmile: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 17, 2008 Rapporter Share Besvaret April 17, 2008 Jeg troede først, der var tale om lydigheds-træning..... For så var det nok kedsomhed, der fik Kency til at gø. Når det er agility, så er det jo stressende bare at kikke på, når en anden hund træner. Hvordan har I det med lydighed? Jeg tænker på, at med lydighed kan man bedre "gradbøje" nærheden lidt. Og man kan lave øvelser med begge hunde på én gang. Og skifte mellem hundene i korte sekvenser. Jeg passer lige i øjeblikket en stor ung golden-han. For at få lidt god kontakt til ham laver jeg en del lydighed. Silke er IKKE vant til, at hun ikke er midtpunkt, og at jeg træner andre hunde. Så hun lærer noget osse.. Så når jeg træner med dem, så starter jeg med fælles-øvelser: Fælles-dæk, hvor jeg går fra dem og venter i et antal minutter. Og fælles sit. Og fælles -stillingsskift. Når vi har lavet fælles-tingene, så tager jeg den ene hund (Silke) og laver en lille smule "fri ved fod" med hende. Bailey er imens hægtet fast til en stolpe så tæt på os som muligt. Efter lidt træning med Silke, bytter jeg på hundene og træner så hele LP-programmets "fri ved fod" øvelse med Bailey. På det tidspunkt bevæger jeg mig lidt længere væk fra Silke. -Springbrættet har jeg stillet op lidt længere væk. Jeg slutter Baileys "fri ved fod" med spring-tilbage spring (han er LP klasse 2-hund). Så bliver HAN sat fast til en krog, og Silke laver klasse 3 springet og en almindelig apportering. På den måde kører jeg lydighedsprogrammet igennem mens der hele tiden kommer lidt større afstand til den hund, der for et kort øjeblik er "parkeret". Jeg tror, at Bailey har gøet en enkelt gang, men det ignorerede vi. Dog trænede jeg Silke lidt nærmere Bailey end jeg ellers ville have gjort. Altså lod være med at øge afstanden. Kunsten er måske også at være fuldstændig koncentreret om den hund, der er "på". Og ikke lade sig distrahere af den anden hund. Men heller ikke frustrere den anden hund over evne... Måske kunne du lære dine hunde at skiftes via lydigheds-træning. Og så ville de bedre kunne acceptere at skiftes til agility også? Nicole, det er ikke et problem... Det er en udfordring... :bigsmile: Jeg tager, som regl, begge hunde med op på sportspladsen 1-2 dage om ugen, hvor jeg træner lydighed/tricks med den ene, mens den anden er bundet og venter. Jeg træner sådan 10-15 minutter per gang, og så skifter jeg hund. Jeg øger også langsomt afstanden til kency, når jeg træner sitto. I starten går det okay, men efter lidt tid begynder hun at gø/pive/hyle. Lige som til agility - jeg tror egentlig bare hun synes det er dybt uretfærdigt at hun skal vente, for stod det til hende, så var hun helst midtpunkt hele tiden.. Pt er det jo ikke muligt at skifte på den måde til agility, da sitto går på øvet/konkurrence holdet og kency på begynder - så deres niveau er jo slet ikke det samme! Derfor er kency nødt til at vente en hel time, mens sittos hold træner. Måske jeg engang kommer til at træne på samme hold med dem, det ved jeg ikke. Det kommer helt an på hvordan det bliver når begynderholdet er blevet mere øvet osv., men så er det nok også lige meget til den tid, for der skulle hun gerne have lært at vente, og være STILLE - ellers bliver jeg sindsyg langt tid inden, hvis ikke hun har lært det til den tid.. :blink: Ih, prøver på at se det som en udfordring.. men.. argh, det irritere mig at høre hende gø sådan, når jeg træner sitto! Så jeg har både mit temperament OG en gøende hund at arbejde med.. Takker for dit indlæg og dine råd :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret April 17, 2008 Rapporter Share Besvaret April 17, 2008 Kan du ikke få en til at gå en tur med Kency i mellemtiden? Jeg kan godt forestille mig, at en terrier ikke vil finde de sjovt at se på, at de andre morer sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Loke Besvaret April 17, 2008 Rapporter Share Besvaret April 17, 2008 Hvad er det for en klub du træner i? :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 17, 2008 Rapporter Share Besvaret April 17, 2008 Kan du ikke få en til at gå en tur med Kency i mellemtiden? Jeg kan godt forestille mig, at en terrier ikke vil finde de sjovt at se på, at de andre morer sig. Jeg har det bare sådan lidt; hun skal lærer at kunne vente uden at være så larmende. At hun lader sin mening om at hun synes det er uretfærdigt, komme til udtryk engang i mellem i løbet af AG timen, er helt fint. Men jeg gider altså ikke at hun skal sidde og gø, næsten en hel time! Hvis hun bliver vant til at blive gået med, i den tid hun skal vente - jamen så lærer hun jo ikke at være vente og være stille. Så synes egentlig ikke det er en god idé, for det vil højst sandsynligt ikke løse problemet. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 17, 2008 Rapporter Share Besvaret April 17, 2008 Hvad er det for en klub du træner i? :blink: Jeg træner i DCH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret April 17, 2008 Rapporter Share Besvaret April 17, 2008 Jeg tager, som regl, begge hunde med op på sportspladsen 1-2 dage om ugen, hvor jeg træner lydighed/tricks med den ene, mens den anden er bundet og venter. Jeg træner sådan 10-15 minutter per gang, og så skifter jeg hund. Jeg øger også langsomt afstanden til kency, når jeg træner sitto. I starten går det okay, men efter lidt tid begynder hun at gø/pive/hyle. Lige som til agility - jeg tror egentlig bare hun synes det er dybt uretfærdigt at hun skal vente, for stod det til hende, så var hun helst midtpunkt hele tiden.. Pt er det jo ikke muligt at skifte på den måde til agility, da sitto går på øvet/konkurrence holdet og kency på begynder - så deres niveau er jo slet ikke det samme! Derfor er kency nødt til at vente en hel time, mens sittos hold træner. Måske jeg engang kommer til at træne på samme hold med dem, det ved jeg ikke. Det kommer helt an på hvordan det bliver når begynderholdet er blevet mere øvet osv., men så er det nok også lige meget til den tid, for der skulle hun gerne have lært at vente, og være STILLE - ellers bliver jeg sindsyg langt tid inden, hvis ikke hun har lært det til den tid.. :blink: Jeg bider lige mærke i et par ting:) Kency ikke finde ud af at sidde og vente selvom i bare træner lydighed? Kency har ikke erfaret at kigge roligt på agility uden at køre op? Denne kombination giver jo helt sikkert gøen og opkørthed når hun venter mens dig og sitto træner:) Hvis det var mig der kom ud og skulle råde dig til hvad du skulle gøre så ville jeg foreslå følgenden: Tag Kency alene med op og se på agility en dag i ikke skal træne. Tag en fyldt kong med og bare sid og kig på. Sid på så stor afstand at Kency kan slappe af men stadig se de andre hunde. Når hund har spist sin kong og er HELT rolig går i hjem. Gentag dette indtil du kan gå fra kency mens hun spiser sin kong. Og husk at mindsker du afstanden til de andre hunde, så skal du ikke samtidig sætte krav om at hun skal kunne håndtere du går fra hende. En ting af gangen. Dette kan du også øve på sportspladsen med og uden sitto. Tænk hele tiden på at det du ønsker er en afslappet kency ikke bare om hun er stille eller ej. Du behøver ikke stå langt fra hende og i begyndelsen skal du heller ikke foretage dig noget. Bare stå eller sidde uden at kigge noget særligt på kency. Træn rolige øvelser med sitto og kast en godbid til kency engang imellem hvis hun er helt rolig. Først når hun egentlig kan dette kan du binde hende igen til agility. Men prøv først en dag i ikke selv skal træne. Giv hende en kong. Lad som om dig og sitto træner, gå tilbage og sid lidt sammen med kency og kig og træn så lidt igen. Det skal bygges langsomt op hvis du vil have succes, fuldstændig ligesom alene hjemme træning, som der var nogen ovenover der skrev:) Pøj pøj med det:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret April 17, 2008 Rapporter Share Besvaret April 17, 2008 Tak for jeres svar. Adfærdsbehandleren er jo blevet aflyst, snakkede med klubbens konsulent som sagde at jeg kunne prøve at fjerne kency, så hun ikke kunne se os, så ville hun måske falde til ro. Lige da jeg havde snakket færdig med hende (over telefonen) kom jeg i tanke om at det tror jeg egentlig er en dårlig idé; for det første bliver problemet med at hun kører helt op når hun skal vente, jo ikke løst. Jeg kan jo fx ikke gemme hende væk sådan, når vi er til stævner - og for det andet så tror jeg egentlig hun vil kører endnu mere op når hun VED vi er der, men hun ikke kan se os.. hende jeg snakkede med sagde at jeg bare kunne komme og snakke med det igen hvis det var - men i går spurgte jeg så min gamle lydighedstræner til råds, hun sagde at kency bare skal ignoreres, og roses når hun er stille.. Så det vil jeg prøve, og så advare agilityholdet om larm fra kency, i et stykke tid endnu.. og så må jeg ellers prøve at styre mit temperament og lade vær med at blive så irriteret over det.. Hun er jo også lige kommet i sin første løbetid, nogle af de mindre problemer jeg ville have adfærdsbehandleren til at kigge på også, dem tror jeg måske nok lidt kan skyldtes første løbtid - så det får lige lidt tid mere.. :blink: Du vurderer naturligvis hvilken metode du vil bruge, men jeg synes ikke den beskrevne metode (det fremhævede) er speciel god. Skal Kency trænes når hun er på pladsen, så oplever hun at køre helt op og muligvis blive mentalt udmattet eller "bare" ekstremt opkørt/stresset forud for træning -eller bagefter. Begge dele bliver en del af hendes syn på at være til træning. Hvis hun kører så voldsomt op forud for at du afhenter hende, skal timingen være 100% i orden for at hun ikke skal føle sig belønnet af sin gøen. Nemlig at du skal sørge for at hun har været totalt afslappet nogen tid inden du henter hende. Er det realistisk? Ellers lærer hun, at det betaler sig at gø. En anden ting er, at hvis hun er så opkørt forud for træning, skal du bruge tid på at afstresse hende, før du kan påbegynde træningen. Noget tredje er, at hvis "ti stille og bliv belønnet" taktikken skal lykkes, skal du mentalt være på Kency al den tid hun står afbundet, så du kan belønne det rette øjeblik. Dette udelukker, at du kan fokusere på andet. En fjerde ting er, hvorfor gør hun? Hvad vil hun med sin gøen? Fortælle at hun er utilfreds med situationen eller ulykkelig over at blive forladt og se dig lave noget andet? Den følelse hun er i, associerer hun med træning og hele situationen og tager med sig til næste gang, hun er i en lignende/tilsvarende situation. At afbinde hende og lade hende selv finde ud af hvad der virker bedst ift. ros/belønning i netop denne situation, synes JEG er for voldsom. For svært med for ringe mulighed for succes. Hvis du vil bruge en psykologisk nem indlæringsmodel, taler vi om shaping - trinvis forbedring med øgende provokation, men aldrig mere øgning end hun kan klare den nye sværhedsgrad uden at blive presset. Det tager tid, men kan betale sig. Denne træning giver Kency selvtillid og ro i situationen og du undgår at blive frustreret og irriteret. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts