Hop til indhold

Halti


Sille12
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg har nu besluttet mig for i en kortere periode at forsøge mig med at lære min kære et årige berner at gå pænt ved hjælp af en halti.

Planen er at han forhåbentligt fatter pointen hurtigt, så vi kan gemme den i et skab;-).

Jeg har prøvet alt med godbidder, stå stille, vende om m.m. men han er meget impulsstyret, når han ser mennesker og andre hunde.

 

Nu har jeg læst om en halti sele, er der nogen der kender til den, om den er bedre end end halti grime og hvad er jeres erfaringer om nogen med en halti????

 

Jeg ved godt at detikke er optimalt med en halti, men har lyst til at prøve, da han jo er frygtelig stærk og nogen gange udenfor pædagogisk rækkevidde:vedikke:.

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen forstand på Halti'er, men da jeg googlede dem, der fandt jeg denne her:

 

pc%20m10494%20Halti-100x150.jpg

 

Petshoppen » Liner & halsbånd » Halti » Halti Harness sele, str. large

 

Den ser umiddelbart mere behagelig ud, og skulle rent faktisk have en bedre effekt. Den ligner meget den Linda Tellington-Jones bruger i sin TTouch behandling for at få ro over hunde der kører i for højt gear. Så hvis det var mig der skulle give mig i kast med en alternativ løsning, så tror jeg at jeg ville vælge denne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fandt dette om den der model, Lonny har lagt ind:

"The Halti® Dog Harness has a one-of-a-kind patented front attachment system that leads dogs from the chest and shoulders. Developed by Dr. Roger Mugford, the dog harness gives total control over the pet's shoulders, which directs your dog in the direction you want them to move. The harness kindly stops pulling, controls boisterous dogs and makes training effortless. For best results use the Halti® dog harness with the Halti® dog double-ended training lead."

 

Coastal Medium Halti Dog Training Harness|www.ThePetStoreOnline.com - Go Green on St. Patrick's Day and Receive Huge Savings

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså som jeg forstår (og måske har jeg misforstået det) den sele jeg fandt, så går det ikke ud på at tilføre hunden smerter, men at man får bedre kontrol fordi at man hæfter en snor fast på selen ved hver skulder, således at man bedre kan kontrolere i hvilken retning hunden går.

 

Og hvis I ser på Tellingtons side, så vil I kunne se at hun har en sele næsten magen til:

 

Nylon Leash - $14.95 - Tellington TTouch Training

 

leash2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne her har jeg hørt godt om :oops: og har faktisk en selv, dog stadig helt ubrugt. Købte den for at give til nogle træningskammerater, der har nogle gå-pænt problemer, men er for blufærdig til at foreslå dem den :stupid::genert:

 

_wsb_115x152_new+med+easy+walk+photo.jpg

 

Servicen var forøvrigt fin, fik den med posten 2 dage efter den blev bestilt :-D og så var den billig :hmm::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan fungere den?

 

Er det noget lig de frygtelig gå-pænt-sele der var for nogle år siden?

 

Nej, den er ikke i stil med gå-pænt-selerne.

 

Der sidder en ring fast i selen på forbrystet og den skal der så en snor i samt halsbåndet skal sættes fast med en karabinhage.

Der er yderligere en ring på ryggen (i stil med almindelige seler) og der skal der også en snor i.

 

Hvis man har en ung hund, en meget stærk hund eller en hund, der har tendens til skuldre, der skal rettes kiropraktisk, så er denne sele en direkte dødssynd at bruge.

 

Den vil trække hunden skæv i fronten, hvis man tager fat i snoren, der er påfæstet ringen på brystet; især hvis hunden er i hård bevægelse fremad.

 

Du drejer hele hundens front skarpt til den ene side og har hunden vægten til den anden side, så risikere man at trække vovsen skæv.

 

Jeg har den liggende derhjemme, da jeg gerne ville bruge den på Mollie, men hun har en svag skulder, der skal rettes med jævne mellem af en kiropraktor og det ville gøre det endnu værre med den sele.

Jeg har også set den forsøgt brugt på en Amstaff-han, der gerne ville fremad - den havde absolut ingen effekt, medmindre man slå hælene i jorden og så væltede den hunden om på siden, da hunden kæmpede imod trækket i selen.

 

Jeg ville til enhver tid vælge grimen brugt ultrakorrekt og meget blidt fremfor den sele.

Når jeg bruger grimen, så har min hund halsbånd og almindelige sele på; der er så påfæstet en snor i selen og en tynd snor i grimen - snoren i grimen bliver ført indenom halsbåndet og op på ryggen samt igennem ringen på selen, så jeg ikke trækker hovedet voldsomt ud til siden og så er mit greb i grimen uhyre blidt. Derudover er snoren til grimen ALTID 20 cm. længere end snoren i selen=jeg får aldrig hevet i grimen ved et uheld eller hvis hunden pludselig hopper fremad.

 

Jeg bruger grimen på Mollie, hvis jeg ved, at jeg skal gå tur et sted, hvor der er mange andre hunde på meget lidt plads (f.eks. på en gågade el. lign.) og den bliver kun brugt til at minde hende om mig kontaktmæssigt, hvis jeg taber hende og hun går i "den anden hund skal dø-mode". Den bliver ikke brugt til at lære hende at gå pænt.

 

Hvis nogen har lyst til at prøve selen i brug, så kan de prøve min (den ligger bare og samler støv; jeg vil ikke sælge den videre og jeg er for nærrig til at smide den ud :mrgreen:) og danne deres eget indtryk af den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...