Hop til indhold

Hvor lidt skal der til


Gæst Pia J
 Share

Recommended Posts

Gæst Pia J

Altså som mange af jer nok ved døjer Zacko med sine øre:cry: og nu har han været på prednisolon i 3 md er holdt for ca 3 uger siden, så nu går jeg jo spændt og venter på om hans hud/pels/øre problemer kommer igen.

 

Vi har skiftet foder til wolfsblut og der er jo ingen korn/ris/majs i og har købt fiske varianten fordi nogle jo også siger at det kan være protein kilden som han er allergisk over for, så jeg mener jo jeg har gjort hvad jeg kunne med foderet :vedikke: men nu er min tanke "er han overhovedet allergisk over for sit foder" altså hvis han får problemer igen, synes jeg at det er svært at skifte mere i foderet.

 

Men så er det jo jeg tænker, jamen hvad med godbidder og kiks osv, altså han får næsten ingen frolic mere mest sit foder når vi er ude, men altså han får jo kiks er de billige fra Netto, og en tyggeting fra Bestfriend om aftenen :oops: men er det nok til at give ham problemer??? eller har han i virkeligheden en allergi for noget som intet har med foderet at gøre :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vides jo ikke, medmindre der foretages blodprøve. Du kan selv lave små forsøg.. Hvis han begynder at klø sig igen, så kan du fjerne ALLE ekstra kiks og frolic.. Og se om det hjælper.

 

Ellers er det kun blodprøver, der kan give dig svar:-)

 

Ønsker du at han skal have nogle gode tygge-guffer derhjemme, så køb nogle tørrede ting. Såsom okse/kalve-ører (Luna får dårlig mave af griseører), kaninører, lammeører.. Kallunstykker etc. De fåes både på nettet, men også i Maxizoo f.eks. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså da Victor døjede med maven, så var det ud i skraldespanden med alle guffer, kiks, dentastix han fik, og ind med nye ting (det var jo det vi gav ham der var noget galt med, så vi måtte igang med noget helt andet), før fik han "lillehunds godbidder", fra alle de fancy mærker på nettet. Lort og lagkage og allergifremkaldende :stupid:. Men vi troede jo det var det bedste.

 

Så i en periode fik han kun sit nye foder, indtil jeg vidste om han var i bedring fordi det jo bare blev ved og ved. Jeg anede jo ikke hvad det var han ikke kunne tåle, så syntes jeg bare det vare nemmere at fjerne alt, og så langsomt tilsætte én ting, som han så fik i en uge og så holde øje med maven, og sådan på den måde "udvide sortimentet" .

 

Det er self. synd at hunden ikke har tyggehalløj, men vil man give noget så prøv med én slags kød af gangen. De der tørrede ting som Jeanette skriver om. F.eks kanin-ører og lamme-ører er jo meget allergivenlige, eller Ziwipeak hjorteskanke/klove (Ziwipeak har også den fordel at det er et af de eneste produkter der er 100% fri for lagermider), og det er jo et stort plus.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis det er protein-kilden fx oksekød, så hjælper det jo ikke meget at skifte til tørre okse-ting som tygge/hygge ting.... men det kan jo også "bare" være alle tilsætningsstofferne og e-numrene den er gal med?

 

Min venindes mops/puddel/cavalier blanding havde markant bedring i sine ører efter at hun udelukkede alle "købe" godbidder og tyggeting og kun gav ham naturprodukter lavet på hest og får/lam....

Link til indlæg
Del på andre sites

En bekendts Bokser gik også med konstante øre-problemer, de valgte at skifte til RC's hypoallergenic (det er spaltet på en sådan måde, at immunsystemet ikke kan genkende hvad der ryger indebors og derfor sjældent reagere allergisk/over reagere) foder og smide ALLE godbidder ud. Det hjalp og da hans symptomer/gener var helt væk, gik de i gang med at prøve hvad han kunne tåle ud over hans foder og det gjorde de ved at prøve kun 1 ting ad gangen.

 

Jeg selv valgte i sin tid blodprøve, hypo-vaccine og allergifoder + smide alt andet væk indtil Misja igen var helt "ren" og uden symptomer.

 

Siden har jeg ved at prøve mig frem med kun 1 ting ad gangen, fundet ud af at hun kan tåle al slags fisk - inc. div. godbider i ren fisk - en smule svin og meget lidt okse/ko. Hun tåler kylling, lam og struds, så hvis jeg vil give hende tyggeting er det såvidt muligt på en af de ting og en sjælden gang får hun en okseknogle/suppeben at hygge sig med.

 

Hvis jeg var dig, ville jeg gøre på samme måde - altså kun give det nye foder og når så hans øre er helt fine igen, ja så ved i at han kan tåle fodret og så prøve jer frem med kun et emne ad gangen i 1 - 2 uger. Går det godt, så et nyt fødeemne/godbid og igen kun det + foder i 1 - 2 uger og så fremdeles.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit store spørgsmål er jo bare hvad nu hvis det slet ikke er foder allergi, nå men vi skal snart ud og have ham vaccineret så må jeg se hvordan han ser ud/har det der og så snakke med dyrlægen om evt en blodprøve eller hvad de mener er løsningen, for jeg er kørt lidt træt i at afprøve foder, men måske vi skulle kigge på hans guf som I alle nævner :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså Victor har aldrig fået taget blodprøve for allergi. Vi læste i Könemanns hundebog om den der fremgangsmåde med at udelukke ting, og det dyrlægen gør ved allergibehandling er også enten først en fodertest med de nedspaltede proteiner (ved proteinallergi), eller også at finde frem til noget foder med et protein hunden kan tåle). Det var vi meget DIY :oops:, men vi syntes så også Vicksen var blevet stukket nok i.

 

Vi var så også heldige at problemet løste sig, efter vi nåede til foder nr. 4 (først 2 slags Orijen, så Olivers, og så til sidst Marcus Mühle), ellers var planen at vi havde forsøgt os med wolfbluts forskellige varianter eller bosch allergifoder, og så tror jeg vi var endt på hjemmelavet måske med hestekød :hmm:, det er svært at sige...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Altså Pia nu har jeg jo lige været på foderkursus de sidste to dage hvor en dyrlæge forklarede bl.a. om mistanke om allergi.

 

Der skal gå MINDST 8 uger på det nye foder (og INGEN absolut ingen godbidder af nogen art) før du kan sige om den reagerer på det nye foder eller ej.

 

Og JA, kom endelig forbi Maxizoo og køb nogle tørrede whatever :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Mit store spørgsmål er jo bare hvad nu hvis det slet ikke er foder allergi, nå men vi skal snart ud og have ham vaccineret så må jeg se hvordan han ser ud/har det der og så snakke med dyrlægen om evt en blodprøve eller hvad de mener er løsningen, for jeg er kørt lidt træt i at afprøve foder, men måske vi skulle kigge på hans guf som I alle nævner :blink:

 

Vi har en hund, som får allergiske reaktioner på okse og svineprotein. Hans reaktion er røde knopper på kroppen, og rød ophævet muleparti og i gralle tilfælde sprækker hans hud ved munden, sådan han får sår. Det har vi fundet ud af ved udelukkelsesmetoden. Da vi talte med vores dyrlæge om hans symtomer, fik vi afvide, at man ikke kan se foderallergi på en blodprøve, hvorfor den eneste mulighed for at lokalisere det, han er allergisk overfor, vil være udelukkelsesmetoden. Når man tager en blodprøve for allergi får man tilgengæld et svar på, om hunden lider af en berøringsallergi, såsom allergi mod støv osv.

 

Vi undgår nu okse og svine protein, og er problemfri. Når vi giver flokken tyggepinde af oksehud, som de holder så meget af, får han de hvide ben, som er kogte inden de er tørret, da denne process fjerner det meste af fedtet og dermed meget af proteinet fra huden, hvorved han ikke får store reaktioner og derfor kan nyde et ben i ny og næ.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en hund, som får allergiske reaktioner på okse og svineprotein. Hans reaktion er røde knopper på kroppen, og rød ophævet muleparti og i gralle tilfælde sprækker hans hud ved munden, sådan han får sår. Det har vi fundet ud af ved udelukkelsesmetoden. Da vi talte med vores dyrlæge om hans symtomer, fik vi afvide, at man ikke kan se foderallergi på en blodprøve, hvorfor den eneste mulighed for at lokalisere det, han er allergisk overfor, vil være udelukkelsesmetoden. Når man tager en blodprøve for allergi får man tilgengæld et svar på, om hunden lider af en berøringsallergi, såsom allergi mod støv osv.

 

Vi undgår nu okse og svine protein, og er problemfri. Når vi giver flokken tyggepinde af oksehud, som de holder så meget af, får han de hvide ben, som er kogte inden de er tørret, da denne process fjerner det meste af fedtet og dermed meget af proteinet fra huden, hvorved han ikke får store reaktioner og derfor kan nyde et ben i ny og næ.

Det er korrekt at man ikke kan se foder intolerance via blodprøve, det man kan se er kontakt og inhalations (atopi) allergi ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en hund, som får allergiske reaktioner på okse og svineprotein. Hans reaktion er røde knopper på kroppen, og rød ophævet muleparti og i gralle tilfælde sprækker hans hud ved munden, sådan han får sår. Det har vi fundet ud af ved udelukkelsesmetoden. Da vi talte med vores dyrlæge om hans symtomer, fik vi afvide, at man ikke kan se foderallergi på en blodprøve, hvorfor den eneste mulighed for at lokalisere det, han er allergisk overfor, vil være udelukkelsesmetoden. Når man tager en blodprøve for allergi får man tilgengæld et svar på, om hunden lider af en berøringsallergi, såsom allergi mod støv osv.

 

Vi undgår nu okse og svine protein, og er problemfri. Når vi giver flokken tyggepinde af oksehud, som de holder så meget af, får han de hvide ben, som er kogte inden de er tørret, da denne process fjerner det meste af fedtet og dermed meget af proteinet fra huden, hvorved han ikke får store reaktioner og derfor kan nyde et ben i ny og næ.

Tak så har jeg lært noget nyt troede at man i en blodprøve ville kunne se hvad allergien var overfor også foder, nå men det eneste jeg så vil kunne vide med en blod prøve er jo så om han har allergi for andet, ej altså det er bare så svært :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak så har jeg lært noget nyt troede at man i en blodprøve ville kunne se hvad allergien var overfor også foder, nå men det eneste jeg så vil kunne vide med en blod prøve er jo så om han har allergi for andet, ej altså det er bare så svært :cry:

:ae:

 

Allergi er noget fanden har skabt! :cry: Men Misja har nu på 3. år haft det fint på hendes diet, for et par uger siden var vi på klub-tur, der fik hun brød af nogle der ikke vidste bedre (hun har også gluten allergi + atopi og foderintolerance på de fleste emner) og hun har kløet sig som pokker. NU er vi endelig ved at være nede i normalen igen, det koster lidt bøvl, men hvis det er hvad der skal til for at hun trives uden gener så pyt :-D

 

Men prøv det nye foder og så gør ham helt "ren" inden i, ved at fjerne alt andet i 2-3 måneder. Går det bare rigtig godt, så har i fået fat i den lange ende og kan begynde at teste de forsk. godbider - bare køb rene produkter og ikke de alm. godbider fyldt med al verdens andre ting ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae:

 

Allergi er noget fanden har skabt! :cry: Men Misja har nu på 3. år haft det fint på hendes diet, for et par uger siden var vi på klub-tur, der fik hun brød af nogle der ikke vidste bedre (hun har også gluten allergi + atopi og foderintolerance på de fleste emner) og hun har kløet sig som pokker. NU er vi endelig ved at være nede i normalen igen, det koster lidt bøvl, men hvis det er hvad der skal til for at hun trives uden gener så pyt :-D

 

Men prøv det nye foder og så gør ham helt "ren" inden i, ved at fjerne alt andet i 2-3 måneder. Går det bare rigtig godt, så har i fået fat i den lange ende og kan begynde at teste de forsk. godbider - bare køb rene produkter og ikke de alm. godbider fyldt med al verdens andre ting ;-)

Han har fået wolfsblut i 3 md ca men han har jo så fået de forskellige andre guf ting ved siden af, så det er nok der jeg skal kigge, men nu ved jeg jo heller ikke helt hvor vi ender efter at han har skiftet foder for han har jo været på prednisolon det meste af tiden mens han har fået sit nye foder, så vi har vist ikke helt set resultatet af foderet endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...