Hop til indhold

Øjne og mad


Gæst Vestergaard
 Share

Recommended Posts

Gæst Vestergaard

Hej.

Nu har jeg fået en lille cocker som er blevet 4 måneder. Han har det super godt med hvalpe træning og vores anden hund her hjemme.

 

Men det var ikke det vigtige.

Han har noget som ligner hår eller rifter ind over øjne, som har samme farve som hans pels, men ved ikke hvad det er. Hvis ikke jeg for et svar her inde, må jeg jo gå til en dyre øjn læge.

 

Så der det andet spørgsmål.

Han stresser hel vildt når han skal have mad. Jeg har ca. haft ham en måned, og det hjem ahn kom fra var der mad på bordet hele tiden, hvorimod her i huset er der kun mad 2 gange dagligt. Men han bliver helt vild når han får mad, og spiser ikke maden. Men sluger den...

 

Hvad kan man gøre?

 

hilsen

Jacob

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Hej.

Nu har jeg fået en lille cocker som er blevet 4 måneder. Han har det super godt med hvalpe træning og vores anden hund her hjemme.

 

Men det var ikke det vigtige.

Han har noget som ligner hår eller rifter ind over øjne, som har samme farve som hans pels, men ved ikke hvad det er. Hvis ikke jeg for et svar her inde, må jeg jo gå til en dyre øjn læge.

 

Så der det andet spørgsmål.

Han stresser hel vildt når han skal have mad. Jeg har ca. haft ham en måned, og det hjem ahn kom fra var der mad på bordet hele tiden, hvorimod her i huset er der kun mad 2 gange dagligt. Men han bliver helt vild når han får mad, og spiser ikke maden. Men sluger den...

 

Hvad kan man gøre?

 

hilsen

Jacob

 

Kan du vise os et billede af det med øjet? Hvis det virker alvorligt eller som noget der generer hunden ville jeg under alle omstændigheder gå til en dyrlæge.

 

Mht maden er min cocker også ekstremt madglad. Hvis han sluger maden så spred den ud på græsset, så han skal lede efter det - eller hæld det i en halvliters flaske uden låg og lad ham kæmpe for at få det ud lidt af gangen.. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Vestergaard

Tak mange gange.

Det er ikke noget der påvirker ham, men det utrolig svært at se hvad det er og om det er noget der er farligt.

 

Jeg må prøve mig lidt frem med dine metoder, men jeg vil bare gerne have ham til at spise pænt af sin skål.

 

Jacob

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Hvis du er i tvivl om det med øjnene, så syntes jeg da du lige skulle få det tjekket ved en dyrlæge.

 

Ang. fodret, så vil jeg som også Maustique er inde på, lade ham arbejde for det. En cocker er jo også en hund med en masse energi og derfor kan man lige så godt udnytte deres madglæde til at aktivere dem :blink:

Jeg har 3 aktive hunde og de får aldrig deres mad i skålen. Her er hvad jeg gør, måske du kan bruge det.

 

De får det bla. strøget ud på græsplænen, så de skal bruge næsen, det trætter godt og de elsker det.

 

Jeg har diverse aktiveringslegetøj jeg kommer det i, her skal de bruge hovedet får at få fodret ud. En sodavandsflaske kan sagtens bruges her i starten, men jeg syntes hurtig den bliver for nem.

 

De skal lave øvelser for fodret.

 

Hvis du bare gerne vil fodre i skål, ved jeg man kan få en madskål lavet til glubske hunde, der sluger maden (det ville vores i øvrigt også gøre hvis de fik det i en skål). men ved ikke lige hvor man kan købe den.

 

Du skriver "men jeg vil bare gerne have ham til at spise pænt af sin skål" det er måske for meget for langt at en madglad lille cocker. Men du kan lære ham at være helt rolig inden han får maden serveret. Men hvordan han vælger at "sluge" den, det tror jeg altså er sværet at lave om på.

Så syntes helt sikkert du skal gå væk fra at bruge skål og så brug hans mad til daglig aktivering i stedet for :5up:

 

Og velkommen til i øvrigt :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak mange gange.

Det er ikke noget der påvirker ham, men det utrolig svært at se hvad det er og om det er noget der er farligt.

 

Jeg må prøve mig lidt frem med dine metoder, men jeg vil bare gerne have ham til at spise pænt af sin skål.

 

Jacob

fordelen ved at lade hunden "arbejde" ved føden er at du samtidig får aktiveret din hunds næse arbejde og det er så vidt jeg ved vigtigt for en cocker :hmm:at de bliver stimuleret og aktiveret.

 

Ellers kan du blande det med vand, så er det sværere bare at sluge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Vestergaard
Hvis du er i tvivl om det med øjnene, så syntes jeg da du lige skulle få det tjekket ved en dyrlæge.

 

Ang. fodret, så vil jeg som også Maustique er inde på, lade ham arbejde for det. En cocker er jo også en hund med en masse energi og derfor kan man lige så godt udnytte deres madglæde til at aktivere dem :blink:

Jeg har 3 aktive hunde og de får aldrig deres mad i skålen. Her er hvad jeg gør, måske du kan bruge det.

 

De får det bla. strøget ud på græsplænen, så de skal bruge næsen, det trætter godt og de elsker det.

 

Jeg har diverse aktiveringslegetøj jeg kommer det i, her skal de bruge hovedet får at få fodret ud. En sodavandsflaske kan sagtens bruges her i starten, men jeg syntes hurtig den bliver for nem.

 

De skal lave øvelser for fodret.

 

Hvis du bare gerne vil fodre i skål, ved jeg man kan få en madskål lavet til glubske hunde, der sluger maden (det ville vores i øvrigt også gøre hvis de fik det i en skål). men ved ikke lige hvor man kan købe den.

 

Du skriver "men jeg vil bare gerne have ham til at spise pænt af sin skål" det er måske for meget for langt at en madglad lille cocker. Men du kan lære ham at være helt rolig inden han får maden serveret. Men hvordan han vælger at "sluge" den, det tror jeg altså er sværet at lave om på.

Så syntes helt sikkert du skal gå væk fra at bruge skål og så brug hans mad til daglig aktivering i stedet for :5up:

 

Og velkommen til i øvrigt :vinken:

 

Tak for hjælpen. Så for han maden ude på græsplanen, men den er i forvejen meget aktiv og træner med det næsten to gange dagligt. Men det kan være det vil hjælpe på dens evne til at søge, for det har jeg problemer med at få den til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han kun er 4 måneder er 2 gange mad om dagen alt for lidt. Han skal have mad 4 gange pr. dag med den alder han har. Derved vil han have lidt mere mad i maden og ikke føle sulten så meget så han stresser i mad situationerne.

 

Generelt må man lave en vurdering af ens hund - i sær hvis de stresser meget med deres mad.

Mine hunde er også ekstremt madglade og derfor får de deres foder fordelt på 4 portioner for at de ikke sluger og kløjs i deres mad. Når hunde har en mærheds fornemmelse så er de også nemmere at træne og de bliver mere rolige.

 

Med hensyn til øjne ville jeg få dyrlægen til at kigge på det - for han kunne jo have revet sig på noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har selv haft mange cockerer og mht til øjenhår eller strithår ved øjnene i den alder er der flere muligheder.

Det kan være hvalpepels der bør klippes af. Hvis det er en DKK hund, så henvend dig til opdrætter og på hjælp der.

Hvis hvalpen blinker tit og der er lidt flod, kan det være extropion eller intropion, altså ind eller udadkrængende øjenlåg, der bør korrigeres operativt. Eller forkerte hår, der vokser forkerte steder til irritation for øjet.

Hvis altså det er en DKK hund, vil opdrætter hjælpe med at vurderer dette.

Ellers bed en dygtig trimmer om hjælp eller alternativt hvis du er i tvivl en godkendt øjendyrlæge- Se efter DKK øjnpanel.-

MHT til sult, så er en cocker i den alder i voldsom vækst og hvalpen kan med 2 måltider/døgn ikke stille sin sult og behov for næring , da mavesækken for hurtigt bliver fuld.

Der skal være mindre måltider og nok lige nu 4 gange og først ved 6 mdr´s alderen ned på 3 gange.

Man fodre hellerikke spædbørn med så få måltider.

Og da du tillige har en anden hund, så bruger din cockerhvalp nok en del krudt på at lege.

Så brug et seriøst hvalpefoder, for f.eks med fuldfoder til voksne skal hvalpen spise i dobbelt mængde og det vil gøre den sløv af at skulle fordøje så store mængder, som kroppen vil kræve.

Altså, for at få dækket sit behov for protein kalk -fosfor, vitaminer osv.

Din hvalp er stresset pga sult, så lav en ændring straks.

Har selv 2 stk, der er født 2/1 2010.

Vent med madsøgning i græs, hvis den voksne skal deltage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Vestergaard

Det med øjne er ikke hår omkring øjet. Det er hår der sidder fast på selve håret. Men den skal til øjedyrelæge imorgen(Skelby).

Angående dens mad vil jeg lave om på den måltider, så det for det 4 gange dagligt. Men da jeg går i skole vil den jo så få det, ca 7:00 - 14:00 -16:00 og 20:00 vil det være passende, eller hvad skal jeg gøre?

Den får maden så den ligger på vores terrasse, da jeg er i mod det skal ligge i græsset. For vi har allerede haft store problemer med den spiser græs. Også vil den få de to andre potioner i en flaske så det bliver holdt igang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fint hvis du fordeler foderet over hele dagen. Og muligvis vil den selv vise når et måltid er overflødigt.

De fleste cockerer er så bevægelsesglade at de ikke tager skade af at æde, hvad de kan i den alder.

Du kan selv mærke hvis meget fedt sætter sig på ribbenene og den virker fed, så skrug ned for portionerne. Men den vokser i højden til ca 9-12 mdr og derefter kommer mere bryst osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chaddin

Man kan købe den her på smileydog.dk, hvis det skulle være noget :-)

 

 

 

Ny super genial hundeskål på den danske marked. Skålen er designet til hunde der spiser for hurtigt. Hvis der ikke altid er mulighed for at smide hundens mad ud på græsplænen eller putte maden i en aktiveringsbold eller lign, så er denne skål lige hvad din hund har brug for. Vi har selv testen skålen og testen viser, at hunden var over 6 gange så lang tid om at spise sin mad.

 

Alle fordelene ved denne skål :

 

- Når din hund spiser maden langsommere føler den sig mere mæt og har ikke trang til at spise mere.

 

- Langsommere spisning reducere også risikoen for Gastric Dilatation-Volvulus, også kaldt ventrikel-torsion (mavedrejning).

 

- Er testet og anbefalet af dyrlæger

 

- Kan bruges til både tørfoder og dåsefoder

 

- Tåler maskinopvask

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
Gæst LineMollwitz

Nu kunne jeg ikke lade være med at læse med her inde, jeg har selv en dejlig cocker på 1½ år, men han gider ikke sin mad, den står i skålen det meste af dagen, og så tager han lige en haps eller to når han nu alligevel passerer den :) Jeg har prøvet forskellige mærker foder, men det er lige uinteressant. Mens hvis det er menneskemad så er han helt overgearet (fodrer ham kun med grøntsager, rugbrød og frugt en gang imellem) Hvaf fodrer i jeres med??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Nu kunne jeg ikke lade være med at læse med her inde, jeg har selv en dejlig cocker på 1½ år, men han gider ikke sin mad, den står i skålen det meste af dagen, og så tager han lige en haps eller to når han nu alligevel passerer den :) Jeg har prøvet forskellige mærker foder, men det er lige uinteressant. Mens hvis det er menneskemad så er han helt overgearet (fodrer ham kun med grøntsager, rugbrød og frugt en gang imellem) Hvaf fodrer i jeres med??

 

Olivers...

 

Hun får mad to gange dagligt og hvis der er noget, der ikke spises fjernes det efterfølgende.... Hun spiser så godt som altid op med det samme...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...