Hop til indhold

Bagpartskontrol - øvelser


Gæst mk101
 Share

Recommended Posts

Til min store glæde har jeg genopdaget klikkertræning, som jeg aldrig kom helt igang med sidst. Men nu skal det være - og kan ikke undgå det, da det er et stort hit hos både mig og hunde.

 

Men som jeg har kastet mig over kasseøvelsen (elefanten eller hvad den ellers kaldes) har jeg opdaget, at den nyeste høne i flokken ikke har særlig meget styr på sin bagpart. Bagben er skabt til fart og ikke til koordinering, ser hun ud til at syntes.

 

Derfor er jeg gået i gang med at granske min hukommelse og nettet for gode øvelser, der roligt kan oparbejde hendes fornemmelse af de ekstra lemmer.

 

Så altså; gode forslag til sådanne øvelser ønskes.:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Super og tak.

 

Min fornemmelse er dog, at vi skal have noget lidt mere basalt til at starte med, da hun vitterligt ingen fornemmelse har af de ben. Har hende oppe på kassen, men bevæge sig rundt på den kan hun ikke finde ud af.

 

Næste øvelse jeg havde tænkt at prøve på, er at se om ejendommens vicevært ikke har en stige jeg kan få lov at låne, så hun skal gå i hullerne mellem trinene, og på den led få en bedre idé om hvordan hvert enkelt ben fungerer og opfører sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Super og tak.

 

Min fornemmelse er dog, at vi skal have noget lidt mere basalt til at starte med, da hun vitterligt ingen fornemmelse har af de ben. Har hende oppe på kassen, men bevæge sig rundt på den kan hun ikke finde ud af.

 

Næste øvelse jeg havde tænkt at prøve på, er at se om ejendommens vicevært ikke har en stige jeg kan få lov at låne, så hun skal gå i hullerne mellem trinene, og på den led få en bedre idé om hvordan hvert enkelt ben fungerer og opfører sig.

 

Når hun er på kassen, skal du afvente den absolut mindste bevægelse med bagbenene..

 

Det kan godt vare lidt, men vent og se.. Jeg troede heller ikke jeg kunne få Bassil til det, men nu springer han op på kassen og roterer som en tosse :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hun er på kassen, skal du afvente den absolut mindste bevægelse med bagbenene..

 

Det kan godt vare lidt, men vent og se.. Jeg troede heller ikke jeg kunne få Bassil til det, men nu springer han op på kassen og roterer som en tosse :banan:

 

 

Det gør den yngste også. Og det tog også noget tid inden hun fattede det. Men nye vuf mister hurtig gejsten. Så har jeg været for afventende, mister hun gejsten, og så skal jeg ind og belønne for forben på kasse igen.

 

Fik hende rettet for en uge siden, hvor hun var 1 cm. skæv i hoften og låst i bækkenet. Det skyldes nok et stort hvalpekuld i efteråret, men kan jo også have været noget helt tilbage fra fødslen. Hvilket betyder hun kan have været "uden" bagpart længe. Derfor vil jeg gerne starte hende op på noget, der kunne være en forløber for kassen.

 

Stige må jeg på jagt efter, og så gå på flere træstammer, hvilket vi allerede benytter os af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stig og træstammer som du allerede er inde på, men et simpelt bræt lagt på to alm. mursten ude i hver ende kan også bruges, træstubbe hvor hun både skal sidde og stå på, lære hende at hoppe op på store stene og sidde og dække på dem, en alm. parkbænk, op på en alm. stol og sidde og stå, kan du få fingre i en hel flok mursten så læg dem ud fx. 2X,50 m. og lære hende at gå frem og tilbage, en AG begynder bane uden spring, op-find evt. noget der svare til sådan en bane selv.

 

Jeg var for nogle år siden på et kursus der handlede om samarbejde og selvtillid, mange af de redskaber kan du også bruge til at øve kropskontrol og kropsbevidsthed - se album: Kursus dag hos Lillen

Link til indlæg
Del på andre sites

Til min store glæde har jeg genopdaget klikkertræning, som jeg aldrig kom helt igang med sidst. Men nu skal det være - og kan ikke undgå det, da det er et stort hit hos både mig og hunde.

 

Men som jeg har kastet mig over kasseøvelsen (elefanten eller hvad den ellers kaldes) har jeg opdaget, at den nyeste høne i flokken ikke har særlig meget styr på sin bagpart. Bagben er skabt til fart og ikke til koordinering, ser hun ud til at syntes.

 

Derfor er jeg gået i gang med at granske min hukommelse og nettet for gode øvelser, der roligt kan oparbejde hendes fornemmelse af de ekstra lemmer.

 

Så altså; gode forslag til sådanne øvelser ønskes.:rolleyes:

 

 

Lige hurtigt: Jeg tænker at i kan have glæde af udstrækningsøvelser for bagparten, så hun ikke bliver for låst/stram fordi hun pt. måske bruger sig lidt forkert? Men det gør du måske allerede?

 

Jeg fik anbefalet at lave cavalettis øvelser til min Mille pga manglende bagpartskontrol og skævheder, som hun blev behandlet for. Fys/kiro kan måske give dig nogle konkrete øvelser?

 

Hydroterapi vil sikkert også være fint, så hun bliver mere bevidst om sine bagben og at hun skal løfte sig mere bagtil.

 

Mere konkret kan jeg ikke gøre det lige nu:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik hende rettet for en uge siden, hvor hun var 1 cm. skæv i hoften og låst i bækkenet.

 

Nu skal du lige være sikker på at grunden til at hun ikke vil, ikke er fordi at det gør ondt?

 

Baldur bakkede f.eks. skævt, og det kunne ikke rigtig rettes op, da det skyldes lænde problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal du lige være sikker på at grunden til at hun ikke vil, ikke er fordi at det gør ondt?

 

Baldur bakkede f.eks. skævt, og det kunne ikke rigtig rettes op, da det skyldes lænde problemer.

 

Ingen smerter, og det er ikke fordi hun ikke vil. Hun kan bare ikke. Forstået således, at hun har ingen fornemmelse af benene. Populært sagt mangler hun finmotorik. Som hvis et barn ikke kan gøre brug af pincetgreb eksempelvis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen smerter, og det er ikke fordi hun ikke vil. Hun kan bare ikke. Forstået således, at hun har ingen fornemmelse af benene. Populært sagt mangler hun finmotorik. Som hvis et barn ikke kan gøre brug af pincetgreb eksempelvis.

 

Ok, jeg ville bare være sikker på at du også havde haft det med i dine tanker :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...