Hop til indhold

Det går langsomt fremad...


Amocca
 Share

Recommended Posts

Ved næste hvalp bliver den her skide plads betinget fra dag 1 :rolleyes:

 

Det går langsomt fremad med Karla og pladsen - vi har dog ikke trænet det i lang tid (mistede lysten, fordi det gik i ged hele tiden)... Jeg har haft mange kvaler med at få lov til at stå helt tæt op af hende (fordi jeg har trampet på hende et par gange :oops: så klog af skade synes hun ikke helt godt om den ide) men det begynder at hjælpe på det...

 

her er 2 videoer.

 

Den første er fra Påsken, den anden fra her til aften. Jeg kan desværre se på videoerne, at jeg får belønnet en del pladser der ikke er helt lige :stupid: de så lige ud fra min synsvinkel :roll: nok derfor det er en god ide, at videooptage sin træning...

 

Og jeg hjælper hende ALT for meget tsk stk...

 

[media]

[/media][media]
[/media]ALLE kommentarer er velkomne - jeg fatter da ikke, hvordan jeg kan have så svært ved noget så simpelt som at betinge en position :stupid: men hey, vi hygger os i det mindste - kræet og jeg :mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Haha - jeg læste det som, at du havde indrettet et sted i haven, som skulle bruges til skideplads... undrede mig da godt nok over at du et par gange var kommet til at træde på hende :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Hun virker jo glad og med masser af initiativ til, at forsøge sig med nye positioner, når du ikke klikker for det 1. hun laver - det er jo en kæmpe fordel, da hun jo så ikke bare bliver passiv, når hun ikke får bonus med det samme :-)

 

Umiddelbart syntes jeg du vælger, at hjælpe hende på den forkerte måde.. eller dvs, at du hjælper hende ikke, men nok nærmere det modsatte i forhold til en plads - i og med at hun sætter sig, og du så vælger at flytte dig, så pladsen bliver korrekt... det er jo Karla, der skal flytte sig :-)

 

Jeg ville nok vælge selv, at stå stille og så korrigere Karla evt med en godbid.

På 'din' måde, lærer hun jo ikke, at det er hende der skal sætte sig korrekt - men derimod dig der flytter sig.

 

Evt start ud med en anden kommando for stå på siden (det ser hun ud til gerne at ville korrekt) og så senere sætte en ny kommando på for plads .

 

Du kan også vælge at indlære pladsen på en helt anden måde, så hun i stedet springer ind på plads eller går bagom - man ja, det kræver lidt hjælp og bedst er det, at man har en anden, der kan fortælle om hun sidder lige :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har slet ikke noget signal på den endnu, om hun går rundt om mig eller går ind anden vej fra er mig ligemeget...

 

grunden til at jeg flytter mig er, at det var der jeg startede øvelsen, at jeg selv rykkede ind efter hende og belønnede så positionen.... men du har nok ret i, at efterhånden som hun har mere forståelse for øvelsen, bør jeg nok bestemme mig til hvilket kriterie jeg træner efter :oops:

 

enten så retter jeg ind hver gang, eller også skal hun selv rette ind hver gang...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg skal være helt ærlig, og det håber jeg var meningen :oops:

 

Så ser hun i mine øjne slet ikke ud til at vide hvad plads går ud på, hun tilbyder dig en masse adfærd og indimellem bliver hun klikket, men næste gang tilbyder hun mindst lige så meget forskellig adfærd, så dybest er den øvelse bare Try-and-error...

 

Jeg ville gå tilbage til start, eller også ville jeg finde en anden måde at indlære plads på, så hun rent faktisk forstår hvad øvelsen går ud på.

 

Hvordan startede du med at indlære plads, og hvorfor har du ikke en bestemt måde hun skal gå på plads på, det at hun selv kan vælge gør jo bare øvelsen mere forvirrende for hende, og endnu sværere at forstå.

 

Undskyld hvis ovenstående lyder hårdt, det er ikke sådan ment, jeg tror bare at du kommer til at kæmpe rigtig længe med denne plads hvis du forsætter på samme måde :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg skal være helt ærlig, og det håber jeg var meningen :oops:

 

Så ser hun i mine øjne slet ikke ud til at vide hvad plads går ud på, hun tilbyder dig en masse adfærd og indimellem bliver hun klikket, men næste gang tilbyder hun mindst lige så meget forskellig adfærd, så dybest er den øvelse bare Try-and-error...

 

Jeg ville gå tilbage til start, eller også ville jeg finde en anden måde at indlære plads på, så hun rent faktisk forstår hvad øvelsen går ud på.

 

Hvordan startede du med at indlære plads, og hvorfor har du ikke en bestemt måde hun skal gå på plads på, det at hun selv kan vælge gør jo bare øvelsen mere forvirrende for hende, og endnu sværere at forstå.

 

Undskyld hvis ovenstående lyder hårdt, det er ikke sådan ment, jeg tror bare at du kommer til at kæmpe rigtig længe med denne plads hvis du forsætter på samme måde :ae:

 

Du må meget gerne være helt ærlig :-D det er absolut meningen... plads blev oprindeligt indlært ved hjælp af target stick, og at hun skulle gå rundt bagom mig. Jeg havde dog ingen kriterier om præcision - da det blot handlede om, at hun ikke så at sidde foran mig som startpositionen...

Og den eneste grund til at jeg valgte at indlære det, var fordi jeg var på et kursushold i DCH - hvor vi gik en fandens masse lineføring under kommando (dvs. træneren står og råber "højre, venstre osv." Og der var det drønupraktisk at hun altid sad foran mig når vi startede:lol: Vi havde indtil da KUN arbejdet med tricks, så det var en naturlig ting at hun sad foran mig...

Lydigheden havde ikke min interesse, derfor var det noget halvhjertet noget, at få hende om i "plads". Og det blev heller aldrig en plads, det blev en øvelse der hed "gå bagom min mor i en cirkel og sæt mig et eller andet tilfældigt sted i nærheden af hendes venstre ben"....

 

Det var en lang forhistorie :mrgreen:

 

Så bestemte jeg mig til, at istedetfor at indlære plads, så ville jeg blot betinge positionen "sidde tæt ved mors ven". Her er jeg så kommet til at trampe på hende et par gange :oops: så hun er lidt mere til "sidde knap så tæt" ved mors ben :blink:....

 

Men fordi det er en betingning af positionen, kan det jo være hip som hap hvordan hun kommer ind i den position, det er kun positionen der er vigtig for mig....

 

Men det kan godt være, at hun ikke har forstået positionen helt endnu, så jeg må sætte kriteriet ned og igen blot rette ind efter hende og massebelønne, istedetfor at begynde at flytte mig....

 

Det er mok mit sædvanlige hastværk med alle øvelser der bider mig i røven igen nu... :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du skriver betingning af position, hvad mener du så helt præcist?

 

Når jeg ser din video, så ser jeg en hund der bliver belønnet for at sitte, og holde denne position imens ejeren (dig) går rundt. Men jeg ser ikke nogen indlæring af position, kun det at blive siddende.

 

Du klikker hende mange gange for at blive siddende på stedet, men i forhold til at komme ind i position, der bliver hun klikket meget sjældent. Du skal huske 80% reglen, kan du ikke belønne hende i 80% af tilfældende hvor hun forsøger at komme ind på plads, så er du gået for hurtigt frem.

 

Jeg ved godt at nogen mener at man kan betinge positionen som du skriver, men i og med at hunden ikke foretager sig noget aktivt, men derimod bliver siddende på samme plads, så tror jeg dybest set mere at man træner bliv...

 

Måske er jeg helt galt på den, men det er min opfattelse af det. Og hvis jeg var dig, så ville jeg enten finde en helt ny måde at øve plads på, eller gå tilbage til target indtil hun ved hvad plads betyder

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lige set videoerne igen - og I har ret: Jeg forvirrer hende! Jeg har alt for mange kriterier for hvad der er rigtigt og hvad der ikke er :stupid:

 

Nogle gange retter jeg ind efter hende og andre gange forlanger jeg at hun skal rette ind efter mig... tsk tsk.... slemme slemme Anna...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...