Hop til indhold

Kiks din hund gør ALT for


Gæst Christina
 Share

Recommended Posts

Gæst Christina

Da vi købte Hollie ville jeg have hun fik det aller bedste og noget jeg kunne lokke og træne hende med, derfor fik jeg af vores opdrætter dette råd :

Leverkiks laver jeg af lever skæret i str. 1½ X 1½ cm. Og lader dem tørre i ovnen i 4-5 timer v. 100 grader, for at bevare alt det gode i leveren skal de tørre og ikke bages, derfor ikke mere end 100 grader.

Leverkiks har et højere indhold at protein og fedt, derfor er det ikke tilrådeligt at have et for højt forbrug af dem heller.

prøv det, hundene elsker det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Da vi købte Hollie ville jeg have hun fik det aller bedste og noget jeg kunne lokke og træne hende med, derfor fik jeg af vores opdrætter dette råd :

 

Leverkiks laver jeg af lever skæret i str. 1½ X 1½ cm. Og lader dem tørre i ovnen i 4-5 timer v. 100 grader, for at bevare alt det gode i leveren skal de tørre og ikke bages, derfor ikke mere end 100 grader.

Leverkiks har et højere indhold at protein og fedt, derfor er det ikke tilrådeligt at have et for højt forbrug af dem heller.

 

prøv det, hundene elsker det :-)

 

Ja, tørret lever er godt :-D

Jeg gør det at jeg koger leveren først, de bliver lettere at arbejde med og tilberedningen bedre, og de bliver lettere at fordøje for hunden :)

 

Jeg tørrer dem i varmluftovn på ca 120 gr i ca 1½ time på bagepapir, de må ikke ligge helt tæt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, tørret lever er godt :-D

Jeg gør det at jeg koger leveren først, de bliver lettere at arbejde med og tilberedningen bedre, og de bliver lettere at fordøje for hunden :)

 

Jeg tørrer dem i varmluftovn på ca 120 gr i ca 1½ time på bagepapir, de må ikke ligge helt tæt :)

 

De er gode synes Groa. Dem og så fisk er det store hit= sig hvad jeg skal gøre, og jeg gør det mor.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christina

ha ha ja lige præsis, hvad skal jeg gøre mor :)

uanset hvad vil hunden gøre alt for at få en leverkiks.

 

jeg så også at man kan købe såkaldte færdige leverkiks i butikkerne, men der er godt nok ikke meget lever i dem:( så jeg laver dem hellere selv.

 

bortset fra det, når du koger leveren, går "det gode" så ikke ud af den ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
ha ha ja lige præsis, hvad skal jeg gøre mor :)

uanset hvad vil hunden gøre alt for at få en leverkiks.

 

jeg så også at man kan købe såkaldte færdige leverkiks i butikkerne, men der er godt nok ikke meget lever i dem:( så jeg laver dem hellere selv.

 

bortset fra det, når du koger leveren, går "det gode" så ikke ud af den ?

 

Faktisk nej!

 

Man skal nok huske på at leveren er et udrensningsorgan og nogle anbefaler ligefrem at koge leveren TO gange.

 

Det "gode" forsvinder heller ikke fra kylling fordi den koges :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Sådan nogle hjemmelavede leverguffere, hvor længe kan de holde sig? Og hvordan opbevarer man dem bedst?

 

Er de gennemtørre kan de holde sig nærmest uendeligt - eller i hvert tilfælde længere end hunden er om at spise dem :mums: :mums:

 

De skal blot opbevares tørt (ikke på køl), ligesom du opbevarer alm. købekiks :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Jeg bruger kogt kylling skåret i tern, lever bites(Olivers), Training bites(Olivers) og frolic, på samme tid. Altså i samme pose, hunden ved aldrig hvilken godbid der kommer og er der ved, på en eller anden måde mere "ivrig" for at gøre det rigtigt første gang:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Sådan nogle hjemmelavede leverguffere, hvor længe kan de holde sig? Og hvordan opbevarer man dem bedst?

 

De kan ikke holde sig længere end ca 14 dage i en åben beholder, hvis du putter dem i en lukket vil de ofte mugne :-)

 

Du kan sagtens nøjes med at koge dem og så fryse dem ned i portioner :-D

 

Eller tørre nogle af dem og fryse dem ned også :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg tørrer både lever, hjerte og alm. kød fra hest og opbevarer det i lufttætte beholdere uden problemer også i længere tid - forstår derfor ikke, at andre oplever at det ikke kan lade sig gøre?! :???:

 

Jeg prøvede at tørre for 1. gang for over 2 måneder siden og har stadig en lille portion fra dengang - den er som da jeg puttede den i beholderen. :-)

 

Kan det være fordi Jeres ikke er tørret ordentligt - mit er af samme tørhed som fx. lever bites og det tørrede kød fra Olivers og det kan jo også holde næsten evigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg kan se at man må prøve sig frem :mrgreen: Så det vil jeg gøre snarligt... så må vi se om de stadig er gode når hun ankommer om en måned... Ellers kunne jeg jo fryse halvdelen af dem, så er de ihvertfald ok når hun "lander" på strandgade....

De må ikke få skimmel, dvs noget hvidt på eller muggent (blå), og det er min erfaring at de kan få det hvis de er i lukket beholder :-)

 

Jeg selv har aldrig lavet så mange at de har holdt længere end 14 dage til 3 uger, men jeg kender andre jeg tiltror at have gjort det rigtige, der har den erfaring med at de skimler (skimmel og mug er meget usundt om det er hunde eller mennesker der spiser det).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
De må ikke få skimmel, dvs noget hvidt på eller muggent (blå), og det er min erfaring at de kan få det hvis de er i lukket beholder :-)

 

Jeg selv har aldrig lavet så mange at de har holdt længere end 14 dage til 3 uger, men jeg kender andre jeg tiltror at have gjort det rigtige, der har den erfaring med at de skimler (skimmel og mug er meget usundt om det er hunde eller mennesker der spiser det).

 

Så vil jeg vove at påstå, at det er fordi de ikke er tørret ordentligt :oops:

 

Dem jeg laver er lige så tørre, som dem fra Olivers og de har da igen holdbarhedsproblemer i en lufttæt dåse.

 

En god veninde bruger, at tørre hendes eget kød til når hun tager på vandreture og hendes kan holde flere år, hvis det bliver opbevaret lufttæt, så der ikke kommer fugt til. Det er meget almindeligt, at tørre kød til lange vandreture, da vægten og massefylden så holdes nede - og de har da om nogen erfaring på området.

 

Når jeg skriver tørrede lever/hjerte/kød bidder - så mener jeg gennemtørrede - ikke bare overflade tørre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Så vil jeg vove at påstå, at det er fordi de ikke er tørret ordentligt :oops:

 

Dem jeg laver er lige så tørre, som dem fra Olivers og de har da igen holdbarhedsproblemer i en lufttæt dåse.

 

En god veninde bruger, at tørre hendes eget kød til når hun tager på vandreture og hendes kan holde flere år, hvis det bliver opbevaret lufttæt, så der ikke kommer fugt til. Det er meget almindeligt, at tørre kød til lange vandreture, da vægten og massefylden så holdes nede - og de har da om nogen erfaring på området.

 

Når jeg skriver tørrede lever/hjerte/kød bidder - så mener jeg gennemtørrede - ikke bare overflade tørre :-)

 

Ja, jeg ved skam godt hvad man mener med tørret kød :-D

 

Hvis man nu ikke tørrer det så godt så er de andre ting jo gode at vide :-)

 

 

Jeg har fx bedst erfaring med at koge kød/lever før tørring, der er en tendens til at råt kød/indmad kommer helt ud igen med afførngen i modsætning til kogt tørret kød (til godbidder).

 

Det er min erfaring og andre jeg har talt med og skrevet med :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Ja, jeg ved skam godt hvad man mener med tørret kød :-D

 

Hvis man nu ikke tørrer det så godt så er de andre ting jo gode at vide :-)

 

 

Jeg har fx bedst erfaring med at koge kød/lever før tørring, der er en tendens til at råt kød/indmad kommer helt ud igen med afførngen i modsætning til kogt tørret kød (til godbidder).

 

Det er min erfaring og andre jeg har talt med og skrevet med :-)

 

Ja vi har jo alle forskellige erfaringer - mine får masser af råt kød og det kommer ud fordøjet i den anden ende, som alt deres anden foder - det eneste jeg har set komme helt ud er friske majskorn.... pøller med gule pletter i :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Ps: jeg synes olivers tørrede lever er for tørt og det er også i for store stykker efter min smag .-)

 

Jeg syntes det er dejligt at de er tørre - det gør det praktisk mht holdbarheden og opbevaringen.

 

Mht størrelserne på olivers leverstykker, så kan et lille slag med enden af et køkkenredskab (i mangel af en lille hammer) gøre tricket - men det har du jo sikkert opdaget :-D

 

De stykker jeg laver er 2 - 5 mm tykke og 15 - 20 cm lange - ret praktisk, da de er lige til at brække i mindre stykker, hvis man lyster.... hundene foretrækker dem dog klart i hel tilstand (mere til dem :blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg syntes det er dejligt at de er tørre - det gør det praktisk mht holdbarheden og opbevaringen.

 

Mht størrelserne på olivers leverstykker, så kan et lille slag med enden af et køkkenredskab (i mangel af en lille hammer) gøre tricket - men det har du jo sikkert opdaget :-D

 

De stykker jeg laver er 2 - 5 mm tykke og 15 - 20 cm lange - ret praktisk, da de er lige til at brække i mindre stykker, hvis man lyster.... hundene foretrækker dem dog klart i hel tilstand (mere til dem :blink:)

 

Ja, man kan ødelægge dem :lol:

 

Men jeg oplever så de kommer hele ud i den anden ende :hmm:

 

Jeg laver små stykker, de skæres ud i stykker lidt større end jeg vil have dem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ponys

Mine hunde er så "kedelige" at de vil gøre alt for en lille haps tørret rugbrød.

 

Men tænkte sådan på, om i mener det er skidt at bruge rugbrød til hunde? Ca. 1 - 1 1/2 skive om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christina

Det er da også en super ide, at blande dem :-) for jeg kan da også mærke forskel på hvor meget Hollie forsøger at gøre mig tilfreds alt afhængig af hvilken kiks der er i farvandet :-Dnogle kiks er det "sit og gi pote ud i luften" ved andre er det "sit - dæk - gi pote - sit - dæk - vov vov - gi pote til hun får den

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...