Hop til indhold

Hvilken hund skal vi vælge?


Gæst kschildt
 Share

Recommended Posts

Gæst kschildt

Hej,

 

Min kæreste og jeg har tænkt os at købe en hund. Vi kan bare ikke finde ud af hvilken race der passer til os!

 

Vi bor i et hus med en god stor grund. Hunden skal ikke bruges til noget specielt, men skal være en god familie hund, der både kan acceptere børn og andre hunde, da flere i vores omgangkreds og naboer har hund som den kan lege med!

 

Vi vil gerne have en hund i mellem størrelsen, som helst ikke fælder ret meget, som ikke kræver mange times aktivering dagligt, men nogle gå ture og leg i haven.

 

Min kæreste har haft hund siden hun var lille. Jeg er nybegynder, men har altid gerne ville have hund.

 

Er der nogle der har et godt foreslag:?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kschildt
hvad med en westie?

 

som er en terrier.

Den fælder ikke meget. men skal trimmes nogle gange om året.

 

Det havde vi tænkt på. Vi har et hold venner der sådan en, den er rigtig sød. Kan den fåes i andre farver end hvid?

 

Jeg ønskede måske en hund der var lidt større, men det er ikke et must!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det havde vi tænkt på. Vi har et hold venner der sådan en, den er rigtig sød. Kan den fåes i andre farver end hvid?

 

Jeg ønskede måske en hund der var lidt større, men det er ikke et must!

En westie i en anden farve vil så hedde en cairn terrier :-D

De har ikke alle sygdommene :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

En terrier kræver dog både aktivering og motion i rimelige mængder, hvor meget vil i bruge af tid på hunden?

 

Mine cairner ville blive ret skøre hvis jeg ikke brugte en del tid på dem hver dag :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer

Alle hunde tager noget tid i en hverdag. Og det skal man overveje om man har tid og lyst til. De første par år er udfra egen erfaring mere krævende, da der er en masse der skal indlæres og ikke alle racer er lige lærenemme.

 

De fleste hundeejer bruger også en aften om ugen på at gå minimum til hvalpetræning.

Man skal måske afsætte sin sommerferie til den lille hvalp, da den lige skal falde til og lære at være alene hjemme. Der vil de fleste råde til 3 uger.

 

Jeg er heller ikke selv den store tilhænger af hvalpe og små børn.

 

Så vil jeg også sige at det ikke altid er den hund man drømmer om passer bedst til ens dagligdag.

 

Ellers vil jeg bare sige held og lykke med jagten på den lille hund, og håber i finder den rigtige hund til jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Min kæreste og jeg har tænkt os at købe en hund. Vi kan bare ikke finde ud af hvilken race der passer til os!

 

Vi bor i et hus med en god stor grund. Hunden skal ikke bruges til noget specielt, men skal være en god familie hund, der både kan acceptere børn og andre hunde, da flere i vores omgangkreds og naboer har hund som den kan lege med!

 

Vi vil gerne have en hund i mellem størrelsen, som helst ikke fælder ret meget, som ikke kræver mange times aktivering dagligt, men nogle gå ture og leg i haven.

 

Min kæreste har haft hund siden hun var lille. Jeg er nybegynder, men har altid gerne ville have hund.

 

Er der nogle der har et godt foreslag:?:

 

Allerførst synes jeg I skal overveje, om I vil have en hvalp, --med alt det ekstra besvær det medfører. Eller om det skal være en "genbrugshund" evt. fra et internat..

 

Hvis I er indstillet på at tilrettelægge jeres liv efter en hvalp i en periode (1-2 år), så kan der være mening i at spekulere i specielle racer..

 

Ellers er det bedre at kikke efter en voksen hund, --evt på et internat.

 

Og når I er ret uprøvede hundeinteresserede, så skal I også lige forberedes på, at en hundehvalp af en bestemt race, meget nemt kommer til at koste over 10000 kr. Hvis I ikke er helt indstillede på det, så er det altså bedre at finde en god blandingshund end en dårlig racehund..

 

HVIS I stadig mener det skal være en racehund, så kik på linket her:

 

http://www.hundeleksikon.dk/index.html

 

Siden er ikke ufejlbarlig, men den kan give lidt ide om hvilke racer, der er at vælge imellem, hvordan de ser ud, og hvor krævende de er.

 

Westien (West highland white terrier) er et godt valg til en begynderhund...

---Tag på nogle udstillinger her i løbet af forår og sommer. Så kan I se racerne "live" og snakke med folk, der ejer dem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal jo så også nævnes at ønsker man ikke en stamtavle på sin hund, kommer prisen ikke op på 10.000 kr. Det er en individuel vurdering med den tavle. :)

 

 

Det er rigtigt, men jeg har bare set hvor sølle små hvalpe der bliver solgt for 5000kr uden tavle, og jeg har hørt alle de hjerteskærende historier om folk som må aflive deres lille hvalp pga. derformiteter..

 

Så med mindre man køber en decideret blandingshvalp - en lille ups'er, fra et sted hvor både mor og far er.. Så har jeg svært ved at anbefale andet end en stamtavle..

 

Jeg vil til hver en tid hellere give 12-14.000kr for min hund - og så have en sikkerhed i form af ordnede forhold og styr på linjen..

At købe hunden er en engang udgift, og sådan set det aller aller mindst vigtige når man køber hund..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt, men jeg har bare set hvor sølle små hvalpe der bliver solgt for 5000kr uden tavle, og jeg har hørt alle de hjerteskærende historier om folk som må aflive deres lille hvalp pga. derformiteter..

 

Så med mindre man køber en decideret blandingshvalp - en lille ups'er, fra et sted hvor både mor og far er.. Så har jeg svært ved at anbefale andet end en stamtavle..

 

Jeg vil til hver en tid hellere give 12-14.000kr for min hund - og så have en sikkerhed i form af ordnede forhold og styr på linjen..

At købe hunden er en engang udgift, og sådan set det aller aller mindst vigtige når man køber hund..

 

Jeg er enig.

 

Har mødt flere tilfælder hvor dyrelæge regninger har oversteget prisen for hvad en hvalp med stamtavle ville have kostet og det inden hvalpen var voksen.

 

seriøse opdrættere, som gør et stort arbejde inden for avl, sælger ikke hvalpe uden stamtavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt, men jeg har bare set hvor sølle små hvalpe der bliver solgt for 5000kr uden tavle, og jeg har hørt alle de hjerteskærende historier om folk som må aflive deres lille hvalp pga. derformiteter..

 

Så med mindre man køber en decideret blandingshvalp - en lille ups'er, fra et sted hvor både mor og far er.. Så har jeg svært ved at anbefale andet end en stamtavle..

 

Jeg vil til hver en tid hellere give 12-14.000kr for min hund - og så have en sikkerhed i form af ordnede forhold og styr på linjen..

At købe hunden er en engang udgift, og sådan set det aller aller mindst vigtige når man køber hund..

 

Fuldstændig enig!

 

Det har også noget at gøre med, om man vil støtte folk, der avler for racens bevarelse og forbedring (altså af kærlighed til racens egenskaber, både fysisk og mentalt) eller folk der bare avler, fordi de synes det kunne være hyggeligt, sjovt eller bare synes de har en alle tiders hund. De sætter sig ikke ind i, hvad racen kræver, foruden deres tæves egenskaber.

 

Så for midt vedkommende, så er købet af racehund faktisk også et spørgsmål om min samvittighed, selvom mange måske synes at det lyder mærkeligt. For en hund er jo stadig en hund, om den har tavle eller ej - men en labrador er altså ikke en labrador, bare fordi den ligner en labrador og kan apportere. Der ligger mere til racens egenskaber/temperament end det.

 

Og stamtavlen er ikke kun med til et bevare racens egenskaber, den er også med til at holde styr på skavankerne og bekæmpe dem - sygdomme som HD, AA og PRA for at tage labradoren som eksempel igen.

 

Et par eksempler på, hvor galt det kan gå:

http://www.minmops.dk/

http://www.team-adams.dk/indeks-ny.htm - gå ind under "om os", så "vi savner" og så "Ollie".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer

Mine hunde har ikke tavle, og dem er der nu ikke noget galt med!

 

De er aldrig syge eller har nogen skavanker overhovedet. Vi var meget opmærksomme på forældrerne til hvalpene og ellers hvordan de havde haft det som små hvalpe.

 

Da vi fik mollie f.eks. Vi har mødt faderen til dem. En flot labrador han - okay han havde tavle på. Og moderen der også var lab. men uden tavle, kunne godt have fået det. men det er en længere historie.

De hvalpe er vel ikke mindre labradorer end dem med tavle?

 

Jeg synes måske bare det er et forkert billede at sende, at det SKAL være en hund med stamtavle før det er iorden at få hund. Det behøver det vel nødvendigvis ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde har ikke tavle, og dem er der nu ikke noget galt med!

 

De er aldrig syge eller har nogen skavanker overhovedet. Vi var meget opmærksomme på forældrerne til hvalpene og ellers hvordan de havde haft det som små hvalpe.

 

Da vi fik mollie f.eks. Vi har mødt faderen til dem. En flot labrador han - okay han havde tavle på. Og moderen der også var lab. men uden tavle, kunne godt have fået det. men det er en længere historie.

De hvalpe er vel ikke mindre labradorer end dem med tavle?

 

Jeg synes måske bare det er et forkert billede at sende, at det SKAL være en hund med stamtavle før det er iorden at få hund. Det behøver det vel nødvendigvis ikke.

 

En hund uden stamtavle kan sagtens være en god og sund hund. Men risikoen for at der kan være eller opstå skavanker er større.

 

Jeg mener, at ved at købe en hvalp fra en seriøs opdrætter, som gør et stort arbejde ud af at avle på racetypiske, fysisk og mentale sunde hunde, har en større chance for at få en god og sund hund.

 

Hundemarkedet er en jungle at finde rundt i og der er desvære folk der avler på alt for pengenes skyld.

 

Derfor vil jeg altid råde folk til at købe en hvalp med en stamtavle som er anerkendt af FCI.

Tage de kritiske briller på og søge alt den råd og vejledning de kan få.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kschildt

Nu skriver i meget om sygdom og deformering.... Hvis man køber en hund på internat kan man så være sikker på at hunden er sund og rask...? Er de altid undersøgt af en dyrelæge??

 

Er der andre gode racer nogle kan foreslå?

 

Der var en der foreslog at tage på hundeudstilling og se både racer og snakke med ejeren.... Det var ikke nogen dum ide, tak ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde har ikke tavle, og dem er der nu ikke noget galt med!

 

De er aldrig syge eller har nogen skavanker overhovedet. Vi var meget opmærksomme på forældrerne til hvalpene og ellers hvordan de havde haft det som små hvalpe.

 

Da vi fik mollie f.eks. Vi har mødt faderen til dem. En flot labrador han - okay han havde tavle på. Og moderen der også var lab. men uden tavle, kunne godt have fået det. men det er en længere historie.

De hvalpe er vel ikke mindre labradorer end dem med tavle?

 

Jeg synes måske bare det er et forkert billede at sende, at det SKAL være en hund med stamtavle før det er iorden at få hund. Det behøver det vel nødvendigvis ikke.

 

Hunde uden stamtavle er ikke absolut syge, ligesom hunde med stamtavle heller ikke absolut er raske, selvfølgelig :) Men hvis man gerne vil avle sig ud af en arvelig sygdom, er man nød til at have styr på linierne, for man kan desværre ikke se på hunden, om den er bærer af en sygdom.

 

Og dine hunde både ligner og opfører sig sikkert som labradors - men hvis man avler videre uden tavle, hvor sikkert er det så, at afkommet bliver ved med at bevare de samme egenskaber, hvis man ikke kan holde øje med hvordan søskende til faderen og moderen af hvalpene udvikler sig? Det er det man kan med en stamtavle - og deres søskendes gener, bærer de også på. Og har man ikke en racestandard man avler ud fra og prøver at nå som mål i sit opdræt, så ender det med at labradoren ikke længere er en labrador, hvad angår egenskaber, selvom man har avlet på hunde der ligner den fysisk.

 

Derfor synes jeg, at hvis man opdrætter racehunde, så skal det gøres med stamtavle.

 

Håber det giver mening ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skriver i meget om sygdom og deformering.... Hvis man køber en hund på internat kan man så være sikker på at hunden er sund og rask...? Er de altid undersøgt af en dyrelæge??

 

Er der andre gode racer nogle kan foreslå?

 

Der var en der foreslog at tage på hundeudstilling og se både racer og snakke med ejeren.... Det var ikke nogen dum ide, tak ;-)

 

 

De er selvfølgelig i hænderne hver dag, men i sidste ende har man jo kun de oplysninger som tidligere ejer har givet udtryk for - nogle kan måske fristes til at pynte lidt på sandheden, ingen ønsker jo deres hund skal sidde på internat hele livet..

Men jeg synes generelt det virker til at personalet har hånd i hanke mht. hvordan hundene er :)

 

Der kommer nogle internationale DKK udstiller her snart - og der ved jeg at der kommer maaaange racer.. helt klart et besøg værd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal jo så også nævnes at ønsker man ikke en stamtavle på sin hund, kommer prisen ikke op på 10.000 kr. Det er en individuel vurdering med den tavle. :)

 

Jada... Det er derfor jeg skriver:

 

Og når I er ret uprøvede hundeinteresserede, så skal I også lige forberedes på, at en hundehvalp af en bestemt race, meget nemt kommer til at koste over 10000 kr. Hvis I ikke er helt indstillede på det, så er det altså bedre at finde en god blandingshund end en dårlig racehund..

 

Dårlige racehunde ER billigere end racehunde med garanti... Men så er det måske klogere at finde en sød blanding... For selv dårlige racehunde koster nogle tusinde kroner...

 

OG: Man skal også være opmærksom på, at hvis man køber en sød lille "race" hundehvalp uden stambog i et privat hjem til f.eks. 4-5000 kr så har man ingen muligheder for at lade handelen gå tilbage hvis hvalpen dør efter en uge, eller viser sig at have arveligt dårlige hofter/hjerte/øjne... Hvis hunden må aflives er pengene tabt. Købeloven gælder, men man må selv føre sagen... Og det er dyrt.

 

Hvis man køber en hund med DKK-stambog, så gælder den almindelige købelov også. Og DKK hjælper med juridisk støtte hvis der bliver brug for det. Så der er sjældent problemer med at lade handelen gå tilbage eller få afslag i prisen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skriver i meget om sygdom og deformering.... Hvis man køber en hund på internat kan man så være sikker på at hunden er sund og rask...? Er de altid undersøgt af en dyrelæge??

 

Er der andre gode racer nogle kan foreslå?

 

Der var en der foreslog at tage på hundeudstilling og se både racer og snakke med ejeren.... Det var ikke nogen dum ide, tak ;-)

 

Kik selv på de forskellige internater, og ring evt. og snak med dem:

 

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/internat.nsf/SoegInternat?searchview&query=field+Art=Hund&searchorder=4&searchmax=10000&exp=d20244834f176904c1256fff00626373&exp=349b0ff047a035f5c1256fff00626504&exp=c419c5b3f5f45583c125711e004a538e

 

Hvis du vil på udstilling, så er der en stor DKK-udstilling næste week-end i Hillerød:

2008:

 

Hillerød, 3.-4. maj 2008 (kval. til Crufts)

Brøndby, 28.-29. juni 2008 (KBHV)

Vejen, 16.-17. august 2008

Ballerup, 20.-21. september 2008

Herning, 8.-9. november 2008 (Nordisk vinder)

 

 

Herfra: http://www.dansk-kennel-klub.dk/635

 

Der er masser af mindre udstillinger i DKK osse... men så er der ikke lige så mange racer repræsenterede..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal jo så også nævnes at ønsker man ikke en stamtavle på sin hund, kommer prisen ikke op på 10.000 kr. Det er en individuel vurdering med den tavle. :)

 

Det er så heller ikke alle race hunde med stamtavle der koster 10.000 og derover... Bare for at det ikke skal afskrække helt!!! Men nu er jeg så også tilhænger at hunde med stamtavle såå... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kschildt

Vi overvejer også en Beagle.... Vil I mene det er en god begynder hund?

 

Vi syntes den har en god størrelse og det jeg har læst om den på nettet, passer vist meget godt til os. Vi har bare hørt rygter om at de skulle være svære at opdrage. Er der hold i rygterne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi overvejer også en Beagle.... Vil I mene det er en god begynder hund?

 

Vi syntes den har en god størrelse og det jeg har læst om den på nettet, passer vist meget godt til os. Vi har bare hørt rygter om at de skulle være svære at opdrage. Er der hold i rygterne?

 

 

Tja, der er nok hold i dem på den måde at en beagle er ikk e sådan bare lige at lære at gå løs. Det er jagtinstinktet normalt for stort til. Men almindelig "opfør dig ordentligt" opdragelse, der er de nok som mange andre selvstændige hunde.

Hvilket betyder at de tager ikke de ord for lov bare fordi du siger det;) Men det er jo også en del af charmen, at der skal arbejdes for kontakten og de altid har nye spilopper i ærmet.

En dame beagle vil jeg synes er en udemærket første gangs hund, hvis mna kan lide lange ture, er god til at være konsekvent uden at være hård og flitig med godbidderne når der skal læres noget:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kschildt
Tja, der er nok hold i dem på den måde at en beagle er ikk e sådan bare lige at lære at gå løs. Det er jagtinstinktet normalt for stort til. Men almindelig "opfør dig ordentligt" opdragelse, der er de nok som mange andre selvstændige hunde.

Hvilket betyder at de tager ikke de ord for lov bare fordi du siger det;) Men det er jo også en del af charmen, at der skal arbejdes for kontakten og de altid har nye spilopper i ærmet.

En dame beagle vil jeg synes er en udemærket første gangs hund, hvis mna kan lide lange ture, er god til at være konsekvent uden at være hård og flitig med godbidderne når der skal læres noget:mrgreen:

 

 

Tak for svaret luckyluna, jeg fandt lidt flere steder på nettet igår om beaglen, og kan nikke genkendene til det du skriver. Der stod blandt andet også at den er en god udbryder konge!!!!

 

Hvis man skulle finde en anden race i ca. samme størrelse som beaglen, men uden at være for, undskyld mit udtryk, "tøset" af udsende, hvad kunne det så være?

 

Jeg har stort set været alle hunde igennem på www.hundeleksikon.dk, men det er lidt svært at vuderer størrelsen på dem!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...