Hop til indhold

Hund.............eller??????


Gæst vibs
 Share

Recommended Posts

Hej alle! Jeg hedder Vibeke --- på forum vibs.

 

Jeg er sygeplejerske på en travl skadestue, bor i Nordsjælland ( men er jyde af fødsel )!!

Min mand er også sygeplejerske ( lyder åndssvagt, når man skriver det )!!

 

Vi opdrætter ocicats, har p.t. 15 individer. 3 er på vej til nye hjem. Vi har 3 avlshanner, hvilket alle i katteverdenen siger, er umuligt!!

Men.....ligesom alle siger, at " brumbasser " ikke kan flyve, så har vi altså 3 avlshanner, og de lever alle 3 som en del af familien. Ikke noget med bure og særskilte gårde!! De har en lukket baghave og et hus på 200 kvm., samt adgang til hinanden og alle hunkattene + killinger.

Og det går fint!!!!

 

Men nu vil ( især jeg ) / vi gerne have hund. Og så er det, at jeg har brug for råd!!

Jeg har forelsket mig i Keeshond og Eurasier. Kan disse racer enes med katte?? Og specielt ocicats, som er meget selvstændige og " hundeagtige " i deres opførsel.

 

Min storesøster har lige fået aflivet en højt elsket hund........en Leonberger. Han var en vidunderlig hund, men han fik alle skavankerne: Dårlig ryg ( opereret x 2 for discusprolaps ), lungelidelse, som fik ham til at puste og stønne og andre lidelser, som er forbundet med Leonbergeren.

 

Vi er nu enige om, at vi skal have hund(e)!!! Det skal være en mindre hund end en Leonberger. Det skal være en spids, den skal kunne trives med katte, mennesker og små mennesker!!!!!!

Nichlas på 5 år og Johanne på 10 er vilde med ideen!!! Så hunden skal ikke være større, end de kan tumle den!!

 

Gode råd tages imod med kyshånd!!!!

 

Knus fra vibs

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen :vinken:

 

Jeg skal overhovedet ikke kloge mig på hvordan man sætter en hund sammen med katte, for hvis der er noget jeg ikke ved noget om, så er det katte :oops: Hvilket fører mig til mit næste spørgsmål: Hvad dævlen er det for en slags katte du har? Dem har jeg aldrig hørt om før? :hmm:Og er de specielle i forhold til andre katte? :genert:

 

Og så synes jeg ikke at det lyder underligt at din mand er sygeplejerske :blink: Der hvor jeg arbejder har vi flere af slagsen og kun en enkelt er på det "andet" hold, resten er helt almindelige "dødelige" :mrgreen: (Faktisk er det rigtig dejligt når der er mandlige sygeplejersker, det giver knap så meget hønsgård :klap:)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Har googlet ocicats, de er godt nok flotte (billeder!!!)

 

Det med at hunden ikke skal være større end børnene kan tumle den...du kan sagtens tage en new foundlænder, en lille hund kan gøre mere skade på børnene, det er ikke så meget størrelse som opdragelse / temperament; Petrine på under 3 kg ville flænse børn, hvis hun skulle tumle med dem :oops:

 

Hvis hunden bliver for lille, kan børnene finde på at løfte den, eller når de tumler kan den blive mast, så jo større jo bedre (sådan min helt personlige mening :engel:)

 

Ved ikke så meget om katte at jeg kan sige noget klogt om tilvænningen (har gjort modsat af det de kloge anbefaler...er sluppet godt afsted med det, og har pt et kærligt hund-kat-par :lun:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline

Vi har 5 katte og 4 hunde som lever fint sammen uden sammenstød eller andet:-D

 

Min erfaring er at kattene bestemmer, og hundene lærer hurtigt at katte har søm i handsken:mrgreen:

 

Det jeg ville være mest opmærksom på, er at hunden sikkert vil synes at det er sjovt at jagte kattene, men lær hunden at det er forbudt og så ellers lade dem finde ud af tingene indbyrdes, stille og roligt:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejlige racer I har kig på. :-) Jeg vil ikke tro, at det bliver noget stort problem med kattene, når I får hunden fra hvalp. Men selvfølgelig ville det da være optimalt, hvis I kunne få hvalpen fra en opdrætter, der har kat ;-) - men ellers går det også nok alligevel. Hvalpen skal jo lige lære, at man ikke må jagte kattene. Sørg for, at de har nogle "tilflugtssteder", hvor hvalpen ikke kan nå dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har googlet ocicats, de er godt nok flotte (billeder!!!)

 

Det med at hunden ikke skal være større end børnene kan tumle den...du kan sagtens tage en new foundlænder, en lille hund kan gøre mere skade på børnene, det er ikke så meget størrelse som opdragelse / temperament; Petrine på under 3 kg ville flænse børn, hvis hun skulle tumle med dem :oops:

 

Hvis hunden bliver for lille, kan børnene finde på at løfte den, eller når de tumler kan den blive mast, så jo større jo bedre (sådan min helt personlige mening :engel:)

 

Ved ikke så meget om katte at jeg kan sige noget klogt om tilvænningen (har gjort modsat af det de kloge anbefaler...er sluppet godt afsted med det, og har pt et kærligt hund-kat-par :lun:)

 

Helt enig, jeg ville også hellere gå efter en af de større hunde-racer, hvis der er børn i familien.

 

Mht. katte, nu har vi selv 2 jo, som vi havde inden vores hund Victor kom til, så ville jeg mht. valg af hunderace, gå efter en rolig hunderace. Uden for meget jagt-iver. Hvilken race det så er, skal jeg ikke gøre mig klog på :blink: Men vi har i hvert fald haft vores hyr med at få stoppet, at Victor hyrder med kattene, og ikke bestemmer over drikke-fontænerne "mit vand" :stupid:

 

Har man 15 ocicats, så har man også kattemiljøer og alt til dem, så de kan komme op i højden og væk fra den trælse hund. Det er alfa omega. For tilvænningsfasen kan være træls.

 

Mht. de racer TS tænker på, så tænker jeg at især måske Keeshond, kan være svær af få til at lystre, i forhold til at lære den at lade kattene være. Den kræver jo noget mere tålmodighed, end f.eks en spids som Mittelspitz/Kleinspitz der er utrolig nem at opdrage. Det skal man lige have i mente som førstegangshunde-ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...

Ved godt, at jeg er " sen på den " m.h.t. at svare! :oops:

 

Men altså, Aslan flyttede ind 16/8 ( fødselsdag 9/6 ). Han er Eurasier, og noget af det smukkeste!!! :hjerte:

Han er noget af en " håndfuld ". meget selvstændig og intelligent. Som katteopdrætter og nybegynder som hunde-ejer, har det været en stor udfordring!!:damn:

Men det er gået SÅ fint med kattene og Aslan!!! Måske fordi, ocicats er en slags " hunde-kat " ??:cool:.......altså meget hengivne og vedkommende, elsker deres mennesker og vil gerne være med i ALT, hvad vi foretager os, sidder på vores skuldre, når vi laver mad, elsker støvsugeren o.s.v. :5up:

 

Men Aslan er altså " sin egen "!! Vi går til hvalpe-træning hver uge, men Aslan har så meget " krudt i rumpen ", at han har svært ved at koncentrere sig, han vil meget hellere lege med de andre hvalpe, som mest er små puddel, - og andre småtlinger!!! Og dem vælter Aslan jo, bare han ser på dem!!!:mrgreen:

 

Hvad gør jeg? Aslan er knap 4 mdr. og vejer allerede 15 kg!!! Idealvægten for en voksen han er 32 kg!!!!

 

Hjææææælp!!!!!!:confused:

 

Knus, vibs

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy

Tillykke med ham !

Uha - Euraisere er simpelthen for lækre! :5up: - og det er ocicats i hvert fald også! Jeg er selv sygeplejerske (I århus) på et akut-modertager afsnit og venter på hvalp...Og mandlige sygeplejersker - dem kunne vi godt bruge flere af !

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...