Hop til indhold

Farlige ben?


Gæst RSB
 Share

Recommended Posts

Nu må I undskylde på forhånd, hvis det er noget I har svaret på en milliard gange, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af at søge på emnet. Når man skriver "ben" står der, at ordet er for kort - eller noget...

 

Men: Sophus fik i går sit første "rigtige" ben. Dvs. et friskt fra et dyr og ikke et tørret af hud eller andet. Det var et lammeben, som jeg forkogte en time og kølede helt ned inden han fik det. Uha, det var han glad for :klap:Men han åd det jo :shock: Jeg havde sådan forestillet mig, at han ville tygge i det over flere dage, men nej, haps haps haps, så var det spist.

Så kom jeg til at tænke på, om der ikke er noget med, at der er nogle ben, de ikke må få, som kan være farlige? :???: Min bror siger, at det er kun de runde kyllingeben :vedikke:, men bare lige for at være på den sikre side, vil jeg lige høre jer herinde også :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 63
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

De må få alle ben, så længe de er rå:-) Kyllingeben er "elastiske" som rå, og bøjer sig istedet for at splintre.

 

Jeg ville ikke have gjort noget som helst ved det ben du gav Sophus i går. De kan splintre, når de bliver tilberedt, så en anden gang, skal du bare give ham det frisk fra posen:-D

 

Jeg har hørt mange sige at rørknogler kan splintre, men jeg er ikke helt sikker på, hvad der er rørknogler.

 

Luna ligger lige nu med et hesteben og det er råt. Hun har været igang i en lille halv time nu og æder nok rub og stub.

 

Det er meget store ben, hun skal have, hvis der skal efterlades noget:-)

 

Men altså ingen kogning næste gang;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

De må få alle slags ben, men du må IKKE koge dem!

 

Når du koger dem så bliver strukturen i knoglerne mere skør, og du risikerer at benet splinter og dermed skader din hund, enten i munden eller i tarmsystemet. Dette er nok også grunden til at du oplevede han spiste benet så hurtigt, nemlig at du har gjort benet mindre hårdt.

 

Så du må give ham alle slags ben, men de skal være rå

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad så med bakterier og sådan, med sådan noget råt kød ?

 

En hunds mavesyre er mange gange stærkere end vores, så det er ikke noget problem.

 

Luna er råfodret. Dvs hun får råt kød, rå ben og pt også rå grønsager.

 

Du skal bare ikke give ham benet sammen med tørfoder. Lad der gå et par timer imellem hver ting:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

for hunden er bakterier osv ikke et problem, deres mave-tarmflora er jo indrettet til at spise råt kød og ådsler ;-)

 

vedr. dit gulv, kan du overveje at han skal spise ben udenfor eller på et tæppe hvis det er, så kan du smide tæppet til vask bagefter

 

Ja Luna har et tæppe, hvor hun spiser alle ben og større guffer osv. Og det er så indlært, at alt hun får, tager hun med hen på tæppet:lol::lol:

 

Og hun lærte det ved at jeg satte mig ved siden af og hver gang hun flyttede ben udenfor tæppet, lagde jeg det tilbage:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

hejsa...

jeg købte et røget kæmpe ben til Amanda,,, det havde hun i lang tid... og hun elskede det.... jeg har osse givet hende rå ben.. og ben fra en stegt lammekølle... Amanda er 2 år.. labrerdore/ schæffer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres gode svar :kys:Ærgerligt at jeg nåede at koge alle de 3 ben, jeg købte i går, men så ryger de i skraldespanden ;-) Glæder mig til at give ham sådan et råt ben :klap:

 

Det er altså oss hygge:oops: Luna har været igang i en lille time nu, og gnaver bare derudaf:klap: Det kan godt lyde lidt skræmmende indimellem, når hun lige knaser til. Jeg tænker da nogle gange: "Så der røg da et par tænder:shock:", men næh ingen tænder røget endnu:lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Hvis det er de knogler, som sidder i benene på lammet eller en ko for den sags skyld, ( kraftbenet) sker der ikke noget ved at de bliver kogt. Det er den slags ben, som man kan købe til hunden som kalkben, fyldt med alverdens lækkerier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

hehe...det sætter tingene lidt i perspektiv når de lige tygger gennem et ben, som var det et bolche...:mrgreen:..."den der den kunne æde mig, uden de store problemer, men den vælger istedet at være en trofast følgesvend og lader sig ofte hundse rundt med"...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hørt mange sige at rørknogler kan splintre, men jeg er ikke helt sikker på, hvad der er rørknogler.

 

Gåknogler skal man gå udenom, undtagen fra kalv ;-)

 

Jeg er så indoktrineret med 'kylling er farligt', at jeg stadig er bekymret, hver gang Petrine får det, men altid dybt imponeret, når hun lige knuser knogler :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gåknogler skal man gå udenom, undtagen fra kalv ;-)

 

Jeg er så indoktrineret med 'kylling er farligt', at jeg stadig er bekymret, hver gang Petrine får det, men altid dybt imponeret, når hun lige knuser knogler :shock:

 

Men hvis man står med et ben købt ved et slagteri, hvorn ved man så, hvad der er gåknogler?:oops::oops:

 

Hehe, ja jeg var også sådan lettere nervøs i starten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man spørger manden (og hvis man ikke har en mand / manden er dum, så må man vel gå tilbage og spørge slagteren :cool:)

 

Hmm.. Vi er endnu ikke stødt på splintrende ben.. Men jeg må da lige spørge når vi er på slagteriet næste gang :-D

 

Det hun fik i dag, var ihvertfald ikke gåknogler, for der var et par ribben på:mrgreen: Så har det ihvertfald været en meget deform hest:lol::lol:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er de knogler, som sidder i benene på lammet eller en ko for den sags skyld, ( kraftbenet) sker der ikke noget ved at de bliver kogt. Det er den slags ben, som man kan købe til hunden som kalkben, fyldt med alverdens lækkerier.

 

Uh, jeg ved ikke rigtigt, hvad det var for nogle ben :vedikke:. De hed bare 'lammeben' :???:, så jeg tror jeg smider dem ud alligevel, bare for at være på den sikre side :blink:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja smid dem ud :-D

 

Men ja, de spiser hele benet og de nyder det. Det er super godt både for hjernen og til at slappe af på!

 

Enkelte gange er der ting Motor ikke kan spise på et ben, men det lader han bare ligge, ellers er det kun nøglebenet på en kylling han ikke kunne fordøje, så det kom op igen, og siden har han bare spist udenom det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu er jeg jo den "kedelige" type, der kører med tørkost :oops: Altså, hvordan køber I de der ben? Går I bare hen til slagteren og beder om ben til en hund? :vedikke: for jeg er lidt på herrens mark, når jeg står der og glor ned i køledisken :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten kan du også bare sige ved slagteren, at du skal have nogle spiselige ben til din hund, så plejer de at finde noget godt.

Hvis du køber flere styks, kan du smide nogle af dem i fryseren, så ligger de ikke og bliver klamme.

Hvis Sophus er ligeglad med om ting er frosne, kan du bare give ham det direkte fra fryseren, Motor (prinsessen) vil gerne lige have det lidt optøet :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten kan du også bare sige ved slagteren, at du skal have nogle spiselige ben til din hund, så plejer de at finde noget godt.

Hvis du køber flere styks, kan du smide nogle af dem i fryseren, så ligger de ikke og bliver klamme.

Hvis Sophus er ligeglad med om ting er frosne, kan du bare give ham det direkte fra fryseren, Motor (prinsessen) vil gerne lige have det lidt optøet :engel:

 

:lol: Hi hi Motor med prinsessenykker :klap:

Nu er vores fryser på størrelse med et frimærke, så det er ikke rigtigt en mulighed :cry: Men jeg må hen til slagteren og få en god snak med ham :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Alle ben splintre, prøv selv at knække et ribben eller tage det fra hunden næste gang :blink: Men ...

 

- tilberedning gør at strukturen ændres og bliver hård, således at stumperne ikke kan bøjes/pakkes undervejs i spiserør mv. Risikoen for skader er dermed signifikant større.

 

- rørknoger, dvs. dem som er runde og hule inden i (når marven er væk altså) er designet til at bære vægten af et dyr i flygt. Strukturen er derfor anderledes end ribbben, hvivler mv. Ved knusning danner de, lige som tilberedte ben, potentielle farlige splintre.

 

Hunden er "designet" til at tåle disse naturlige og bøjelig bensplintre fra utilberedte dyr. I naturen vil de derudover også indtage en del kød samtidig med ben, således at splintrene pakkes i en "bolle" på vej ned gennem halsrør mv.

Mine hunde spiser uden problemer alle typer knogler, men hvis de får ribben rent (dvs. uden kød), så vil de ofte brække splinterne op efter et par time. Simpelthen deres måde at skille sig af med noget som ikke kan fordøjes - tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle ben splintre, prøv selv at knække et ribben eller tage det fra hunden næste gang :blink: Men ...

 

- tilberedning gør at strukturen ændres og bliver hård, således at stumperne ikke kan bøjes/pakkes undervejs i spiserør mv. Risikoen for skader er dermed signifikant større.

 

- rørknoger, dvs. dem som er runde og hule inden i (når marven er væk altså) er designet til at bære vægten af et dyr i flygt. Strukturen er derfor anderledes end ribbben, hvivler mv. Ved knusning danner de, lige som tilberedte ben, potentielle farlige splintre.

 

Hunden er "designet" til at tåle disse naturlige og bøjelig bensplintre fra utilberedte dyr. I naturen vil de derudover også indtage en del kød samtidig med ben, således at splintrene pakkes i en "bolle" på vej ned gennem halsrør mv.

Mine hunde spiser uden problemer alle typer knogler, men hvis de får ribben rent (dvs. uden kød), så vil de ofte brække splinterne op efter et par time. Simpelthen deres måde at skille sig af med noget som ikke kan fordøjes - tror jeg.

 

Tusind tak for dit udførlige svar :5up: Det er rart at vide :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol: Hi hi Motor med prinsessenykker :klap:

Nu er vores fryser på størrelse med et frimærke, så det er ikke rigtigt en mulighed :cry: Men jeg må hen til slagteren og få en god snak med ham :klap:

 

Ja måske skal jeg købe et lille diadem til ham :mrgreen:

Du kan sagtens få "små" ben ved slagteren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...