Hop til indhold

Pas.. eller hvad?


BassilBerner
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid syntes at Bassil så sådan lidt fjollet ud, når han løber (altså lunte-løber) trav (ved ikke om det hedder det når det er en hund?)

 

Nu har jeg så pludselig fundet ud af hvorfor :blink:

 

Han lunter i pasgang, det fjols :mrgreen: Skulle hilse og sige det ser pænt sjovt ud.. :cool:

 

Så mangler vi bare at han også tølter snart :klap:

 

Så har jeg en hund med 5 gangarter (mon han har aner i Island?) :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare du er opmærksom på det, så kan pasgang være en indikation på at der er noget der ikke er som det bør være i bevægelsesappratet :genert:

 

Det er slet ikke for at gøre dig bekymret, og det er sikkert ingenting, men hvis det var min hund der løb i pasgang, så ville jeg tage et tjek hos min kiropraktor - bare for en sikkerhedsskyld!

Link til indlæg
Del på andre sites

Som skrevet før, så kan det (men behøver ikke at...) være et tegn på at noget er lidt skævt el.lig. i følge den kiropraktor jeg har brugt og min egen dylle...

 

Misja vælger også pasgang ind i mellem, før hun blev rettet op af en kiropraktor, var det næsten konstant og nu på hendes ældre dage hvor hun igen er blevet en lille-lille smule skæv, er det igen lidt oftere end før.

 

Der er ikke noget dårligt som sådan ved pasgang, andet end deres balance/ligevægt ikke er lige så god som ved alm. gangart - og de ser fjollede ud ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fandt ud af det - til andre uindviede er pasgang når hunden løber med begge ben på samme side samtidigt (venstre bagben + venstre forben, højre bagben + højre forben) i stedet for normalen, at man løber med højre forben + venstre bagben...

 

 

Men løber nogle hunde ikke bare sådan? Altså kan det ikke være lidt ala en dårlig vane bare?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fandt ud af det - til andre uindviede er pasgang når hunden løber med begge ben på samme side samtidigt (venstre bagben + venstre forben, højre bagben + højre forben) i stedet for normalen, at man løber med højre forben + venstre bagben...

 

 

Men løber nogle hunde ikke bare sådan? Altså kan det ikke være lidt ala en dårlig vane bare?

jeg svarede dig ellers ovenover :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som sagt har nogle racer mere tendens til det end andre, og betyder ikke de er skæve og skal rettes eller andet. Manner, det har jeg brugt lang tid på at overbevise diverse veterinær sygeplejersker om (i forvejen ikke mit favoritfolkefærd...), og har ved flere lejligheder måtte tage racens standard med, for at kunne påpege, at det er normalt i min race. Ja, endda ligefrem forventeligt.

 

Og så ingen skal være i tvivl; tøserne bliver jævnligt efterset, og ingen af dem er skæve (lige nu i hvert fald, hvor de stadig passer lystigt af sted...).

Link til indlæg
Del på andre sites

Pas er når hunden i trav flytter de samsidige ben fremad i takt, i stedet for det diagonale benpar.

 

Jeg ved ikke om der er noget der reelt set hedder pas hos hunde, i så tilfælde tror jeg det betegnes som en fejlgang.:slem:

 

Men det er forkert at sige hunden løber i trav når den passer, :lun:nej den passer når den passer, det er dog korrekt at den flytter de samsidige ben samtidigt. For at det skal være helt korrekt pas, skal der være en svævefase. Desuden er pas en to taktet gangart, ligesom trav.

Trav er dog når benene flyttes parvist diagonalt.

Jeg siger at pas og trav er noget helt forskelligt, da dyret ikke behøver kunne trave for kunne passe og omvendt, desuden ville de fleste i min omgangskred (har et par islændere) hive hovedet halvejs af mig hvis jeg sammenlignede de to gangarter.

 

"galop" som mange hunde også bruger er 3 taktet

og endelig skridt og tølt, som er firtaktede gangarter med forskellige intervaller altså tølt er langt hurtigere end skridt.:engel:

Jeg synes også min grand danois til tider går lidt mærkeligt, så hun skal til Maja Guldborg i morgen, samtidig med min hest, bliver spændene.:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om der er noget der reelt set hedder pas hos hunde, i så tilfælde tror jeg det betegnes som en fejlgang.:slem:

 

Men det er forkert at sige hunden løber i trav når den passer, :lun:nej den passer når den passer, det er dog korrekt at den flytter de samsidige ben samtidigt. For at det skal være helt korrekt pas, skal der være en svævefase. Desuden er pas en to taktet gangart, ligesom trav.

Trav er dog når benene flyttes parvist diagonalt.

Jeg siger at pas og trav er noget helt forskelligt, da dyret ikke behøver kunne trave for kunne passe og omvendt, desuden ville de fleste i min omgangskred (har et par islændere) hive hovedet halvejs af mig hvis jeg sammenlignede de to gangarter.

 

"galop" som mange hunde også bruger er 3 taktet

og endelig skridt og tølt, som er firtaktede gangarter med forskellige intervaller altså tølt er langt hurtigere end skridt.:engel:

Jeg synes også min grand danois til tider går lidt mærkeligt, så hun skal til Maja Guldborg i morgen, samtidig med min hest, bliver spændene.:roll:

jeg er selv hestemenneske og kender udmærket forskellen og takterne, men det er dog lettest at forklare det som jeg gjorde, til en der spørger fordi de ikke ved.

Indy kan finde på at passe hvis hun lunter meget langsomt afsted, men skifter altid over i rigtig trav hvis der kommer bare den mindste smule fremdrift i traven.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er selv hestemenneske og kender udmærket forskellen og takterne, men det er dog lettest at forklare det som jeg gjorde, til en der spørger fordi de ikke ved.

Indy kan finde på at passe hvis hun lunter meget langsomt afsted, men skifter altid over i rigtig trav hvis der kommer bare den mindste smule fremdrift i traven.

 

Det med de forskellige takter var ikke kun ment til dig, jeg er bare ikke så god til det med quotes, det kunne jo være nogle kunne bruge det.

 

Og det kan godt være det er nemmere at forklare sådan, men det ændre ikke at mange sammenligner pas og trav fordi begge er totaktede, men det er ganske enkelt forkert at sammenligne de to gangarter.

Det kan man så tage til sig hvis man vil, eller lade være hvis det er for svært! Det var jo kun ment som en hjælp:stupid: Og ikke for at gøre nogle sure.:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...