Hop til indhold

Den fælles HTM (dogdancing) tråd


sonja77
 Share

Recommended Posts

  • Svar 4k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Og så vil jeg også lige dele et andet af mine favoritprogrammer, Jules fra Belgien:

 

[video=youtube;OyO8bh-ZZCU]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=OyO8bh-ZZCU

 

Jeg bryder mig ikke om, at hunden skal stå i tripod på toppen af buret i starten, det så meget usikkert ud, og buret bevægede sig. Men ellers et fedt program.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det går ikke til en konkurrence? Vel?

 

Og tak for alle OEC-filmene!

 

Mja, jeg vil ikke udelukke det. Det kommer an på... hvordan forestiller du dig programmet? Udover at I starter med at bede sammen? Men ja, det er nok en fin balancegang, så du ikke kommer til at støde nogen, men måske kan det lade sig gøre. Udover temaet er der dog nogle andre udfordringer, du skal overveje. Lang burka + lille hund kan godt give lidt problemer. Mange hunde, særligt mindre hunde, bliver forstyrret af langt kjoleværk, og du kan ikke rigtigt lave nogle tricks, hvor hun skal gå mellem benene på dig. Jeg tænker også umiddelbart, at musikken meget af tiden er for ens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Nu har de ophævet forbuddet mod at dele videoer fra OEC, så her er videoen af min lille gøhund:

 

 

WOW for et par fede trick Sonja. Er vild med omvendt elefant hvor du er ude i en cirkel. Det ser PISSE godt ud.... og hvor kommer han bare virkelig virkelig langt væk fra dig, hvor han dernæst skal løbe hen til dig. Synes også at jeres "straight" er flot, den der hvor du går sidelæns og han er foran dig og gør det samme. og jeres behind ( Ved så ikke om du kalder den for det), det ser også virkelig godt ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Og så vil jeg også lige dele et andet af mine favoritprogrammer, Jules fra Belgien:

 

[video=youtube;OyO8bh-ZZCU]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=OyO8bh-ZZCU

 

Jeg bryder mig ikke om, at hunden skal stå i tripod på toppen af buret i starten, det så meget usikkert ud, og buret bevægede sig. Men ellers et fedt program.

 

Det ligner hende der også lavede det trick med dug og skål fra sidste år, en af dem fra Belgien mener jeg vist.

 

Jeg brød mig ikke om at hunden var inde i buret, men det så ud til at den til hver en tid kunne gå ud af det hvis den blev usikker... Og hold op hvor var der meget bagbens øvelser i dette program, det må alligevel være ret hårdt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ligner hende der også lavede det trick med dug og skål fra sidste år, en af dem fra Belgien mener jeg vist.

 

Jeg brød mig ikke om at hunden var inde i buret, men det så ud til at den til hver en tid kunne gå ud af det hvis den blev usikker... Og hold op hvor var der meget bagbens øvelser i dette program, det må alligevel være ret hårdt.

 

Ja, det er hende, der også havde tripod-tricket med i sit Oliver Twist-program til OEC.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Som jeg sagde, er der flere, der trodser delingsforbuddet... her er en video af belgieren, der vandt individuelt bronze. Hun var en af mine favoritter til OEC sidste år, hvor hun blev individuelt nr. 8 med sin anden hund. Da jeg hørte, hvilken musik hun brugte i år og så hendes kostume, forventede jeg at hade programmet. Men faktisk var det et af mine favoritprogrammer, selvom det som sådan ikke er min stil. Hun var den eneste af top-3 placeringerne i freestylen, som jeg var enig i.

 

 

Hvis jeg husker rigtigt, så var det hende med det der vildt seje program med hunden der spillede på klaver ikke, altså fra sidste år? Det kunne jeg ret godt lide kan jeg huske.

 

Var der ikke mange af hundene der havde svært ved at løbe sådan igennem pga. det glatte gulvtæppe, det ser i hvert fald ud til at de gør meget for at tilpasse sig når de løber :-)

 

Synes egentlig programmet er ganske udmærket, kan godt lide at det er et mere stille nummer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg husker rigtigt, så var det hende med det der vildt seje program med hunden der spillede på klaver ikke, altså fra sidste år? Det kunne jeg ret godt lide kan jeg huske.

 

Var der ikke mange af hundene der havde svært ved at løbe sådan igennem pga. det glatte gulvtæppe, det ser i hvert fald ud til at de gør meget for at tilpasse sig når de løber :-)

 

Synes egentlig programmet er ganske udmærket, kan godt lide at det er et mere stille nummer.

 

Jo, det var hende, jeg var også helt vild med det program.

 

Tæpperne var helt nye, så de var lidt glatte, det var det samme i Sorø sidste år. De fleste hunde kunne heldigvis finde ud af at tilpasse deres løb og spring, men der var nogle, der havde problemer, bl.a. Emmys Hero, han faldt, da han skulle springe i starten af programmet, og da han skulle løbe i en stor cirkel, røg han udover barrieren rundt om ringen og skøjtede rundt ude på det glatte halgulv. Der sad jeg godt nok med hjertet langt oppe i halsen, men heldigvis skete der ikke noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jo, det var hende, jeg var også helt vild med det program.

 

Tæpperne var helt nye, så de var lidt glatte, det var det samme i Sorø sidste år. De fleste hunde kunne heldigvis finde ud af at tilpasse deres løb og spring, men der var nogle, der havde problemer, bl.a. Emmys Hero, han faldt, da han skulle springe i starten af programmet, og da han skulle løbe i en stor cirkel, røg han udover barrieren rundt om ringen og skøjtede rundt ude på det glatte halgulv. Der sad jeg godt nok med hjertet langt oppe i halsen, men heldigvis skete der ikke noget.

 

Ja det var et vildt fedt program, og hun er rigtig god til at optræde også. Jeg var meget forelsket i hendes klaver program :-)

 

åh åh, ej puha. Godt der ikke skete ham noget, det lyder alligevel voldsomt. Stakkels Hero altså, og stakkels Emmy, det må ikke være rart at se ens hund komme til "skade" på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige set, at man nu GERNE må have hund med på tilskuerpladserne, ærgerligt med den sene udmelding, men så ved jeg det, hvis der bliver en konkurrence næste år - held og lykke til Soko, det når i snildt på en uge ;-)

 

Tja, det er jeg ikke sikker på. Min ellers så dygtige hund har fuldstændig glemt nogle af de øvelse hun har kunnet i årevis. Har lige været ovre og træne og pludselig så var "hest" det farligste og sværeste hun nogensinde havde hørt om. Måtte starte helt forfra, skal jeg det med flere ting, bliver det nok lidt svært at nå inden fredag :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der video af den individuelle guldvinder i Freestyle. Hun er svensker, men repræsenterede Schweiz, da hun bor der.

 

http://www.youtube.com/watch?v=erXtfyMyN2o&feature=relmfu

 

Det var den type programmer, schweizerne og tyskerne generelt kom med, man kan se, at det er en lidt anden tradition, end den vi har herhjemme (danske programmer minder meget om de engelske, men vi er jo også "opdraget" af englænderne). Her er et af de andre schweiziske programmer af samme type:

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Wow! Virkelig flot, at de arbejder på så stor afstand! Meget imponerende. Dog synes jeg at begge hunde (og især den på video 1) manger, hvad vi i LP kalder "appel". Altså iver, udstråling og "power". Er det normalt at de arbejder i sådan et mere roligt "mode"?

 

Jeg er 100 % enig. Nr. 2 hund så jeg ikke live, da jeg var ude og varme Tyson op, da den var på. Men vinderhunden var ikke min favorit - netop fordi jeg syntes, at den manglede glæde og drive, når den arbejdede. Ingen tvivl om, at den udførte noget flot afstandsarbejde, men jeg savnede glæde, energi og udstråling. At hunden ser glad ud, når den arbejder, og at både hunden, programmet og samarbejdet mellem hund og fører udstråler det, du kalder appel, er noget af det, der bør lægges vægt på i bedømmelsen - i hvert fald i DK. Jeg ved ikke, hvor meget vægt man lægger på det i andre lande. Og der er naturligvis andre ting, der kan trække op i pointene, f.eks. sværhedsgraden. Men hvis jeg havde været dommer, havde jeg ikke givet denne hund toppoint, netop fordi jeg syntes, at det så ud som om, at den arbejdede fordi den skulle, ikke fordi den havde lyst. (Vil dog lige tilføje, at jeg jo ikke kender hverken hund eller fører og ikke ved, om det er tilfældet - det var bare min personlige oplevelse, når jeg så programmet. Og igen, ingen tvivl om, at den lavede nogle ting af høj sværhedsgrad og udførte programmet med meget få kiks).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gab hvor er vinderprogrammet kedeligt!

 

Det er i hvert fald en meget anden stil, end vi er vant til at se (og så synes jeg som nævnt heller ikke, at hunden er så fed at se på, fordi den i mine øjne mangler energi og glæde). Man kunne også se, at den tyske dommer gav den type programmer høje point i musik & fortolkning, mens hun gav danskerne ret lave point i den kategori. Omvendt gav den engelske dommer danskerne fine point i musik & fortolkning, men de danske programmer minder jo også om de engelske.

 

De tre programmer, der scorede inviduelt guld, sølv og bronze, var alle "danseprogrammer". Der var også "historieprogrammer" i finalen, men de blev ikke så højt placeret, som jeg ville have forventet.

 

Svenskerne, som også har mange "danseprogrammer" - omend de også er begyndt at have mange "historieprogrammer" - er meget begejstrede for dette program.

 

DKK holder en international dommerkonference til foråret, hvor målet er at prøve at finde fælles fodslag på en række områder. Det tror jeg vil være rigtig godt for sporten. Ikke fordi alle programmer skal være af samme type, jeg mener bestemt, at det er fedt, at der bliver vist mange forskellige ting og at der ikke bare er én rigtig måde at gøre det på. Men til internationale mesterskaber vil det nok for sporten være en fordel, hvis der i højere grad er enighed om bedømmelseskriterier, også når man som dommer vurderer programmer af en type, man ikke er vant til at se. Ellers kan mange udøvere støde på det dilemma, at de bliver udtaget ved at lave et program af en type, der scorer høje point i deres eget land, men når de så kommer ud til det internationale mesterskab, sidder der nogle dommere, der ikke forstår den type program. Eksempelvis placerede tyskerne sig langt bedre i år end de gjorde sidste år, hvor der sad en dansk, en engelsk og en norsk dommer, dvs. tre dommere fra samme "tradition". Og hvad skal man så gå efter - at lave et program, der klarer sig godt "derhjemme", eller et der klarer sig godt internationalt? Det er selvfølgelig sat på spidsen, og man ved jo også sjældent så lang tid i forvejen, hvem der kommer til at dømme til de internationale mesterskaber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er 100 % enig. Nr. 2 hund så jeg ikke live, da jeg var ude og varme Tyson op, da den var på. Men vinderhunden var ikke min favorit - netop fordi jeg syntes, at den manglede glæde og drive, når den arbejdede. Ingen tvivl om, at den udførte noget flot afstandsarbejde, men jeg savnede glæde, energi og udstråling. At hunden ser glad ud, når den arbejder, og at både hunden, programmet og samarbejdet mellem hund og fører udstråler det, du kalder appel, er noget af det, der bør lægges vægt på i bedømmelsen - i hvert fald i DK. Jeg ved ikke, hvor meget vægt man lægger på det i andre lande. Og der er naturligvis andre ting, der kan trække op i pointene, f.eks. sværhedsgraden. Men hvis jeg havde været dommer, havde jeg ikke givet denne hund toppoint, netop fordi jeg syntes, at det så ud som om, at den arbejdede fordi den skulle, ikke fordi den havde lyst. (Vil dog lige tilføje, at jeg jo ikke kender hverken hund eller fører og ikke ved, om det er tilfældet - det var bare min personlige oplevelse, når jeg så programmet. Og igen, ingen tvivl om, at den lavede nogle ting af høj sværhedsgrad og udførte programmet med meget få kiks).

 

 

Det er netop det jeg mener! Altså jeg ved jo ikke ret meget om sporten, men synes det er meget afgørende for indtrykket om hunden udviser arbejdsglæde og "power". Det gør bare præstationen SÅ meget federe at se. Altså jeg kan godt se, at momenterne er virkelig flotte, men især hund nr. 1 ser ud som om, den godt kunne finde på noget sjovere.

For mig i min træning betyder attituden også vildt meget - jeg træner helt konkret på "wow-faktor", da jeg tror (og håber) det er netop det, der gør den lille forskel til de helt store internationale prøver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det program, der vandt individuelt sølv i freestyle, for øvrigt også kommet på tuben:

 

 

Og her er hollandske Brigitte van Gestels to FS-programmer, hun blev individuelt nr. 11 og nr. 19 med dem:

 

[video=youtube;ynRxO-gIuM4]

 

[video=youtube;xAQHD2m-zf8]

 

Video nr. 1: det er netop en hund, der har det rigtige udtryk - så fint at se :-D

 

På video 2, er det så hunden i ringen, der har så meget lyd på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Video nr. 1: det er netop en hund, der har det rigtige udtryk - så fint at se :-D

 

Ja, den udtrykker nemlig energi og glæde under arbejdet, præcis som en freestyle- eller HTM-hund efter min mening skal. :-)

 

På video 2, er det så hunden i ringen, der har så meget lyd på?

 

Ja, det er det, og det er hun sandsynligvis også blevet trukket point for i udførslen. Dommerne må trække op til 2 point for gøen/vokaliseren (det er de internationale regler, der er forskellige regler nationalt, i DK må man f.eks. max trække 1 point). Jeg er f.eks. ikke i tvivl om, at Tyson og jeg blev trukket 2 point af hver dommer i udførsel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...