Hop til indhold

Dogo Canario, personlige erfaringer


Alt4Victor
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Jeg har en dogo canario, en meget rolig en af slagsen. Han har den fedeste "personlighed" og jeg griner meget af ham i det daglige. Han bider aldrig, andet end i sit kødben, han slår heller ud med poten... Sjovt nok.

Lige i øjeblikket er han en teenager, så han er ikke ret glad for andre hanhunde, eller ret mange andre hunde i det hele taget. Andet end dem han er vokset op med. Heller ikke selvom jeg har gået til lydighed, og begynder igen.

Og glemte helt, Dogo Canarioen, er ikke en kamphund. Han er en hyrdehund¨på samme niveau som en rottweiler. hvis man går ind og læser om dem :o)

Redigeret af JaneG
Glemte noget
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Canario

Dogo Canario og Presa Canario er ikke samme rase.

De er blevet avlet i forskellige retninger i mange år nu, Dc'n er reg. i FCI, hvor Presaen bliver reg. i bl.a UKC.

De har forskellige rasestandarter og forskellig historie.

 

Nu til mine erfaringer;

Det er en skøn rase med masser af personlighed. En vogter med otrolig hengivenhed og lojalitet til dens familie. Ikke særligt social mod andre mennesker.

Det er ikke en hund for en der vil have den til at løbe frit i hundeparker.

Selfølgelig kan det være at det fungerer fint, men man skal helt klart ta med i betraktning at det er en hund der er meget dominant(overfor andre hunde). Samt at hanhundene for det meste ikke går sammen med andre af samme køn.

 

Min han afviger lidt fra rasestandarten. Han elsker mennesker,:hjerte:han beter sig som en lille hvalp når nogen hilser på ham. Dog først når han har "godkendt" personen, og tjekket med mig at det er ok.

Vores tæve vi havde var fuldstændig ligeglad med folk. Først tjekkede hun dem ud. Hvis de ikke udgjorte nogen trudsel for hendes familie, vendt hun simpelthen bare røven til. Mange har prøvet at komme i kontakt med hend, men for gæves.:drille: hehe... Men hun var den goeste og kærligste emot os.

Det er en meget rolig hund og en meget modig hund.

Dogo Canario'n har satt sig fast i mit hjærte.:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar:-)

 

Jeg har efterfølgende læst lidt videre, og også forstået at det er 2 forskellige racer presa canario, og dogo canario.

 

Edit: men det bidrager til forvirringen når man søger på google, når man går ind på dansk molosser klub, og de skriver at presa og dogo canario er én og samme race, så går man ind andre steder og der kommer så informationer af tvivlsom art hvor der står at forskellen er at presa'en er trænet til kamp :roll: og dogo'en er en vagthund :???:... Yep, google er din ven :rolleyes: Jeg synes virkelig det er en race der er svær at finde information om, pga. forvirringen og uenigheden omkring navnene der huserer på nettet.

 

Vi mødte en rigtig skøn unghund, den var præcis som du beskriver, som ejeren sagde var en dogo canario;-), noget så hvalpet, og hun kunne så også lide min lille hund og logrede helt , så de fik også lov at hilse. Jeg havde så heller ikke ladt dem hilse hvis det var en hanhund, da jeg selv har 'problemer' med min egen hund ikke bryder sig om hanhunde, navnlig kastrerede. Dem kan han ikke læse.

 

Men tusind tak for beskrivelsen, det lyder som en skøn race :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Canario

Ja det har du rætt i. Otroligt forvirrende.:confused:

Men jeg vælger at ikke lytte til Dansk Molossklub, de har vist heller ikke så stor erfaring med rasen. Ikke en eneste rigtig kennel finns det i Danmark.

Og de fleste Dogoer her er uden stamtavle, og der ved man ju ikke hvad man avler på.

Jeg vender mig hellere til Norge og Sverige hvor der findes flere seriøse opdrettere(og nogen ikke så seriøse:oops:) af både Dc og Pc, og frem for alt rasernes hjemmeland Spanien.

Redigeret af Canario
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Jessica- Tror du, det er en race der begynder at komme til dk? Med stamtavle?

For kan godt se når jeg googler (kan jeg også :klap:) at, skal jeg have en ny canario engang. Så KLART jeg tager til Norge og henter ham/ hende fordi de ved mere om dem..

 

Becco kunne ikke få stamtavle, fordi faren ikke var gammel nok da han hoppede på moren. Så han var ikke blevet mentaltestet.

 

Men kunne da have været lækkert

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Canario

Det kan være meget svært at finde ud af forskellen på Dogo Canario og Presa Canario.

Jeg har fået tilladelse til at poste en artikkel skrevet af Toni fra Kennel K9 Madness, opdretter af Presa Canario i Norge.

Jeg synes den er meget sigende og nem at forstå.

På norsk iof. men det kan vel ikke være noget problem?

 

Forskjellen på Dogo Canario og Presa Canario.

 

Forskjellen på disse to molosser rasene ligger mye i dens historikk, og hvordan oppdrettere startet med å gå hver sin vei mot slutten av den offisielle rekonstruksjonsperioden.

 

Presaen har sitt utspring på de kanariske øyene med hovedsak Tenerife og Gran Canaria og en historie helt tilbake til 1500 tallet. I flere århundrer har presaen hatt flere oppgaver, blant disse var å vokte gårdene, tilintetgjøre ville hunder og fange og holde fast kveg.

På 1900 tallet minsket bestanden sterkt og rasen var i ferd med å dø ut. På midten av sytti tallet startet en rekke oppdrettere med en langsiktig jobb for å rekonstruere og redde rasen.

 

Noen gjenlevende individer ble brukt til å krysset med andre renrasede individer som: Engels Bulldog, Spansk Mastiff, Grand Danois, Bullterrier og ikke minst den spesielle og sjeldne Perro de Ganado Majorero. Majoreroen ble hentet fra øya Fuerteventura, hvor den har levd siden 1400 tallet. Majoreroen var en viktig brikke i rekonstruksjonen av Presaen og den stod også for mye av de egenskapene Presaen skulle ha når det kommer til bruksegenskapene. Skeptisk og usosial, samt en meget god vokter med et hardt temperament var stikkord. Fila Brasileiro, Pitbull, Napolitansk mastiff, Bullmastiff m. fl. har også blitt brukt i noen linjer men dette er kun i veldig liten grad og mest på Gran Canaria.

 

I 1989 ble Presa Canario godkjent som en offisiell rase i Spania og fikk sin egen rasestandard.

I etterkant av dette så begynte også oppdrettere å bli uenig med hvordan veien skulle bli videre. Rasen hadde jo, selv om den nå var godkjent en lang vei å gå for å kunne komme til en homogen uniform.

Uavhengig av uenigheten gikk jobben videre mot en godkjenning i FCI.

 

I 2001 godkjente FCI rasen og Dogo Canario ble offisielt født.

Senere undersøkelser viser at den spanske Presa Canario klubben allerede på ett mye tidligere tidspunkt hadde jobbet for navnet Dogo Canario.

Sitert fra Irema Curtó Kennels hjemmeside:

In Santa Cruz de Tenerife, day 25 May 2000, before Lucas Raya Medina, Notary of the Illustrious College of Las Palmas (Gran Canaria) and resident in Santa Cruz de Tenerife "IS MAKE PUBLIC UNDER NUMBER 2334, THE AGREEMENT ADOPTED BY UNANIMOUSLY IN ORDINARY GENERAL ASSEMBLY CELEBRATED IN THE SOCIAL SEAT BY THE SPANISH CLUB Of THE PERRO DE PRESA CANARIO, WITH DATE 27 NOVEMBER OF 1998, IN WHICH WAS ACCORDED TO ADOPT LIKE DENOMINATION OF THEIR DOG, INSTEAD OF PRESA CANARIO, THE ONE OF DOGO CANARIO".

 

Siden oppdretter miljøet var allerede godt splittet, var det også til manges overraskelse når FCI godkjente dette navnet og med en forandret rasestandard.

 

De største forandringene som ble gjort var eliminering av fargen sort og endring på størrelsen. Fargen sort stammer hovedsaklig fra Grand Danois og Ganado Majorero. Hvit er også mindre ønsket hos Dogo Canario, hvor standarden sier at det kan forekomme, men det er ønskelig med så lite som mulig.

I Presa Canario rasestandard er det godkjent med opptil 30% hvitt. Hvite sokker, hvit Blaze, hvit på større deler av bryst samt hvitt rundt nakken forekommer ofte hos presaen, men er sterkt uønsket hos Dogo.

Det hvite stammer fra Bullterrier og Engelsk Bulldog.

Størrelsen ble endret hos Dogo Canario, og i dens standard er det nå kun minimumsvekt som gjelder. Altså, ingen øvre grense.

 

Utover dette så er det detaljer som er endret og/eller skrevet om. Og på den måten gir også rom for andre tolkninger av rasestandarden.

 

Oppdrettere og raseentusiaster gikk fra dette tidspunktet hver sin vei nå som det hadde kommet ett klart skille. Mange valgte å følge den nye Dogo Canario, nå godkjent i FCI, mens andre valgte å fortsette med den tradisjonelle og opprinnelige Presa Canario.

 

Underveis i alt dette så fantes det også Presa Canario oppdrettere andre steder i verden. Hunder ble eksportert til alle verdenshjørner både under og etter rekonstruksjonen.

Mange av disse oppdretterne fortsatte med å krysse inn andre renrasede hunder, og for enkelte ble det også veldig mye. Altså, det var også en form for egen ”uniformering” på utsiden av de kanariske øyer.

Det ble benyttet mye Bullmastiff, Napolitanske Mastiff, Dogge de Bordeaux, Rhodesian Ridgeback med flere.

 

På de årene hvor disse to har gått i hver sin retning så ser man en større og større forskjell på det som har blitt to forskjellige raser.

 

Forskjellen på selektering av avlsdyr hos disse to rasene ble stadig større. Dogo Canario ble kalt en showdog, mens Presa Canario forble vokterhunden hvor dens bruksegenskaper fortsatt ble vektlagt.

 

Over noen generasjoner så endrer både hundens mentalitet og utseende seg. Man har selvsagt mange likhetstrekk, og dette vil man ha også i årene som kommer.

 

Likevel så har man de individuelle forskjellene, slik at variasjonen kan være stor.

I 2003 ble Presa Canario godkjent i United Kennel Club og flere begynte å bruke UKC sitt register til å registrere sine Presaer. I årsskiftet 2007-2008 godkjente NHL i Norge og SHK i Sverige Presa Canario som egen rase.

 

2.november 2008 Kennel K9Madness v/ Toni Reistad

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...