Hop til indhold

Miniature Bullterrier


Adele
 Share

Recommended Posts

Af ren og skær nysgerrighed, er der lige nogle ting jeg gerne vil vide.

 

Bliver (Miniature) Bullterrieren betegnet som kamphund eller muskelhund, eller slet ingen af delene? For det gør Stafforshire bullterrier jo.

 

Vil i betegne Miniature Bullterrieren som potientielt "farligere" end f.eks. en cairn terrier? Altså, siges den at have dette "trigger-gen?"

 

Jeg understreger at dette er IKKE for at starte en diskussion, men fordi jeg har svært ved at finde ud af, hvad det egentlig er for en hund :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke at Bull terrieren i nogen af størrelserne, ryger med ind under et forbud og såvidt jeg ved, betegnes den bare en terrier.

 

At den lille staffi gør fatter jeg hat af, jeg mener oven i købet at både DKK og dyreværns org. har været ude og sige at den ikke burde være med på forbuds listen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. Bullterrieren blev først fremavlet efter at dyrekampe blev forbudt i england og den er avlet som en selvskabshund lige fra starten og det er helt i 1800 tallet, og det tætteste den kommer på kamphund, er at der bl.a. er bulldog i, men de er vist heller ikke i fare for at komme under et forbud.

kilde: Bull Terrier

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene!

 

Jeg synes det er interessant at den kun er avlet som selskabshund, for jeg mener at have oplevet sådan en slags "frygt" omkring den, ligesom ved kamphunderacerne? Det kan godt være at det bare er noget indbildt :lol:

Altsååå inden al det der "kamphunde-halløj" i medierne og tilbage i 80'erne og start 90'erne, da var bulleren, bokseren og schæferen de hunde der blev "snakket om" der hvor jeg luftede hunde.

 

Jeg ved andre også beretter om rotten og doberen, men personligt så og hørte jeg ikke "negativt" om dem, før senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altsååå inden al det der "kamphunde-halløj" i medierne og tilbage i 80'erne og start 90'erne, da var bulleren, bokseren og schæferen de hunde der blev "snakket om" der hvor jeg luftede hunde.

 

Jeg ved andre også beretter om rotten og doberen, men personligt så og hørte jeg ikke "negativt" om dem, før senere.

 

Ah, på den måde. Det kan være at det er derfor jeg har det billede i hovedet, af bullterrieren.

 

Er en Bullterrier lige så meget "terrier" som andre terrierer? Jeg tænker sådan temperamantsmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah, på den måde. Det kan være at det er derfor jeg har det billede i hovedet, af bullterrieren.

 

Er en Bullterrier lige så meget "terrier" som andre terrierer? Jeg tænker sådan temperamantsmæssigt.

IMO er den :lun: - den er dejlig, glad, klovnede, stædig, i den grad "på" og ilter tror jeg er det rigtig ord her :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene!

 

Jeg synes det er interessant at den kun er avlet som selskabshund, for jeg mener at have oplevet sådan en slags "frygt" omkring den, ligesom ved kamphunderacerne? Det kan godt være at det bare er noget indbildt :lol:

 

Jeg tror det er på grund af udsenet.. Den store mund/hoved, muskuløse forpart og små øjne... Ellers en super smuk hund, har selv overvejet den, men er kommet frem til jeg nok ønsker mig en lidt mere samarbejdsvillig hund (ud fra hvad jeg har læst mig til om racen :) )..

Link til indlæg
Del på andre sites

IMO er den :lun: - den er dejlig, glad, klovnede, stædig, i den grad "på" og ilter tror jeg er det rigtig ord her :hmm:

 

Aha. Okay, det er bare fordi jeg har forelsket mig dybt i bullterrieren. Og det er hovedsageligt på grund af udseendet, hvilket er noget skidt. Især fordi jeg har en idé om at jeg ikke passer så godt til terrierne :genert: Til trods for at jeg aldrig har haft én.

Link til indlæg
Del på andre sites

Var det et menneske ville jeg måske bruge ordet

sangvinsk (sorgløs)kolerisk (opfarende) - altså let til hele følelsesregisteret og med store armbevægelser (sådan cirka) :hmm: :lol:

 

Jeg har mødt et par stykker af både den store og den lille og sammen med staffen (som jeg også kender et par stkker af), er jeg solgt til stanglakrids - for mage til glade klovne :lun:

 

Men, jeg skal ikke have sårn en terrier, jeg ønsker egenrådighed som en spids og pleacer-gen som en retriver - vent HOV! - sådan en hund har jeg jo allerede :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Var det et menneske ville jeg måske bruge ordet

sangvinsk (sorgløs)kolerisk (opfarende) - altså let til hele følelsesregisteret og med store armbevægelser (sådan cirka) :hmm: :lol:

 

Jeg har mødt et par stykker af både den store og den lille og sammen med staffen (som jeg også kender et par stkker af), er jeg solgt til stanglakrids - for mage til glade klovne :lun:

 

Men, jeg skal ikke have sårn en terrier, jeg ønsker egenrådighed som en spids og pleacer-gen som en retriver - vent HOV! - sådan en hund har jeg jo allerede :blink:

 

:lun: Det lyder som en rigtig dejlig hund, bullterrieren. Det kan være den skal med i overvejelserne, når den dag kommer :blink:

 

Det er det gode med blandinger, så kan man få det som man vil have det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

:lun:Det lyder som en rigtig dejlig hund, bullterrieren. Det kan være den skal med i overvejelserne, når den dag kommer :blink:

 

Det er det gode med blandinger, så kan man få det som man vil have det :mrgreen:

Der er bare meeegt langt fra en collie til en terrier, IMO, de er begge super dejlige hunde men det ved du vel :-D - og hvis jeg var dig, ville jeg tage på så mange skuer og udstillinger som muligt på dagen hvor bulleren er på og så spørge, snakke og ikke mindst hilse og gramse på så mange som muligt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er bare meeegt langt fra en collie til en terrier, IMO, de er begge super dejlige hunde men det ved du vel :-D - og hvis jeg var dig, ville jeg tage på så mange skuer og udstillinger som muligt på dagen hvor bulleren er på og så spørge, snakke og ikke mindst hilse og gramse på så mange som muligt :blink:

 

Det er jo lige det :lol: Men det var jo ikke mig der tog beslutningen om en collie, så derfor vil jeg ikke udelukke noget. Men jeg elsker jo Sherlocks temperament, og det er også derfor jeg ikke ved om jeg passer med en terrier.

 

Bare rolig, du kan være helt sikker på, at jeg kunne aldrig drømme om at anskaffe mig en hund uden at have undersøgt temperamentet nøje :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

TV2 og ekstrabladet har flere gange formået at skrive "en ulovlig hund som denne pitbull" og bringe billeder af bullterrieren....det er go journalistik...:5up::mrgreen:

 

Kender et par bullterriere, det er sgu dejlige hunde...små muskuløse propper, men super kærlige og glade hunde...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bull terriere er allergiske overfor regnvejr, og de er stort set lavet af beton og går hellere igennem noget end udenom :lol:

De KAN være svære at motivere, og de leger til tider temmelig voldsomt, og jeg skulle hilse at sige at de nemt kommer til at bide hul i ens trøje :engel:

De er skægge, men slet slet ikke noget jeg ville have temperament til at eje.

Der er INTET pleaser over dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bull terriere er allergiske overfor regnvejr, og de er stort set lavet af beton og går hellere igennem noget end udenom :lol:

De KAN være svære at motivere, og de leger til tider temmelig voldsomt, og jeg skulle hilse at sige at de nemt kommer til at bide hul i ens trøje :engel:

De er skægge, men slet slet ikke noget jeg ville have temperament til at eje.

Der er INTET pleaser over dem.

 

SÅ er det sagt :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Bull terriere er allergiske overfor regnvejr, og de er stort set lavet af beton og går hellere igennem noget end udenom :lol:

De KAN være svære at motivere, og de leger til tider temmelig voldsomt, og jeg skulle hilse at sige at de nemt kommer til at bide hul i ens trøje :engel:

De er skægge, men slet slet ikke noget jeg ville have temperament til at eje.

Der er INTET pleaser over dem.

 

hahahahaha jeg ELSKER den første sætning :lol::lol::lol::klap:

 

Eeeeelsker også bullterrieren og dens glade humør:lun:. Desværre kan jeg ikke leve med en hund uden pleasergen og så mener jeg at have læst at 70 % bliver samkønsaggressive og DÈT kan jeg overhovedet ikke leve med på nogen måde så jeg må nøjes med at sukke efter dem..

Link til indlæg
Del på andre sites

hahahahaha jeg ELSKER den første sætning :lol::lol::lol::klap:

 

Eeeeelsker også bullterrieren og dens glade humør:lun:. Desværre kan jeg ikke leve med en hund uden pleasergen og så mener jeg at have læst at 70 % bliver samkønsaggressive og DÈT kan jeg overhovedet ikke leve med på nogen måde så jeg må nøjes med at sukke efter dem..

 

Hold da op :shock: Det var ikke så lidt. Men, er den ikke mere bare terrier end den er "kamphund"? Har terrierer tendens til egetkønsagressivitet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes den ser aldeles dejlig ud - og så er det jo tydeligvis en race med personlighed. Så kan det da ikke blive bedre.

 

Her er lidt fordele og ulemper (tag det som du vil...jeg er ikke altid enig med deres plusser og minusser):

 

If you want a dog who...

  • Is moderately sized with a muscular build
  • Looks very unusual, with an egg-shaped head, large prick ears, and tiny triangular eyes sunk deeply in his head
  • Has a short easy-care coat
  • Is rowdy and clownish, full of energy and fire
  • Thrives on lots of exercise and vigorous athletic games
  • Looks imposing, so makes an effective deterrent, but is usually non-aggressive with strangers

then an English Bull Terrier may be right for you.

 

 

If you don't want to deal with...

  • Rowdiness, exuberant jumping, and a tendency to play rough
  • Destructiveness when bored or left alone too much
  • Aggression or fearfulness toward people in some lines, or when not socialized enough
  • Aggression toward other dogs and cats
  • Strong-willed mind of his own, requiring a confident owner who can take charge
  • Shedding -- lots of it
  • Serious health problems
  • Legal liabilities (public perception, future breed bans, insurance problems, increased chance of lawsuits)

then an English Bull Terrier may not be right for you.

English Bull Terriers: What's Good About 'Em? What's Bad About 'Em?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op :shock: Det var ikke så lidt. Men, er den ikke mere bare terrier end den er "kamphund"? Har terrierer tendens til egetkønsagressivitet?

det ville jeg sige ja til. Og de (bull'erne) har også ofte problemer med alleriger og hudsygdomme. For mig er de en "bull breed", så ja, "kamphund"/"muskelhund" (synes begge navne er lige uoplyste og forvirrende) og ikke så meget terrier, synes egentlig det er en smule misvisende med det terrier, de er slet ikke som f.eks en jack russell eller en yorkie :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Jason har leget med en bull terrier dreng - en smuuuuk (ja eg synes de er vildt smukke:lun:) hvid en af slagsen - og de legede bare så godt sammen

 

Naboens venner har også en bullterrier - den har så været aggressiv mod hanner siden en var 5 mdr. De står tit uenfor og snakker og hvis den ser jason så render den hovedet mod min glasdør igen og igen med en hidsig snerren...

Link til indlæg
Del på andre sites

det ville jeg sige ja til. Og de (bull'erne) har også ofte problemer med alleriger og hudsygdomme. For mig er de en "bull breed", så ja, "kamphund"/"muskelhund" (synes begge navne er lige uoplyste og forvirrende) og ikke så meget terrier, synes egentlig det er en smule misvisende med det terrier, de er slet ikke som f.eks en jack russell eller en yorkie :???:

 

Okay, det var det jeg gerne ville vide :-D Jeg troede faktisk at de mindede lidt om, f.eks. en Jack Russel Terrier.

Det er rigtigt, der er nok mange sygdomme forbundet med racen. Har også læst at øjensygdomme er meget normale inden for bullterrieren.

 

jeg kender en der har 2 bullterrier tæver så hvis du vil hilse på dem siger du bare til :5up:

 

Søde hunde men er du gal de har krudt i måsen :mrgreen:

 

Haha, tak for tilbuddet :mrgreen: Det er nok bare ikke liiiige nu jeg skal have mig en hund, og jeg må indrømme at tråden her har skubbet mig lidt væk fra bullterrieren. Og det er måske meget godt, for det var egentlig mest dens udseende der tiltrak mig :-D

 

Jason har leget med en bull terrier dreng - en smuuuuk (ja eg synes de er vildt smukke:lun:) hvid en af slagsen - og de legede bare så godt sammen

 

Naboens venner har også en bullterrier - den har så været aggressiv mod hanner siden en var 5 mdr. De står tit uenfor og snakker og hvis den ser jason så render den hovedet mod min glasdør igen og igen med en hidsig snerren...

 

Jeg synes også at de er vildt smukke!

Og uf, det lyder ikke rart med en lille hidsigprop :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Minibull

Hej Adele,

 

Hvor er det dejlligt, at du er interesseret i Miniature Bull Terrier!

 

Miniature Bull Terrieren er en familie- og udstillingshund, der oprindelig blev brugt som skadedyrsbekæmper (rotter, mus, muldvarpe) så sent som i 1930'erne i England.

 

Den engelske Bulldog er af Dansk Kennel Klub kategoriseret som en 'ikke-kamphund', og Bull Terrieren (uanset størrelse) har aldrig egnet sig for hundekamp. Den er siden 1830'erne opdrættet som familie- og udstillingshund.

 

Desværre har der været en begrundet frygt for, at Bull Terrier (begge varianter) kunne blive omfattet af et evt. raceforbud - det er eks. sket i en enkelt kanton i Schweiz. Men p.t. er det heldigvis ikke aktuelt.

 

Både standard og miniature blev oprindelig født i samme kuld, men de er nu i flere årtier opdrættet som selvstændige racer. De har samme standard - og samme dejlige sind.

 

Som alle terriere er de fremelsket til at være selvstændige hunde, der selv finder løsninger på opgaver. De venter ikke på at få fortalt, hvad de skal gøre - de kan selv.

 

Du kan læse meget mere om Miniature Bull Terrier på racens hjemmeside, der hedder 3 gange w . minibull . dk (det er skrevet så spidsfindigt, fordi jeg endnu ikke er autoriseret til at skrive links i mine indlæg). Du er også meget velkommen til at kontakte mig, hvis du vil vide mere.

 

Hjertelige hilsener

Inger Hærslev

 

Racerepræsentant for Miniature Bull Terrier

Dansk Terrier Klub

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...