Hop til indhold

Alene hjemme spørgsmål


Gæst Michy
 Share

Recommended Posts

Gæst Michy

Hej. Vi har jo lige fået lille Frigg, en dejlig Picardhvalp som nu er 10 uger.

Når det kommer til alenehjemme spørgsmålet kunne jeg godt tænke mig at høre om følgende:

det store problem med at forlade hvalpem er jo tilsyneladende at i naturen er det meget slemt og farligt for en hvalp at blive efterladt uden sin flok, korrekt ?

Jeg spørger så: når vi nu har mulighed for det, er det så bedre at vente med at træne alene hjemme til Frigg er f.eks 7-8 mdr og mere selvstændig? Der er nemlig altid én hjemme her da min datter på 2 år ikke går i institution!

Eller er det helt åndsvagt fordi hunden så er blevet knyttet så meget til "flokken"?

Hun kommer sjældent til at være alene i det hele taget idet jeg regner med at tá hende med på arbejde. Det er kun når vi en sjælden gang skal i byen på restaurent, eller besøge nogen hvor hunde ikke er velkomne (har familie m astma og allergi).

Nå men kom gerne med gode råd og evt. Personlige erfaringer med træning af store hvalpe/unghunde. God påske. Michy

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg ville lære hende det, for nogle gange ér det bare federe at lade hunden være alene hjemme.

 

Vi startede efter nogle ugers tid, med bare at gå ud og ind, ud lidt længere tid og så langsomt skrue den op.

 

For os har det virket at gå tur med hunden / lade ham lege, og så vente til han er faldet mere eller mindre i søvn, i en periode vågnede han fluks hver gang vi så skulle gå, men efter vi fik øvet ind-ud af døren mange gange, så stoppede han med det :5up:

 

Har en anden stue hvor vi kan høre hvis han gør, og det gør han max 1 gang når han skifter soveplads. Har også prøvet at have tændt skype så jeg kunne se ham, kunne se at han vågnede efter 4 timer, legede 5 min og så gik i seng igen.

 

Og faktisk, så nu hvor hunden ikke sover sådan super tungt mere, altså han vågner jo hvis vi larmer lidt rundt eller lignende, så tror jeg faktisk han synes det er meget dejligt at vi lige smutter de 4-6 timer, så han kan få sovet igennem :lol:

 

En anden bonus er, at selvom vi er hjemme, så er det rutine for ham, at fra middagstid til kl. 16-17, der er sovetid. Så kan man få lavet en masse andet, og stadig have en rutine med Motoren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville absolut også starte træningen med det samme!

Jeg har selv forsømt det med min den yngste, for vi har jo en anden hund, som han for det meste er sammen med når vi ikke er hjemme.

Men resultatet er altså bare at hvis jeg tager Vinnie med på en tur alene, så hyler Leroy og tisser i pelsen :roll: Og han er 18 mdr. nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare at komme igang. Jeg er selv altid hjemme, og Cleo elsker at være med i Fields og Lyngby Storcenter :slem: men det kunne nu være rart at være uden hende bare nogengange.

 

Så selvom I altid er der, er det vigtigt, at den kan være lidt alene:5up:

 

Jeg fik en genbrugshund, som aldrig havde været alene. Nu er vi nået 2 timer efter 1½ års intensiv træning:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du nu er så priviligeret, at han ikke BEHØVER at være alene, så ville jeg tage det stille og roligt... altså gå i gang med træningen, men bare tage det i et langsomt tempo, så I får lagt et rigtigt solidt fundament. Det er da totalt luksus at have så god tid til træningen. :-)

 

jepper, gå igang nu med små seperationsøvelser og ta den tid, det tager, når I nu har tiden.

Det jeg mente var egentlig bare, at I ikke skal vente til den blir ældre, men starte op på det nu.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jokeren

Vi har haft Gismo hjemme en uge og er begyndt på alene hjemme træningen.

Første gang gik vi 10 minutter, næste gang 20 minutter, i går 30 minutter og idag 1 time. Ved godt det kan lyde som en hurtig fremgang, men har siger ikke en lyd.

 

Når vi kommer hjem ser det endda ud til vi ikke er velkommene :-D

 

Vi går en tur med ham inden, går hjem og han får en hundekiks, så siger vi farvel og går.

Vi kan se han går igang med kiksen på måtten foran hoveddøren og lægger sig så til at sove.

Så ingen problemer - så langt :klap:

 

/Bo

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig med de andre. Det er med at komme i gang fra starten - I er så bare så privilligeret at I kan tage det stille og roligt, i og med at I ikke skal nå det til en bestemt tid. Men hvis i venter til hunden er 7-8 måneder er jeg helt sikker på at det bliver meget sværere, for så har den vænnet sig til at være sammen med jer hele tiden - det er bedre at lære den fra starten af, at det er helt okay også at være alene - for I kommer jo hjem igen! :5up: Så en uges tid efter hvalpens hjemkomst ville jeg begynde på alene hjemme træningen stille og rolig.

Og der kan jo altid komme et arrangement fx hvor hunden ikke kan være med, så er det nemmere at den kan være alene de par timer, i stedet for at I skal være afhængige af hundepassere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er super at I allerede nu overvejer hvordan I takler problemet eller nærmere opgaven - for det bør ikke være noget problem hvis det bliver en naturlig ting for hunden/hvalpen.

 

Min egen starede jeg ud med at tage fra i korte perioder og i samme forbindelse havde jeg gemt godbidder en masse steder. Dvs. når jeg var gået skulle hvapsi søge godbidder og så var den jo optaget og dermed ikke angst og når jeg kom retur (efter kort at have været væk) gik jeg ind som om ingen ting var hændt (virkede naturlig), dvs. ingen modtagelseretual - det tror jeg er vigtigt.

 

En fidus når hvalpen (unghunden) så skal være alene i en længere periode er at tænde en radio - således hunden ikke ligger og lytter efter 'komme hjem' lyde.

 

Dog må jeg sige, at min nu 7 år gamle hund er blevet mere OBS på at den skal være alene hjemme - det er som om at seperationsangsten tager til med tiden, så passes han lidt mere end tidligere specielt hvis jeg kan se at han alternativt skulle være alene hjemme i længere tid end normalt (max for mig er 7 timer).

 

Kom blot igang med træningen og du vil undgå en masse bøvl med ødelæggelser og støj senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...