Gæst Chaddin Skrevet April 1, 2010 Rapporter Share Skrevet April 1, 2010 ..at kastrere en hanhund tidligst? I behøver ikke tage stilling til det ud fra hvad andre siger osv, men kun hvad i selv synes inderst inde :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret April 1, 2010 Rapporter Share Besvaret April 1, 2010 Kommer an på racen, vil jeg mene. For små racer lige før kønsmodningen, men store racer skal helst være fuldt udvokset først. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret April 1, 2010 Rapporter Share Besvaret April 1, 2010 Kommer an på racen, vil jeg mene. For små racer lige før kønsmodningen, men store racer skal helst være fuldt udvokset først. Hvorfor før for små racer? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
a9 Besvaret April 1, 2010 Rapporter Share Besvaret April 1, 2010 Min personlige holdning er, at det er passende at kastere en hanhund, hvis alvorlige medicinske eller adfærdsmæssige forhold tilsiger det. Rutinemæssig "præventiv" kastration bryder jeg mig ikke om Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret April 1, 2010 Rapporter Share Besvaret April 1, 2010 Hvorfor før for små racer? Fordi små racer typisk er fuldt udviklede samtidig med kønsmodningen, medens de store bliver ved med at vokse længe efter - for molossernes vedkommende er de først "færdige" i 3-års alderen. Hvis man lukker for testosteronen tidligt udvikler hunden ikke den muskelmasse den skal have. Det kan være et problem for gigantracer, der bærer rundt på et tungt skelet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret April 1, 2010 Rapporter Share Besvaret April 1, 2010 Fordi små racer typisk er fuldt udviklede samtidig med kønsmodningen, medens de store bliver ved med at vokse længe efter - for molossernes vedkommende er de først "færdige" i 3-års alderen.Hvis man lukker for testosteronen tidligt udvikler hunden ikke den muskelmasse den skal have. Det kan være et problem for gigantracer, der bærer rundt på et tungt skelet. Aha! Det giver mening på flere punkter :5up: Chaddin, har det selv sådan, at jeg ikke vil kastrere min hund medmindre der er en grund til det. Og jeg vil ikke bestemme mig før efter hans psykiske kønsmodning.. Spørger du af en grund? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louise_J Besvaret April 1, 2010 Rapporter Share Besvaret April 1, 2010 Jeg ville ikke kastrere før hunden er færdigudviklet både psykisk og fysisk. Generelt er jeg ikke så begejstret for kastration, da jeg synes det er et voldsomt indgreb, som ikke kan gøres om hvis der er utilsigtede følger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chaddin Besvaret April 1, 2010 Rapporter Share Besvaret April 1, 2010 Aha! Det giver mening på flere punkter :5up: Chaddin, har det selv sådan, at jeg ikke vil kastrere min hund medmindre der er en grund til det. Og jeg vil ikke bestemme mig før efter hans psykiske kønsmodning.. Spørger du af en grund? Tjah egentlig er jeg bare nysgerrig men jeg tænker også lidt selv over hvornår Darwin skal kastreres.. Og jeg har desværre intet valg for det var et krav fra min mor, hvis jeg skulle have hund.. Men tak til alle for jeres input:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret April 1, 2010 Rapporter Share Besvaret April 1, 2010 Tjah egentlig er jeg bare nysgerrig men jeg tænker også lidt selv over hvornår Darwin skal kastreres.. Og jeg har desværre intet valg for det var et krav fra min mor, hvis jeg skulle have hund.. Men tak til alle for jeres input:-D Ok Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret April 1, 2010 Rapporter Share Besvaret April 1, 2010 Min personlige holdning er, at det er passende at kastere en hanhund, hvis alvorlige medicinske eller adfærdsmæssige forhold tilsiger det. Rutinemæssig "præventiv" kastration bryder jeg mig ikke om Jeg er fuldstændig enig med A9, i det spørgsmål :5up: Men hvis man står fast på at man vil kasterere bare for "sjov" skyld, siger jeg tideligst når hunden er to år, så der er bare en lille chance for at den er bare nogenlunde færdig udviklet både fysisk og ikke mindst mentalt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret April 2, 2010 Rapporter Share Besvaret April 2, 2010 Enig med flere, hvis der ikke er nogen åbenlys grund så synes jeg man skal lade være. Omvendt hvis man har tvivl om man kan holde sin hund på matriklen, så synes jeg man bør gøre det, således at man ikke risikere at han "spreder sine gener" diverse steder. Jeg synes også det er bedre at kastrere rutinemæssigt end at gøre det på tæver (indgrebets størrelse). I hesteverden er kastration af hingste f.eks. særdeles almindeligt. Mht. tidspunktet, så er det svært. En hund finder først sig selv efter puberteten er helt overstået og han har gennemgået anden kønsmodning. Omvendt vil en kastration sjældent have nogen effekt hvis man først kastrerer efter han er fuldt kønsmoden, dvs. mentalt og fysiologisk (rent hanhundemæssigt) vil han stadig være en hanhund - han kan bare ikke lave hvalpe. Kastration af ældre hanhunde som løsning på hanhunde problemer er derfor ikke en løsning. Det er heller ikke en løsning i "behandling" af frygt og aggressionsrelateret problemer, faktisk kan disse problemer blive være idet hunden forsøger at kompensere for tab af hormonproduktion. Jeg ville derfor sige at tidspunktet for kastration er noget som skal ske efter nøje overvågning af hanhunden, men det bør ske inden han er fuldt udviklet. Som Umuila siger har dette dog den konsekvens at han sandsynligvis vil blive lettere rent bygningsmæssigt (testestoron stimulere udvikling af muskel og tildels knoglevækst). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cv2002 Besvaret April 2, 2010 Rapporter Share Besvaret April 2, 2010 Nogle steder i udlandet. kasterer de hvalpe inden de sælges. Altså lige før de bliver 8 uger. Det siges der ikke skulle være problemer i det. Det har jeg dog svært ved at tro på. Som der skrives bør hunden være nogenlunde voksen og man skal se efter hvordan den udvikler sig. Min tervueren blev katreret da han var 7 måneder. Dette passede fint. Han var dagen før begyndt at lette ben og der har indtil hans for tidlige død kun været positive ting med det. Alle hanhunde kunne lide ham og han kunne lege med løbske tæver. Kun 2 tæver kunne ikke lide ham. Sikkert fordi de ikke kunne finde ud af hvad han var for en. Der er dog en herhjemme der også kasterer sine hvalpe inden de flytter hjemmefra. Han vil ikke risikere at der laves hvalpe på dem. :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts