Hop til indhold

Indslag på DR1 om hundefoder og priser, onsdag


BlackGSD
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Leve/ Overleve. :engel:

 

Nåe.. Jamen så fungerer jeg også.

 

Men det kunne være bedre.

 

Den amerikanske organisation, som jeg ikke husker navnet på, (AA???)der fastsætter standarden for hundefoder har en regel der siger at hvis en hund ikke efter 6 uger (er det vist) har tabt mere end 15% af sin kropsvægt, så bliver foderet godkendt.

 

Det jeg mener med individuelle behov, er hvordan hunden fungerer med mobilitet, stresstærskel, hvor god optagelsesevnen er hos individet mm.

 

Så, selvom hunde overordnet set har de samme behov for protein, fedt osv så udnytter de ikke emnerne ens og derfor er der forskelle i behovet.

 

Mht. præferencer så ja, en tæve som æder afføring og samtidig nurser hvalpene så de får lugten af afføring ind med modermælken, og når de slikker hende i mundvigene, giver præferencen "lort er mad videre til hvalpene.

 

En hvalp som fodres med et emne vil have lyst til dette emne resten af sit liv osv osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 183
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Priceman
Nåe.. Jamen så fungerer jeg også.

Men det kunne være bedre.

 

Sådan er det at komme i "reparations alderen"

 

Den amerikanske organisation, som jeg ikke husker navnet på, (AA???)der fastsætter standarden for hundefoder har en regel der siger at hvis en hund ikke efter 6 uger (er det vist) har tabt mere end 15% af sin kropsvægt, så bliver foderet godkendt.

 

Men de sætter vel ikke standarten i Dk.?

 

Det jeg mener med individuelle behov, er hvordan hunden fungerer med mobilitet, stresstærskel, hvor god optagelsesevnen er hos individet mm.

Så, selvom hunde overordnet set har de samme behov for protein, fedt osv så udnytter de ikke emnerne ens og derfor er der forskelle i behovet.

Jovist. Og det er en sådan sætning der igen og igen er brugt for at retfærdiggøre at fodre med ris/korn/ kørvel og persille.

OG undervurdere de proteinsammensætninger i færdigfoder.

Jeg finder det hylende morsomt at man på den ene side taler om at man vile have en ordentlig kvallitet kød i tørfoder og med den anden hånd fodrer man sin hund med en masse der mest af alt er identisk med tørfoder, lige inden det tørres.

 

 

Mht. præferencer så ja, en tæve som æder afføring og samtidig nurser hvalpene så de får lugten af afføring ind med modermælken, og når de slikker hende i mundvigene, giver præferencen "lort er mad videre til hvalpene.

 

En hvalp som fodres med et emne vil have lyst til dette emne resten af sit liv osv osv.

Den havde jeg ikke lige set komme.

Vasker alle tæver ikke deres hvalpe og er det nu et problem eller .... ? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

OT: Hvad med at hælde en lille smule mælk eller fløde i vandet, det virkede godt når jeg skulle have min gamle hund til at drikke mere end hun drak af sig selv..... eller øl, men det er katte vist ikke så begejstrede for. :lol:

 

Alternativt er der også meget væske i youghurt og A38.

 

Min hankat siger ja tak til fløde :mrgreen:, han har engang sprunget lige direkte i en skål ris a'la mande (det var et rent Kodak-moment:lol:), og får også lov at slikke piskerisene, når der blive pisket fløde, selvom det er noget griseri:oops:, men da både han og damemissen er lidt til den gode side, så går det ikke at hælde fløde i vandet:genert: Så får vi nok skældud af Dr.Dyr. Har lige fået Frej, hankatten vejet her i mandags der sagde vægten også liiige hmm hmm:oops:

 

Men vandfontæner gør det spændende at drikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hankat siger ja tak til fløde :mrgreen:, han har engang sprunget lige direkte i en skål ris a'la mande (det var et rent Kodak-moment:lol:), og får også lov at slikke piskerisene, når der blive pisket fløde, selvom det er noget griseri:oops:, men da både han og damemissen er lidt til den gode side, så går det ikke at hælde fløde i vandet:genert: Så får vi nok skældud af Dr.Dyr. Har lige fået Frej, hankatten vejet her i mandags der sagde vægten også liiige hmm hmm:oops:

 

Men vandfontæner gør det spændende at drikke.

Okay, hvis det bare er det der skal til, så er det jo også en bedre løsning. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Men de sætter vel ikke standarten i Dk.?

 

Fodere godkendt af denne organisation bliver importeret og godkendt i DK, medmindre der er lavet helt om på reglerne inden for den seneste tid.

 

 

Jovist. Og det er en sådan sætning der igen og igen er brugt for at retfærdiggøre at fodre med ris/korn/ kørvel og persille.

OG undervurdere de proteinsammensætninger i færdigfoder.

 

Jeg føler overhovedet ikke det er nødvendigt for mig at retfærdiggøre overfor nogen hvad jeg fodrer med

 

Jeg finder det hylende morsomt at man på den ene side taler om at man vile have en ordentlig kvallitet kød i tørfoder og med den anden hånd fodrer man sin hund med en masse der mest af alt er identisk med tørfoder, lige inden det tørres.

 

Det er sundt at le så grin du bare lidt mere. Man skulle leve længere af det.

 

Selvfølgelig vil jeg da have kvalitetsråvarer i tørfoder - og ikke kun kødet, det forhindrer ikke at jeg kan fodre med gode råvarer ved siden af.

Om det så ligner tørfoder eller ej kan ikke interesere mig

 

Når jeg tænder af på dårlige råvarer i tørfoder hænger det OGSÅ sammen med den uhyrlige pris man skal give for affald og andre dårlige råvarer.

 

Den havde jeg ikke lige set komme.

Vasker alle tæver ikke deres hvalpe og er det nu et problem eller .... ? :hmm:

 

Det var som et eksempel på hvordan en præference til lort som fødekilde kan skabes hos hvalpen. Emnet bragte du på bane.

 

Der har i den seneste tid været ret meget fokus herinde på at hvalpe spiser deres egen og andres afføring derfor lå det lige for at nævne.

 

Naturligvis rengør tæver deres hvalpe. Det der er væsentlig her er, at hvis en tæve selv æder egen eller andre hundes lort og derfor lugter meget af lort ud af munden omkring hvalpene, "præges" de på lort som fødeemne.

Især hvis hun også gylper op til hvalpene.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 years later...

syntes det er lidt sjovt som der er for og i mod på foder, jeg selv bruger hundefoder fra Symply pet foods foder. der er dog ikke friskfanget fisk i???

hvad fa'nø er frisk fanget fisk i tørkost.. Der er vel heller ikke grønne blade i papir, fordi man bruger træer i papir industrien..

 

men klart det kunne være sjovt at tænk lavede en ny test af alle mærker på det danske marked. og DR1 lave en ny udsendelse..

jeg får mit foder leveret til døren og det jo også en kvalitet i sig selv :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tullesen
syntes det er lidt sjovt som der er for og i mod på foder, jeg selv bruger hundefoder fra Symply pet foods foder. der er dog ikke friskfanget fisk i???

hvad fa'nø er frisk fanget fisk i tørkost.. Der er vel heller ikke grønne blade i papir, fordi man bruger træer i papir industrien..

 

men klart det kunne være sjovt at tænk lavede en ny test af alle mærker på det danske marked. og DR1 lave en ny udsendelse..

jeg får mit foder leveret til døren og det jo også en kvalitet i sig selv :)

 

Tråden er fra 2010......

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gitte1976

Ja - Det kunne være sjovt, hvis de lavede en ny udsendelse. Men så skulle de have en uvildig med ind over og fortælle om foder. F.eks. Allan Venzel fra Vetcur. Han er super dygtig, og ved hvad han snakker om. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...